Algemeen > Boekbesprekingen

Adrie Otte - Verander Water in Bier

(1/23) > >>

Albertus:
Adrie Otte: Verander Water in Bier

Klik hier om dit boek via Bol.com te bestellen

1e druk, het boek verschijnt in december 2011
Uitgever: Brouwland, Beverlo (B)
ISBN nr 97.89.08.17.39.450
184 pagina's
Prijs: € 19,95
Het boek is een complete handleiding voor de hobbybrouwer.

Dit boek is geschreven in het Nederlands. Misschien een beetje vreemde opmerking, maar de in boekenkast van de meeste hobbybrouwers is het Engels (Amerikaans) oververtegenwoordigd. Niet alleen is het boek daardoor voor iedereen toegankelijk, het is ook meer toegeschreven op onze eigen brouwgewoontes, op bij ons verkrijgbare grondstoffen en apparatuur.

Opvallend is de structuur van het boek. De opzet is gebaseerd op zowel de opeenvolgende fasen van het brouwproces als op het leerproces van de hobbybrouwer. Naarmate het boek vordert gaat Adrie dieper in op de achtergronden. Hierdoor heb je heel lang plezier van dit boek.
Waar in andere boeken hele hoofdstukken worden gewijd aan het brouwproces kiest Adrie er voor om dit in minder dan één bladzijde te beschrijven en daarna aan de slag te gaan, verdieping komt later wel. Als beginner kun je na 30 bladzijden je eerste brouwsel proeven, daarna word je in de resterende hoofdstukken begeleid tot een ervaren hobbybrouwer.
Het is een compleet boek, geen fase in het proces wordt overgeslagen of niet toegelicht.

De kracht van "Verander water in bier" zit in een schrijfstijl waarbij telkens heel praktische zaken worden toegelicht met hun theoretische achtergrond. Hierbij is geen vergaande natuur- of scheikundige kennis vereist om dit boek te kunnen lezen.
Behalve een leerboek is dit ook een naslagwerk. Overzichten van mouten, hoppen en gisten naast tabellen met maten, gewichten en omrekentabellen maken dit boek compleet. De "Verklarende woordenlijst" van zes bladzijden is zo compleet dat het bijna een compact brouwboek is. Een hoofdstuk over smaakafwijkingen en de bijbehorende oorzaken en remedies maken het boek als naslagwerk helemaal af.
Een hoofdstuk met zesentwintig bewezen recepten zorgt er voor dat je meteen aan de slag kunt. Opmerkelijk detail bij elk recept is de keuze voor een droge of een vloeibare gist zodat zowel beginners als gevorderden met het recept worden bediend.

In Amerikaanse brouwliteratuur wordt veel aandacht besteed aan het meedoen aan wedstrijden, vaak in de vorm van tips en aanbevelingen bij recepten. In dit boek wordt in één bladzijde de ONK toegelicht, gelukkig geen tips om op slinkse wijze een prijs in de wacht te slepen.
Aardig is het hoofstuk "Test je kennis" met een serie meerkeuzevragen over de praktische kanten van het brouwen. Deze vragen, met de bijbehorende antwoorden, vormen een soort opfriscursusje.

In het boek wordt, zowel in de tekst als bij de keuze van de illustraties, ruim aandacht gegeven aan het zelf vervaardigen van brouwgereedschap. Hiermee is het met recht een handleiding voor hobbybrouwen. Plezierig daarbij is de afwezigheid van verwijzingen naar technieken van professionele brouwers, in het kader van dit boek zou dat alleen maar afleiden.

Mijn conclusie is dat de ondertitel "De complete handleiding voor de beginnende en gevorderde hobbybrouwer" wordt waargemaakt. Ik heb nog geen lacunes kunnen ontdekken en het boek is voor zowel beginners als gevorderden een aanrader.

Een cijfer zou ik voor dit boek niet willen geven: Goede wijn behoeft geen krans.

Bert

Ernstig:
Wijn?   :nut:

Edgar:
Klinkt veelbelovend, heren.

Marius:
Dat klinkt fantastisch Bert. Koopt allen Adrie's boek!

En must voor de beginnende en gevorderde bierbrouwer!

Marius

Ronnie:
Zopas mijn exemplaar afgehaald bij De Hopduvel in Gent. (BL dealer).
Op de tram en bus heb ik heel de tijd kunnen kennismaken met de inhoud.

PROFICIAT ADRIE !

Zo een volledig boek, waar iedereen zelfs de beginneling in het deel "Het lijkt zo ingewikkeld" iets al zal aan hebben!
Er zal nog veel positieve commentaar komen, daar ben ik zeker van!
en verderop, in "meten en rekenen" : die formules, zo duidelijk allemaal.

Nu dit boek er is ga ik onze nieuwe cursisten in onze gilde dit boek voorschotelen! Zeker weten. Gedaan met de stencils en copies in 't kwadraat.
Een echt bruikbaar boek voor een eerlijke prijs.

Een MUST HAVE  :groots:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie