Algemeen > Boekbesprekingen

Adrie Otte - Verander Water in Bier

<< < (2/29) > >>

Adrie:
Bedankt, Ronnie voor dit positieve bericht. Ik ben echt blij dat je vindt dat het boek wat toevoegt.

Ronnie:
We zijn nu enkele dagen verder, ik had hier al enkele beoordelingen verwacht, maar blijkbaar ben ik bij de weinige bevoorrechten die al van het boek kunnen genieten hebben. Ik zeg dus wel genieten.

Zelfs mijn lange detectiveavond, zaterdag op Canvas heb ik ervoor gelaten. Zodra je als hobbybrouwer het boek in je pollen hebt ben je vertrokken. Je weet van geen ophouden! De stijl, de dingen die je zelf al beleefd hebt, de duidelijkheid, de volledigheid, je wil z’n boek volledig gezien hebben,  gisteren was het zulk een guur weer dat het boek er quasi opzat!

Toen een vijftal jaar geleden kort na nieuwjaar op een receptie bij brouwerij Huyghe "De Praktijkbrouwer" van Prof. Gilbert Baetslé uitkwam, dacht ik, "Eindelijk! Dat is het". Maar nee hoor, velen zullen het met me eens zijn. De professor emeritus had het toch ietwat moeilijk om zich in de schoenen van een amateur-brouwer te stellen.
Het boek "De Praktijkbrouwer" heeft ons een en ander bijgebracht, dat wel. Maar spoedig snoof je dat er iets schortte, want hobbybrouwen doe je niet op papier, maar je moet er ook daadwerkelijk mee bezig zijn!

Na de eerste kennismaking met Adrie z’n boek kon ik al spoedig een algemeen oordeel vellen, in die posting hierboven.
Wat ik ook zo goed vindt, is de grote aandacht welke hij geeft aan het belang van werken met een goede giststarter! Het is dan ook van naaldje tot draadje uitgelegd. Hij slaat de nagel op de kop: De vergisting is de meest voorkomende brouwfout bij hobbybrouwers. Met dit boek komt daar verandering in!

Het oordeel dat ik 2 dagen geleden gaf, is nog steeds zo. Het paar heel kleine opmerkingetjes die ik verder heb doen niets aan de eindbeoordeling af.

Wat vond ik dan?
Een eerste kleinigheid op pagina 73: de fruittabel van Daniels mocht je gerust aangevuld hebben Adrie!
Want de kriek is er niet in vermeld! Kersen worden in kriekbier en krieklambiek ook wel gebruikt, maar dan om een extra smaaktoets te geven. Vraag het aan een pak brouwers uit de Zennevalei en ze spreken allemaal van stortingen van minimum 35 tot 45 kg mengsel van hoofdzakelijk krieken met een beetje kersen per 100 liter bier of wort! Ook de prijswinnaars in hobbybrouwgildes in Geel, Mol, Lokeren en Vliermaalroot  zijn ze gul met Gorsemse en Morellen kriek, zelfs tot 50 kg/100 liter!

Een andere peanut dat volgens mijns inziens in een volgende uitgave anders getoond zou kunnen worden is de manier hoe je het brouwzaalrendement aantoont: het zou heel eenvoudig kunnen zoals dat in de boeken van de Bachelor cursussen van Weustenraedt of van Baetslé eenvoudig uitgelegd is.

Dus simpelweg na koken:

Brouwzaalrendement in %   = V * 0,96 * E / S

Waarin S = storting in kg; V = bekomen volume in liter; E= bekomen extract in °Plato
Die 0,96 komt van die 4% water die in het mout zit dat je afrekt

Maar die kleinigheden doen geen afbreuk aan de eindbeoordeling:

Eindelijk!
Eindelijk is er een volledig boek voor iedere amateur-brouwer, beginner of gevorderde. Verander water in bier is een must have!
Met dit boek heeft Adrie de Nederlandse en Vlaamse hobbybrouwers een prachtig eindejaarsgeschenk gegeven!
Dank je wel, Adrie!

hans100w:
Ook ik ben een gelukkige bezitter.
Ik ben het helemaal met Ronnie eens: een erg volledig boek geheel gebaseerd op de huidige inzichten en met een duidelijke handleiding voor de beginnende brouwer.
We zijn bij HAB bezig met een cursus, 30 cursisten!, en we gaan dit boek aanraden, misschien zelfs in het kader van de cursus 30 stuks inkopen (dan wel wachten op de volgende druk?)
Proficiat Adrie!

Adrie:
Nou, dank allemaal. Ik krijg er rode wangen van.

Oscar:

--- Citaat van: hans100w op 19-12-2011  11:44 u ---We zijn bij HAB bezig met een cursus, 30 cursisten!, en we gaan dit boek aanraden, misschien zelfs in het kader van de cursus 30 stuks inkopen (dan wel wachten op de volgende druk?)

--- Einde van citaat ---

Dan zou ik de leden wel ff inlichten, want wellicht zijn er meer geďnteresseerden bij zo'n inkoop.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie