Normaal gisting verloop??

Gestart door CO2, 26-10-2011 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CO2

Dag brouwers!

Om te beginnen wil ik mijn bewondering uiten voor iedere  :brouwen:  die (op een reproduceerbare manier) een smakelijk helder biertje kan produceren! Het is toch stukken lastiger dan een grote pan soep koken!
Mijn eerste poging/test is flink mislukt: de tafel vloog in brand, want mijn brander levert flink wat hitte  :D  en mijn 'eigen ontwerp' koeler kreeg het niet kouder dan 30 graden. Goed: wat stenen onder de brander en een nieuwe koeler gemaakt. De tweede poging ging stukken beter, al liep het filteren compleet vast. Ik verwacht dus straks een super troebel, maar lekker blond biertje.

Waar ik vooral mee zit is het verloop van de gisting. De hoofdgisting was gedurende 26 uur vrij heftig. Maar nu, ruim 24 uur na het eindigen van de hoofdgisting, zie ik vrijwel geen enkele activiteit! Is het normaal dat alles helemaal 'stil' lijkt??


Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Groeten, Sjaak.


Hier zijn de details:
Dag 1, 18u00 (Start tijd):
  Het wort: 18 Liter, 17 graden, SG 1.064, in witte plastic emmer van 30 Liter.
  12g BrewfermTOP  korrelgist aangelengd met 130ml water van 35 gr. Na 15 min 50ml wort bijgemengd, Na 5min nog  50ml,
  daarna bij het wort gedaan.
  1 uur belucht met luchtpomp+bruissteentje (4cm lang)
  Weggezet bij omgevingstemperatuur van 18 gr. (die dag en nacht konstant blijft)
Dag 1, 24u00 (Start tijd + 6uur):
  Wort temperatuur is 18 gr. geworden. Geen activiteit. 
Dag 2, 7u00 (Start + 13uur)
  Ik stap mijn slaapkamer uit en denk een afvoerputje te horen. Het blijkt het gistvat te zijn dat vrolijk staat te bluppen. Heerlijk :)
  En dat gaat heel regelmatig en best vlot: 4x per seconde ontsnapt er een bel uit het waterslot.
  Wort temperatuur 18 gr.
Dag 2, 18u00 (Start + 24uur)
  Terug van mijn werk zie ik een half overstromend waterslot. Het aantal blupjes is meer dan 10 per seconde. Waterslot bijvullen
  heeft geen zin; het wordt er weer net zo snel uitgeblupt. Wort temperatuur is nu 21 gr. geworden.
Dag 2, 24u00 (Start + 30 uur)
   De boel lijkt iets rustiger te worden: 8 blubs per seconde. Wort temperatuur is nu 22 gr. geworden.
Dag 3, 6u00 (Start + 36 uur)
  Wort temperatuur is nu 20 gr. Activiteit gedaalt tot 2 blubs per seconde.
Dag 3,12u00 (Start + 42 uur)
  Wort temperatuur is 19 gr. Activiteit bijna gestopt: nu nog maar 2 blubs per minuut!
Dag 3,18u00 (Start + 48 uur) en verder:
  Wort temperatuur is 18 gr. Activiteit niet meer waarneembaar.

Robert1968

Gewoon het SG meten en zeker nog een paar dagen laten staan en dan nog eens meten.

De TOP gist is volgens mij een snelle jongen. Ik heb pas een Quadrupel vergist met dezelfde gist (18 gram): 16 liter met een SG van 1090 naar 1020 in circa 3 dagen. Ik heb wel getracht de temp. < 20C te houden ivm het in de hand houden van estervorming.


Celocelava

Hmm, dit ziet er wel goed uit hoor! Onder goede omstandigheden kan het zomaar in 36 uur gebeurt zijn met de vergisting. Misschien schop ik in de kerk maar een keertje schudden kan geen kwaad. Wanneer de CO2-productie zo hoog is dat het waterslot het niet bij kan houden hoef je hier ook niets aan te doen, pas wanneer het langzamer gaat dan is het wel noodzakelijk het slot weer te vullen, risico op infectie is nihil, je kan niet eens een lucifer brandend houden boven het waterslot door de constante stroom CO2.

Grappig dat iedereen zo zijn kleine probleempjes heeft en altijd weer er een innovatieve oplossing komt..

Succes,

Peerrr!

CO2

Bedankt voor de reacties!
Kennelijk is er niets mis gegaan. Gelukkig maar.
Dit weekend maar even SG meten en overzetten naar het kleine glazen vat.

groeten, Sjaak

koffie

Citaat van: Celocelava op 26-10-2011 &nbsp;17:22 uGrappig dat iedereen zo zijn kleine probleempjes heeft en altijd weer er een innovatieve oplossing komt..
De tafel in de fik laten vliegen is toch niet echt een klein probleempje ;)

Maar inderdaad een goede tip: zorg er voor dat je goede bescherming rondom je brander hebt.
Ik heb tegels van 60x60 op de werkbank liggen waar de brander en pannen op staan.

Jacques

Ik raad je aan de cursus te lezen die op de wiki pagina behorende bij deze site staat.

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=blikbrouwen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.