Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Alexander stelt zich voor  (gelezen 1735 keer)

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op één been kan je niet staan
Alexander stelt zich voor
« Gepost op: 26-10-2011 11:47 u »
Hallo iedereen,

Eindelijk ben ik op dit forum geraakt, ik had gisteren wat problemen om geregistreerd te raken, waarschijnlijk omdat de server mijn yahoo-emailadres als spam aanzag. Dan maar het adres van mijn provider gebruikt en het gaat prima nu.

Even wat meer over mezelf: ik ben een West-Vlaming van 26 en van opleiding ben ik Industrieel ingenieur Elektromechanica-Automatisering. Daarnaast heb ik 4.5 jaar gewerkt als ingenieur bij Daikin Europe waar ik verantwoordelijk was voor de service afdeling voor gans Europa van de koudwatermachines en warmtepompen (industriele groottes). Veel gewerkt dus met de regeling van debieten, temperaturen, drukken, pompen, ... Tel die ervaring + mijn opleiding op, en je zal wel al aanvoelen waar ik ooit in de toekomst aan zal beginnen bouwen ;-)

Ik ben dus het nieuwste lid van de hobbybrouwersclub, na al zeer lang hier te zitten lezen en rondloeren. Vorig weekend dus in het bad gesprongen en brouwmateriaal beginnen aankopen. In eerste instantie wil ik relatief klein beginnen en het gewone "roer in de ketel" brouwen leren. Als ik dat eenmaal allemaal onder de knie heb, kan ik wel uitbreiden en beginnen automatiseren. Mijn prof wiskunde zei altijd "eerst differentieel vergelijkingen leren oplossen op papier, dan pas naar die rekenmachine grijpen. Als je het principe niet begrijpt, sta je nergens met die machine"

Ik heb nu een brouwketel van 33l in Alu (jaja, niet beginnen klagen, ik heb er lang over getwijfeld maar het prijsverschil is toch wel heel groot. Later ga ik die wel gebruiken als heetwaterketel) Deze heb ik gekocht in de volgende legerstock:
http://www.legerstockdebackere.be/  Hij is iets duurder dan 't amerikaantje, maar voor mij veel dichter, dus benzine meegerekend... Ze hadden ook oude warmhoudketels staan van het leger (30l) en een paar van die 'gamellen' zoals jullie die noemen. Misschien voor de mensen uit de buurt interessant. Ze hebben ook keuze genoeg qua branders, plastic opslagvaten etc. en veel goedkoper dan Brouwland bvb.
Mijn gistvat komt ook van bij hem: 50l in plastic met kraantje. Ruim genoeg voor de +-20 a 25l die ik in het begin wil gaan brouwen, en zelfs nog wat marge. Plastic gistvat enkel voor hoofdvergisting
Nagisting en lagering doe ik in een mandfles van 25l, afkomstig van bms in kuurne
Verder heb ik nog wat kleiner grut: schrootmolen, slang, hydrometer, phstrookjes, flesje melkzuur, maatcilinder, watersloten, ...

Een digitale thermometer heb ik nog nodig (gebruikte nu nog een analoge, maar digitaal is toch makkelijker), en nog effe binnenlopen bij de doe-het-zelf om koper op rol te halen (voor de koeler) en RVS slang (voor de filter). Een beluchtingspomp is nog onderweg en bottelmateriaal koop ik wel eenmaal de boel staat te gisten.

Vorig weekend heb ik me dan beziggehouden om mijn kookfornuis eens te testen: gezien de kookketel groter was dan mijn grootste vuur, vroeg ik mij af of ik genoeg vermogen had om de boel snel genoeg op te warmen.  De theoretische berekening zei van wel (daar heb je de ingenieur al weer ;-)) maar eerst zien en dan geloven.  Dus gewoon een liter of 25 in de pot en opwarmen maar. Dat ging verbasend goed (er is langs de zijkant van de ketel geen verlies: het vuur is kleiner dan de pot, dus alles moét wel de boden van de pot in. Het verlies valt dus blijkbaar nog mee). Alleen moet ik wel in het oog houden dat mijn vuur na een 60tal minuten uitslaat (ik vroeg me af waarom de boel plots niet meer warm bleef  :weetniet:) door een veiligheid. Geen probleem dus, en ondertussen gebruikte ik het warme water om al mijn nieuw materiaal eens grondig te schrobben.

Toen ben ik begonnen aan het maken van een giststarter. Dat gaat niet zo vlot, maar daarover post ik wel een ander topic in het correcte subforum.

Wish me luck in ieder geval en alvast proficiat aan dit forum boordevol goede info! (veel meer dan het vlaamse forum, maar niet zeggen dat ik dat gezegd heb  :-X

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Raymond293

• Super lid
  • Land: nl
Re: Alexander stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 26-10-2011 11:59 u »
Welkom op het forum :)

Je bent voortvarend van start gegaan, goede spullen gekocht en flink ingelezen. Ik weet zeker dat jij een boel lekkere biertjes gaat brouwen!

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Alexander stelt zich voor
« Reactie #2 Gepost op: 26-10-2011 12:00 u »
Welkom Alexander, en een goed begin is het halve werk. En onder een goed begin versta ik het je flink inlezen. Kleine kans dat je géén deftige brouwer wordt, voorspel ik.

Tags: