Je hoeft helemaal niet te carboniseren op 2-3 bar. En dat zou ik met een echt biervat ook niet doen. Ze zijn maar gegarandeerd tot 3 bar.
Gewoon carboniseren op de verzadigingsdruk die je wilt hebben. Bij 16 ºC ligt die op ongeveer 1,6 bar. Druk instellen (met CO2 slangkraan dicht!) aansluiten, CO2 slangkraan open, en een week wachten.
Bijgevoegd nog eens een tabel waarmee je de juiste druk kunt bepalen.
Beste Jasper,
Handig zo’n carbonation card. Dank je!
Voor jou en alle meelezers op het forum onderstaand nog een aantal keg-vraagjes…
Nu wil ik binnenkort mijn bier gaan ‘keggen’. Ik wil de kegs na afloop van het keggen buiten de koelkast bewaren en er in een later stadium uit gaan tappen of eventueel gaan bottelen met een beergun. De omgevingstemperatuur in mijn garage is zeer constant; in deze tijd van het jaar nl. zo’n 15 graden.
Lees ik je carbonation-sheet nu goed dat ik (uitgaande van deze constante temperatuur van 15 graden) mijn Keg’s geforceerd kan carboniseren door er een druk op te zetten gelijk aan 1,4 bar? Klopt het dat ik deze druk voor een periode van 1 week zo ingesteld moet laten staan en bedraagt het CO2 volume van het bier dan 2,38?
Kan ik na het carboniseren van 1 week alle slangen loskoppelen en de kegs 'opslaan in mijn garage’?