Zoals hier reeds geschreven moet je bij het ijken van een thermometer in kokend water letten op de luchtdruk. Een andere foutenbron is de kook vertraging, dit is het verschijnsel dat koken uitblijft wegens de energie die nodig is om de gasbellen te vormen.
Ik zelf gebruik een thermometer met een NTC thermistor, die kunnen makkelijk op 0.1 C uitgelezen worden. Je meet de weerstand en berekent daaruit de temperatuur. Toen ik mijn exemplaar testte in kokend water kreeg ik een berekende temperatuur die wel met een graad op en neer ging. Ik gebruikte een glad RVS pannetje uit de keuken. Toen ben ik overgestapt op de elektrische waterketel, die is van binnen bedekt met een laag ketelsteen. Met die opstelling kreeg ik een stabiele temperatuur.
De verklaring hiervoor is dat het RVS pannetje te glad is, zodat het moeilijker is om de gasbellen te vormen. Door het ruwe oppervlak van de ketelsteen is dat veel beter in de waterkoker.
Natuurlijk zijn dit soort effecten op 0.1 C schaal minder goed te zien met een normale vloeistofthermometer. Maar omdat ik toch de beschikking heb over een device dat op 0.1 C goed te krijgen is heb ik de moeite genomen om het zo goed mogelijk te ijken.
Ook met dit device heb je het probleem van de insteekdiepte. Ik zou zeggen dat je de ijking moet uitvoeren met de insteekdiepte die je ook tijdens je proces gebruikt, in ons geval het maischen. Om bij het ijken de voorgeschreven diepte te gebruiken die aangegeven is op de duurdere types heeft allen zin als je de ijking wilt controleren.