Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De perfecte giststarter  (gelezen 277508 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: De perfecte giststarter
« Reactie #75 Gepost op: 05-01-2005 15:00 u »
Als getuigenis van hoe enkele inzichten uit dit onderwerp in de praktijk werken:

Afgelopen zondag heb ik een Pils gebrouwen, met een starter zoveel mogelijk (op mijn manier) volgens dit onderwerp gemaakt. Dat wil zeggen:

-voor 40 liter pils 3 liter geconcentreerde starter
-zinkgist en gistvoeding toegevoegd
-de starter 'zo continu mogelijk' belucht en gemengd
-de starter afgegoten en nog eens her-aangevuld met gehopte moutextractoplossing en voedingszouten
-geprobeerd de starter in de log-fase te pitchen
-het wort gedurende 10 uur na pitchen elke 40 minuten belucht (op advies SiriS aangezien het een ondergister betreft)

De starter was zeer 'dik' (bijna volledig ondoorzichtig) en rook goed. Ik heb gepoogd de log-fase te verlengen door 's ochtends op brouwdag wat suiker toe te voegen.

Het resultaat totnutoe is verassend goed. Op zondagavond ca. 2100 u gepitched bij ca. 14°, SG 1050. Na 3 uur was activiteit merkbaar. 24 uur na pitchen was het SG een verbazende 20 punten gezakt. Inmiddels staat het bier kouder (9,5°) en is het SG gedaald naar 1017, nu 66 uur na pitchen.

Het zal afwachten zijn of de vergisting goed doortrekt, maar ondertussen zijn dit volgens mij voor een ondergister verassend goede cijfers.

Praktische kanttekening die ik al eerder maakte is de schuimvorming door het beluchten in de starter. Een 10-liter fles gaf wederom schuimproblemen. Ook koken in een snelkookpan (tip van SiriS) bood geen soelaas. Ik zou dus toch echt een grote fles aanraden, tenzij je over een roerder of een regelbare luchtpomp beschikt of zeker weet dat jouw starter weinig schuimt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #76 Gepost op: 05-01-2005 15:09 u »
Dus bij 3 L in een 10 L fles hield je hem niet in de fles? Vind je het gek dat ze bij fermentaties op industriele schaal altijd antischuim middelen toevoegen.
Mijn Chouffe starter schuimde ook uit de pot (1 L in 3 L pot). Maar hij is wel heel actief: 3 uur na enten begon de vergisting, de dag erna spoot wederom het schuim uit de fles (ca 21 L in een 25 L fles) en zonder bijverwarmen gist de Chouffe nu, 3 x 24 uur na pitchen, nog steeds goed door. Dat wordt spannend voor de eerste SG meting. Misschien vanavond al lageren.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #77 Gepost op: 05-01-2005 15:17 u »
Ha Edgar,

Fijn dat mijn theoretische verhaal ook in de praktijk blijkt te werken  ;) . Mijn eigen ervaringen komen overeen met die van jou, maar met een zeer goed geënte ondergister heb ik nog geen praktijkervaring, mooi dat jij die nu wel hebt. Welke gist gebruik je trouwens?
Benieuwd hoe ver ie doortrekt.

Groeten,

A3

P.S. Ik heb een luchtpompje waarvan ik het debiet kan regelen. Dat is wel zo handig, want ik moet hem tot nu toe ook altijd op de laagste stand zetten. Na enige tijd wordt de schuimvorming minder en kan ie harder.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 05-01-2005 15:20 u »
MO:

Let wel, bij continu beluchten met een pompje. Antischuimmiddelen betekenen effectieve capaciteitsvergroting van gistkuipen. Niet verbazend inderdaad.

Adrie:

Het is de 2278 Czech Pils van Wyeast.

SiriS

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 05-01-2005 17:36 u »
"Fijn dat mijn theoretische verhaal ook in de praktijk blijkt te werken" Moet niet gekker worden op het forum!!! desbetreffende verhaal is niet meer dan vertaling van wetenschappelijk artikel geschreven door T. Kurz, J. Mieleitner, T. Becker en  A. Delgado, met als titel: "A Model Based Simulation of Brewing Yeast Propagation". Jammer voor de leken maar de omschreven methoden (beluchten, roeren en voeding) is nix nieuws op het gebied van gist opkweken. Evenals het belang van een pitching rate van 2*10^6 (vitale !!) gistcellen per ml wort met een SG van 1050 g/l. Antischuim middelen zijn zeer goed toepasbaar omdat deze alleen op het oppervlak van de vloeistof aanwezig zullen zijn. De actieve giststarter kun je dan van onderuit overhevelen zodat het antischuim middel achter blijft.

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 05-01-2005 21:29 u »
SiriS,

1. "Mijn artikel" als in : door mij geschreven. Zo moeilijk is Nederlands toch niet?
2. Het artikel is meer dan alleen een vertaling van 1 artikel, zoals je ziet is er meer literatuur gebruikt.
3. Ik het beschreven model geprogrammeerd en toegepast op een in de amateurbrouwerij gebruikelijke setting en dus wel degelijk iets toegevoegd.
4. Niemand heeft beweerd dat er iets totaal nieuws gepresenteerd werd. Wel eens van wetenschapsjournalistiek gehoord? Zo niet: dit is het toegankelijk maken van wetenschappelijke kennis voor niet-wetenschappers. Niet iedereen kan wetenschappelijke artikelen lezen en interpreteren, laat staan toepassen op hun eigen praktijken.
5. Ik ben ook gek ook dat ik op jouw sneer reageer.

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #81 Gepost op: 05-01-2005 21:36 u »
Jongens, geen ruzie maken. Siris, gedraag je je een beetje?

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #82 Gepost op: 05-01-2005 23:29 u »
Even een tip ivm het schuimprobleem, ik belucht mijn giststarter continu en hou het schuim inbedwang met een hofman ( ik geloof dat ie zo heet ) klemmentje, werk perfect. Zo instellen dat het schuim net niet uit de fles loopt. Ik maak een gisstarter van 1.5 l in een fles van 5 liter.

Gr Kees

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #83 Gepost op: 06-01-2005 00:00 u »
....met een hofman ( ik geloof dat ie zo heet ) klemmentje, werk perfect....

Hoi Kees,

Even toelichten hoor, hier snap ik niets van. Wat is een Hofman???

Groeten,

Henk :proost2:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 06-01-2005 08:47 u »
Ik ben daar ook benieuwd naar; kan niets vinden op het net. Heb je meer details?

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 06-01-2005 09:19 u »
Het is een klem klemmetje, een hoffman klem. Volgens mij verkoopt Brouwland ze.
Het is gewoon een klemmetje die de lucht toevoer knijpt, ik gebruik het klemmetje ook om bij het filteren en spoelen de snelheid te regelen.

GR Kees

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 06-01-2005 09:25 u »
Ha BuBs,

Heet zo'n ding niet ook gewoon slangenklem, die klemmen die je in het laboratorium gebruikt? Twee platte stukjes metaal verbonden door twee schroefjes met vleugelmoeren?

Groeten,

A3

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 06-01-2005 09:30 u »
Precies

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #88 Gepost op: 06-01-2005 10:02 u »
Goeie tip!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 09-01-2005 23:32 u »
Nog even over mijn Pils met super-starter: Blijkt dat ik na 66 uur al had kunnen hevelen. De gist heeft er nog maar 1 puntje afgesnoept. Vandaag geheveld op 1016. Vrij hoog voor een pils, dat komt misschien een beetje door de carapils die erin zit. In elk geval heeft deze ondergister in 3 dagen zijn voornaamste werk gedaan. Dat is toch wel bloedjesnel! Met dank aan de adviezen van de heren SiriS en Adrie.

Nu tijdens de diacetyl-rust zal er nog wel iets afgaan, en dan hebben we nog twee maanden lageren voor de boeg. Met een beetje geluk kom ik rond 1010-1011 uit.

Kortom mensen, voor wie er nog aan twijfelde: Dit startersysteem werkt.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #90 Gepost op: 10-01-2005 10:17 u »
66 uur??!?  :o met ondergist?? Tsjonge, het wordt echt hoog tijd dat ik een grote fles in huis haal om gist op te kweken, eerder heb ik het al geprobeerd met zoŽn 0,7 liter in een 2 literfles maar die schuimde binnen 3 minuten de fles uit.

Johannes

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 10-01-2005 10:18 u »
Ha Brouwers,

Gelukkig maar, Edgar. Leve dit forum, we worden er allemaal wijzer van.

Ik hoop dat ik straks hetzelfde kan melden van ons Arnhems Hoppenbier, gisteravond gepitcht met een superstarter van 4 liter 36 uur beluchte starter met toevoeging van extra gistvoeding (FermAid en nog een beetje gistvoedingszout).

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #92 Gepost op: 13-01-2005 11:07 u »
In de Westmalle dubbel kloonpoging thread kwam de volgende discussie op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1820.0/all.html
bij het zetje geven van de WYeast3787 met het gistvoedingszout diammoniumbifosfaat

Ha MO 

Dus de (NH4)2HPO4 heeft net dat zetje gegeven. Wat is dat in gewone mensentaal voor spul en hoe kom jij er aan? Toch mooi als een bier mooi uitvergist. Hoe lang heeft die vergisting nu trouwens geduurd?
Dat is dus diammoniumbifosfaat. Zegt me eigenlijk nog niet zo veel. klinkt als wasmiddel.
Edwin

Ha Edwin,
Een chemicus blijft een chemicus. Het "wasmiddel" is bij Brouwland en vele andere winkels met wijn- en biermaakspullen te koop onder de naam gistvoedingszout.
Groeten,A3

Ed,
is gewoon gistvoeding, te koop als Vinoferm bij Brouwland en kost bijna niets. Het is eigenlijk een soort mest, in de tuin zal het het ook wel goed doen. Volgens mij hebben we het daar in de thread Perfect giststarter over gehad en Peter (the-one-we-sadly-miss) adviseerde meer dan alleen dit zout te gebruiken. Betere gistvoeding is niet te koop bij Brouwland (volgens site) maar bijvoorbeeld bij Vanrein wel (www.vanrein.nl). Peter verkoopt het ook. Over 1,5 week ben ik weer in Drenthe en dan koop ik die gistvoeding daar wel weer.
gr, MO

Klopt niet helemaal, MO, bij Brouwland is Nutrivit te koop, een mengsel van diammoniumbifosfaat, vitaminen, sporenelementen en mineralen. Ook te koop extract van dode gistcellen onder de naam Cellvit.

Groeten, A3

Beste medeforumleden,
Vorige week was zowel het "mengsel" Nitrivit als het "zuivere" diammoniumbifosfaat bij Brouwland te koop.
Met vriendelijke groet,Nico

Hi jongens,

misschien een stomme vraag, maar wat moeten wij nou gebruiken, Nutrivit, Cellvit of Nutrisal ??

Gr Kees
Ha Kees,

Zeker geen stomme vraag! Het fijne weet ik er ook niet van, maar het lijkt me dat gistvoeding uit meer moet bestaan dan alleen stikstof. Gist heeft ook sporenelementen, vitaminen, aminozuren en mineralen nodig. Ik denk dat gistextract wat dat betreft heel goed is, omdat hier alles inzit dat de gist nodig heeft. Ook het mengsel van ammoniumfosfaat, vitaminen, sporenelementen en mineralen zal het goed doen, omdat er in wort als het goed is voldoende aminozuren voor de gist aanwezig zijn.

Groeten,

A3

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #93 Gepost op: 13-01-2005 11:12 u »
Persoonlijk ligt mijn voorkeur bij Nutrivit.

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 13-01-2005 11:17 u »
Hi allemaal,

Na de verhuizing eindelijk weer eens gebrouwen en ik heb nu een eigen brouwerijtje !!
Dus niet meer in de keuken en steeds al je zooi weer moeten opruimen als je klaar bent.

Maar goed, to the point. Ik heb op Adrie's advies 2 gram brouwzouten toegevoegd aan mijn giststarter en continu belucht ( wel met een intervalschakelaar, 1 minuut aan en 1 minuut weer uit ) Nou deed ik al mijn giststarter al continu beluchten, maar met de brouwzouten was er weinig verschil merken. Ik had een Weizze gebrouwen met een Wyeast 3068, deze staat nu wel als gek te gisten en liep net mijn gistingsvat uit, terwijl ik een headspace heb van 14 liter. ( 22 liter in een vat van 36 Liter).
Mijn eerdere ervaringen met de 3068, is dat deze niet ver uitgist (70%) Ik ben benieuwd of hij nu wel ver doortrekt.

Gr Kees

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #95 Gepost op: 14-01-2005 08:48 u »
Ha Kees :proost:

Welk brouwzout heb je gebruikt? Ik zal ook nog eens op zoek gaan, want ik heb bu toch al wel een aantal brouwseltjes die een wat trage vergisting kennen en juist die bieren zijn het minst succesvol. Brouwzouten en/of andere gistvoeding erbij doen de volgende keer.

Ha MO

Ik begreep je verplaatsing in eerste instantie niet, maar nu ik de sliert achter mijn vraag las dus wel. Logische verplaatsing!

Edwin

SiriS

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 14-01-2005 10:22 u »
Beste gisttelers,

De optimalisatie in het opkweken van gist dreigt erg richting het gebruik te gaan van alleen ammoniumfosfaten. Om veel vitale gistcellen te krijgen is meer nodig dan alleen dit zout. Zie hiervoor de volgende uitleg:

http://www.vinquiry.com/pdf/GOFERMvqfooter2002update1.pdf

http://www.vinquiry.com/pdf/FermaidK.pdf

Met name de aanwezige mineralen, vitamines en vetzuren zorgen voor een goede opbouw van de celwand en daarin gelegen membranen. Dit is mede bepalend voor de vitaliteit van de gist en uiteindelijk bepalend voor de vergistingsgraad (vooral bij bieren met een hoog OG). Opmerking bij GO-Ferm over: "Reduces the risk of sulphur compound and volatile acidity production" verbaasde me enigzins en vraag me nu dus af of dit bijvoorbeeld niet het geval is geweest met de WM gist. M.a.w. zijn de zwavel achtige geurtjes tijdens de vergisting van de Westmalle Tripel nu een effect van te weinig voedingsstoffen voor de gist, mede veroorzaakt door het grote percentage suiker, en is dit gewenst voor dit biertype of niet?

Groet, SiriS

Offline BuBS

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 14-01-2005 10:22 u »
Hi Mo,

Ik heb nutrisal gebruik, 2 gr op een giststarter van een liter. De vergisting gaat niet echt snel, maar dat heeft de Wyeast 3068 ( Weihenstephan Weizen ) bij mij nooit gedaan. het sg zit nu op 1026 ( 42 % uitgegist  in drie dagen )
Zondag ga ik hem overhevelen en wat kouder weg zetten.

Gr Kees

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #98 Gepost op: 14-01-2005 10:56 u »
Opmerking bij GO-Ferm over: "Reduces the risk of sulphur compound and volatile acidity production" verbaasde me enigzins en vraag me nu dus af of dit bijvoorbeeld niet het geval is geweest met de WM gist. M.a.w. zijn de zwavel achtige geurtjes tijdens de vergisting van de Westmalle Tripel nu een effect van te weinig voedingsstoffen voor de gist, mede veroorzaakt door het grote percentage suiker, en is dit gewenst voor dit biertype of niet?

Ha Peter :proost:

Interessante vraag/hypothese! Zouden we eens moeten onderzoeken tijdens een kloonsessie of zo. Ik moet nog zoveel leren over gistvoeding  :leren:

Edwin

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #99 Gepost op: 14-01-2005 10:59 u »
Siris,
wat raad jij nu aan? Nutrivit, of verkoop jij hier weer een variant op?