Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het grote HERMS vragen topic  (gelezen 10502 keer)

Offline koffie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
Het grote HERMS vragen topic
« Gepost op: 29-10-2011 11:15 u »
Ik ben zo  brutaal om er maar een groot topic van proberen te maken, wellicht hebben anderen ook vragen en/of ideeën :)
Ik loop al een tijd met het plan om rustig aan een HERMS op te bouwen. Als ik dan bezig ben met de dingen uitdenken loopt ik vaak tegen vragen aan.

Gebruiken jullie de pomp ook om van de maischpan naar de kookpan te pompen, of doe je dit op zwaartekracht?
Als ik het op zwaartekracht doe, moet de maischpan hoger staan dan kookpan, terwijl ik genoeg setups zie waarbij de pannen op gelijke hoogte staan. Hoe pomp je de pan dan leeg? Mijn iwaki pomp mag bijvoorbeeld niet droog draaien, waardoor je dus eigenlijk niet de pan leeg zou kunnen pompen  :weetniet:

Na het maischen kun je het warme water uit de warmwatertank gebruiken voor spoelwater.
Hoe krijg je dit water van de ene pan naar de andere? Het makkelijkste lijkt mij om met diezelfde pomp een gedeelte terug te pompen. Probleem is: hoe kun je dan beïnvloeden hoeveel liter je overpompt?

Het rondpompen tijdens het maischen: je haalt het wort aan de onderkant van de pan, via de pomp door de warmtewisselaar (warmwaterpan) en laat dit boven in de pan weer terug komen.
Hoe breng je het water in de maischpan? Via een 'inlaat' die onder het bovenste niveau ligt, of helemaal boven in via een soort sproeikop (of een zelf gemaakt iets wat enigszins op een hevelfilter lijkt)?
Moet je tijdens het maischen blijven rondpompen, of alleen tijdens het opwarmen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op één been kan je niet staan
Re: Het grote HERMS vragen topic
« Reactie #1 Gepost op: 31-10-2011 11:55 u »
Allez, ik zal eens proberen, hoewel ik zelf nog geen HERMS heb en zelfs nog maar pas zelf brouw. Maar uw vragen zijn niet direct gerelateerd met een brouwproces.

* Van maisch- naar kookpan: kan zowel via zwaartekracht als met de pomp. Als ze op hetzelfde niveau staan kan je niet anders dan een pomp te gebruiken. Heb je voldoende hoogteverschil, dan kan het via zwaartekracht.

* Droogdraaien van de pomp: als je zorgt voor een doorvoer in de zijkant van uw maischketel en uw pomp onder de ketel plaatst, zal die nooit droogdraaien. Uw vloeistof zal door de zwaartekracht al tot bij de pomp komen en dan kan die haar werk doen.

* Spoelwater: kan je verschillende dingen mee doen. Indien je de juiste leidingen/kranen hebt voorzien kan je dit ook rondpompen. Je kan natuurlijk ook alles manueel overscheppen.

* Regelen van debiet met uw pomp: dit doe je door een kraan te smoren in de PERSkant van uw pomp. NOOIT aan de zuigkant, anders krijg je cavitatie en kan je een nieuwe pomp gaan kopen. Geloof me vrij, toen ik pas begon te werken na mijn afstuderen heb ik deze fout in onoplettenheid eens gemaakt. En dat met een pomp die 40L/S verpompte. Je kan de reactie van de baas al voorstellen...

* Terugbrengen van vloeistof in de maischpan kan je doen via een sproeikop. Je kan een soort omgekeerde hevelfilter maken (met de gaten naar boven) die de vloeistof zachtjes in de pot laat stromen. Niet kletteren, anders krijg je teveel vloeistofinslag.

* Ik zou altijd rondpompen tijdens het maischen, zowel bij rust als opwarmen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 31-10-2011 12:00 u »
Gebruiken jullie de pomp ook om van de maischpan naar de kookpan te pompen, of doe je dit op zwaartekracht?

Ik doe dat op zwaartekracht. Mijn maisch/filterkuip staat op de warmwaterketel.

Als ik het op zwaartekracht doe, moet de maischpan hoger staan dan kookpan, terwijl ik genoeg setups zie waarbij de pannen op gelijke hoogte staan. Hoe pomp je de pan dan leeg? Mijn iwaki pomp mag bijvoorbeeld niet droog draaien, waardoor je dus eigenlijk niet de pan leeg zou kunnen pompen  :weetniet:

Als je drie ketels naast elkaar zet, heb je inderdaad twee pompen nodig: 1 om het wort over te pompen en 1 om tegelijkertijd spoelwater over te pompen. Een IWAKI pomp mag niet droog draaien, maar eventjes is geen probleem. Hij loopt niet meteen vast of zo.

Na het maischen kun je het warme water uit de warmwatertank gebruiken voor spoelwater.
Hoe krijg je dit water van de ene pan naar de andere? Het makkelijkste lijkt mij om met diezelfde pomp een gedeelte terug te pompen. Probleem is: hoe kun je dan beïnvloeden hoeveel liter je overpompt?

Zie hierboven. Wort onder vrij verval naar de kookketel of pompen, warm water pompen van heetwatertank naar de maischketel. Ik pomp door totdat ik bijna het gewenste volume wort in mijn kookketel heb.

Het rondpompen tijdens het maischen: je haalt het wort aan de onderkant van de pan, via de pomp door de warmtewisselaar (warmwaterpan) en laat dit boven in de pan weer terug komen.
Hoe breng je het water in de maischpan? Via een 'inlaat' die onder het bovenste niveau ligt, of helemaal boven in via een soort sproeikop (of een zelf gemaakt iets wat enigszins op een hevelfilter lijkt)?

Het wort breng je bovenin de maischketel terug. Dit kan via een soort verdeelwerk dat je net onder het wortoppervlak houdt. Zo breng je niet onnodig zuurstof in je wort.

Moet je tijdens het maischen blijven rondpompen, of alleen tijdens het opwarmen?

Dat kun je zelf bepalen. Ik pomp eigenlijk altijd continu rond, zodat er geen wort afkoelt in de leidingen en je een goede circulatie houdt om een gelijkwaardige warmteverdeling in de maischketel te houden.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2011 16:38 u »
Hoi,

Bij mijn installatie staan de maisch en warmwaterketel ( met ingebouwde warmtewisselaar in de vorm van een koperen spiraal en voorzien van een roerwerk) op gelijke hoogte, de kookketel staat een etage lager.

Tijdens het maischen laat ik de pomp continu draaien, hierdoor blijft de temperatuur in het gehele maischvat gehandhaafd en heb je op het einde van het maischen een kristalheldere wort omdat hij de gehele maischtijd ook kontinu gefilterd wordt.
Temperatuur wordt middels pid-controllers (omschakelbaar) met pt100 geregeld, deze sturen een gasblok van een oude cv-ketel aan, de brander zelf is afkomstig uit een Vaillant badgyser, deze brander is gemonteerd onder de warmwaterketel.
Tijdens het maischen word de temperatuur geregeld middels een pt100 die in de retourleiding naar het maischvat zit.
Is het maischen ten einde dan schakel ik over naar een pt100 die in het warmwatervat zit, deze zorgt er dan voor dat mijn spoelwater op de gewenste temperatuur komt en ook blijft.
Als pomp gebruik ik een grundfoss circulatiepomp die normaal in warmwater systemen gebruikt word om in een ringleiding het warme water rond te pompen.
Omdat ik het wort middels zwaartekracht in de kookketel laat lopen, hoeft mijn pomp geen 100 ºC te kunnen verdragen, ik spoel met 78 ºC.

Om te spoelen steek ik de ingang v/d pomp om naar mijn warmwatervat, de uitgang van het maischvat gaat middels een slang naar de kookketel.
Het spoelwater gaat dus tijdens het spoelen ook door de warmtewisselaar, deze is dus meteen schoongespoeld als het filteren ten einde is.

Eenmaal in de kookketel word het geheel aan de kook gebracht met een mammoetbrander, hierop zit geen temperatuurregelaar, eenmaal aan de kook gewoon het regelkraantje een eindje dichtdraaien.

Na het koken komt een tegenstroomkoeler in actie om het wort middels zwaartekracht snel naar de vergistingstemperatuur te koelen .

Dit is zo ongeveer de omschrijving in een notendop.

Groetjes....Cis

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #4 Gepost op: 31-10-2011 19:59 u »
Koffie een goed initiatief voor deze topic.  :duimop:

Alhoewel ik al een jaar roep geen HERMS te willen,
omdat dan de charme van het brouwen weg is..... je weet wel dat met die houten lepel  :nut:
Ben ik wel enorm benieuwd naar het principe en hoe het een en ander dan verloopt.

Ik hoop dan ook ooit eens bij iemand te gast te mogen zijn tijdens een brouwdag met een HERMS.
Bij deze dus een oproep aan alle HERMS brouwers.  :groots:

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-11-2011 19:37 u »
Even een concrete vraag aan de HERMS gebruikers:
Zijn er mensen die "maar"15 liter brouwen in een HERMS.
En hoe bevalt dit dan.  :brouwen:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 03-11-2011 21:23 u »
Ja ik brouw 15 liter en bevalt helemaal prima. Ik heb het hermssysteem met 2 ketels in elkaar. Binnenketel 15 liter water en 5 kg mout en grotere buitenketel met 15 liter opwarm en daarna spoelwater en met gas verwarm. Door dit water loopt 10 mtr koperen leiding en pomp met iwaki het wort hierdoor tijdens het maischen.  Is compact, warmtebesparend en voldoet prima. Kookketel ia apart en filter op zwaartekracht. Tijdens koken kan ik de rest schoonmaken en opruimen. Brouwsel na zessen is nog mogelijk en lig om 12en in bed.
Gekoeld, opgeruimd en voldaan gevoel.

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2012 18:42 u »
... Ik heb het hermssysteem met 2 ketels in elkaar. Binnenketel 15 liter water en 5 kg mout en grotere buitenketel met 15 liter opwarm en daarna spoelwater en met gas verwarm....

@ Beermenke

Kan je eens foto's van je installatie plaatsen? Ben wel benieuwd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2012 18:55 u »
Even een concrete vraag aan de HERMS gebruikers:
Zijn er mensen die "maar"15 liter brouwen in een HERMS.
En hoe bevalt dit dan.  :brouwen:

Ik heb een standaard gamellen HERMS en brouw daarmee doorgaans 15 L.
Dat voldoet prima, lekker vlot en relaxed brouwen.

Schoonmaken is wel wat meer dan mijn eenpans en de gamellen zijn relatief zwaar. Dat maakt dat ik mijn HERMS de afgelopen anderhalf jaar niet gebruikt heb... :-\

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2012 07:46 u »
Ik heb een standaard gamellen HERMS en brouw daarmee doorgaans 15 L.
Dat voldoet prima, lekker vlot en relaxed brouwen.

Schoonmaken is wel wat meer dan mijn eenpans en de gamellen zijn relatief zwaar. Dat maakt dat ik mijn HERMS de afgelopen anderhalf jaar niet gebruikt heb... :-\

Een HERMS die al 1,5 jaar niet is gebruikt, dat is jammer...(is hij te koop???) Relatief hoge aanschaf en meer schoonmaakwerk, en dan blijft hij nog in de hoek staan. Hmmmm ik ben er nog niet uit. Wat ik wel al had bedacht is dat het bij mij dan een HERMS zou moeten worden die multifunctioneel is. Dus ook te gebruiken op de traditionele manier.

( Maar nu eerst maar weer carnaval. Als voorzitter van een stichting die ieder jaar een groot feest organiseert in een tent van 800 m2 met een bezoekers aantal van meer dan 6000 mensen op 2 dagen, heb ik nu even geen tijd voor hermsen bouwen.... :nut: Ik ben al lang blij dat ik 2 keer op de maand kan blijven brouwen... :brouwen: )

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2012 08:44 u »
Misschien over een poosje, ben bezig met een alternatief.
Hoofd-idee achter de HERMS was vooral het grotere volume dat gebrouwen kan worden (tot 38L), maar daar heb ik nooit gebruik van gemaakt. Was wel leuk om te bouwen overigens! :)

Offline cyrus

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 26-01-2012 11:23 u »
Ik ben bezig met een ontwerp te maken met maar 1 pomp. Nadeel daarvan is dat je veel bochten knietjes en t stukken nodig hebt, en dat maakt het schoonmaken niet eenvoudiger. Toch wil ik het zo gaan proberen. Heb twee 40 liter thermosketels op het oog. en nog een 30 liter voor heet water.
Ik zou wel het schema hier willen plaatsen maar het is een Word document. Mag dat?

groetjes Cyrus

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #12 Gepost op: 26-01-2012 12:25 u »
Ik ben bezig met een ontwerp te maken met maar 1 pomp. Nadeel daarvan is dat je veel bochten knietjes en t stukken nodig hebt, en dat maakt
het schoonmaken niet eenvoudiger.

Daarom zweer ik bij silicone slangen. Makkelijk demonteerbaar, goed schoon te maken en zelfs steriel te koken.

Ik zou wel het schema hier willen plaatsen maar het is een word document. Mag dat?

Ja, hoor, dat mag. Maar je kunt het plaatje toch uit het Word document halen en hier plaatsen?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-01-2012 19:20 u »
De meeste gamellen-herms opstellingen (zoals ook de mijne) gebruiken maar 1 pomp.
Ik heb niet heel veel knietjes in mijn installatie?

Wel de mission-control unit, verder siliconenslang. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 26-01-2012 20:47 u »
Ik zou wel het schema hier willen plaatsen maar het is een Word document. Mag dat?

Inderdaad geen probleem. Je kunt een Word document als een bijlage aan een bericht voegen. De enige beperking is de omvang van het document.

Offline cyrus

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 28-01-2012 12:29 u »
Ok, nou das mooi!

Dit is mijn eerste schets van een te bouwen herms instalatie. Het is maar een ruwe schets!
Ik ben het er zelf al niet meer mee eens gezien de goeie opmerking van Adrie, over de silliconen slangen.
Dat moet ik veranderen, dus daar ga ik nu eerst aan werken.
Wie mee wil tekenen! Graag! Ik kan alle hulp gebruiken. Opmerkingen? Shoot!  :pan:  :lol: En adviezen :groots: Ik wil graag leren. Dus kom maar op hoor.

De Word tekening heb ik als bijlage toegevoegd.

groetjes Cyrus

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #16 Gepost op: 29-03-2012 17:49 u »
cyrus, nog niemand heeft geantwoord op uw schets, maar er is iets dat mij direct in het oog springt: ik zou uw pomp niet daar in de kring plaatsen.

Ik zou uw pomp om twee redenen voor de spiraal in de HLT zetten, niet erna zoals je nu doet: reden 1 is weerstandsverliezen (een pomp kan beter persen dan zuigen) reden 2 is dat je moet zorgen dat uw pomp niet droog staat (zet je die net na de uitstroom van uw maischketel is die kans vele kleiner dan na de spiraal in uw hlt)

Offline BergingBier

• Boven 10 berichten
  • *
  • brouwerij 'De Berging'
« Reactie #17 Gepost op: 10-07-2012 18:25 u »
Beste mede-hobbyisten,

Wij zijn ook bezig met een Herms installatie, erg leuk om te bouwen en je leert veel door steeds in detail alles uit te zoeken op dit geweldige forum. Nu heb ik een vraag die we niet hebben kunnen vinden op het forum, maar mogelijk ergens verstopt zit, maar we stellen hem toch.

Kun je de warmtewisselaar ook van siliconenslang maken?

We horen graag jullie reacties.

Alvast bedankt.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #18 Gepost op: 10-07-2012 18:51 u »
Kun je de warmtewisselaar ook van siliconenslang maken?

Lijkt mij van niet. Siliconen geleidt de warmte te slecht.

Bert

Erick

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 10-07-2012 19:07 u »
Het is niet zo goed als een koperen of RVS spiraal natuurlijk, maar om te beginnen of als noodmaatregel kan het best een keertje.
Ook ik ben zo begonnen en met wat meters slang is het stukken beter en sneller dan de badkuip.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #20 Gepost op: 10-07-2012 20:38 u »
Zit net deze draad te lezen en kom het verwarmen met cv-ketel (of keuken geiser) onderdelen tegen, daarbij vroeg ik me af, waarom dat ding uit elkaar halen.

Men neme een warmtewisselaar, in het plaatje voor het gemak even als een vat met een spiraal getekend. Sluit op het vat "gewoon" de gebruikelijke cv-warmwater en retour aan. De spiraal op het maischvat aansluiten en het wort rondpompen. T sensor en thermostaat op de warme uitgang van de spiraal.

Dezelfde warmtewisselaar kan vervolgens ook gebruikt worden om het spoelwater mee te verwarmen. Met wat extra aansluitingen op het WW-vat kan er ook mee gekoeld worden.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 10-07-2012 20:56 u »
In principe kan dit natuurlijk. Als je maar een warmtebron hebt die je warmwatervat verwarmt.

Alleen het koelen met dezelfde warmtewisselaar is misschien heb ik mijn vraagtekens bij. Je zal voor het koelen al het hete water weg moeten laten lopen en het vat helemaal moeten vullen met koud water (zonde van het warme water). Ik vraag me af of je het water koud genoeg kan houden om terug te koelen naar de juiste temperatuur.  Bovendien moet je en natuurlijk voor zorgen dat je spiraal en de aansluitslangen / pijpen (vooral de slang / pijp aan de uitgaande kant) gedesinfecteerd zijn voor het koelen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 10-07-2012 20:57 u »
Hier ook nog mijn HERMS project, incl schematische tekening van de "Mission Contro Unit". :)

Daarnaast zou ik alle nog beginnende/overwegende bouwers dit topic willen aanraden.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #23 Gepost op: 10-07-2012 21:28 u »
Je zal voor het koelen al het hete water weg moeten laten lopen en het vat helemaal moeten vullen met koud water (zonde van het warme water).

De warmtewisselaar hoeft helemaal niet groot te zijn, een paar liter of zelfs een platen warmtewisselaar. De thermostaat van de cv is verantwoordelijk voor het constant houden van de temperatuur aan de warme zijde van de wisselaar. De nauwkeurigheid van de thermostaat zou wel eens bepalend kunnen zijn voor de grootte van het waterbuffer.

Als je het wort op deze manier ook nog aan de kook zou kunnen krijgen (glycol vulling?) kun je een een-pans Speidel 200l achtig iets kunnen maken.

Zomaar een idee overigens.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 10-07-2012 21:33 u »
Speidels zijn RIMS-en... ;)
Die worden dus direct verwarmd.

Tags: herms/rims