Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast belgian ale nr.1214 XL activator  (gelezen 14995 keer)

Offline hansm

• Super lid
  • Land: nl
Re: Wyeast belgian ale nr.1214 XL activator
« Reactie #50 Gepost op: 28-04-2013 17:03 u »
Nee hoor, alleen wanneer je te weinig gist toevoegt. ;)
Maar dat geldt voor iedere gist.

Klopt helemaal. De Wyeast #1214 is een van de gisten die bij mij juist heel snel uitgist.
Het enige waarmee je bij deze gist nog wel eens last van hebt is de matige schuimstabiliteit en de vorming van heel veel banaanaroma's als de temperatuur te hoog oploopt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 28-04-2013 22:28 u »
Het enige waarmee je bij deze gist nog wel eens last van hebt is de matige schuimstabiliteit en de vorming van heel veel banaanaroma's als de temperatuur te hoog oploopt.

Die mindere schuimstabiliteit komt vooral door de aanmaak van hogere alcoholen die zeer schuimnegatief werken.

Offline Hans VH

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #52 Gepost op: 22-07-2015 13:19 u »
Vorige week heb ik voor het eerst deze gist gebruikt (Wyeast 1214). In tegenstelling tot wat ik hier vaak lees, is de gisting onmiddellijk (na een paar uur) van start gegaan (met goede giststarter en beluchten).
Na 7 dagen gisten was sg 1018 (begin sg was 1065). Nu, na 10 dagen blijft dit constant op 1018.

Mag ik nog een daling verwachten?
(ik heb ondertussen de gistkast op 12C gezet voor koude lagering. Ben van plan om maandag a.s. te bottelen)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 22-07-2015 22:17 u »
Na 7 dagen gisten was sg 1018 (begin sg was 1065). Nu, na 10 dagen blijft dit constant op 1018.

Mag ik nog een daling verwachten?
(ik heb ondertussen de gistkast op 12C gezet voor koude lagering. Ben van plan om maandag a.s. te bottelen)

Als het waterslot stilgevallen is en je 3 dagen geen daling van het SG ziet mag je verwachten dat het bier is uitgegist.

Doordat je het bier koud hebt weggezet zal het SG zeker niet meer dalen...

Offline Dree Cool

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #54 Gepost op: 07-03-2018 09:03 u »
Zaterdag de Wyeast 1214 bij ons brouwsel gegooid en pas gisteravond (dinsdag avond)de eerste activiteit in het waterslot.  Komt dus inderdaad erg traag op gang! De Bulldog B1 was zondag al volop in beweging. Bier staat in klimaatkast op 20 Celsius. Ben benieuwd wat het gaat worden!

Tags: