Adrie Otte - Verander Water in Bier

Gestart door Albertus, 08-11-2011 11:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

McMelloW

Citaat van: davadox op 07-07-2012  13:55 uGrrr uitverkocht bij Bol.com...had hem graag besteld om te lezen in de vakantie.
Brouwmarkt.nl?  Leveren best snel

Jacques

Citaat van: davadox op 07-07-2012  13:55 uGrrr uitverkocht bij Bol.com... had hem graag besteld om te lezen in de vakantie.

Probeer het over een paar dagen opnieuw. Het is al vaker voorgekomen dat hij tijdelijk uitverkocht was.

harry

Ik heb het boek opgehaald bij de Bierboom. Ben er zeer blij mee.
Mij viel alleen op dat de ludieke aanhef van blz. 41 (bijna) gelijk is aan die van blz.77.

Bij onze eerste brouwsels hebben wij het wort gewogen met hydrometer en refractometer. Deze metingen waren iedere keer nagenoeg identiek. Conclusie: Hydrometer opgeborgen. Eind SG alleen gemeten met Refractometer. Pas na het 5e brouwsel toevallig hydrometer weer te voorschijn gehaald. En gezien dat er een behoorlijk verschil in zit.

Inmiddels door lezen op dit forum is dit verschil wel duidelijk (gebruik nu het spreadsheet van Jacques en Adrie).

Maar misschien een opmerking hierover bij behandeling van refractometer op blz. 22

jodehoop

Citaat van: jodehoop op 06-06-2012  13:51 uBoek inmiddels besteld en af laten leveren in Nederland (Bol rekent € 16 verzendkosten naar spanje  :huilen:)
Over een paar weken neemt mijn moeder hem mee naar Spanje en ben reuze benieuwd naar de inhoud.
Zodra ik ben begonnen ben met lezen geef ik een reactie. De verwachtingen zijn hoog gezien de positieve reacties op dit forum.
Proficiat alvast Adrie!

Mooi boek, lekker groot. Ben inmiddels halverwege. Leest heel vlot, is begrijpelijk geschreven en alles wordt keurig van begin af aan uitgelegd.
Boordevol informatie! Ik ben er heel tevreden over en nogmaals mijn complimenten voor de schrijver.
Johan.

de7geitjes

Boek net binnen gekregen. Dat wordt lezen geblazen!

Kleine_Schriek

Ik heb vandaag ook het boek binnengekregen en ben al lekker begonnen met lezen. Leuk hoor om zo alles bij elkaar te zien. Complimenten voor de schrijfstijl!  :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: harry op 13-07-2012  16:17 uInmiddels door lezen op dit forum is dit verschil wel duidelijk (gebruik nu het spreadsheet van Jacques en Adrie).
Kan ik die ergens downloaden? Of is het BrouwHulp?
HansH

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 01-09-2012  09:14 uof is het BrouwHulp?

Ja....

Jacques

Citaat van: harry op 13-07-2012  16:17 uInmiddels door lezen op dit forum is dit verschil wel duidelijk (gebruik nu het spreadsheet van Jacques en Adrie).

De spreadsheet is van Adrie. Alleen voor de blikcursus heb ik een spreadsheet gemaakt.

harry

Is hier te downloaden

http://rapidlibrary.com/files/alcoholberekening-refractometer-xls_ulc9xcttbzi89on.html

En er staat toch echt

Rekenblad ontwikkeld door Jacques Bertens, opmaak door Adrie Otte

Jacques

O die spreadsheet. Dat is al een hele oude, die was al helemaal vergeten. De formules zijn ontleend aan een artikel dat destijds in Brauwelt gestaan heeft.

Feniks

Vandaag krijg ik dit boek ook binnen via Bol.com!
Ik ben benieuwd!

Gr. Peter  :proost:

colson frank

Hoi Adrie,
Ik heb eergisteren het boek gekocht en ik moet toegeven (onverantwoord interessant).
Dikke proficiat op zo een boek vol duidelijkheid zat ik net op te wachten want er zijn verschillende zaken waar ze in een cursus nog onduidelijk over zijn.
Maar dat wordt hier dus haarfijn uitgelegd.
Toch heb ik nog een vraagje als beginneling, u spreekt op bladzijde 29 (eenvoudig recept met moutextract)
over de benodigdheden 
1.3 kg lichte moutextract.
0.3 kg medium moutextract

Nu ik woon op minder dan 3 min van Brouwland en ik heb al eens op de sidt gekeken en het probleem is ze hebben daar
amber poeder, black poeder, donker poeder, licht poeder en tarwe poeder.
Dus wat verstaat u onder medium moutextract ?

groeten colson frank  ;)

Adrie

Dank voor de lovende woorden allemaal. Fijn dat het boek zo gewaardeerd wordt.

@Frank: ik bedoel de amber.

colson frank


Reinout

Ik heb dit boek op de camping in Frankrijk in 1 ruk uitgelezen. (onder het genot van Franse biertje uit de plaatselijke brouwerij: La brasserie du Pilat)

Of we nou bij de tent, zwembad of aan het strand waren, 'Verander water in bier' ging mee!

Als beginner is het een erg duidelijk boek die de verschillende handelingen uitgebreid verteld en op een simpele wijze inzicht geeft. Tegelijkertijd enthousiasmeert het boek je om zo snel mogelijk alle benodigdheden aan te schaffen om de stappen te zetten naar volmout brouwen.

Top boek!  :duimop:

DenMaarten

Yes, hij is binnen! :)
Nu lekker lezen, ziet er goed uit.

Robert S

In de zomer doorgelezen. Inhoudelijk is het best een goed boek. Bestaat uit drie delen. Eerste deel wordt verteld welke handelingen je moet verrichten om bier te brouwen. maw. schroten, maischen, filteren/spoelen, koken, koelen, gisten, bottelen. Na 25 bieren in het afgelopen jaar gemaakt te hebben voor mij niet zo relevant, maar wel prettig om te lezen dat ik niks vergeten ben. In deel twee wordt ingegaan op de ingredienten. Wat is water, verschil hard/zacht water. effect van zouten op enzym activiteit, smaak bier, hopextractie etc. Staat een uitgebreid verslag over hoe graan gemout wordt. Dit laatste was zeer interessant. Aan de hand van het eest proces wordt bijv. uitgelegd waarom de eiwitrust van 52 graden gerust overgeslagen kan worden (voor de meeste mouten dan). Iets wat je wel vaker hoort, maar toch eindelijk duidelijk waarom het zo is :) Verder wordt er nog wat over hop en gist verteld. Over de hop... ja had wel wat meer gemogen. Als je er met een even groot detail in de hop was gegaan als op de mout was ik helemaal gelukkig.

In deel drie gaat Adrie dieper in het brouwproces. Hier wordt het technisch aspect van het maischen, koken en gisten uitgelegd. Hoe maischen werkt wist ik wel, maar het koken heeft niet alleen als doel om hopzuren te isomerizeren of om eiwitten af te breken. Blijkbaar als je minder dan 45 minuten kookt, kan je bier naar gekookte groente smaken. Om er echt zeker van te zijn dat niet gebeurt wordt aangeraden om 90 minuten te koken. Sommige mensen koken zelfs 2 uur, maar volgens Adrie is dat een beetje overdreven. Het stuk over vergistiging staat ook boordevol nieuwe weetjes. Effect van vergisten op hoge en lage temperaturen. underpitchen vs overpitchen. Ter afsluiting een meerkeuze test om je nieuwe kennis te testen. Leek erg gericht op beginners. Jammer. En ook nog meerkeuze :( Dat is toch geen goeie manier om je kennis te testen. Als een vriend je vraagt waarom je ruim een uur lang je wort aan het koken bent, moet je na het lezen van dit boek daar echt wel antwoord op kunnen geven zonder eerst een hint gegeven te worden toch?

Op het eind staan nog 5 pagina's met defecten en oorzaken en remedies. Smaakt je bier naar metaal? Dat komt of doordat het bier licht geoxideerd is geraakt, of door gebruik van matig kwaliteit mout uit Oost Europa. Smaakt je bier naar appeltjes? zet de flesjes een week weg op 27 graden en weg zijn de appels. Heel fijn naslagwerk :)

Opmerking over de opmaak: beetje matig. Formaat is ongeveer A4, maar ook redelijk dun dus ligt niet lekker in de hand. Kleiner en dikker had ik fijner gevonden. Staat dan ook beter in de kast. 3 kolommen tekst leest ook niet fijn trouwens. Zitten her en der wat spelfouten in, sections en subsections wordt soms inconsistent gebruikt, zinnen af en toe herhaald. Kreeg de indruk dat er geen eindredacteur is geweest die door alle tekst gelopen is en dat er voor het printen niemand kritisch naar gekeken heeft. zonde.

Eindoordeel:
Inhoud: 8.5
Opmaak: 5

Eric v B

Boek onder de kerstboom gevonden. In ongeveer 2 dagen (en avonden) uitgelezen. Goed duidelijk geschreven en alle hiervoor genoemde complimenten. Wat me wel een beetje angstig maakt is om te lezen wat er allemaal fout kan gaan... Morgen mijn eerste brouwdag. Moutpakket Indiana ale van Brewferm. Boek ligt binnen handbereik...

Groeten,

Eric

Jacques

Citaat van: Eric v B op 27-12-2013  21:02 uBoek onder de kerstboom gevonden. In ongeveer 2 dagen (en avonden) uitgelezen. Goed duidelijk geschreven en alle hiervoor genoemde complimenten. Wat me wel een beetje angstig maakt is om te lezen wat er allemaal fout kan gaan... Morgen mijn eerste brouwdag. Moutpakket Indiana ale van Brewferm. Boek ligt binnen handbereik...

Gewoon brouwen. Fouten mag je maken. Maar als je een beetje hygiënisch te werk gaat zal het niet zo snel mis gaan. Je zult zeker bier krijgen!
Wanneer je elke keer dat je brouwt probeert een verbetering door te voeren zul je na een aantal brouwsels uitstekende bieren krijgen. En als je het boek nog eens doorleest, dit forum een beetje bijhoudt en het een ander uitprobeert kan het alleen maar beter worden. Goed bier leren brouwen is vooral een kwestie van doen.

ErwinH

Op basis van goede beoordelingen op dit forum heb ik dit boek aangeschaft. Ik had al een aantal (Engelse) boeken over bier en brouwen maar de praktische insteek van Adrie is zeer verhelderend. Erg goed geschreven! Echt een aanrader voor elke (beginnende) brouwer!  :groots:

Korteweg

Na het boek "Zelf bier brouwen Brian Kunath" in een dag uitgelezen te hebben heb ik na alle recensies het boek besteld :D. Ik zal een update posten zodra ik het boek uit heb 

runningroland

Als beginnend brouwer lees en herlees ik het boek, althans delen ervan voor en na elke brouwsessie. Op deze wijze probeer ik mijn resultaten te verbeteren. Zeer in mijn nopjes met het boek!

timsmeets1

Ook in mijn boekenkast vind je een exemplaar. Vrij recent gekocht.
Aangezien ik thuis weinig kan lezen met 3 opgroeiende kinderen, heb ik het op het werk
binnen een week in de pauzes uitgelezen. Een mooie aanvulling op de reader van de cursus.

Met behulp van de aanwijzingen in dit boek mijn uitrusting besteld en binnenkort beginnen met
het eerste blik. Dit boek zal zeker vaker van de plank gepakt worden.

Zoals velen al zeiden, echt een aanrader voor de beginnende brouwer.

BertG

Citaat van: Robert S op 17-09-2013  22:46 uEindoordeel:
Inhoud: 8.5
Opmaak: 5

Ik heb liever inhoud 8,5 en opmaak 5, dan andersom.
Ik denk dat Adrie heel veel hobbybrouwers een plezier heeft gedaan door het schrijven van dit boek,
Misschien heeft hij om het betaalbaar te houden voor de opmaak geen duur bureau ingeschakeld is.
Voor velen van ons is het echt een vaak geraadpleegd prima naslagwerk geworden.
Dit vind ik tevens voor de kwaliteit van zijn software BrouwHulp.
Alsmede de vele recepten van "Het Witte Paard"zijn het lezen minstens waard.
Adrie ga zo door, ik geniet er tenminste heel erg van!

Bert

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.