Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 1028 London Ale  (gelezen 1847 keer)

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
Wyeast 1028 London Ale
« Gepost op: 27-10-2011 12:23 u »
Ik zie op het forum dat er regelmatig met deze gist wordt gebrouwen. Het leek me handig een overzichtstopic te maken hoe de gist bevalt.

Waar ik benieuwd naar ben:
- biertjes die je ermee gebrouwen hebt
- het resultaat
- vergistingsgraad
- temperatuur tijdens vergisting
- andere bijzonderheden

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
Re: Wyeast 1028 London Ale
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2011 12:26 u »
En om zelf maar af te trappen:

Mijn poging tot een IPA zit momenteel in het eerste gistvat. Vorige week zaterdag gebrouwen. Begin sg 1057, en gisterenavond 1021. Erg weinig activiteit nu na enkele dagen heftige gisting. Dus nu zo'n 65% vergistingsgraad... Daar moet nog wat vanaf kunnen, doel is 1010...
Wat zeggen jullie? Al hevelen naar mandfles?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2011 12:52 u »
Ik heb wel ervaring met deze gist. Vergistingsgraad is bij mij meestal rond de 78%. Mijn ervaring is wel dat de vergistingstemperatuur erg nauw luistert:

> 21 oC = Veel hogere alcoholen, sterke aceton.
< 17 oC = Gestreste gist, vreemde smaken die ik associeer met marsepein.

Ik vind de smaak ook verbeteren in de loop der tijd, te jong is deze gist erg ruw en mineraalachtig(?). Gerijpte bieren krijgen die typische Engelse moutigheid, donkere fruitigheid.

Als je afgelopen zaterdag hebt gebrouwen zou ik pas overhevelen over een dag of 2,3... en de gist even rustig zijn ding laten doen. Anders heb je dus kans dat je vreemde smaakjes overhoudt 1021 is nog vrij hoog voor een bier met een begin SG van 1057.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #3 Gepost op: 30-12-2011 17:56 u »
De IPA is bij een SG van 1018 in de nieuwe 5 liter vaatjes gegaan twee weken geleden. Gisteren de eerste getapt, jammie!!! Lekkurrr!
SG na gisting op vat nog niet gemeten, vanavond eens doen :).

Mooie gist, de hop komt prachtig uit en ook de mouten proef je goed. De gist zelf geeft weinig prominente smaken, erg clean. Geeft een mooie typisch Engelse smaak IMHO.

Tags: gist