Gisttelers,
De discussie gaat niet alleen om aantal gistcellen maar ook de manier waarop je de gist opkweekt. In tegenstelling tot alle voorgaande gist opkweek cursussen dus continu beluchten, beginnen met het volume dat je wilt gebruiken als giststarter (in mijn geval 2,5 liter), gistvoeding toevoegen (kwalitiet en bewaren van de gistvoeding zijn even belangrijk als dat van de gist!) en continu roeren (= agitatie) voor een optimaal zuurstof transport door het substraat naar de gistcel. Met als uitgangspunt een wort die na het toevoegen van de giststarter 2*10^6 gistcellen per ml bevat, en dat niet belucht hoeft te worden. Voor mijn giststarter begin ik met 2,5 liter en twee buisjes Brigand gist van de Zeeuwse gistbank. Opstarten zal ´s middags 7-12-04 plaatsvinden en ´s middags 11-12-04 wordt de giststarter aan het wort toegevoegd. Het wort wordt niet belucht na toevoeging van de giststarter en hoofdgisting zal 15-12-04 klaar zijn waarna er ´s avond 15-12-04 wordt overgeheveld in mandfles van 28 liter.
Recept voor de giststarter:
2500 gram Deventer kraanwater
150,0 gram lichtmoutextract
10,0 gram Fermaid K (gistvoeding)
50,0 mg Cevomyces (zinkgist)
pH = 5,0 met Fosforzuur
Erg belangrijk is dat de gist in de log-fase aan het wort wordt toegevoegd zodat de toename van ongeveer 10x in biomassa kan plaatsvinden.
Groet, Peter