Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Propagator 1968 London ESB bolt niet op

Gestart door YOz, 28-10-2011 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

YOz

Afgelopen maandag heb ik een Wyeast 1968 Londen ESB propagator (mfg 11oct10) pack gestart, maar deze lijkt geen activiteit te hebben sinds het pakje nog steeds zo plat is als voor het smacken. Dat is jammer van het geld, maar ik zit er meer mee dat ik morgen toch wil gaan brouwen en nu een oplossing voor de gist moet vinden.

Recept is ESB achtig bier (SG 1060)
Heb thuis op voorraad van elk 1 zakje:
- Safbrew WB-06
- Safbrew T58
- Safbrew S33
- Breferm bovengist (niet op voorraad, maar zou ik hier morgen waarschijnlijk nog kunnen kopen in de omgeving)

Welke gist zouden jullie aanraden te gebruiken? Het hoeft voor ons dus geen kloon te zijn.

Tweede vraag: gebeurd dit vaker met Wyeast?

De-Geert

Ha Jos!
Wyeast heeft een tht van 6 maand na manufacture date. Jouw pakkie is een jaar oud, dus niet zo gek dat er niet veel gebeurt. Wil niet zeggen dat je er niets mee kan, maar op deze termijn (morgen) gaat het niet lukken.
Uit jouw rijtje zou ik zelf S-33 kiezen of misschien Brewferm bovengist. Niet omdat deze het meest geschikt zijn, maar omdat die andere het minst geschikt zijn.  :)

Liever S-04, S-05 of Nottingham als je die ook nog kan kopen "in de buurt".

YOz

He Geert,
Bedankt voor snelle reactie. Ik weet dat ie inderdaad een beetje oud is, helaas heb ik deze 2 weken terug ontvangen bij bestelling bij vd Kooy.
Ik zal even kijken of ik die andere gisten hier kan krijgen, maar zover ik weet heeft de lokale distributeur alleen de Brewferm bovengist op voorraad.

Dan moet ik binnenkort nog een ESB achtig bier brouwen, om de Wyeast op te maken, vervelend  ;D

Oscar

Citaat van: YOz op 28-10-2011  17:31 uHe Geert,
Bedankt voor snelle reactie. Ik weet dat ie inderdaad een beetje oud is, helaas heb ik deze 2 weken terug ontvangen bij bestelling bij vd Kooy.

Dan had ik al meteen gebeld voor een andere, een klein missertje bij v/d Kooy.

davadox

Citaat van: Oscar op 28-10-2011  17:37 uDan had ik al meteen gebeld voor een andere....een klein missertje bij v/d Kooy..
Ik heb woensdag een activator gesmackt die ook van Kooy vandaan komt met de productie datum eind January.
Na 2 dagen op 20 graden nog steeds zo plat als een dubbeltje.
Dat wordt niet brouwen nie zondag.

Raymond293

Tsja, dat is wel flink balen natuurlijk!
Je kan nog proberen er een starter van te maken, misschien dat het proces dan wat sneller gaat.

YOz

Zag oct 10 staan en ging er van uit dat ie heel vers was, realiseerde me deze fout pas toen er niks gebeurde.
Ga nu deze Wyeast maarheel langzaam verder op starten wellicht kan ik deze dan over paar weken echt gebruiken. Misschien verbeeld ik het me, maar het lijkt of het pakketje iets boller staat na 4 dagen.
Zal ook vd Kooy waarschuwen dat ze deze niet meer mensen deze ouwere packs sturen.

Edgar

Leg ze eens op 26°. Dan kan het nog vlot gaan. Ik zou het vdKooy niet te hard aanrekenen. De meeste blijven jaren goed, alleen het duurt wat langer en hebben ze (soms) dan wat minder gist. Kijk goed naar de datum en plan vooruit, eenmaal bol kan je ze koud leggen.

De-Geert

Tsja, eigenlijk kan dat natuurlijk niet: zo oude gist leveren.

Maar dat vinden ze bij vdKooy ook. Waarschijnlijk is het gewoon een foutje, die misschien vaker voorkomt. Is bij mij ook een keer gebeurt, maar toen kreeg ik wel gewoon een nieuwe toegestuurd. Dus dat zou ik sowieso vragen. Heb je dit weekend alleen niets aan.

davadox

Citaat van: De-Geert op 28-10-2011  18:38 uTsja, eigenlijk kan dat natuurlijk niet: zo oude gist leveren.

Maar dat vinden ze bij vdKooy ook. Waarschijnlijk is het gewoon een foutje, die misschien vaker voorkomt. Is bij mij ook een keer gebeurt, maar toen kreeg ik wel gewoon een nieuwe toegestuurd. Dus dat zou ik sowieso vragen. Heb je dit weekend alleen niets aan.

Had Kooy er een net mailtje over gestuurd maar nooit geen reactie gehad.
Mij ook best.
Dan gaan we voortaan wel shoppen bij Brouwland.

Slim3

Citaat van: davadox op 28-10-2011  18:51 uHad Kooy er een net mailtje over gestuurd maar nooit geen reactie gehad.
Mij ook best.

Ik vind die laatste uitspraak ook niet echt respectvol...

Heb nog geen problemen met Dries gehad. (Zei de rasechte Belg uit Gent...)

12345

Ik kreeg de indruk dat het niet zozeer van de datum afhangt als wel van de bewaaromstandigheden. Als een pakje helemaal niets meer doet, lijkt het me beter om het weg te gooien.

Als een pakje na een dag of 3, 4 toch een beetje bol gaat staan, zou ik er een starter van maken.

Ik heb zo'n pakje wel eens in 1/2 liter wort gedaan (100 gr poeder per liter + snufje voeding) en op de magneetroerder gezet onder een prop watten. Na 32 uur pas begon langzaamaan de vergisting en toen die minder hevig werd, heb ik de roerder langzamer gezet en een waterslot geplaatst. Daarna nog 10 uur de zaak bijna laten uitvergisten. In de koelkast voor 24 uur om de gist te laten bezinken, afgegoten en aan 1 1/2 liter wort (met 1,5 gr voedingscomplex) toegevoegd. Onder watten op de roerder voor 14 uur tot minder heftig. Roerder langzaam, waterslot geplaatst en nog 12 uur laten staan tot vrijwel uitvergist. Afkoelen in koelkast en afgieten. Toevoegen aan nogmaals 1 1/2 liter wort + 1,5 gr voeding. Na 10 uur reeds vrijwel uitvergist, in koelkast en afgieten.

Dat was overigens de beste starter geweest die ik ooit gemaakt heb.

Lorejas

Citaat van: Slim3 op 28-10-2011  18:57 uIk vind die laatste uitspraak ook niet echt respectvol...

Heb nog geen problemen met Dries gehad. (Zei de rasechte Belg uit Gent...)

Wat heeft dat nou met respect te maken  :weetniet:
Hij zegt toch niks onaardigs, alleen dat hij er zijn eigen conclusie aan verbindt.

Het is eerder respectloos dat er niet even op zijn mail wordt gereageerd...

12345

Citaat van: Lorejas op 28-10-2011  19:05 uWat heeft dat nou met respect te maken  :weetniet:
Hij zegt toch niks onaardigs, alleen dat hij er zijn eigen conclusie aan verbindt.

Het is eerder respectloos dat er niet even op zijn mail wordt gereageerd...

Helemaal mee eens. En ik denk toch, al klinkt het dan misschien ook onaardig, dat je toch het beste je gist bij de grote jongens kunt bestellen. Bij de kleinere blijft het vaak langer liggen, soms te lang, gewoon omdat ze voor hetzelfde assortiment minder klanten hebben. En als de gist dan tenslotte zo oud is dat hij soms niets meer doet, lopen de klanten weg en blijft het allemaal nòg weer langer liggen. Zo gaat het van kwaad tot erger. Jammer voor de idealisten onder ons maar helaas is het niet anders ...

Edgar

'T is natuurlijk allemaal mensenwerk en deze verse gisten zijn natuurlijk aartsmoeilijk om op de juiste manier op voorraad te houden. Ofwel moeten ze gisten gaan wegsmijten/vaak iets niet voorradig ofwel je hebt af en toe een wat ouder pak maar wel vaak wat je zoekt.

Toch ben ik geneigd in het voordeel van Kooy, in die zin, dat je zelf kunt zien of je een ouder pak hebt (dus iets eerder smacken, is niet moeilijk), en dat ik het nog bijna nooit heb meegemaakt dat de boel uiteindelijk niet opbolt. Zelfs tot 5 jaar oude pakken.

Herman

Citaat van: 12345 op 28-10-2011  19:12 uHelemaal mee eens. En ik denk toch, al klinkt het dan misschien ook onaardig, dat je toch het beste je gist bij de grote jongens kunt bestellen.

Op zich klopt dit wel, maar definieer 'grote jongens'. Het klinkt zo alsof VDK hier niet toe gerekend moet worden, maar daar sla je dan wel de plank mis. Maar goed, hier raken we off topic.

Gewoon melden dat de gist oud was, YOz. En Davadox, ook een herinneringsmailtje gestuurd of telefoontje gepleegd?

davadox

Citaat van: Herman op 28-10-2011  19:21 uOp zich klopt dit wel, maar definieer 'grote jongens'. Het klinkt zo alsof VDK hier niet toe gerekend moet worden, maar daar sla je dan wel de plank mis. Maar goed, hier raken we off topic.

Gewoon melden dat de gist oud was, YOz. En Davadox, ook een herinneringsmailtje gestuurd of telefoontje gepleegd?
Nee dat heb ik niet.
Er is toch niets zo makkelijk als een mailtje.
Je kan het opslaan en je kan het terug lezen.
Het zal wel niet zon hoge prioritet voor hem hebben gehad.

Maar we dwalen een beetje af want ik heb geen zin om mensen zwart te maken die hun geld er mee verdienen.

orangeloo

Citaat van: davadox op 28-10-2011  18:51 uHad Kooy er een net mailtje over gestuurd maar nooit geen reactie gehad.
Mij ook best.

(Misschein wel off topic, maar ik vind te gek om daar een nieuwe topic voor te starten.)

Ik had laatst korrelgist bij van der Kooy besteld om dat dit volgens hum site porto vrij is.
Omdat de gist niet voorradig was besloot ik om niet direct te betalen maar er een rekening bij op te laten sturen.
Ik kreeg netjes een mailtje dat de bestelling was ontvangen en wat de kosten waren zonder porto.
Echter toen de bestelling thuis kwam zat er een rekening bij met portokosten.
Toen ik hier voor belde vond ik ze toch niet aller aardigs.
Toen ik hun wees op de vermelding op de site dat korrelgist porto vrij zou zijn,
kreeg ik heel snibbig te horen NOU DAN TREK JE HER ER MAAR AF.

Ik wil maar zeggen, ze laten daar wel vaker een paar steekjes vallen.
En gist opsturen die meer als een jaar oud is vind ik toch op zijn minst niet netjes.

Dat je hem zelf over de datum laat gaan en dan nog probeert te gebruiken ala,
maar je wilt toch op zijn mist wel vers kopen.

Gerb

En je weet zeker dat je het binnenzakje goed gesmackt hebt? Je hebt ervaring met smacken?

Erick

Toch ff melden dat ik deze week ook al een oude gist van vd Kooy kreeg: Begin april 2011 MFG
vd Kooy oude voorraden aan het opruimen???

koffie

Bij Brouwmarkt kreeg ik bewust een oude gist mee.
Was de enige van die soort en al een (half?) jaar over datum.
Ik mocht 'm voor de helft van de prijs meenemen, en als hij helemaal niet aan zou slaan kon ik mijn geld terug krijgen.

YOz

Heb vaker Wyeast gebruikt, het hardere zakje is wel kapot, dus dat zou moeten werken.
Denk dat het gewoon een foutje is bij vd Kooy, zal ze inderdaad even informeren voor het geval ze nog meer op voorraad hebben van deze datum.

Raymond293

Zouden ze de smackpacks bij Van der Kooij bewaren in de koeling?

davadox

Citaat van: koffie op 28-10-2011  21:16 uBij Brouwmarkt kreeg ik bewust een oude gist mee.
Was de enige van die soort en al een (half?) jaar over datum.
Ik mocht 'm voor de helft van de prijs meenemen, en als hij helemaal niet aan zou slaan kon ik mijn geld terug krijgen.
Das een mooi gebaar geweest.

Verder wil ik er nog overzeggen dat in supermarkten ook geen spullen liggen die over de datum zijn.
Zowel dan krijg je het product, met goede datum,gratis mee.
Als je weet dat je spullen verkoopt die over de datum zijn is het een kleine moeite om het even te controleren voordat je het in een doos doet en verkoopt.

Cisdevésser

CiteerVerder wil ik er nog overzeggen dat in supermarkten ook geen spullen liggen die over de datum zijn.
Zowel dan krijg je het product, met goede datum,gratis mee.
In de supermarkt heb je een tht datum, Wyeast heeft een productiedatum met als advies om deze binnen 6 maanden te gebruiken...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.