In de zomer doorgelezen. Inhoudelijk is het best een goed boek. Bestaat uit drie delen. Eerste deel wordt verteld welke handelingen je moet verrichten om bier te brouwen. maw. schroten, maischen, filteren/spoelen, koken, koelen, gisten, bottelen. Na 25 bieren in het afgelopen jaar gemaakt te hebben voor mij niet zo relevant, maar wel prettig om te lezen dat ik niks vergeten ben. In deel twee wordt ingegaan op de ingredienten. Wat is water, verschil hard/zacht water. effect van zouten op enzym activiteit, smaak bier, hopextractie etc. Staat een uitgebreid verslag over hoe graan gemout wordt. Dit laatste was zeer interessant. Aan de hand van het eest proces wordt bijv. uitgelegd waarom de eiwitrust van 52 graden gerust overgeslagen kan worden (voor de meeste mouten dan). Iets wat je wel vaker hoort, maar toch eindelijk duidelijk waarom het zo is

Verder wordt er nog wat over hop en gist verteld. Over de hop... ja had wel wat meer gemogen. Als je er met een even groot detail in de hop was gegaan als op de mout was ik helemaal gelukkig.
In deel drie gaat Adrie dieper in het brouwproces. Hier wordt het technisch aspect van het maischen, koken en gisten uitgelegd. Hoe maischen werkt wist ik wel, maar het koken heeft niet alleen als doel om hopzuren te isomerizeren of om eiwitten af te breken. Blijkbaar als je minder dan 45 minuten kookt, kan je bier naar gekookte groente smaken. Om er echt zeker van te zijn dat niet gebeurt wordt aangeraden om 90 minuten te koken. Sommige mensen koken zelfs 2 uur, maar volgens Adrie is dat een beetje overdreven. Het stuk over vergistiging staat ook boordevol nieuwe weetjes. Effect van vergisten op hoge en lage temperaturen. underpitchen vs overpitchen. Ter afsluiting een meerkeuze test om je nieuwe kennis te testen. Leek erg gericht op beginners. Jammer. En ook nog meerkeuze

Dat is toch geen goeie manier om je kennis te testen. Als een vriend je vraagt waarom je ruim een uur lang je wort aan het koken bent, moet je na het lezen van dit boek daar echt wel antwoord op kunnen geven zonder eerst een hint gegeven te worden toch?
Op het eind staan nog 5 pagina's met defecten en oorzaken en remedies. Smaakt je bier naar metaal? Dat komt of doordat het bier licht geoxideerd is geraakt, of door gebruik van matig kwaliteit mout uit Oost Europa. Smaakt je bier naar appeltjes? zet de flesjes een week weg op 27 graden en weg zijn de appels. Heel fijn naslagwerk
Opmerking over de opmaak: beetje matig. Formaat is ongeveer A4, maar ook redelijk dun dus ligt niet lekker in de hand. Kleiner en dikker had ik fijner gevonden. Staat dan ook beter in de kast. 3 kolommen tekst leest ook niet fijn trouwens. Zitten her en der wat spelfouten in, sections en subsections wordt soms inconsistent gebruikt, zinnen af en toe herhaald. Kreeg de indruk dat er geen eindredacteur is geweest die door alle tekst gelopen is en dat er voor het printen niemand kritisch naar gekeken heeft. zonde.
Eindoordeel:
Inhoud: 8.5
Opmaak: 5