Wyeast belgian ale nr.1214 XL activator

Gestart door Fede, 24-10-2011 10:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

Citaat van: RobinB op 28-04-2013  16:39 uNee hoor, alleen wanneer je te weinig gist toevoegt. ;)
Maar dat geldt voor iedere gist.

Klopt helemaal. De Wyeast #1214 is een van de gisten die bij mij juist heel snel uitgist.
Het enige waarmee je bij deze gist nog wel eens last van hebt is de matige schuimstabiliteit en de vorming van heel veel banaanaroma's als de temperatuur te hoog oploopt.

Jacques

Citaat van: hansm op 28-04-2013  17:03 uHet enige waarmee je bij deze gist nog wel eens last van hebt is de matige schuimstabiliteit en de vorming van heel veel banaanaroma's als de temperatuur te hoog oploopt.

Die mindere schuimstabiliteit komt vooral door de aanmaak van hogere alcoholen die zeer schuimnegatief werken.

Hans VH

Vorige week heb ik voor het eerst deze gist gebruikt (Wyeast 1214). In tegenstelling tot wat ik hier vaak lees, is de gisting onmiddellijk (na een paar uur) van start gegaan (met goede giststarter en beluchten).
Na 7 dagen gisten was sg 1018 (begin sg was 1065). Nu, na 10 dagen blijft dit constant op 1018.

Mag ik nog een daling verwachten?
(ik heb ondertussen de gistkast op 12°C gezet voor koude lagering. Ben van plan om maandag a.s. te bottelen)

Jacques

Citaat van: Hans VH op 22-07-2015  13:19 uNa 7 dagen gisten was sg 1018 (begin sg was 1065). Nu, na 10 dagen blijft dit constant op 1018.

Mag ik nog een daling verwachten?
(ik heb ondertussen de gistkast op 12°C gezet voor koude lagering. Ben van plan om maandag a.s. te bottelen)

Als het waterslot stilgevallen is en je 3 dagen geen daling van het SG ziet mag je verwachten dat het bier is uitgegist.

Doordat je het bier koud hebt weggezet zal het SG zeker niet meer dalen...

Dree Cool

Zaterdag de Wyeast 1214 bij ons brouwsel gegooid en pas gisteravond (dinsdag avond)de eerste activiteit in het waterslot.  Komt dus inderdaad erg traag op gang! De Bulldog B1 was zondag al volop in beweging. Bier staat in klimaatkast op 20° Celsius. Ben benieuwd wat het gaat worden!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.