Ok,
De eerste post ging mis vanwege internet perikelen, dus hier komt ie nog een keer.
Hoe lang is een Wyeast Activator nu eigenlijk houdbaar ?
Na diverse topics hierover te hebben gelezen ging ik er vanuit dat 6 maanden na 'man. fact. date' toch wel de max was, en dat je anders de zending terug zou moeten sturen. Dus kreeg ik afgelopen augustus een Wyeast Belgian ale 1214 toegezonden van december 2010 en klom ik in de pen naar Brouwmark met de opmerking dat dit volgens mij te laat was. Dit was hun reactie:
Die van december moet echt ok zijn. Zes maanden is de 'optimale' vorm, en je hoeft je echt geen zorgen te maken over een maand meer of minder..
Net als op pakjes roomboter ie het een indicatiedatum en veel belangrijker is, dat het product gekoeld is bewaard en opgeslagen.
Laat even horen als de gist niet werkt, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
...hmm, dus heb ik afgelopen weekend pas dit kunnen gebruiken (ik was behoorlijk druk afgelopen tijd) en ruim van tevoren het pakket gesmackt: het was maar een klein beetje opgebold, maar toch. Ik heb het bij het wort gedaan om toch maar eens mijn "gelijk" te halen (ik had korrelgist achter de hand).
...wat schetst mijn verbazing: na een etmaal is het nu vrolijk aan het bluppen.
Dus de hamvraag: Hoe lang is nu een activator van Wyeast nu presies houdbaar?
Voordat iemand reageert met: "Dan heb je geluk gehad..." Ik heb nu van de 5 keer met Wyeast, 3 keer 'oud' gist gebruikt en alle 5 keer is het goed gegaan. Ik heb nooit een starter gemaakt en het enige verschil is dat het 'verse' gist sneller actief werd dan het 'oude' gist.
Betekent dit nu dat ik geen zaken meer moet doen met Brouwmarkt (waar ik geen problemen mee zou hebben)? Of wordt de soep inderdaad niet zo heet gegeten?