Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik van kruiden in bier van Brewferm extract blikken

Gestart door henkhenk, 03-11-2011 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

henkhenk

Beste mede brouwers,

Ik ben in de ogen van vele geen echte brouwer als ik aangeef dat ik alleen nog maar met Brewferm extract brouw.
Ik begin graag voor mijzelf controleerbaar en vind dat dat tot nu toe goed gaat met blikken.
Nu heb ik de vraag (ik wil ook stap voor stap verder) of er mensen zijn die ervaring hebben of tips en ideeën over het gebruik van kruiden tijdens de bereiding of evt vergisting van bier uit Brewferm blikken.
Ik heb nl. eens iets gezien over het samenvoegen van 2 verschillende blikken grondstof waar tevens een builtje (bijgeleverde) kruiden bij verwerkt wordt. Nu ben ik benieuwd of iemand weet welke kruiden ik daarvoor zou kunnen gebruiken en/of iemand daar ervaring mee heeft.

Zeer vriendelijke groet,

Olaf, proost! :biersmile:

Caspar

Op zich maakt het niet zo veel uit of je blikken gebruikt of mout, het ligt meer aan het type bier of kruiden toevoegen gepast is. Bij een tripel op witbier kan je prima koriander toevoegen bijvoorbeeld, jeneverbes past prima in een Scotch en er zijn vele brouwers die peperkorrels toevoegen aan een Saison. Als je een bepaald idee hebt kunnen we je misschien helpen, wat had je in gedachten?

henkhenk

Hoi Caspar,

Dank voor je reactie, ik had bij één leverancier iets gezien van een tripel galia special. Daar kon je dat zo bestellen en zit er 1 blik tripel, 1 blik galia en een zakje kruiden bij.
Ik heb de blikken al in huis (via een andere leverancier) maar ben benieuwd wat ik daar zelf voor kruiden in kon gebruiken.
Op navolging van mijn eerste blik (een hele goede triple) wil ik ook weer een tripel gaan brouwen, daar wil ik een blik tripel en een blik vloeibare moutextract van Brewferm voor gebruiken zodat ik zo rond de 18 á 20 liter bier uit kom. Hiermee kan ik dan ook wat experimenteren!

Ik hoop hier wat ideeën op te doen.

Groet Olaf.

henkhenk

Hallo mede brouwers,

Ik heb wat kruiden gekocht, nl: kaneel, jeneverbes, peperbolletjes, vanille en saffraan.
Ik wil eigenlijk nog zoethout halen en alles (zonder de vanille die is apart voor een ander expiriment) in kleine hoeveelheden samenvoegen tot een kruiden melange.
Iemand ervaring hiermee en/of hierover tips? bv: of deze ingr. wel bij elkaar kunnen, of dat ik nog een bep. kruid mis????

Groet Olaf

Jacques

Om een idee te hebben welke kruiden je zou kunnen gebruiken verwijs ik naar een artikel van mij dat al 15 jaar geleden geschreven is.

Houd het wel allemaal beperkt. Je wilt denk ik een bier brouwen en geen kruidenbitter maken.

Voor combinaties kun je eerst een klein beetje kruiden bij elkaar doen en ruiken. Sommige aroma's gaan gewoon niet samen.
Kook vervolgens het beoogde kruidenmengsel met water en zeef het. Proef het afgekoeld extract. Is het aangenaam of juist niet.
Als je een prettig mengsel gevonden hebt moet je nog bepalen hoeveel extract je gaat toepassen. Pas daarbij op want het is gauw te veel.

henkhenk

Hoi  Jacques,

Bedankt voor je reactie, ik ga zeker kijken via je link!
30cl had mij ook al gewaarschuwd niet te veel te gebruiken.
Ik ga lezen en uitproberen!

Groet Olaf :proost:

Caspar

Dag Olaf,

Ik zou ook niet meteen de hele kruidenkast in het bier verwerken... op zo'n manier heb je geen idee wat nou exact het effect is van een bepaald kruid. Wat heb je in gedachten? Het artikel van Jacques is denk ik sowieso interessant om eens goed door te lezen.

Ik vind bijvoorbeeld zoethout, peper en saffraan een zeer aparte combinatie voor in een bier ::) . Maar ik ben zelf nooit verder gegaan dan wat koriander en sinaasappelschil in een tripel of witbier ;) .

henkhenk

hoi Caspar,

Ik ben ook niet van plan om alles in 1 keer bij elkaar te voegen hoor, zoals Jacques al zei: ik wil geen kruidenbitterbier maken.
Ik ben op zoek naar lekkere combo's van kruiden en dan de juiste hoeveelheid zoeken.
BV: peper met jeneverbes of kaneel met peper of saffraan met jeneverbes of zoethout met vanille of ..... enz.
Als iemand de do's en don't s op combo gebied weten is mijn begin al gemaakt.

Groet Olaf

Caspar

Ik kan je helaas niet helpen hiermee vrees ik ;) .

Adrie

Citaat van: henkhenk op 24-11-2011  20:26 uhoi Caspar,

Ik ben ook niet van plan om alles in 1 keer bij elkaar te voegen hoor, zoals jacques al zei: ik wil geen kruidenbitterbier maken.
Ik ben op zoek naar lekkere combo's van kruiden en dan de juiste hoeveelheid zoeken.
BV: peper met jeneverbes of kaneel met peper of saffraan met jeneverbes of zoethout met vanille of ..... enz.
als iemand de do's en don't s op combo gebied weten is mijn begin al gemaakt.

Groet Olaf

Ik denk dat je zelf moet gaan experimenteren met extracten. Da's leuk, toch?

Jacques

Citaat van: henkhenk op 24-11-2011  20:26 uAls iemand de do's en don't s op combo gebied weten is mijn begin al gemaakt.

Die bepaal je zelf met behulp van je geurorgaan. Je brouwt een bier naar jouw smaak!

henkhenk

Hoi caspar, is niet erg dat je me hiermee niet kan helpen, praten en dus ideeën uitwisselen is ook al leerzaam!

En Adrie: je hebt helemaal gelijk, dat is ook de bedoeling. het is alleen prettig om te weten of er mensen zijn die weten dat bepaalde combo's super zijn of bepaalde juist absoluut niet kunnen b.v.

Jacques: inderdaad brouw je naar eigen smaak, het is alleen ook wel leuk als anderen er ook van mee kunnen genieten.
mijn geurorgaan is niet super maar wel oké, alleen houd ik altijd van dingen die een ander totaal niet vindt kunnen.
dat merk ik niet alleen met bier maar ook met hele andere dingen, kortom: of ik ben zo van mijn bier  :proost: af of ik heb heeeeeel veeeel voor mijzelf  :nut:.

Ik ga dus het artikel van Jacques goed doorlezen en... experimenteren!

Thnx mede brouwers!

Ik zeg: proost! :biersmile: :proost:

Jacques

Citaat van: henkhenk op 24-11-2011  22:11 uJacques: inderdaad brouw je naar eigen smaak, het is alleen ook wel leuk als anderen er ook van mee kunnen genieten.
mijn geurorgaan is niet super maar wel oké, alleen houd ik altijd van dingen die een ander totaal niet vindt kunnen.
dat merk ik niet alleen met bier maar ook met hele andere dingen, kortom: of ik ben zo van mijn bier  :proost: af of ik heb heeeeeel veeeel voor mijzelf  :nut:.

Als het om kruidenmengsels gaat heb ik ook vaak de mening van mijn vrouw gevraagd. Twee ruiken meer dan één.

henkhenk

Inderdaad Jacques,

Goed idee! Misschien kan ik mijn vrouw zover krijgen me daarmee te helpen.

thnx!

Vergelijkbare Topics (7)

39034

Gestart door Striekert

Reacties: 1
Gelezen: 1370

14436

Reacties: 7
Gelezen: 3001

25685

Reacties: 6
Gelezen: 4017

1234

Reacties: 28
Gelezen: 27251

23351

Reacties: 11
Gelezen: 3122

32153

Gestart door JBL

Reacties: 4
Gelezen: 2005

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.