Wyeast houdbaarheid

Gestart door arluijen, 01-11-2011 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: John op 17-02-2013  13:39 uhoe nu te handelen?

Gewoon opkweken...en als je voldoende gist heb ff parkeren in de koelkast en dan op de brouwdag wakker maken met verse wort... :)

hansm

Starter maken en als hij (bijna) uitgegist is in de koelkast!

John

Ok. Ander vraagje; hoe kiep ik de gist uit de verpakking bij het wort? Loop ik niet het risico dat ik de binnenverpakking (dat wat ik gisteren kapot kneep) in het wort erbij giet? Kwestie van klein gaatje maken in buitenverpakking?

EBC

Het  pak eerst goed schudden voordat je het openmaakt, zodat alle gist is opgelost en niet in de hoekjes blijft kleven.

Dan de plek waar je gaat knippen ontsmetten. Ook je schaar ontsmetten.

Ik knip ze altijd helemaal open, dan kan je het makkelijkst gieten, vind ik. Dat binnenzakje komt er zomaar niet uit hoor, en als dat gebeurt is dat ook niet erg, dan vis je het gewoon op.

Jacques

Citaat van: John op 17-02-2013  13:39 uFf terug on-topic; gisteren dus smackpack gesmackt. Staat nu volledig bol. Ik wil pas aanstaande zondag gaan brouwen; hoe nu te handelen?

Snel in een koele koelkast zetten. Als je nog een starter wil maken dat over een paar dagen doen. En als de starter dreigt uitgegist te raken ook deze in de koelkast zetten.

John

Staat koud nu. Zal woensdag of donderdag starter maken. En ik maar denken dat ik aan de late kant was.

Oscar

Citaat van: John op 17-02-2013  14:07 uStaat koud nu. Zal woensdag of donderdag starter maken. En ik maar denken dat ik aan de late kant was.

Starter kun je gewoon nu maken... ben je altijd op tijd. De ontstane slurry kun je dan in de koelkast doen... ;)

John

Op advies van Oscar net met moutextract alvast starter gemaakt. Tot mijn verbazing zag ik bij openknippen van het smack-pack dat er 2 zakjes inzitten die kapot gedrukt hadden moeten worden.... Is dat zakje dat nog intact is wellicht de gistvoeding? Zal ik dat alsnog maar toevoegen?


Oscar

Beide zakjes zijn gesmackt. Maak nu maar gewoon je giststarter. Dat kleine beetje wat daar nog achterblijft doet ook geen wonderen... ;)

RobinB

Lijkt een productiefout die 2-deling van de zakjes, is wel vaker gemeld hier.
Zit een beetje wort in met misschien wat voedingscomplex, mis je niet veel aan.

John

Citaat van: Oscar op 17-02-2013  16:59 uBeide zakjes zijn gesmackt. Maak nu maar gewoon je giststarter. Dat kleine beetje wat daar nog achterblijft doet ook geen wonderen... ;)
Nee hoor zakje is nog helemaal dicht!

EBC

Ziet ernaar uit dat het zakje helemaal niet gesmackt is... weet je zeker dat je goed gesmackt hebt?

Maakt verder niet uit hoor, in die starter moet het gewoon goed gaan.

Jacques

Het zijn gewoon twee zakjes waarbij het ene zakje wel kapot geslagen is en de andere niet.
Ik neem aan dat het zakje na het kapotslaan gewoon is gaan opbollen.
Niets aan de hand volgens mij.

EBC

Citaat van: Jacques op 17-02-2013  21:16 uHet zijn gewoon twee zakjes waarbij het ene zakje wel kapot geslagen is en de andere niet.
Ik neem aan dat het zakje na het kapotslaan gewoon is gaan opbollen.
Niets aan de hand volgens mij.

Op de foto is duidelijk de afscheurperforatie te zien. Het rechtse zakje is nooit dicht geweest...

Het opbollen is eerder een temperatuurskwestie geweest denk ik.

Cisdevésser

CiteerNee hoor zakje is nog helemaal dicht!

Mooie kans om eens een druppeltje op de refractometer te gooien...

groetjes....Cis

John

Het 1e zakje is wel degelijk door mij kapot gedrukt. De buitenzak is in 1 nacht zo bol gaan staan dat het wel leek of die op springen stond. Ik heb zakje op de foto toch maar opengeknipt en toegevoegd. Niet aan gedacht om druppel op refractometer te leggen helaas.

*edit* zakje uit prullenbak gehaald (had intussen toch toegevoegd aan starter): Brix ongeveer 9,4 aftekening was niet goed te zien op schaalverdeling maar ik ben dan ook een zeer onervaren refractmetergebruiker...

redox

Het lijkt zoals eerder genoemd een productie fout van Wyeast. Ik heb het zelf al eerder gehad bij de weisenstephaner gist, hierbij leek één van de 2 zakjes te stevig te zijn geseald. Waarom Wyeast het stevige zakje in het pack houdt snap ik eerlijk gezegd niet. Je voelt na het smacken van het pak nog steeds dat zakje zitten. Maar ja zolang het pack maar opbolt is het natuurlijk goed :brouwen:

Drents Hopbier

Citaat van: John op 17-02-2013  16:56 uOp advies van Oscar net met moutextract alvast starter gemaakt. Tot mijn verbazing zag ik bij openknippen van het smack-pack dat er 2 zakjes inzitten die kapot gedrukt hadden moeten worden.... Is dat zakje dat nog intact is wellicht de gistvoeding? Zal ik dat alsnog maar toevoegen?


Wyeast schrijft: Onze Activators bevatten slechts een binnenzakje voedingsstof verpakking. Als gevolg van manier van maken is er veel extra materiaal, dat de indruk wekt dat er twee pakjes zijn. Zie de bijgevoegde foto van een normaal binnenzakje.


Hopbier


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.