Thermometer ijken

Gestart door 30cl, 24-10-2011 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

30cl

Tip voor de mensen die een brouwthermometer gebruiken. IJk deze aan de hand van een laboratoriumthermometer.



De thermometer in kunststof geeft bij controle (met twee verschillende lab-thermometers gecontrolleerde temperatuur) een verschil aan van 4 graden lager.

Maisch je dus op 62 graden is dit werkelijk 66 graden. Wil je een eenstapsmaisch aanhouden, dan zit je dus al redelijk snel dichter bij de alfa-amylase en worden meer onvergistbare suikers vrij gemaakt.

Joep


Oscar

Citaat van: 30cl op 24-10-2011  11:38 uIJk deze aan de hand van een laboratoriumthermometer.


Of gewoon aan bekende fysische eigenschappen van water : Smelt/ijs-water moet 0 ºC zijn en kokend water 100 ºC   ;)  Want hoe weet je of de "laboratoriumthermometer" geijkt is... ;) :weetniet:


Raymond293

Mijn ervaring met deze maischthermometer is ook dat deze enkele graden afwijkt.
Ik heb dan wel geen lab thermometers, maar met twee andere exemplaren kwamen ook grote afwijkingen aan het licht.

Aan de hand van kokend water blijkt inderdaad dat er een verschil van 3/4 graden is, slechte zaak!
Daarom gebruik ik deze ook niet meer. De thermometer van Ikea heeft maar 1 graad afwijking, dat is nu mijn hoofd meter geworden.

30cl

Citaat van: Oscar op 24-10-2011  12:40 uOf gewoon aan bekende fysische eigenschappen van water: smelt/ijs-water moet 0 ºC zijn en kokend water 100 ºC   ;)  Want hoe weet je of de "laboratoriumthermometer" geijkt is... ;) :weetniet:

Goed punt!


redox

Net de proef op de som genomen en een pannetje water op het vuur gezet. Ik heb mijn maisch thermometer en 2 lab thermometers getest. De lab thermometers bleven rond de 99,5ºC hangen mijn maisch thermometer(zo'n goedkope rode alcohol thermometertje van Brouwland) kwam niet hoger dan 96ºC :o
Ik heb dus schijnbaar enkele brouwsels geleden een IPA 60minuten op 70-71 ºC lopen maischen, ik hoop niet dat dit te veel afbreuk oplevert aan de smaak?

Nah ja ik blijf de thermometer wel gebruiken om dat hij duidelijk afleest alleen even rekening houden met het verschil :-\     

William

Citaat van: Oscar op 24-10-2011  12:40 uOf gewoon aan bekende fysische eigenschappen van water : Smelt/ijs-water moet 0 ºC zijn en kokend water 100 ºC   ;)  Want hoe weet je of de "laboratoriumthermometer" geijkt is... ;) :weetniet:

Als je het helemaal netjes wilt doen moet de thermometer tot de meettemperatuur in de vloeistof zijn gedompeld (de hele kwik- of alcoholkolom moet dezelfde temperatuur hebben)

Oscar

Citaat van: William op 25-10-2011  19:44 uAls je het helemaal netjes wilt doen moet de thermometer tot de meettemperatuur in de vloeistof zijn gedompeld

Daar heb ik mijn hoofd al eens over gebroken. ;)  Het klopt wel natuurlijk, maar hoeveel zou het afwijken als je dat niet doet ? De stijgkolom is vrij dun dus enerzijds zou dat effect vrij klein moeten zijn, anderzijds heeft op zo'n dunne kolom een kleine temperatuurswijziging weer een relatief groot effect. :nut:

 :denken:

Praktijk testje. ;D

William

Citaat van: Oscar op 25-10-2011  19:48 uDaar heb ik mijn hoofd al eens over gebroken. ;)  Het klopt wel natuurlijk, maar hoeveel zou het afwijken als je dat niet doet?

Tja, je hebt een laboratoriumopleiding gehad of niet. Dit soort dingen werden er ingeramd.

Citaat van: Oscar op 25-10-2011  19:48 uPraktijk testje. ;D

Laat maar horen.

Als je hem dan zo ijkt moet je ook zo meten.

30cl

Ik zal deze week mijn vrouw blij maken, mijn kinderen op stang jagen en mezelf blij maken door te zeggen dat ze mee moeten naar de ikea. Goh.. kijk nou waar mijn oog toevallig op valt op de bak-afdeling http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/
 
 >:D

Raymond293

Is echt een handig ding. Zit 1 graad afwijking in. ( in die van mij tenminste)

30cl

Citaat van: Raymond293 op 25-10-2011  21:26 uIs echt een handig ding. Zit 1 graad afwijking in. ( in die van mij tenminste)

Van de week ff kopen. Voor dat geld niet moeilijk doen!

Hieronymus

ik gebruik ze ook, de IKEA FANTAST en ook nog meer brouwers weet ik. prima materiaal  :brouwen:

redox

Ik heb even een grotere pan gepakt zodat de thermometers bijna geheel in de vloeistof zaten. De boel tot kook toe verhitten, thermometers erin... dat leverde inderdaad een aanzienlijk verschil op. Alle drie de thermometers netjes tegen de 100 ºC aan.

Ik moet wel opmerken dat de bouw van een thermometer de grootste 'fout' geeft. Bij de lab thermometers volstaat al het kwik reservoirtje in de vloeistof te houden dan blijf die tegen de 100 ºC. Deze thermometers hebben alleen een capillair waar de kwik doorheen loop met de graduering in de thermometer zelf en dan pas krijg je een dun glazen mantel. Daar in tegen als je bij goedkope Brouwland thermometer alleen het alcohol reservoir in de vloeistof houd zie je die teruglopen naar de 96 ºC. De capillair waar de alcohol door heen loopt staat direct in contact met eeb volledige glazen mantel wat schijnbaar het nodige temperatuur overdracht geeft :nut:   

EBC

Jaja, meten is zo simpel nog niet. Naast de hele kolom in de te meten vloeistof houden, moet je ook nog het nodige geduld betrachten. En vooral de thermometer niet als roerstok gebruiken.

Maar als je denkt dan digitale thermometers dan gemakkelijker zijn, kom je bedrogen uit. Ook daar zijn regels voor. Zo meet je gegarandeerd enkele graden fout als je de meter zelf warmer laat worden dan 20 ºC,  ingeval van thermokoppel meters. Hang hem dus zeker niet op vlak boven je kookketel. Zorg dat de behuizing en meetkabels koel blijven!

hansHalberstadt

Vergeet vooral niet dit even te lezen
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16876.msg271452.html#msg271452
Water kookt bij 1013 millibar bij 100 ºC , maar bij andere druk scheelt het 2.8 ºC per 100 mbar
1013 millibar=100 ºC , 1050 mbar=101.0 ºC , 950=98.8 ºC.
Als je wilt ijken via het kookpunt van water, moet je ook nog op de barometer kijken (of op internet).
HansH

davadox

Citaat van: Raymond293 op 25-10-2011  21:26 uIs echt een handig ding. Zit 1 graad afwijking in. ( in die van mij tenminste)
Een graad te koud of te warm?

Raymond293

Te koud, maar dat is in mijn geval. Geen idee of ze dit allemaal hebben.

Herman

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2011  14:48 uVergeet vooral niet dit even te lezen
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16876.msg271452.html#msg271452
Water kookt bij 1013 millibar bij 100 ºC , maar bij andere druk scheelt het 2.8 ºC per 100 mbar
1013 millibar=100 ºC , 1050 mbar=101.0 ºC , 950=98.8 ºC.
Als je wilt ijken via het kookpunt van water, moet je ook nog op de barometer kijken (of op internet).
HansH
Dan moet je ook bij het maischen dus op je barometer kijken en dit evt. invullen in je brouwsoftware ;)

Oscar

Citaat van: Herman op 26-10-2011  22:25 uDan moet je ook bij het maischen dus op je barometer kijken

Ja. In theorie hebt ie wel gelijk, maar in de praktijk is het natuurlijk geneuzel in de kantlijn.

Citaat van: hansHalberstadt op 26-10-2011  14:48 u1013 millibar=100 ºC , 1050 mbar=101.0 ºC, 950=98.8 ºC

Dat bij 1013 milibar is dat 100°C of 100,0°C  :weetniet:  ;D ;D ;D want 100 (afgerond) kan ook 100,4 of 99,6 zijn.... >:D >:D >:D

De Waard

Zoals hier reeds geschreven moet je bij het ijken van een thermometer in kokend water letten op de luchtdruk. Een andere foutenbron is de kook vertraging, dit is het verschijnsel dat koken uitblijft wegens de energie die nodig is om de gasbellen te vormen.

Ik zelf gebruik een thermometer met een NTC thermistor, die kunnen makkelijk op 0.1 C uitgelezen worden. Je meet de weerstand en berekent daaruit de temperatuur. Toen ik mijn exemplaar testte in kokend water kreeg ik een berekende temperatuur die wel met een graad op en neer ging. Ik gebruikte een glad RVS pannetje uit de keuken. Toen ben ik overgestapt op de elektrische waterketel, die is  van binnen bedekt  met een laag ketelsteen. Met die opstelling kreeg ik een stabiele temperatuur.

De verklaring hiervoor is dat het RVS pannetje te glad is, zodat het moeilijker is om de gasbellen te vormen. Door het ruwe oppervlak van de ketelsteen is dat veel beter in de waterkoker.

Natuurlijk zijn dit soort effecten op 0.1 C schaal minder goed te zien met een normale vloeistofthermometer. Maar omdat ik toch de beschikking heb over een device dat op 0.1 C goed te krijgen is heb ik de moeite genomen om het zo goed mogelijk te ijken.

Ook met dit device heb je het probleem van de insteekdiepte. Ik zou zeggen dat je de ijking moet uitvoeren met de insteekdiepte die je ook tijdens je proces gebruikt, in ons geval het maischen. Om bij het ijken de voorgeschreven diepte te gebruiken die aangegeven is op de duurdere types heeft allen zin als je de ijking wilt controleren.

De Waard

CiteerDan moet je ook bij het maischen dus op je barometer kijken

Ja. In theorie hebt ie wel gelijk, maar in de praktijk is het natuurlijk geneuzel in de kantlijn.

Het zou inderdaad geneuzel zijn, maar gelukkig is het ook in theorie niet nodig. De verandering van de kooktemperatuur is het gevolg van het feit  dat het kookpunt afhankelijk is van de luchtdruk, gewoon omdat koken optreedt als de evenwichtsdampdruk van water gelijk wordt aan de omgevingsdruk.  De thermometer blijft goed de temperatuur aangeven!

hansHalberstadt

Citaat van: Herman op 26-10-2011  22:25 uDan moet je ook bij het maischen dus op je barometer kijken en dit evt. invullen in je brouwsoftware ;)
Dat hoeft niet, want als je je thermometer 1 keer ijkt is dat voldoende. Verder is de temperatuur die de thermometer aangeeft natuurlijk niet afhankelijk van de luchtdruk.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 26-10-2011  22:29 uJa. In theorie hebt ie wel gelijk, maar in de praktijk is het natuurlijk geneuzel in de kantlijn.
Mensen die ± een halve graad geneuzel in de kantlijn vinden moeten vooral geen thermometer gaan ijken. De vraag of je nu bij 62 ºC of 64 ºC maischt is waarschijnlijk dan ook geneuzel in de kantlijn, dus niet nodig om je thermometer te ijken toch?

Edgar

Ik ben verrast over het effect op de kooktemperatuur; ik had gedacht dat het een kleiner effect was. +/- 0,5° C in 'dagelijkse' omstandigheden valt toch ook binnen mijn marge van 'willen weten'. Betrekkelijk is het allemaal wel, gezien de andere vele afwijkingen, maar het zou relativistisch zijn om dit effect om die reden te negeren. (het is niet omdat er speling in je stuur zit dat je opzettelijk tegen een boom moet rijden, niewaar)

hansHalberstadt

Voor de grap even via KNMI de luchtdruk in Volkel opgezocht van de afgelopen 2 jaar en daar het kookpunt van water tegen uitgezet.
HansH
URL=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/#9c13b279d7a8314adb889476040abaca.jpg][/URL]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.