De perfecte giststarter

Gestart door Adrie, 30-11-2004 09:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 21-06-2016  23:04 uGedroogde gist zit vol met de reservestof glycogeen. Hierdoor kunnen de cellen zich inderdaad goed vermenigvuldigen. Als gedroogde gist gebruikt en je houdt aan de de aanbevelingen van Mr Malty ent je voldoende gistcellen voor een vlotte vergisting. Bij gebruik van een verpakking verse gist is dat niet altijd het geval. Om meer gistcellen te krijgen bij verse gist moet je een giststarter aanmaken en zorgt beluchten voor meer gistcellen.
Toch zei Dr.Ing. Ferdinand Meeus tijdens zijn lezing bij de Brand Bierbrouwwedstrijd dat je ook in geval van voldoende korrelgist je wort moet beluchten voor een betere vergisting.

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 24-06-2016  10:43 uToch zei Dr.Ing. Ferdinand Meeus tijdens zijn lezing bij de Brand Bierbrouwwedstrijd dat je ook in geval van voldoende korrelgist je wort moet beluchten voor een betere vergisting.

Beluchten voor de start van de vergisting kan geen kwaad. Ervaring echter leert dat het niet echt noodzakelijk is. Je begint al met veel gistcellen bij het enten van gedroogde gist en de daarom is beluchten niet echt noodzakelijk.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 24-06-2016  13:47 uBeluchten voor de start van de vergisting kan geen kwaad. Ervaring echter leert dat het niet echt noodzakelijk is. Je begint al met veel gistcellen bij het enten van gedroogde gist en de daarom is beluchten niet echt noodzakelijk.
Toch gaf hij expliciet aan dat ook bij gebruik van voldoende droge gist beluchten het verschil maakt.

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 01-07-2016  16:58 uToch gaf hij expliciet aan dat ook bij gebruik van voldoende droge gist beluchten het verschil maakt.

Dat is zoals ik al schreef niet mijn ervaring.
In het verleden beluchtte ik altijd mijn wort intensief. Maakte niet uit of ik vloeibare of gedroogde gist gebruikte. Ik deed dit totdat een vooraanstaand forumlid, die ook gedroogde gist verkocht, melde dat bij gebruik van gedroogde gist beluchten niet noodzakelijk was. Ik heb het vervolgens uitgeprobeerd terwijl ik ook wat extra gist ging enten. Het gevolg was prima vergistingen en goed smakende bieren...

Doe zelf een test en laat de resultaten hier weten.

EBC

Ik ben overgegaan na vele jaren vloeibare gist op gedroogde gist.
Ik belucht mijn wort nooit.
Ik wou dat ik jaren eerder de overstap gemaakt had. Er gaat voor mij nu niks meer boven gedroogde gist.

- geen starters maken
- reproduceerbaar resultaat
- veel minder schuim
- goedkoper
- tegenwoordig veel diversiteit beschikbaar
- prima houdbaarheid
- geen onzinnige smack handelingen
- minder temperatuur gevoelige opslag
- eenvoudig correct te doseren

Ik krijg wel eens samples van vloeibare gist en gebruik die ook, maar kan het voordeel ervan echt niet ontdekken, integendeel. Vloeibare gist is voor mij een nodeloos ingewikkeld goedje.

William

Citaat van: EBC op 01-07-2016  22:01 u- tegenwoordig veel diversiteit beschikbaar

Er komen steeds meer goede korrelgisten bij maar kunnen m.i. nog niet tippen aan de variatie in vloeibare gisten. In ken bv geen mooie korrelgist voor een Westmalle-achtige of je moet misschien gaan werken met een combi van korrels.

Maar ik ben het met je eens. Als het kan gewoon een korrel pakken, hydrateren en toevoegen.

Jacques

Citaat van: William op 01-07-2016  22:06 uMaar ik ben het met je eens. Als het kan gewoon een korrel pakken, hydrateren en toevoegen.

Zelfs dat hydrateren is niet noodzakelijk... Korrelgist is wel heel makkelijk in gebruik.
Ook ik gebruik heel regelmatig korrelgist.

Vandaag echter niet. Voor het eerst de nieuwe verpakking van White Labs gebruikt en ik heb er spijt van dat ik geen starter gemaakt heb.

EBC

Citaat van: William op 01-07-2016  22:06 uEr komen steeds meer goede korrelgisten bij maar kunnen m.i. nog niet tippen aan de variatie in vloeibare gisten. In ken bv geen mooie korrelgist voor een Westmalle-achtige of je moet misschien gaan werken met een combi van korrels.

Maar ik ben het met je eens. Als het kan gewoon een korrel pakken, hydrateren en toevoegen.

Natuurlijk, indien je een speciaal karakter wil, dan moet je bijbehorende gist kiezen.

Maar wie wil er nu Westmalle namaken? Dat lukt toch niet, je kunt het beter kopen en je eigen bier brouwen.

Hydrateren? Niks van, gewoon strooien. Hoe dacht je dat grotere brouwerijen dat deden? Ala Anders, Proef, etc? En zo geven de fabrikanten het ook aan.

EBC

Citaat van: Jacques op 01-07-2016  22:24 uZelfs dat hydrateren is niet noodzakelijk... Korrelgist is wel heel makkelijk in gebruik.
Ook ik gebruik heel regelmatig korrelgist.

Vandaag echter niet. Voor het eerst de nieuwe verpakking van White Labs gebruikt en ik heb er spijt van dat ik geen starter gemaakt heb.

Tja, vloeibare gist... met korrels heb je dat niet.

Maar, welke was het, want niet alle stammen starten even snel, en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Bijvoorbeeld Lallemand BRY-97 is een zeer trage starter. Het duurt tot wel 24 uur voordat je activiteit merkt. Maar oh wat een prima resultaat.

William

Citaat van: EBC op 01-07-2016  22:57 uMaar wie wil er nu Westmalle namaken? Dat lukt toch niet, je kunt het beter kopen en je eigen bier maken.

Ik, een deel van de uitdaging. Kopen doen we toch wel ;)

Citaat van: EBC op 01-07-2016  22:57 uHydrateren? Niks van, gewoon strooien. Hoe dacht je dat grotere brouwerijen dat deden? Ala Anders, Proef, etc? En zo geven de fabrikanten het ook aan.

Voor gemak ja. Maar mijn ervaring met netjes hydrateren (juiste temperatuur, tijd geven om te hydrateren, voldoende  roeren om dispergeren) is dat een korrel eerder start en sneller vergist.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-07-2016  22:59 uMaar, welke was het, want niet alle stammen starten even snel, en dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Ik heb de San Diego Super Yeast WLP090 geënt. Omdat dit een snelle gist zou zijn heb ik geen starter gemaakt. Achteraf heb ik daar spijt van omdat ik vrij weinig gist geënt heb.

EBC

Citaat van: William op 01-07-2016  23:02 uVoor gemak ja. Maar mijn ervaring met netjes hydrateren (juiste temperatuur, tijd geven om te hydrateren, voldoende  roeren om dispergeren) is dat een korrel eerder start en sneller vergist.

Maar proef je het verschil? Ik vrees van niet ...  ;)

Jacques

Citaat van: William op 01-07-2016  23:02 uVoor gemak ja. Maar mijn ervaring met netjes hydrateren (juiste temperatuur, tijd geven om te hydrateren, voldoende  roeren om dispergeren) is dat een korrel eerder start en sneller vergist.

Als je wat meer gist ent gaan zowel het starten als het vergisten ook sneller.
Overigens maakt het voor de smaak en de vergistingsgraad niet uit. Heel wat testjes die ik gedaan heb hebben dat uitgewezen. Hydrateren is mijn inziens een overbodige handeling. Als het niet goed gebeurd heb je er meer ongemak dan gemak van.

EBC

Citaat van: Jacques op 01-07-2016  23:08 uAls je wat meer gist ent gaan zowel het starten als het vergisten ook sneller.
Overigens maakt het voor de smaak en de vergistingsgraad niet uit. Heel wat testjes die ik gedaan heb hebben dat uitgewezen. Hydrateren is mijn inziens een overbodige handeling. Als het niet goed gebeurd heb je er meer ongemak dan gemak van.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik merk geen enkel verschil. En vele commerciële brouwers met mij.

seed7

Het maken van een starter vind ik op zich niet zo'n probleem.

Wat ik waardeloos vind is dat de hoeveelheid gist in zo'n zak vrijwel niet bruikbaar is. Te weinig en te oud om direct te enten en teveel om een starter mee te maken. In een starter wil je een aantal verdubbelingen van cellen zodanig dat je toch minstens 80% jonge cellen hebt, in plaats van opgepepte "ouwe meuk".

Ingo

Serge VL

Ik heb nog een mooie presentatie van Brouwerij Anders over fermentatie optimalisatie en gist management en hoe zij daar mee omgaan.
https://www.dropbox.com/s/sqwcr5unbjtqs1y/Studiedag%20VAW%20presentatie%20Brouwerij%20Anders%21%20160312.pdf?dl=0


William

Citaat van: Serge VL op 02-07-2016  09:01 uIk heb nog een mooie presentatie van Brouwerij Anders over fermentatie optimalisatie en gist management en hoe zij daar mee omgaan.
https://www.dropbox.com/s/sqwcr5unbjtqs1y/Studiedag%20VAW%20presentatie%20Brouwerij%20Anders%21%20160312.pdf?dl=0

Mooie presentatie. Dank voor het attenderen.

RoodeLeeuwVenlo


Herman

Serge, kun je hem opnieuw met ons delen? Of iemand anders?

hansHalberstadt

Jammer dat je van zulk soort links niet kunt vertrouwen dat ze blijven bestaan. ''drop out?'' 

Serge VL

Sorry jongens mijn fout, nog eens de link https://www.dropbox.com/s/hffekzj4mlt93r9/Studiedag%20VAW%20presentatie%20Brouwerij%20Anders%21%20160312.pdf?dl=0
Hij is wat groot om als bijlage te posten, en in mijn shared folder had ik hem toevallig verwijderd. :'(

tdp

Dank voor het delen!

Groet,
de TDP

Serge VL

Citaat van: Serge VL op 13-07-2016  10:01 uHij is wat groot om als bijlage te posten, en in mijn shared folder had ik hem toevallig verwijderd. :'(
Iemand een oplossing hoe je deze als bijlage wel kan posten zodat deze niet verloren gaan voor jullie? zippen heeft niet veel zin het blijft ongeveer even groot.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 13-07-2016  10:30 uIemand een oplossing hoe je deze als bijlage wel kan posten zodat deze niet verloren gaan voor jullie? zippen heeft niet veel zin het blijft ongeveer even groot.

De presentatie is aan dit bericht gehecht.

Serge VL

Jacques heeft dat weer netjes opgelost, Merci


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.