Wyeast houdbaarheid

Gestart door arluijen, 01-11-2011 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arluijen

Ok,

De eerste post ging mis vanwege internet perikelen, dus hier komt ie nog een keer.

Hoe lang is een Wyeast Activator nu eigenlijk houdbaar ?

Na diverse topics hierover te hebben gelezen ging ik er vanuit dat 6 maanden na 'man. fact. date' toch wel de max was, en dat je anders de zending terug zou moeten sturen. Dus kreeg ik afgelopen augustus een Wyeast Belgian ale 1214 toegezonden van december 2010 en klom ik in de pen naar Brouwmark met de opmerking dat dit volgens mij te laat was. Dit was hun reactie:


CiteerDie van december moet echt ok zijn. Zes maanden is de 'optimale' vorm, en je hoeft je echt geen zorgen te maken over een maand meer of minder..

Net als op pakjes roomboter ie het een indicatiedatum en veel belangrijker is, dat het product gekoeld is bewaard en opgeslagen.

Laat even horen als de gist niet werkt, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

...hmm, dus heb ik afgelopen weekend pas dit kunnen gebruiken (ik was behoorlijk druk afgelopen tijd) en ruim van tevoren het pakket gesmackt: het was maar een klein beetje opgebold, maar toch. Ik heb het bij het wort gedaan om toch maar eens mijn "gelijk" te halen (ik had korrelgist achter de hand).

...wat schetst mijn verbazing: na een etmaal is het nu vrolijk aan het bluppen.

Dus de hamvraag: Hoe lang is nu een activator van Wyeast nu presies houdbaar?

Voordat iemand reageert met: "Dan heb je geluk gehad..." Ik heb nu van de 5 keer met Wyeast, 3 keer 'oud' gist gebruikt en alle 5 keer is het goed gegaan. Ik heb nooit een starter gemaakt en het enige verschil is dat het 'verse' gist sneller actief werd dan het 'oude' gist.

Betekent dit nu dat ik geen zaken meer moet doen met Brouwmarkt (waar ik geen problemen mee zou hebben)? Of wordt de soep inderdaad niet zo heet gegeten?

Adrie

Gekoeld bewaard (in de koelkast dus) is vloeibare gist best lang houdbaar. Sommige pakken van een jaar bollen nog prima op. Maar ik heb de indruk dat sommige giststammen er beter tegen kunnen dan andere. En ook veel temperatuurschommelingen kunnen de levensduur verkorten. Ik heb ook wel eens pakken van een maand of vier gehad die niet meer wilden opbollen.

Er is dus niet een eenduidig antwoord te geven op jouw vraag.

Overigens is het wel verstandig om van oude pakken een giststarter te maken. Hoe ouder het pak, hoe minder vitale gist deze bevat.

Edgar

Meerdere factoren spelen mee, er is niet één antwoord. De ene giststam houdt het langer uit de de andere. Maar de meeste Wyeast pouches zullen, mits koud bewaard, jaren activeerbaar blijven.

Die 6 maanden zijn inderdaad ideaal, en sommigen hier vinden dat de gist minder presteert als hij ouder is geworden. Persoonlijk merk ik dat niet. Je moet natuurlijk wel letten op de absolute hoeveelheid gist door ofwel te tellen of toch te kijken naar je hoeveelheid bezonken slurry. Voor direct pitchen zoals jij nu hebt gedaan, dus zonder starter, zijn de data natuurlijk kritischer. Maar het kan dus flink verschillen per pouch.

Er is trouwens al veel over gezegd op het forum. Zoek maar eens op "Wyeast" en "maanden" en je zult wel wat vinden.

HuygenMeester

Citaat van: arluijen op 01-11-2011  11:47 uHoe lang is een Wyeast Activator nu eigenlijk houdbaar ?

Dus de hamvraag: Hoe lang is nu een activator van Wyeast nu presies houdbaar?

Ik heb nooit een starter gemaakt en het enige verschil is dat het 'verse' gist sneller actief werd dan het 'oude' gist.

Betekent dit nu dat ik geen zaken meer moet doen met Brouwmarkt (waar ik geen problemen mee zou hebben)? Of wordt de soep inderdaad niet zo heet gegeten?
Inderdaad: de soep wordt niet zo heet gegeten.
Handig is het zeker om een giststarter te maken. Naarmate de verpakking ouder is eerder opstarten. Zelf heb ik wel verpakkingen van ouder dan een jaar met goed gevolg gebruikt. Voorwaarde is wel dat je e.e.a. op juiste wijze (koel) hebt bewaard.
Kijk verder eens op dit forum onder opstarten smackpak.
 :degroeten:
Auke


koffie

Citaat van: Adrie op 01-11-2011  12:02 uGekoeld bewaard (in de koelkast dus) is vloeibare gist best lang houdbaar. Sommige pakken van een jaar bollen nog prima op. Maar ik heb de indruk dat sommige giststammen er beter tegen kunnen dan andere. En ook veel temperatuurschommelingen kunnen de levensduur verkorten. Ik heb ook wel eens pakken van een maand of vier gehad die niet meer wilden opbollen.

Er is dus niet een eenduidig antwoord te geven op jouw vraag.

Overigens is het wel verstandig om van oude pakken een giststarter te maken. Hoe ouder het pak, hoe minder vitale gist deze bevat.
Even hierop inhaken.
Wanneer je een giststarter maakt van een smackpack, hoe ga je dan te werk?

- Smacken -> Opbollen -> overgieten -> doorstarten
- Open maken en de inhoud opstarten (beide zakjes, of 1? Welke is het gist en welke is de voeding?)

Jacques

Citaat van: koffie op 28-11-2011  06:49 uEven hierop inhaken.
Wanneer je een giststarter maakt van een smackpack, hoe ga je dan te werk?

- Smacken -> Opbollen -> overgieten -> doorstarten
- Open maken en de inhoud opstarten (beide zakjes, of 1? Welke is het gist en welke is de voeding?)

Het eerste. Ik heb nog nooit een pak opengemaakt die niet bol stond.
De gist zit in de buitenzak en de voeding in de binnenzak.

Moeilijk is het allemaal niet.
Je drijft het binnenzakje in een hoek van het pak. Houd deze op zijn plaats met twee vingers aan de rand van het zakje zodat het zakje in de hoek geduwd wordt. Maak een vuist met je andere hand en sla flink op het binnenzakje.
Controleer of het zakje stuk is door er overheen te strijken. Als het zakje plat is is het stuk.  Leg de zak op een warmere plek en houd het de eerste uren in de gaten.
Als het zakje snel opbolt leg je het in de koelkast totdat je het nodig hebt. Duurt het opbollen wat langer (bij oude zakken kan dat wel dagen duren) dan heb je meer geduld nodig.
Omdat je nooit zeker van bent hoe snel een zak opbolt doe je er goed aan op tijd te beginnen. In de koelkast kun je de verpakking zeker een week tot 2 weken bewaren.

EBC

Een tijdje geleden was ik bij Candirect en kreeg 3 oude 2206 smackpacks gratis mee. Productiedatum 15 oct 2010.

Afgelopen vrijdag heb ik ze gesmackt en op 23 ºC weggezet. Vandaag staan ze strak. 6 dagen.
Ik denk wel dat ze altijd koel hebben gestaan. Maar toch 14 maanden oud.


Dat wordt brouwen volgende week!  :brouwen:

RobinB

Top! :duimop:
Ook nog gratis?

Mooie gist voor een bock mijn inziens. Had ook wel verwacht dat ze het nog zouden doen.

EBC

Hij had een bak staan met 'overdedatum' packs. Ik mocht er zoveel uitkiezen als ik wilde, gratis.
Nou ja, ik had natuurlijk wel een paar biertjes voor hem meegenomen.  :biersmile:

ik dacht dat 3 van oude packs wel een prima starter op zouden leveren voor een ondergister.

John

Ik heb voor de eerste keer een smack pack Wyeast gesmackt. Ik merkte dat het pak voor het smacken al redelijk bol stond. Ik heb het in de koelkast bewaard. De datum op het pak is 25 sept 2012. Zou die gist niet meer bruikbaar zijn of hoort het pak bol te staan?

bob

Is het heel toevallig de 1056 american ale?
Heb ik ook al meerdere keren gehad dat ie al wat bol stond maar was wel goed op te kweken.

Bert van Vliet

Ik heb laatst nog een pak van april gebruikt was wel een andere Belgian strong het duurde wel wat langer
een dag of 4-5 voor hij goed tot leven kwam maar daarna deed hij het gewoon nog goed :)

Bert

John

Citaat van: bob op 16-02-2013  21:36 uIs het heel toevallig de 1056 american ale?
Bingo!

Normaal kweek ik gist op uit flesjes van eerder brouwsel. Dus ik had geen ervaring met deze gisten. Ik heb overigens altijd wat korrelgist in huis voor het geval dat...

bob

Bij Van der Kooij zeiden ze dat het met de 1056 heel vaak voorkomt dat ie al wat bol staat maar dat er verder niks aan mankeert.
Ik heb er ook geen problemen mee gehad.
Dus gewoon opkweken en/of mee gaan vergisten.

RobinB

Citaat van: John op 16-02-2013  21:41 uof wordt aangemaan verrast met gist uit commerciële brouwerij.

Uit welke brouwerij heb je wel eens gist?

heijligers

Citaat van: RobinB op 16-02-2013  22:00 uUit welke brouwerij heb je wel eens gist?
Ik denk ergens vlak bij Nuenen  8)

John

Geen commentaar...  :-X

RobinB

Bavaria?
Gradus Nikkelen?
Liefde?
Oirschots?
:weetniet:

Oscar

Citaat van: RobinB op 16-02-2013  22:00 uUit welke brouwerij heb je wel eens gist?

Dat is toch helemaal niet interessant. Alleen grote commerciële brouwerijen zullen wellicht een eigen stam hebben, bij klein commerciële heb je slurry van een korrelgist of een Wyeast/Whitelaps gist... Dat is vrijwel hetzelfde als een gist opkweken van een ruilbier waarvan je niet weet welke gist is gebruikt. :)

RobinB

Daarom is het juist interessant wanneer het een grote commercieel is, toch Ozzie?

RobinB

Citaat van: John op 16-02-2013  22:28 uGeen commentaar...  :-X

Hmmm... Flauw om er dan wel over te beginnen... :-\

Oscar

Citaat van: RobinB op 16-02-2013  23:14 uDaarom is het juist interessant wanneer het een grote commercieel is, toch Ozzie?

Dat wel, maar ik denk dat je dan geen gist slurry zult krijgen....

John

Citaat van: RobinB op 16-02-2013  23:14 uHmmm... Flauw om er dan wel over te beginnen... :-\

Ik heb mijn opmerking erover al ge-delete Als jij mijn citaat dan weghaalt zijn we allemaal weer blij en kunnen weer weer on-topic komen...

RobinB

Dan moet er een hele reeks verwijderd worden van meerdere leden, anders snapt niemand de conversatie... ??? :o

John

Ff terug on-topic; gisteren dus smackpack gesmackt. Staat nu volledig bol. Ik wil pas aanstaande zondag gaan brouwen; hoe nu te handelen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.