Tripel met moutextract

Gestart door xsrunner, 03-11-2011 15:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Lijkt me niet dat er iets fout is gegaan. Hoewel een SG van 1020 wat hoog is. Wacht nog maar een paar dagen.

Dat sommigen het jongbier uit het gistvat rukken nog voordat het is uitvergist, moeten zij weten maar het lijkt mij geen goed idee. Het geklaag over de bijsmaken is dan ook niet van de lucht. Het gistingsproces veroorzaakt een stel nare smaakjes maar de gist is zo goed die troep zelf weer op te ruimen: als ze er de tijd voor krijgt! Dus: rustig wachten tot er helemaal geen gebubbel meer is en daarna nòg maar een paar dagen geduld oefenen. Daarna pas gaan bottelen.

Het aantal bubbels per minuut is van veel factoren afhankelijk. Pin jezelf daar maar niet teveel aan vast.

xsrunner

Bedankt, wel een kleine opluchting  :D
Ik wacht nog een paar dagen totdat het bubbelen echt (bijna) is opgehouden.

Jacques

Citaat van: 12345 op 17-11-2011  20:42 uDat sommigen het jongbier uit het gistvat rukken nog voordat het is uitvergist, moeten zij weten maar het lijkt mij geen goed idee. Het geklaag over de bijsmaken is dan ook niet van de lucht. Het gistingsproces veroorzaakt een stel nare smaakjes maar de gist is zo goed die troep zelf weer op te ruimen: als ze er de tijd voor krijgt! Dus: rustig wachten tot er helemaal geen gebubbel meer is en daarna nòg maar een paar dagen geduld oefenen. Daarna pas gaan bottelen.

De gist ruimt eigenlijk maar heel weinig smaakje op. Wat veel meer gebeurt is dat smaakactieve vluchtige stoffen verdampen tijdens de nagisting/lagering. Als je te vroeg bottelt blijven die in het bier zitten. In een gesloten fles kan geen verdamping plaatsvinden. Heb je wel eens opgemerkt dat bij het openen van een fles zelfgebrouwen bier er een onprettige geur vrijkomt en dat die geur snel verdwenen is?

Ook zijn sommige stoffen niet zo stabiel en worden die omgezet in stoffen die minder smaakactief zijn.

Niet alle veranderingen tijdens de nagisting/lagering gebeuren onder invloed van de gist.
En verder kan gist een negatieve invloed hebben op de smaak van het bier. Je moet dan denken aan een broodachtge, zwavelachtige of bouillonachtige smaak. Daar krijg je last van als je heel veel gist hebt en het bier langer bij kamertemperatuur of hoger op de gist blijft staan.

Alles bij elkaar is het redelijk complex. De duur van de lagering en de lageringstemperatuur zijn behoorlijk bepalend voor de kwaliteit van je bier. Het vervelende is dat er geen harde richtlijnen zijn. Het een en ander is namelijk afhankelijk van de giststam, de hoeveelheid gist en de conditie van de gist.

Cees

Ik ben net klaar met een vergelijkbaar bier (1 kg moutextract + 200 g suiker en een beetje aromamout met minimaisch), vergist met vloeibare trappist high gravity 3787. Die heeft 10 dagen in de hoofdgisting gezeten (van 1065 naar 1012). Daarna overgeheveld naar een schoon vat en nog eens ruim 2 weken laten staan (+ drooghop). Vanmiddag tijdens het bottelen was het sg naar 1008 gegaan.

Gewoon lekker geduld hebben. Als het bluppen over een paar dagen helemaal is opgehouden, zou ik het overhevelen naar een vers vat. Dan gaan er meestal nog wel een paar puntjes van het sg af, en je krijgt er over het algemeen een mooi helder bier van. :-)

MO

Hij kan best al uitvergist zijn, dat hangt van de gist af. Welke korrelgist heb je toegepast?

xsrunner

Citaat van: MO op 24-11-2011  13:01 uHij kan best al uitvergist zijn, dat hangt van de gist af. Welke korrelgist heb je toegepast?
Sorry voor mijn veel te late antwoord, maar het was top gist van Brewferm volgens mij. Het bier is nu al zo'n twee weken geleden gebotteld en ik heb ze nu in de kelder (koel) staan. Ik heb het ook al geproefd en het was zeker niet slecht te drinken.
Er was alleen een probleem doordat tijdens het koken een hopzakje kapot was gegaan en ik niet kon filteren. nu heb ik het er zoveel mogelijk uitgeschept maar ik had het laatste flesje opengemaakt en onderin zat wat hop, niet ideaal maar ik was niet ontevreden over het resultaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.