Tripel met moutextract

Gestart door xsrunner, 03-11-2011 15:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xsrunner

Hallo iedereen.

Ik wilde voordat ik "echt" ga brouwen eerst een keer proberen met moutextract te brouwen.
Ik heb gezocht naar een tripel recept op deze site, en deze geprobeerd ongeveer hetzelfde over te zetten in BrouwVisie
naar 5 liter. Nu vroeg ik me af of dit een beetje klopt en het een smakelijke tripel kan worden, ofdat ik zaken over het hoofd zie.
Ik vraag me nog wel af hoe ik de gist moet toevoegen.
Bij Brouwland heb je pakketjes met vloeibare gisten, kan je deze zo toevoegen na de wortkoeling?
Ik kon van de trappist high gravity alleen een xl (voor 20 liter) verpakking vinden, maar ik kan beter een normale verpakking nemen want deze zijn voor 10 liter. Kan ik dan misschien beter een andere toevoegen?

Alvast bedankt voor de tips!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept5liter-tripel
Brouwdatum11/3/2011
BiertypeTripel
Aantal liters5
Gewenst begin SG1075 (8.2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater9.45 liter
Maischdikte2.00 l/kg
Maischwater3027.88 liter
Spoelwater8.40 liter
Kooktijd90 Min.
Berekende kleur21 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht66.1 %1000 gr8 EBC
Moutextract tarwe26.4 %400 gr8 EBC
Rietsuiker7.5 %114 gr6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker4.0 %20 gr90 Min.30 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte


rringenoldus

Ik zou, mits je kookpan dit toelaat, meer gaan brouwen.

ik ben zelf ook begonnen met moutextract om eerst eens wat ervaring op te doen zonder grote investeringen te mouten doen.

Juist met moutextract is het makkelijk om meer te brouwen in een kleinere pan.
Ik had een 10 liter pan en kon door high gravity toch 20 liter brouwen.

Hoe groot is je vergistingsvat en je kookpan?

xsrunner

Citaat van: rringenoldus op 03-11-2011  16:25 uIk zou, mits je kookpan dit toelaat, meer gaan brouwen.

ik ben zelf ook begonnen met moutextract om eerst eens wat ervaring op te doen zonder grote investeringen te mouten doen.

Juist met moutextract is het makkelijk om meer te brouwen in een kleinere pan.
Ik had een 10 liter pan en kon door high gravity toch 20 liter brouwen.

Hoe groot is je vergistingsvat en je kookpan?

Hoi,

Mijn gistingsvat is slechts 15 liter maar mijn brouwketel is volgens mij wel een stuk meer liter.
Verder lijkt het me leuker om wat vaker wat minder bier te maken dan in 1 keer een stuk meer, zodat er ook nog wat geëxperimenteerd met ingrediënten kan worden.
Nog op en aanmerkingen op het recept?

rringenoldus

Recept verder niets op aan te merken.
Denk er wel aan dan 1 kg moutextract gelijk is aan 1,6 kg mout. Dus als je recept (met mout) dus 1,6 kg is, dan heb je genoeg aan 1 kilo moutextract.

Vaker kleinere batches kan zeker, maar de Wyeast gisten zijn toch vrij prijzig dan, zeker icm de moutextract. Bovendien, 5 liter is nog geen kratje vol. iI zou, uitgaande van je vergistingsvat zo'n 10 liter brouwen. Dit kan met dezelfde hoeveelheid gist :)

Edgar

Citaat van: rringenoldus op 03-11-2011  17:28 uIk zou, uitgaande van je vergistingsvat zo'n 10 liter brouwen. Dit kan met dezelfde hoeveelheid gist :)

10 liter met Wyeast 3787 in een vat van 15 liter is vragen om problemen (overschuimen). Met 5 liter zit je wel safe.

30cl

Citaat van: Edgar op 03-11-2011  17:32 u10 liter met Wyeast 3787 in een vat van 15 liter is vragen om problemen (overschuimen). Met 5 liter zit je wel safe.

Ik had inderdaad met de 3787 ongeveer een week geleden 7 liter schuim op 9 liter bier. 5 Liter kopruimte is te weinig met deze gist.

Raymond293

Je hebt ieder geval genoeg water in je recept. ;D

Edgar

Ja de receptuitdraai snap ik niet helemaal. Het lijkt alsof er geen extractbrouwsel maar een moutbrouwsel is ingesteld. Plus ik zou een bitterhop gebruiken in verband met je volume. OF bereken 6 liter in plaats van 5 en houd rekening met wat verlies in de hop en eiwitbezinksels. Een klein deel van de hop, of extra hop, 10 min voor het einde van het koken toevoegen kan het aroma van het bier verbeteren.

xsrunner

Zou ik dan beter een andere gist kunnen gebruiken?
Want de 3787 zie ik alleen in XL verpakkingen, dat lijkt me dan een beetje verspilling.

Ik heb zelf geen verstand van welke soorten gisten allemaal kunnen.
Is het bijv. ook mogelijk om korrelgist te gebruiken? of heb je dan een giststarter nodig?
Ik kom namelijk veel tegen over giststarters op het forum, maar heb me er nog niet echt in verdiept en voor een eerste keer brouwen wil ik het het liefst zo simpel mogelijk houden.

Cees

Ik vind BrouwVisie niet prettig om aan die moutextracten te rekenen. Geen idee of het wel kan, maar voor 5 L en een begin-SG van 1075 heb je pak hem beet 1 kg totaal aan extract + suiker nodig.

Dus voor jouw recept zal het zijn:
661 gram moutextract-licht
264 gram moutextract-tarwe
75 gram rietsuiker

Ook voor het water zou ik niet op BrouwVisie rekenen. Wat ik doe (en dat zullen anderen misschien anders doen), voor een 5 L brouwsel, is beginnen met 5 L water. Daar los je je extract in op (volume zal dus wat groter worden). Na het koken zal er, afhankelijk van de pan, iets minder dan 5 L overblijven. SG meten en aanvullen met water tot gewenste volume of tot het gewenste SG.
Qua hop geeft Brewzor dan dezelfde hoeveelheid hop (20 g) om op zo'n 30 IBU (Tinseth) uit te komen.

Succes! :-)

Edgar

Nee de 3787 is uitstekend, als het niet goed was hadden we 't wel gezegd. Stok naar het plan! ;)

Oh en goeie tip hierboven. Dat water klopt natuurlijk niet, het is zo simpel als je zou denken.
Zorg wel dat je een hydrometer of een refractometer hebt. En hamster alvast een beetje geduld voor straks tijdens de hergisting op fles.

xsrunner

Citaat van: Cees op 03-11-2011  17:51 uIk vind BrouwVisie niet prettig om aan die moutextracten te rekenen. Geen idee of het wel kan, maar voor 5 L en een begin-SG van 1075 heb je pak hem beet 1 kg totaal aan extract + suiker nodig.

Dus voor jouw recept zal het zijn:
661 gram moutextract-licht
264 gram moutextract-tarwe
75 gram rietsuiker

Ook voor het water zou ik niet op BrouwVisie rekenen. Wat ik doe (en dat zullen anderen misschien anders doen), voor een 5 L brouwsel, is beginnen met 5 L water. Daar los je je extract in op (volume zal dus wat groter worden). Na het koken zal er, afhankelijk van de pan, iets minder dan 5 L overblijven. SG meten en aanvullen met water tot gewenste volume of tot het gewenste SG.
Qua hop geeft Brewzor dan dezelfde hoeveelheid hop (20 g) om op zo'n 30 IBU (Tinseth) uit te komen.

Succes! :-)

Bedankt dat je het even meldt! Als je dit niet had verteld dan was ik dus helemaal verkeerd uitgekomen.
En jouw techniek van water toevoegen klinkt heel logisch.
Dit was mijn eerste keer werken met BrouwVisie dus qua waarden en alles had ik niet echt een idee wat normaal is.
Bedoel je dat ik die Brewzor hop extra toe moet voegen of in plaats van de Hallertau Hersbrücker.

En Edgar, eigenlijk bedoelde ik dat het misschien een beetje overdreven was om gist voor 20 liter in een brouwsel van 5 liter toe te voegen. Ook ben ik dan bijna 10 euro aan gist kwijt, misschien ook een beetje veel van het goede voor 5 liter.
Daarom vroeg ik me af of ik geen gist kon nemen die bedoelt is voor 10 liter (normale verpakking)

Edgar

Ik denk dat Cees bedoelt dat je met 20 g hop ongeveer goed uitkomt volgens dat programma. Beetje meer beetje minder naar smaak.

Die 20 liter is gebaseerd op ongeveer 10-12 Plato. Voor elke 2 graden Plato daarboven heb je 2x zoveel gist nodig.* Daarom is jouw hoeveelheid -1 verpakking- niet overdreven.

Bewaar de gistkoek en plan alvast een groter brouwsel voor binnen 2 weken na dit. Kost je dan niets aan gist.

*edit: ik overdrijf. Maar elke verdubbeling van de zwaarte vraagt wel een verdubbeling van de gist.

Cees

Ik bedoelde inderdaad dat je met die 20 gram Hersbrucker  op zo'n 30 IBU uitkomt, dus dat kun je gewoon zo houden. :-)

Caspar

Citaat van: xsrunner op 03-11-2011  17:50 uZou ik dan beter een andere gist kunnen gebruiken?
Want de 3787 zie ik alleen in XL verpakkingen, dat lijkt me dan een beetje verspilling.

Ik zou juist niet op de gist besparen zoals Edgar al aangeeft. Moutextract en een goede stevige hoeveelheid Wyeast geeft volgens mij een prima bier. Moutextract is ideaal om het brouwen eens uit te proberen en is lang niet zo slecht als dat er wel eens beweerd wordt door de vol-mout goeroes. Ik heb prima bieren gebrouwen met een groot deel moutextract en ga in januari wederom een bier maken met een stevig aandeel moutextract. Gist is de belangrijkste smaakmaker als je het mij vraagt.

xsrunner

Ik wil niet als een zijkerd overkomen, maar dat vind ik wel behoorlijk aan de prijzige kant voor 5 liter zelfgebrouwen bier.
In totaal ben ik dan meer dan 20 euro kwijt voor 5 liter, terwijl je met een pakketje van Brewferm voor iets meer dan 10 euro 10 liter bier maakt.
Is er niet een iets goedkopere oplossing?

Edgar

Het was toch jouw idee? Zie het als een investering. Tuurlijk kan het goedkoper, bijvoorbeeld door een starter te maken met een Westmalle Dubbel. Maar dat moet je dan wel durven/kunnen. Moeilijk is het niet, en goedkoop is het wel.

rringenoldus

Brouwen met moutextract is inderdaad een stuk duurder.
Als je nog niet eerder gebrouwen hebt, is een blik van Brewferm ook een goede keuze om mee te beginnen.
Je krijgt de basis dan ook al onder de knie.

Het voordeel van moutextract is dat je meer keuze hebt in bierstijlen.. Je hebt dan geen kant en klaar pakket mee.

Mijn eerste brouwsel was met een blik, daarna heb ik drie keer gebrouwen met extract, steeds een liter of 20.
Afwisseling in moutextracten, hoppen en gisten. Ik heb daardoor weer wat meer geleerd over hop en gisten.
Zo ga je steeds een stukje verder. Nu brouw ik ook lekker met mouten: veeeeeeeel goedkoper. Eerst nog steeds met een nieuwe verpakking gist, maar nu staat ook mijn eerste giststarter met gist van het vorige brouwsel klaar :)

rringenoldus

Ik zie trouwens dat je in Zwolle woont..

Om de kosten nu al te drukken is het misschien handig om bij de Schellerdriehoek een 30 liter Brewferm vergistingsemmer te halen.
Zijn maar een tientje... je kunt dan 20 liter brouwen met extract en dan is het naar verhouding weer wat goedkoper!

Johannes

Citaat van: Edgar op 03-11-2011  17:53 uNee de 3787 is uitstekend, als het niet goed was hadden we 't wel gezegd. Stok naar het plan! ;)

Niet helemaal mee eens. Als beginner zou ik vloeibare gist eerst laten liggen en beginnen met een zakje korrelgist. Goedkoper en makkelijker.

Edgar

Mijn idee: iemand komt niet zomaar met zo'n idee van vloeibare gist, dus wie zijn wij om 'm ervan af te praten. Dat korrels simpeler zijn zal 'ie zelf ook wel zien. Zo kunnen we elke beginner wel een standaardrecept meegeven volgens grootst mogelijke simpelheid.
Blikbrouwen is nog simpeler, bier kopen ook.
Prima plan dus :)

Johannes

Mijn idee: hoe simpel brouwen ook lijkt voor een ervaren brouwer, op brouwdag 1 heeft hij al genoeg aan zijn hoofd. Al zal dat met blikbrouwen iets minder zijn inderdaad.


xsrunner

Ik heb de benodigdheden nu gekocht.
En ik had nog wel wat vragen.
- Wanneer kan ik het beste de hop toevoegen en hoelang en hoe vaak?
- moet ik wachten tot het water kookt en dan de extracten geleidelijk toevoegen?

Ik heb nu korrelgist gekocht  van Brewferm, deze voeg ik gewoon toe na het wort koeling? in de mandfles?

Morgen ga ik waarschijnlijk brouwen.
Alvast bedankt

Jacques

Citaat van: xsrunner op 11-11-2011  17:21 u- Wanneer kan ik het beste de hop toevoegen en hoelang en hoe vaak?
- moet ik wachten tot het water kookt en dan de extracten geleidelijk toevoegen?

Ik heb nu korrelgist gekocht  van Brewferm, deze voeg ik gewoon toe na het wort koeling? In de mandfles?

Opgelost moutextract is in feite niets anders dan wort.
Breng eerst je oplossing aan de kook en ga vervolgens op dezelfde wijze te werk als iemand die brouwt met mout.
Dat wil zeggen dat je een bittergift doet aan het begin van het koken en een aromagift op het einde van het koken. Tussentijds en na direct het koken kun ook hofgiften doen. Kooktijd tussen de 60 90 minuten.

Filter de hop er uit en laat het wort afkoelen (het beste is dat geforceerd te doen met een koeler of door de pan in een bad te zetten met koud water). Giet het gehopt wort over in je gistvat. Strooi vervolgens de gist over het afgekoeld wort.

Verder verwijs ik je naar de wiki-site behorende bij dit forum.

xsrunner

Bedankt iedereen voor de tips,

Ik heb dit bier vorige week zaterdag gebrouwen met een gewone korrelgist in de plaats van een vloeibare gist. (na water toevoegen kwam mijn SG iets lager uit)
Na nog wat door lezen op dit forum werd ik wel een beetje ongerust want ik hoorde dat iemand zijn bier al bottelde als het waterslot minder dan 1 keer per minuut blopte. Bij mij was dat eigenlijk al vrij snel het geval en nu gaat hij ongeveer 1 keer in de tien minuten.
Ik was dus een beetje ongerust en heb mijn SG opgemeten deze is nog iets hoger dan 20. Wat kan ik nu het beste doen?
Wachten of morgen bottelen? Ik heb nu namelijk een beetje het gevoel dat er iets fout is gegaan.

12345

Lijkt me niet dat er iets fout is gegaan. Hoewel een SG van 1020 wat hoog is. Wacht nog maar een paar dagen.

Dat sommigen het jongbier uit het gistvat rukken nog voordat het is uitvergist, moeten zij weten maar het lijkt mij geen goed idee. Het geklaag over de bijsmaken is dan ook niet van de lucht. Het gistingsproces veroorzaakt een stel nare smaakjes maar de gist is zo goed die troep zelf weer op te ruimen: als ze er de tijd voor krijgt! Dus: rustig wachten tot er helemaal geen gebubbel meer is en daarna nòg maar een paar dagen geduld oefenen. Daarna pas gaan bottelen.

Het aantal bubbels per minuut is van veel factoren afhankelijk. Pin jezelf daar maar niet teveel aan vast.

xsrunner

Bedankt, wel een kleine opluchting  :D
Ik wacht nog een paar dagen totdat het bubbelen echt (bijna) is opgehouden.

Jacques

Citaat van: 12345 op 17-11-2011  20:42 uDat sommigen het jongbier uit het gistvat rukken nog voordat het is uitvergist, moeten zij weten maar het lijkt mij geen goed idee. Het geklaag over de bijsmaken is dan ook niet van de lucht. Het gistingsproces veroorzaakt een stel nare smaakjes maar de gist is zo goed die troep zelf weer op te ruimen: als ze er de tijd voor krijgt! Dus: rustig wachten tot er helemaal geen gebubbel meer is en daarna nòg maar een paar dagen geduld oefenen. Daarna pas gaan bottelen.

De gist ruimt eigenlijk maar heel weinig smaakje op. Wat veel meer gebeurt is dat smaakactieve vluchtige stoffen verdampen tijdens de nagisting/lagering. Als je te vroeg bottelt blijven die in het bier zitten. In een gesloten fles kan geen verdamping plaatsvinden. Heb je wel eens opgemerkt dat bij het openen van een fles zelfgebrouwen bier er een onprettige geur vrijkomt en dat die geur snel verdwenen is?

Ook zijn sommige stoffen niet zo stabiel en worden die omgezet in stoffen die minder smaakactief zijn.

Niet alle veranderingen tijdens de nagisting/lagering gebeuren onder invloed van de gist.
En verder kan gist een negatieve invloed hebben op de smaak van het bier. Je moet dan denken aan een broodachtge, zwavelachtige of bouillonachtige smaak. Daar krijg je last van als je heel veel gist hebt en het bier langer bij kamertemperatuur of hoger op de gist blijft staan.

Alles bij elkaar is het redelijk complex. De duur van de lagering en de lageringstemperatuur zijn behoorlijk bepalend voor de kwaliteit van je bier. Het vervelende is dat er geen harde richtlijnen zijn. Het een en ander is namelijk afhankelijk van de giststam, de hoeveelheid gist en de conditie van de gist.

Cees

Ik ben net klaar met een vergelijkbaar bier (1 kg moutextract + 200 g suiker en een beetje aromamout met minimaisch), vergist met vloeibare trappist high gravity 3787. Die heeft 10 dagen in de hoofdgisting gezeten (van 1065 naar 1012). Daarna overgeheveld naar een schoon vat en nog eens ruim 2 weken laten staan (+ drooghop). Vanmiddag tijdens het bottelen was het sg naar 1008 gegaan.

Gewoon lekker geduld hebben. Als het bluppen over een paar dagen helemaal is opgehouden, zou ik het overhevelen naar een vers vat. Dan gaan er meestal nog wel een paar puntjes van het sg af, en je krijgt er over het algemeen een mooi helder bier van. :-)

MO

Hij kan best al uitvergist zijn, dat hangt van de gist af. Welke korrelgist heb je toegepast?

xsrunner

Citaat van: MO op 24-11-2011  13:01 uHij kan best al uitvergist zijn, dat hangt van de gist af. Welke korrelgist heb je toegepast?
Sorry voor mijn veel te late antwoord, maar het was top gist van Brewferm volgens mij. Het bier is nu al zo'n twee weken geleden gebotteld en ik heb ze nu in de kelder (koel) staan. Ik heb het ook al geproefd en het was zeker niet slecht te drinken.
Er was alleen een probleem doordat tijdens het koken een hopzakje kapot was gegaan en ik niet kon filteren. nu heb ik het er zoveel mogelijk uitgeschept maar ik had het laatste flesje opengemaakt en onderin zat wat hop, niet ideaal maar ik was niet ontevreden over het resultaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.