Wyeast belgian ale nr.1214 XL activator

Gestart door Fede, 24-10-2011 10:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fede

Hallo Allemaal,

Ik heb gisteren mijn eerste brouwsel gemaakt.

Nu heb ik daar Wyeast belgian ale nr.1214 XL activator (zo'n zakje dat je moet kneden en direct toevoegen aan het wort).

Dat is inmiddels bijna 20 uur geleden maar ik zie nog niet dat het gaat gisten in de fles, hoelang kan het duren? ik heb de fles in een warme ruimte staan van 22 graden C. ik ben namelijk bang dat er infecties komen in mijn eerst gemaakt wort, wie helpt mij uit de brand?

Groet,

Fede

Adrie

Citaat van: Fede op 24-10-2011  10:26 uHallo Allemaal,

Ik heb gisteren mijn eerste brouwsel gemaakt.

Nu heb ik daar Wyeast belgian ale nr.1214 XL actiavtor (zo'n zakje dat je moet kneden en direct toevoegen aan het wort).

Dat is inmiddels bijna 20 uur geleden maar ik zie nog niet dat het gaat gisten in de fles, hoelang kan het duren? ik heb de fles in een warme ruimte staan van 22 graden C. ik ben namelijk bang dat er infecties komen in mijn eerst gemaakt wort, wie helpt mij uit de brand?

Groet,

Fede

Hoeveel bier heb je gebrouwen? Wat was het begin SG van het bier? Heb je het pak goed laten opzwellen?

Edgar

'Kneden' is niet voldoende. Je moet het binnenzakje wel helemaal stukslaan. En dan, zoals Adrie al vraagt, het geheel laten opbolllen voor het te openen/gebruiken. Zoals op het zakje staat uitgelegd. Zoek verder op het forum eens op 'geduld' en je komt ettelijke confraters tegen

Oscar

Citaat van: Fede op 24-10-2011  10:26 uNu heb ik daar Wyeast belgian ale nr.1214 XL activator (zo'n zakje dat je moet kneden en direct toevoegen aan het wort).

Ik heb het gevoel dat je het zakje gekneed en/of gesmackt hebt en meteen aan het wort hebt toegevoegd. Als je niet "gesmackt" heb, dan heb je een hoeveelheid nog niet zo actieve gist aan het wort toegevoegd. In het eerste geval heb je ook wat gistvoeding aan je wort toegevoegd.

In beide gevallen was je gist nog niet zo actief en zal het inderdaad even duren voordat je wort aan het gisten komt. E.e.a hangt ook samen met de datum welke op de verpakking stond, sommige wat oudere zakjes kunnen er wel 1 of 2 dagen over doen om actief te worden.

Zoek ook ff op giststarter... ;)  Hoewel Wyeast zegt dat je zo'n pack direct aan je wort kunt pitchen is het vaak toch verstandig om er een starter van te maken.

In ieder geval succes! En geduld..

 :degroeten:

rringenoldus

Mijn ervaring met deze gist is dat die ook wat trager op gang komt.
Mijn vorige brouwsel heb ik 1 propagator op 20 liter wort (SG 1065) gebruikt. Dit duurde ruim een dag voordat het waterslot begon te borrelen..
Hij bouwde al wel langzaam druk op.

Ik heb nu 1 activator en 1 propagator gebruikt op 40 liter wort (SG 1068), zaterdag gebrouwen en deze bubbelde zondag ochtend

dennis

Als hij nou niet start dan heb ik nog wel een voorraadje verse actieve 1214, gisteren geoogst. Ophalen in Wageningen, Utrecht CS of Rotterdam Alexander.

Fede

Heren; ik heb het pakje ook "gesmackt" en gekneed, ongeveer 4 uur daarna heb ik het aan het wort toegevoegd, het pakje was niet helemaal opgebold maar op de verpakking stond dat als hij niet helemaal is opgezweld is is het niet zo probleem en gewoon aan het wort toegevoegd kon worden, zogezegd zo gedaan. Het is 20 liter wort.
Concreet; natuurlijk heb ik geduld maar hoelang kan ik wachten tot mijn wort gaat gisten? Is het met andere woorden niet erg dat het nog 1 dag duurt voor dat het gist of heb ik dan een probleem in verband met infectiegevaar en zo?

Groet,

Fede

Robert1968

CiteerMijn vorige brouwsel heb ik 1 propagator op 20 liter wort (SG 1065) gebruikt
.
Oei, da's zuinig!

Alhoewel ik mezelf dikwijls afvraag of onderdoseren nu zo kwaad kan. Immers een gistcelletje ziet niet of hij met 5 of met 20 gram broertjes en zusjes rondzwemt en begint gewoon aan de suikers te knabbelen totdat alle vergistbare suikers zijn omgezet, lijkt me.
Dit kan dan wel betekenen dat het langer duurt voordat de gisting op gang komt (meer kans op infectie?) en je mogelijk meer nutrienten moet toevoegen omdat de gist zich vaker moet vermenigvuldigen. Maar als aan dit wordt voldaan, waarom zou te weinig startersgist dan geen goed bier geven?
 

dennis

Wat was de datum op het pakje? Als het ouder was dan kan het wezen dat het minder actief was. Een volgende keer kun je het wat eerder schmacken, dan heb je voor jezelf een goede indicatie of het actief is of niet. Als je het op tijd genoeg doet heb je nog gelegenheid om er een starter mee te maken.

Tja, infectiegevaar hangt of van hoe schoon je hebt kunnen werken en hoe schoon alles was. Er zijn brouwers die standaard een tijdje wachten met toevoegen. Mijn laatste ervaring met deze gist was dat hij geen verwarming nodig had bij de hoofdvergisting, eerder koeling.

Albertus

Citaat van: Robert de Boer op 24-10-2011  11:49 uAlhoewel ik mezelf dikwijls afvraag of onderdoseren nu zo kwaad kan. Immers een gistcelletje ziet niet of hij met 5 of met 20 gram broertjes en zusjes rondzwemt en begint gewoon aan de suikers te knabbelen totdat alle vergistbare suikers zijn omgezet, lijkt me.
Dit kan dan wel betekenen dat het langer duurt voordat de gisting op gang komt (meer kans op infectie?) en je mogelijk meer nutrienten moet toevoegen omdat de gist zich vaker moet vermenigvuldigen. Maar als aan dit wordt voldaan, waarom zou te weinig startersgist dan geen goed bier geven?

Onderdosering kan leiden tot en te langzame en zelfs een gestokte vergisting en het bier vergist niet ver door. Ook kunnen smaakafwijkingen voorkomen.
Onderdosering geeft, onder andere door een te hoge pH, een voor gist minder vriendelijk milieu. Na het toevoegen van de gist gaat het niet alleen om omzetten in alcohol, de gist moet zich ook vermenigvuldigen.

Bert

rringenoldus

1 propagator was inderdaad weinig.... Was een leveringsfoutje waar ik zelf pas na het brouwen achter kwam, ik had een activator besteld.  Uit noodzaak toch maar geënt en voor de zekerheid gelijk nieuwe besteld, Die kwam 2 dagen later, maar toen bubbelde het waterslot prima... Dus maar bewaard voor afgelopen brouwsel  :D


Robert1968

Even off-topic

CiteerOnderdosering kan leiden tot en te langzame en zelfs een gestokte vergisting en het bier vergist niet ver door.
.
Ja, dit zijn de gangbare geclaimde nadelen. Maar stokt die gisting misschien niet omdat alle nutrienten zijn verbruikt? Immers op het moment er een verstokte vergisting optreedt, is er meer dan voldoende gist aanwezig om dit af te ronden, ook al is met weinig gist gestart?

Citeer1 propagator was inderdaad weinig.... Uit noodzaak toch maar gepitched en voor de zekerheid gelijk nieuwe besteld, Die kwam 2 dagen later, maar toen bubbelde het waterslot prima
En dan zijn we natuurlijk vooral benieuwd naar het gistingsverloop, eind-SG en smaak van dit bier wat (theoretisch) met veel te weinig gist is opgestart!

Fede

Dus concreet nog even een extra dagje geduld?

Raymond293

Fede, er is niet zo heel veel wat je kunt doen behalve wachten :)
Paar kleine vraagjes,

- weet je zeker dat je vat goed afdicht? Als er ergens anders koolzuur kan ontsnappen komt het misschien niet door je waterslot
- hoe warm was je wort toen je de gist erbij deed?
- zie je net boven je vloeistoflaag in je vergistingsvat een aanslag op de zijkant?

Paar tips, begin een paar dagen voordat je gaat brouwen met het smacken van je gist. Zodoende kun je zien of je vitaal genoeg gist hebt. Als het pakje goed is opgebold maar je gaat nog niet brouwen, dan kun je het opgebolde pakje gewoon weer in de koelkast zetten. 12 uur voordat je gaat brouwen haal je het pak eruit en kan je het normaal gebruiken.

Als het pakje nog niet opgebold is weet je dus niet wat de toestand is van je gistjes. Is het oud gist? Is er een ander probleem? Opbollen is dus erg belangrijk!

Of je brouwsel nog te redden valt hangt af of de vergisting op gang komt. Gebeurt dit niet, of te langzaam, dan heb je grote kans op infectie. Dit omdat er altijd wel andere beestjes komen die jou suikerige wort ook lekker vinden :)


Robert1968

CiteerDus concreet nog even een extra dagje geduld?

Mijn ervaring met vloeibare gisten is dat in 24 uur toch wel enige activiteit te zien is. Al eens voorzichtig gegluurd in het vat, het deksel kan nog wel eens lekken.
Ik heb twee Brewferm korrelgisten meegemaakt die uiteindelijk pas na 48 uur tot (zichtbaar) leven kwamen. Uiteindelijk komt de gisting altijd op gang is mijn ervaring.

De laatste tijd start ik de gisting bij iets hogere temperatuur en laat ik de temperatuur zakken op het moment gistingsverschijnselen zijn waar te nemen.

Succes!

Fede

Ik heb een grote gistingsfles van 25 liter waar de 20 liter wort in staat dus kan precies zien als hij wel of niet aan het gisten is. uiterarad zit er een waterslot met water op!).

Het wort ligt er heel erg stil bij, geen bubbels te zien in het waterslot en ook geen schuim of beginnend schuim!

Goed iedereen heel erg bedankt en ik zal nog even wat afwachten anders meldt ik mij nog wel even!

Groetjes aan iedereen,

Fede

Oscar

Citaat van: Fede op 24-10-2011  13:27 uIk heb een grote gistingsfles van 25 liter waar de 20 liter wort in staat dus kan precies zien als hij wel of niet aan het gisten is. uiterarad zit er een waterslot met water op!).

Dat zul je inderdaad kunnen zien. Ook aan de gist welke uiteindelijk (mogelijk) uit je waterslot zal gaan kruipen. Lees je alvast even in in het aanleggen van een blow-off, kan echt geen kwaad. ;)

Raymond293

Overigens komt dit van de Wyeast site;
CiteerQ.What strains are typically slow activators and slow starters in fermenters?
A: Belgian Ale #1214, European Ale #1338 and Belgian Strong Ale #1388  are typically slow starters.   

En ook dit;

CiteerThere are a number of reasons why some strains, including 1214, 1388, and 1338, are slower to take off than others. It is possible that some strains uptake sugars or break down sugars at slower rates than others. This could be caused by differences in cell membranes, enzyme levels, or a host of other factors. There could also be differences in rates of lipid synthesis resulting in slower growth. Unfortunately, we have not pinpointed it to a specific factor. The fermentation with the 1056 will typically take off faster and finish sooner than the 1214. High alcohol situations may be different due to differences in alcohol tolerances

Je hebt dus blijkbaar een langzame starter getroffen, geduld zal u redden ;D


En 5 liter headspace is inderdaad niet zoveel, dat is de moeite van de blowoff wel waard inderdaad!

Fede

Hoi Raymand,

Ivm met die eventuele te kleine headspace, is het beter dat ik hem in een kunststof 30 liter nu, vanmiddag, over hevel?

Groet,

Fede

dennis

5 liter headspace op een brouwsel van 20 liter lijkt mij voldoende, zeker als het wat trager op gang komt.

[Klein zijspoor]
Over traag opstarten gesproken. Afgelopen vrijdag heb ik een mede opgestart met de Sweet Mead gist van Wyeast. Een gistkoek van Stefan die behoorlijk actief zou moeten zijn begon pas na 2 dagen enige tekenen van leven te vertonen.  Maar na het eerste voorzichtige schuim van gisteren ligt er nu een dun schuimlaagje op de emmer.
(Misschien had ie wel moeite met de dichtheid van 1140?)


Raymond293

Fede, niks meer aan doen nu. Gewoon kijken wat er gebeurt en leren voor de volgende keer.
Mijn eerste brouwsels zijn ook door minder slimme acties niet echt lekker geworden.

Dat is onderdeel van het leerproces :)

Fede

Hoi Raymond,

Niets doen voelt ook niet goed, ik wil natuurlijk graag dat het goed gaat ook zelfs bij mijn eerste brouwels!

Moet ik misschien een andere gist toeveoegen of is gistvoedingszout een oplossing?

En zoals je zegt is 5 liter headspace wat weinig misschien kan ik dit nog overhevelen in dat grotere vat?

Groet,

Fede

Oscar

Citaat van: Fede op 24-10-2011  15:31 uNiets doen voelt ook niet goed, ik wil natuurlijk graag dat het goed gaat ook zelfs bij mijn eerste brouwels!

De situatie zoals die nu is is prima en wil niet meteen zeggen dat je bier niet goed wordt. Die headspeace kan goed gaan. Maar als het erover gaat is het gewoon een slangetje over je waterslot heen welke uitkomt in een emmer met water. Dit heeft geen nadelig gevolg voor je bier.

Nu overhevelen zou dit wel kunnen zijn (Maar hoeft niet per se). Ik zou inderdaad de situatie zo laten en geen acties ondernemen.

Raymond293

Wyeast zelf geeft aan dat dit een langzame gist is, ze zullen er wel verstand van hebben ;)

Andere gist toevoegen zou ik niet doen, dan krijg je twee types door elkaar. Voedingszout zou ik in dit stadium niet meer gebruiken.
En wat betreft je weinig headspace, dat kan in dit geval nog wel van pas komen omdat er nu dus ook minder zuurstof in je vat zit.

Niks doen, wachten, leren en observeren is echt de beste optie.
Ik denk dat je hier geen brouwer zult vinden die alleen maar goede brouwsels heeft gehad!
We maken allemaal fouten, dat is ook wel de charme van de hobby :)

Fede

Oke okee ik wacht af, dank je iedereen met name Raymond.

Groet,

Fede

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.