Adrie Otte - Verander Water in Bier

Gestart door Albertus, 08-11-2011 11:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Adrie Otte: Verander Water in Bier

<a href="http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=691&url=http%3A//www.bol.com/nl/p/Nederlandse-boeken/h2o-verander-water-in-bier/9200000000050963/index.html&f=TXL&subid=boekbespreking&name=Forum">
Klik hier om dit boek via Bol.com te bestellen</a>



1e druk, het boek verschijnt in december 2011
Uitgever: Brouwland, Beverlo (B)
ISBN nr 97.89.08.17.39.450
184 pagina's
Prijs: € 19,95
Het boek is een complete handleiding voor de hobbybrouwer.


Dit boek is geschreven in het Nederlands. Misschien een beetje vreemde opmerking, maar de in boekenkast van de meeste hobbybrouwers is het Engels (Amerikaans) oververtegenwoordigd. Niet alleen is het boek daardoor voor iedereen toegankelijk, het is ook meer toegeschreven op onze eigen brouwgewoontes, op bij ons verkrijgbare grondstoffen en apparatuur.

Opvallend is de structuur van het boek. De opzet is gebaseerd op zowel de opeenvolgende fasen van het brouwproces als op het leerproces van de hobbybrouwer. Naarmate het boek vordert gaat Adrie dieper in op de achtergronden. Hierdoor heb je heel lang plezier van dit boek.
Waar in andere boeken hele hoofdstukken worden gewijd aan het brouwproces kiest Adrie er voor om dit in minder dan één bladzijde te beschrijven en daarna aan de slag te gaan, verdieping komt later wel. Als beginner kun je na 30 bladzijden je eerste brouwsel proeven, daarna word je in de resterende hoofdstukken begeleid tot een ervaren hobbybrouwer.
Het is een compleet boek, geen fase in het proces wordt overgeslagen of niet toegelicht.

De kracht van "Verander water in bier" zit in een schrijfstijl waarbij telkens heel praktische zaken worden toegelicht met hun theoretische achtergrond. Hierbij is geen vergaande natuur- of scheikundige kennis vereist om dit boek te kunnen lezen.
Behalve een leerboek is dit ook een naslagwerk. Overzichten van mouten, hoppen en gisten naast tabellen met maten, gewichten en omrekentabellen maken dit boek compleet. De "Verklarende woordenlijst" van zes bladzijden is zo compleet dat het bijna een compact brouwboek is. Een hoofdstuk over smaakafwijkingen en de bijbehorende oorzaken en remedies maken het boek als naslagwerk helemaal af.
Een hoofdstuk met zesentwintig bewezen recepten zorgt er voor dat je meteen aan de slag kunt. Opmerkelijk detail bij elk recept is de keuze voor een droge of een vloeibare gist zodat zowel beginners als gevorderden met het recept worden bediend.

In Amerikaanse brouwliteratuur wordt veel aandacht besteed aan het meedoen aan wedstrijden, vaak in de vorm van tips en aanbevelingen bij recepten. In dit boek wordt in één bladzijde de ONK toegelicht, gelukkig geen tips om op slinkse wijze een prijs in de wacht te slepen.
Aardig is het hoofstuk "Test je kennis" met een serie meerkeuzevragen over de praktische kanten van het brouwen. Deze vragen, met de bijbehorende antwoorden, vormen een soort opfriscursusje.

In het boek wordt, zowel in de tekst als bij de keuze van de illustraties, ruim aandacht gegeven aan het zelf vervaardigen van brouwgereedschap. Hiermee is het met recht een handleiding voor hobbybrouwen. Plezierig daarbij is de afwezigheid van verwijzingen naar technieken van professionele brouwers, in het kader van dit boek zou dat alleen maar afleiden.
   
Mijn conclusie is dat de ondertitel "De complete handleiding voor de beginnende en gevorderde hobbybrouwer" wordt waargemaakt. Ik heb nog geen lacunes kunnen ontdekken en het boek is voor zowel beginners als gevorderden een aanrader.

Een cijfer zou ik voor dit boek niet willen geven: Goede wijn behoeft geen krans.


Bert

Ernstig


Edgar


Marius

Dat klinkt fantastisch Bert. Koopt allen Adrie's boek!

En must voor de beginnende en gevorderde bierbrouwer!

Marius

Ronnie

Zopas mijn exemplaar afgehaald bij De Hopduvel in Gent. (BL dealer).
Op de tram en bus heb ik heel de tijd kunnen kennismaken met de inhoud.

PROFICIAT ADRIE !

Zo een volledig boek, waar iedereen zelfs de beginneling in het deel "Het lijkt zo ingewikkeld" iets al zal aan hebben!
Er zal nog veel positieve commentaar komen, daar ben ik zeker van!
en verderop, in "meten en rekenen" : die formules, zo duidelijk allemaal.

Nu dit boek er is ga ik onze nieuwe cursisten in onze gilde dit boek voorschotelen! Zeker weten. Gedaan met de stencils en copies in 't kwadraat.
Een echt bruikbaar boek voor een eerlijke prijs.

Een MUST HAVE  :groots:

Adrie

Bedankt, Ronnie voor dit positieve bericht. Ik ben echt blij dat je vindt dat het boek wat toevoegt.

Ronnie

We zijn nu enkele dagen verder, ik had hier al enkele beoordelingen verwacht, maar blijkbaar ben ik bij de weinige bevoorrechten die al van het boek kunnen genieten hebben. Ik zeg dus wel genieten.

Zelfs mijn lange detectiveavond, zaterdag op Canvas heb ik ervoor gelaten. Zodra je als hobbybrouwer het boek in je pollen hebt ben je vertrokken. Je weet van geen ophouden! De stijl, de dingen die je zelf al beleefd hebt, de duidelijkheid, de volledigheid, je wil z'n boek volledig gezien hebben,  gisteren was het zulk een guur weer dat het boek er quasi opzat!
 
Toen een vijftal jaar geleden kort na nieuwjaar op een receptie bij brouwerij Huyghe "De Praktijkbrouwer" van Prof. Gilbert Baetslé uitkwam, dacht ik, "Eindelijk! Dat is het". Maar nee hoor, velen zullen het met me eens zijn. De professor emeritus had het toch ietwat moeilijk om zich in de schoenen van een amateur-brouwer te stellen.
Het boek "De Praktijkbrouwer" heeft ons een en ander bijgebracht, dat wel. Maar spoedig snoof je dat er iets schortte, want hobbybrouwen doe je niet op papier, maar je moet er ook daadwerkelijk mee bezig zijn!

Na de eerste kennismaking met Adrie z'n boek kon ik al spoedig een algemeen oordeel vellen, in die posting hierboven.
Wat ik ook zo goed vindt, is de grote aandacht welke hij geeft aan het belang van werken met een goede giststarter! Het is dan ook van naaldje tot draadje uitgelegd. Hij slaat de nagel op de kop: De vergisting is de meest voorkomende brouwfout bij hobbybrouwers. Met dit boek komt daar verandering in!

Het oordeel dat ik 2 dagen geleden gaf, is nog steeds zo. Het paar heel kleine opmerkingetjes die ik verder heb doen niets aan de eindbeoordeling af.

Wat vond ik dan?
Een eerste kleinigheid op pagina 73: de fruittabel van Daniels mocht je gerust aangevuld hebben Adrie!
Want de kriek is er niet in vermeld! Kersen worden in kriekbier en krieklambiek ook wel gebruikt, maar dan om een extra smaaktoets te geven. Vraag het aan een pak brouwers uit de Zennevalei en ze spreken allemaal van stortingen van minimum 35 tot 45 kg mengsel van hoofdzakelijk krieken met een beetje kersen per 100 liter bier of wort! Ook de prijswinnaars in hobbybrouwgildes in Geel, Mol, Lokeren en Vliermaalroot  zijn ze gul met Gorsemse en Morellen kriek, zelfs tot 50 kg/100 liter!

Een andere peanut dat volgens mijns inziens in een volgende uitgave anders getoond zou kunnen worden is de manier hoe je het brouwzaalrendement aantoont: het zou heel eenvoudig kunnen zoals dat in de boeken van de Bachelor cursussen van Weustenraedt of van Baetslé eenvoudig uitgelegd is.

Dus simpelweg na koken:

Brouwzaalrendement in %   = V * 0,96 * E / S

Waarin S = storting in kg; V = bekomen volume in liter; E= bekomen extract in °Plato
Die 0,96 komt van die 4% water die in het mout zit dat je afrekt

Maar die kleinigheden doen geen afbreuk aan de eindbeoordeling:

Eindelijk!
Eindelijk is er een volledig boek voor iedere amateur-brouwer, beginner of gevorderde. Verander water in bier is een must have!
Met dit boek heeft Adrie de Nederlandse en Vlaamse hobbybrouwers een prachtig eindejaarsgeschenk gegeven!
Dank je wel, Adrie!

hans100w

Ook ik ben een gelukkige bezitter.
Ik ben het helemaal met Ronnie eens: een erg volledig boek geheel gebaseerd op de huidige inzichten en met een duidelijke handleiding voor de beginnende brouwer.
We zijn bij HAB bezig met een cursus, 30 cursisten!, en we gaan dit boek aanraden, misschien zelfs in het kader van de cursus 30 stuks inkopen (dan wel wachten op de volgende druk?)
Proficiat Adrie!

Adrie

Nou, dank allemaal. Ik krijg er rode wangen van.

Oscar

Citaat van: hans100w op 19-12-2011 &nbsp;11:44 uWe zijn bij HAB bezig met een cursus, 30 cursisten!, en we gaan dit boek aanraden, misschien zelfs in het kader van de cursus 30 stuks inkopen (dan wel wachten op de volgende druk?)

Dan zou ik de leden wel ff inlichten, want wellicht zijn er meer geïnteresseerden bij zo'n inkoop.

redox

Een prachtig en leerzaam boek ;)

Gevraagd voor sinterklaas en 7 december binnen gekregen. Gewoon direct bij Brouwland besteld, moest toch nog wat schoonmaakspullen hebben. Het boek in enkele regenachtige dagen uitgelezen en sindsdien bijna elke dag gebruikt om er wat in op te zoeken.

Ik brouw pas sinds augustus en leest al die tijd actief mee op het forum daar leer je ook een hoop van moet ik zeggen. Maar al de info gebundeld in een boek is fijner en lekker makkelijk. Echt een aanrader!

Bedankt Adrie  :groots:   

Edgar

Vandaag heb ik in Brouwland Adrie's boek kunnen bemachtigen. Het schap was leeg! (De verkoper: "Jazeker, dat hebben we hoor, staat in het schap! Oh! Net stonden er nog een paar! (waarna het schap werd aangevuld))

Ik vind het een schitterend boek. Adrie, van harte gefeliciteerd met een prestatie van formaat. Het is een forumextract om instant mee te leren brouwen, en dat bedoel ik in de meest positieve zin en met inachtneming van je eigen enorm grote bijdrage aan dat forum. Je formuleringen zijn bondig en to-the-point, en je selectie van onderwerpen lijkt steeds de praktijk van de brouwer centraal te hebben (dit in tegenstelling tot sommige andere boeken, ahem), met bierkwaliteit als immer aanwezig objectief en haalbaarheid als kader. Echt helemaal goed. Tel daarbij de lekkere tabelletjes, de overzichtjes, de achtergrondinfo en het helemaal-van-deze-tijd-zijn en dan denk ik dat je rustig kunt zeggen dat je de volgende zelfbrouwklassieker in het Nederlands taalgebied hebt geschreven.

William

Citaat van: Edgar op 29-12-2011 &nbsp;22:36 uVandaag heb ik in Brouwland Adrie's boek kunnen bemachtigen. Het schap was leeg! (De verkoper: "Jazeker, dat hebben we hoor, staat in het schap! Oh! Net stonden er nog een paar! (waarna het schap werd aangevuld))

Dan was ik je net voor vandaag. Rond 14.30 hr nam ik het laatste exemplaar van het schap.... Blijkbaar toch niet echt de laatste.

Inderdaad een mooi overzichtelijk boek waarin Adrie vooral uitblinkt in het weglaten. Hierdoor is het boek goed leesbaar en een goed startpunt.

Edgar

Ik was er rond 15:15-15:30, dus dat klopt aardig. Het was druk!

Overigens glim ik van trots dat een -jawel, schaamteloze claim- door mij verzonnen woord nu in print is. Koudhoppen! Om te zwijgen van de klam-schroten-plug, ik pas niet meer in mijn schoenen. 8)

William

Citaat van: Edgar op 29-12-2011 &nbsp;23:13 uOverigens glim ik van trots dat een -jawel, schaamteloze claim- door mij verzonnen woord nu in print is. Koudhoppen!

Ik heb nog een vraag bij de andere heilige, Jamil, uitstaan: waarom noemen jullie US brewers het laten zwemmen van hop in koud bier dry hopping en niet zoals wij "koudhoppen"? Nog geen antwoord gehad.

Adrie

Citaat van: William op 29-12-2011 &nbsp;23:16 uIk heb nog een vraag bij de andere heilige, Jamil, uitstaan: waarom noemen jullie US brewers het laten zwemmen van hop in koud bier dry hopping en niet zoals wij "koudhoppen"? Nog geen antwoord gehad.

Jouw vraag is een keer behandeld in een Vraag-en-Antwoord aflevering. Als ik me goed herinner vond Jamil het wel een aardige suggestie, maar drooghoppen vond hij toch beter, omdat je ook kunt nathoppen in de nagisting, namelijk met verse hop. Als je het dan koudhoppen noemt, weet je niet of droge of natte hop is gebruikt. Ik vond het nogal vergezocht. Nathoppen- en drooghoppen kun je immers ook tijdens het koken doen.

@ Edgar: Dank!

Herman

Ik heb het boek inmiddels ook in mijn bezit. Voor de 'heb' en omdat ik mijn neefje ook nog ga leren bierbrouwen, heeft hij meteen goed studiemateriaal.

Ik heb zelf leren brouwen mbv het boek van good old Jan van Schaik. Veel info, maar rommelig qua opzet. Ik heb noodgedwongen toen mijn eigen stappenplan geschreven. Dit is met het verschijnen van dit boek van Adrie meteen ondervangen. Ik heb het  boek nog niet volledig gelezen, maar wel doorgebladerd en hier en daar een stukje gelezen. Mijn complimenten voor de heldere en duidelijk opzet! Iedereen kan zo leren brouwen!

Toine

Sinds een week of drie heb ik het boek in huis... en ik ben er blij mee!
Veel informatie is wel op dit forum te vinden, echter is het soms té veel. De heldere schrijfstijl van het boek, de indeling (verder in het boek --> meer in detail) helpen mij om de hoofdlijn vast te houden. In combinatie met het forum werkt dit prima voor mij.

Adrie, complimenten voor dit prachtig boek!  :biersmile:


P.s. (Ik had overigens wel een plekje verwacht voor de "Trap je te moutpletter" ... geweldige vinding!!!) Groeten Toine



Adrie

Dank, heren, voor de lovende woorden. Ik ben blij dat het boek in de smaak valt.

jpt

Ai, ik had het vorig jaar willen bestellen. Ik ga het nu alsnog doen.  :biersmile:

Koster

Zeer goed en een duidelijk omschreven, ONMISBAAR voor de beginner. (zoals ik) !!!  :biersmile:

George81

Mijn forumpost van gisternacht is verdwenen :weetniet:
Ik zei dat ik het goed en duidelijk boek vond :)
Must have gewoon, lekker even iets naspitten, erg fijn.

Ik heb wel een vraag over de hopstort in een paar recepten.
Er staat dan dat de kooktijd 0 bedraagd. Is dat dan gewoon aan het einde van het koken gas uit en de hop erin?

Jacques

Nee hoor die is niet verdwenen.

Zie hier.

Als je in je profiel op Toon bijdragen drukt kun je al je berichten terugvinden.

George81

Ah bedankt voor de tips, ik had beter moeten weten.
Om 03:28 uur iets posten is ook niet verhelderend (kon niet slapen).

kroezanne

Ik heb het boek gisteren besteld bij bol.com, zit nu al ongeduldig te wachten op de komst!

groet, Kroezanne

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.