Heineken fust geforceerd carboniseren

Gestart door Tsjerk, 29-10-2011 23:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tsjerk

Is het mogelijk en heeft iemand ervaring met het geforceerd carboniseren van een fust met korfkoppeling? En hoe doe je dat dan?

Oscar

Geforceerd carboniseren op fust is compleet onafhankelijk van het type fust...dus alle info over dit onderwerp is ook voor jou van toepassing.

Citaat van: Tsjerk op 29-10-2011  23:30 uEn hoe doe je dat dan?

 :weetniet:  ;D ;D Een rare vraag vanuit jou. Maar goed. Gewoon, nat als bij ieder ander fust, druk op het bier zetten als het bier koud is. Dus na het vullen van het fust de druk op het fust op ± 3 bar zetten en daarna in de koelkast. Daarna dit herhalen totdat het bier voldoende koolzuur heeft.

Als je het voor elkaar krijgt: koolzuurfles en fust op elkaar aangesloten in de koelkast zetten en dan op  ± 4k°C en dan continue op de gewenste druk zodat het bier na ± 2 a 3 dagen gecarboniseerd is. :)

EBC

Citaat van: Tsjerk op 29-10-2011  23:30 uIs het mogelijk en heeft iemand ervaring met het geforceerd carboniseren van een fust met korfkoppeling? En hoe doe je dat dan?

Nee, maar het maakt toch niks uit wat voor soort koppeling je gebruikt. Gewoon druk erop zetten en wachten. Maar wel het bierafsluitkraantje op de koppeling dichtdraaien, anders loopt je bierslang vol, en zorgen dat de koppeling en de vataansluiting steriel zijn. Maar dat moet met corny's ook.

Tsjerk

Aha, er moet dus een kraan tussen de koppeling en de bierleiding. Die zit er bij mij nu niet op maar dat is wel te regelen.

Maar hoe laat ik de druk dan weer van het vat.
Als ik op ca. 2,5 - 3 bar carboniseer moet die druk er toch wel weer een beetje teruggebracht worden lijkt mij.

Herman

Tja, da's nu net het sterke punt van die postmix vaatjes. Druk aflaten zal ook enkel lukken met de koppeling gemonteerd, maar dan loop je volgens mijn wel het risico van een bierdouche (1*ervaren ...)

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 29-10-2011  23:40 uAha, er moet dus een kraan tussen de koppeling en de bierleiding.

 :weetniet: Gewoon de koolzuurkraan van de koolzuurfles toch? Je moet voor de koolzuurfles wel een reduceerventiel
hebben.

Citaat van: Tsjerk op 29-10-2011  23:40 uMaar hoe laat ik de druk dan weer van het vat.

Niet! Die overdruk is de koolzuur die oplost in het bier, dus de druk zal nadien afnemen omdat het koolzuur in het bier oplost.
Er is een verband met de druk in het fust, temperatuur v/h bier en hoeveelheid CO2 in het bier. :)

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 29-10-2011  23:47 u:weetniet: Gewoon de koolzuurkraan van de koolzuurfles toch? Je moet voor de koolzuurfles wel een reduceerventiel
hebben.

De CO2-slang los van het ventiel. Hoe slim kan een mens zijn.  :verbergen:

Als ik nu mijn koppeling op het fust aansluit gaat én de bierleiding open én de CO2-leiding. Als ik mijn fusten carboniseer dan zijn ze niet aangesloten op de tap en zou het bier direct uit de koppeling spuiten. Ik zal dus wel een kraan op de koppeling moeten plaatsen.

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 29-10-2011  23:55 uIk zal dus wel een kraan op de koppeling moeten plaatsen.

Jij mist dit:



www.tapkoel.nl  ;)

Tsjerk

Die zal ik nog even bestellen.

Allen dank die mee hebben geholpen om dit complexe vraagstuk op te lossen.  :nut:

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 30-10-2011  00:04 uDie zal ik nog even bestellen.

Oke dan, zorg wel voor de juiste maat. Ik word soms gek van de verschillende maten en in-compatibiliteit in deze sector. :nut:

EBC

Je hoeft helemaal niet te carboniseren op 2-3 bar. En dat zou ik met een echt biervat ook niet doen. Ze zijn maar gegarandeerd tot 3 bar.

Gewoon carboniseren op de verzadigingsdruk die je wilt hebben. Bij 16 ºC ligt die op ongeveer 1,6 bar. Druk instellen (met CO2 slangkraan dicht!) aansluiten, CO2 slangkraan open, en een week wachten.

Bijgevoegd nog eens een tabel waarmee je de juiste druk kunt bepalen.

Oscar

Citaat van: EBC op 30-10-2011  08:26 uBijgevoegd nog eens een tabel waarmee je de juiste druk kunt bepalen.

Die kun je ook uit je brouwsoftware halen. :)

Johnny Stardust

Citaat van: EBC op 30-10-2011  08:26 uJe hoeft helemaal niet te carboniseren op 2-3 bar. En dat zou ik met een echt biervat ook niet doen. Ze zijn maar gegarandeerd tot 3 bar.

Gewoon carboniseren op de verzadigingsdruk die je wilt hebben. Bij 16 ºC ligt die op ongeveer 1,6 bar. Druk instellen (met CO2 slangkraan dicht!) aansluiten, CO2 slangkraan open, en een week wachten.

Bijgevoegd nog eens een tabel waarmee je de juiste druk kunt bepalen.

Beste Jasper,

Handig zo'n carbonation card. Dank je!

Voor jou en alle meelezers op het forum onderstaand nog een aantal keg-vraagjes...

Nu wil ik binnenkort mijn bier gaan 'keggen'. Ik wil de kegs na afloop van het keggen buiten de koelkast bewaren en er in een later stadium uit gaan tappen of eventueel gaan bottelen met een beergun. De omgevingstemperatuur in mijn garage is zeer constant; in deze tijd van het jaar nl. zo'n 15 graden.

Lees ik je carbonation-sheet nu goed dat ik (uitgaande van deze constante temperatuur van 15 graden) mijn Keg's geforceerd kan carboniseren door er een druk op te zetten gelijk aan 1,4 bar? Klopt het dat ik deze druk voor een periode van 1 week zo ingesteld moet laten staan en bedraagt het CO2 volume van het bier dan 2,38?

Kan ik na het carboniseren van 1 week alle slangen loskoppelen en de kegs 'opslaan in mijn garage'?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 13-12-2015  15:01 uKan ik na het carboniseren van 1 week alle slangen loskoppelen en de kegs 'opslaan in mijn garage'?

Geen probleem op voorwaarde dat alle rubbers in een goede conditie zijn.

Johnny Stardust

Hoi Jacques en andere forummers,

Een dag of 10 geleden heb ik voor het eerst een Cornelius Keg afgevuld. Nadat ik de Keg heb ik afgevuld en afgesloten heb ik deze aangesloten op mijn CO2 cilinder. De druk die ik er uiteindelijk op heb gezet is 1,3 bar. De Keg heb ik in mijn garage gezet waar het zeer constant (in deze tijd van het jaar) 14 graden is.

In de afgelopen periode heb ik regelmatig het bier geschud. Dit door de Keg in beweging te brengen door deze langzaamaan te rollen over de grond. Inmiddels heeft het bier in de Keg de gewenste CO2 verzadiging bereikt.

Over een tijdje wil ik met een Beergun vanuit deze Keg flessen gaan bottelen. Dat zal zijn over een week of 6. Mijn vragen zijn nu: 1) kan ik de CO2 cilinder gewoon loskoppelen en de Keg dan 6 weken wegzetten en de druk in de Keg van 1,3 bar handhaven of moet ik de druk juist aflaten? 2) Zijn er nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij het bewaren van de Keg? 3) Ik heb de Keg voorzien van nieuwe rubbers, hoe lang kan ik dit bier in een Keg goed houden?

Hoor graag even van jullie, bedankt!

Pizzabakker

Citeerdan op  ± 4k°C en dan continue op de gewenste druk zodat het bier na ± 2 a 3 dagen gecarboniseerd is. :)

Op 4000 graden celsius duurt het maar heel kort voor je fust volledig gecaboniseerd (verkoold) is zeker geen 2 a 3 dagen  >:D

Biermagneet

Citaat van: Johnny Stardust op 05-01-2016  17:18 uOver een tijdje wil ik met een Beergun vanuit deze Keg flessen gaan bottelen. Dat zal zijn over een week of 6. Mijn vragen zijn nu: 1) kan ik de CO2 cilinder gewoon loskoppelen en de Keg dan 6 weken wegzetten en de druk in de Keg van 1,3 bar handhaven of moet ik de druk juist aflaten? 2) Zijn er nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij het bewaren van de Keg? 3) Ik heb de Keg voorzien van nieuwe rubbers, hoe lang kan ik dit bier in een Keg goed houden?

Hoor graag even van jullie, thanks!

Naar mijn beste weten...
1 ja gewoon loskoppelen en wegzetten  niet aflaten.
2 niet in vol zonlicht :)  ikzelf zet ze gewoon op zolder bij 18 tot 20 graden (hergisting op fust) dit mag best wat koeler in een kelder of schuur.
3 best lang, maar gebruik de zoekfunctie eens je zult zien dat er al veel hier over geschreven is b.v.    http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26717.msg409090.html#msg409090

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 05-01-2016  17:18 u3) Ik heb de Keg voorzien van nieuwe rubbers, hoe lang kan ik dit bier in een Keg goed houden?

Minstens net zo lang als op de fles. Omdat je in verhouding weinig zuurstof in het fust hebt waarschijnlijk langer. Ik heb laatst een fust gevuld waarvan het de bedoeling is dat deze over een half jaar gedronken wordt.

JamMasterJustin

Mijn excuses dat ik een ouder topic omhoog haal, maar begrijp ik het proces van geforceerd carboniseren goed:

1) fust afvullen met jongbier door tapstang te verwijderen en vanuit het lagervat het jongbier in het fust te laten lopen. Hoe vol moet het fust ongeveer? Naast de tapstang zal er ook koolzuur bij moeten
2) Tapstang terugplaatsen, bier afkoelen tot 4 graden
3) Fust aansluiten op een tapkoppeling met bierkraan dicht en koolzuurtoevoer open
4) Koolzuurfles opendraaien en instellen op de gewenste hoeveelheid (is er een hoeveelheid die min of meer altijd goed is? Ik houd van eenvoud);

En dan...? Hoe lang laat je de koolzuurfles open staan? Draai je deze dicht in de periode over 2 a 3 dagen?

Er zal iets van zuurstof in het vat zitten. Verwijder je die dmv het overdrukventiel, omdat de zuurstof op het koolzuur drijft?

En begrijp ik goed dat je geen suiker toevoegt voor enige vorm van hergisting? Dat zou, zo gok ik, de druk alleen maar verhogen en dat wil je juist via de koolzuurfles doen.

Alle hulp wordt gewaardeerd!

RoodeLeeuwVenlo

Hallo Justin,

Stap voor stap is het als volgt het beste:

1. Laat de druk van het vat af.
2. Controleer of je de druk er van afgelaten hebt.
2.1. Laat nogmaals de druk er af en controleer het nog eens... (Een stijgbuis losdraaien uit een vat dat onder druk staat is levensgevaarlijk)
3. Open het vat en haal de stijgbuis er uit.
4. Reinig en ontsmet het vat en de stijgbuis. Spoel na met koud water.
5. hang een koolzuurslang in het vat en laat er een paar seconden koolzuur in lopen. Het koolzuur zal de lucht uit het vat drukken dus met de zuurstof die er nog in zit.
6. Laat nu het vat vol bier lopen. Tot een cm of 3-5 onder de rand.
7. Sluit het vat en zet het onder koolzuurdruk 1,5 bar.
8. Zet het koud weg. Liefst met het reduceer en koolzuurkraan open.Laat het zo een kleine week staan.

Na die week kun je het bier tappen. Langer koud wegzetten kan als een soort lagering dienen. Is voor koolzuur opbouw meestal niet nodig.

JamMasterJustin

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, maar je spuit dus koolzuur in een geopend fust (waaruit de tapstang is verwijderd)?

Als ik het vat aansluit (na het vullen en terugplaatsen van de tapstang) dan sluit ik de kraan op de bier-uit-kraan af?

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: JamMasterJustin op 08-01-2018  13:30 uBedankt voor je uitgebreide uitleg, maar je spuit dus koolzuur in een geopend fust (waaruit de tapstang is verwijderd)?

Ja. Dan zakt het koolzuur omlaag en drukt zo de lucht naar boven er uit. Als het vat rechtop staat.

Citaat van: JamMasterJustin op 08-01-2018  13:30 uAls ik het vat aansluit (na het vullen en terugplaatsen van de tapstang) dan sluit ik de kraan op de bier-uit-kraan af?
Ja,  Dat doe je dus om de bier uit kant af te sluiten, anders tap je het vat meteen leeg. En als er geen bierslang op de koppeling zit, spuit het bier dus als een fontein naar boven uit de koppeling.

JamMasterJustin

Helder! Dat zou moeten lukken, lijkt mij. Ik vraag mij alleen af of ik een kraantje op de bier-uit heb, maar anders moet ik die nog bijkopen

Dank voor je antwoord!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.