De perfecte giststarter

Gestart door Adrie, 30-11-2004 09:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SiriS

MO,

Demi water omdat kraanwater mogelijk groeiremmende stoffen kan bevatten. Zo is NaCl o.a. niet bevordelijk voor de gistgroei.

Adrie,

Vermelding van verkrijgbaarheid en e-mail adres in je artikel voor een afgewogen hoeveelheid gistvoeding is oke. Dit kan ook op maat geleverd worden. De dichtheid van een giststarter is onafhankelijk van het te brouwen bier. Wel wordt het volume van de giststarter bepaald door de begin dichtheid van het te brouwen bier, dit gaf o.a. Edgar al eerder aan. Met het volume van je giststarter kun je op eenvoudige en een veilige manier je hoeveelheid vitale gistcellen variëren. De afgewogen gistvoeding gaat alleen samen met het moutextract, de reden hiervoor is dat wanneer je deze mix aan het demi water toevoegd en er blijft een klein deel achter in de verpakking je niet gelijk de zink concentratie dramatisch hebt veranderd.

Groet, SiriS

Hopmans

CiteerDe dichtheid van een giststarter is onafhankelijk van het te brouwen bier.

Daar zal niet iedereen het over eens zijn.
Een starter van 1040 voor bv een tripel 1090.

Het is hetzelfde als iemand z'n leven lang licht verteerbare tjop tjoy eet, en daarna een pan
met Gelderse stamppot voor z'n mik krijgt.
Dat vindt die persoon in kwestie (meneer gist) niet lekker.

 :degroeten:

Edgar

Volgens mij is dat een beetje een gepasseerd station, Hop. Het schijnt nauwelijks verschil te maken.

Adrie

Citaat van: SiriS op 11-07-2005  21:01 uDe afgewogen gistvoeding gaat alleen samen met het moutextract, de reden hiervoor is dat wanneer je deze mix aan het demi water toevoegd en er blijft een klein deel achter in de verpakking je niet gelijk de zink concentratie dramatisch hebt veranderd.

Mag je fermaid en zinkgist dan meekoken? Ik dacht dat met name fermaid pas aan het afgekoelde wort toegevoegd mag worden.

Edgar

Ik dacht dat ook ergens te hebben gelezen, maar later het tegendeel. Ik kook het nu mee in de veronderstelling dat de belangrijkste elementen kookbestendig zijn.

Adrie

Ik heb maar even aan Lallemand gevraagd of Fermaid-K en Servomyces gekookt mogen worden, hier de reactie:

CiteerBoth may be added to the boil.

Ook heb ik gevraagd of ze geen combinatie verkopen, omdat (nauwkeurig) 20 mg afwegen voor de meeste amateurbrouwers niet mogelijk is:

CiteerWe currently do not have any combined Fermaid and Servomyces products.  We do make a capsule of Servomyces for 20-23L ferments.

Ha! SiriS, kun jij aan die capsules komen?

Edgar

Goeie actie Adrie!

Dit weekend viel me (weer) op: Niet alle Fermaid lost op! Ik kook te het als gewoonlijk ongeveer 10 minuten mee in de giststarter, waarvan ik de eiwitneerslag samen met de hopresten in de pan achterlaat. Als ik Fermaid gebruik, zitten er altijd witte onopgeloste korreltjes in dat bezinksel.

Is dat kalk? Lost het soms wel op als je (wat ik niet doe) de starter zou aanzuren? Overigens lijkt kalk me een beetje een vreemde component in gistvoeding. De meeste waters bevatten toch redelijk wat kalk.

Adrie

Zijn dat geen dode gistcellen?

Edgar

Daar lijkt het helemaal niet op. Die lossen ook heel gemakkelijk op, zeker na hydrateren en koken. Het is witter en harder dan gist. Lijkt op stukjes schelp.

SiriS

onopgeloste korreltjes:

Mogelijk zouten die ontstaan zijn uit de fosfaten, calciumfosfaat etc.

Groet, SiriS

Edgar

In het fermaid poeder zelf zitten ook harde korreltjes, ik heb een beetje de indruk dat het die korreltjes zijn, die dus nooit lijken op te lossen. Na het hydrateren van het poeder kan je ze zien. Ik zal ze eens met zuur te lijf gaan om te zien of het reageert als kalk.

BuBS

Hi allemaal,

Na 11 keer de ideale giststarter te hebben gebruikt, valt mij het volgende op. Al mijn blonde bieren en tripels zijn veel te esterig / alcoholig. Waarschijnlijk gaat de hoofdgisting te snel en loopt de vergistings temp te hoog op. Ook bieren die in het voorjaar zijn gebrouwen hebben dit probleem. Hebben jullie dezelfde ervaring, of doe ik iets anders?
Ik las in het groene boekje van Jacques, dat esters evt geproduceerd worden als het hoofdwort
belucht. Met uitzondering van mijn laatste twee bieren, heb ik het hoofdwort nog twee uur belucht.
Eigenlijk zou ik mijn wort geforceerd moeten koelen, maar dat wordt een beetje moeilijk.
Bij donkere bieren en stouts heb ik het probleem helemaal niet.
Als iemand tips of opmerkingen heeft, laat het me weten.

Gr Kees

Jacques

Hoi Kees,

Naar mijn idee zou je als je een grote gistgroei hebt gehad door te werken volgens de systematiek van de perfecte giststarter geen beluchting meer moeten doorvoeren van het hoofdwort.

Siris beveelt ook aan het wort niet te beluchten als je een grote hoeveelheid actieve gist toevoegt.

BuBS

Hi jacques,

Dank voor je antwoord, ik stop met het beluchten van de hoofdwort. Uit mijn laatste twee brouwsels blijkt dat deze ook goed uitgisten zonder beluchting.

Gr BuBs

Adrie

Wees wel voorzichtig, want ik heb een keer een slechte vergisting gehad bij de ene keer dat ik mijn wort niet beluchtte. Hij bleef bij 1040 hangen. Het kweken van de gist had ik net zoals altijd gedaan, dus ik zou niet weten waar het anders aan zou kunnen liggen. Zie DEZE DRAAD.

Perfecte giststarters mét beluchting van het wort leveren bij mij juist bieren op met weinig esters. In ieder geval minder esters dan voorheen. Neem bijvoorbeeld mijn Westmalle tripel-kloon: deze was zeer clean. Ook Jacques proefde veel minder esters en hogere alcoholen dan in het origineel. Ik denk dat de tip van Jacques wellicht wel in jouw geval opgaat, maar niet in alle gevallen.

Jacques

Daar leg de vinger op een gevoelige plek Adrie!

Het vervelende is dat een tip voor de een niet op gaat voor een ander. Het ligt er maar net aan.
Niet alles wat van belang is wordt hier op het forum naar voren gebracht. Er zijn altijd ogenschijnlijk kleine factoren die veel meer invloed op het proces hebben dan je wel eens in de gaten hebt.
Het goed beheersen van het brouwproces is zo vreselijk complex. Zucht.

Hopmans

Wat lopen we nou te piepen over esters.
Er gaat niks boven een lekker esterig bier.  :lekkerbier:


Edgar

Met drie tot vier keer zoveel gistcellen als je zou toevoegen aan een belucht wort, hoef je in een onbelucht wort geen te probleem verwachten. Je hebt wel een snellere start van de vergisting en daardoor een hogere temperatuur als de gistmassa zich tegoed doet aan de suikers die het gemakkelijkst te vergisten zijn. Als je die niet in de hand houdt, zal je meer hogere alcoholen in je bier krijgen.

BuBS

Nee, nee Hoppie,

Ik loop niet te zeiken over esters, als je bier je bier bol staat van de esters en hogere alcoholen, dan is dat niet dat wat ik wil. Een beetje esters is niet verkeerd, maar het moet niet overheersen.
Een bier moet in balans zijn, dat is het allerbelangste.
Waar ik ook niemand over hoor ( buiten om Siris en EBC ) is idioot veel schuim bij de hoofdgisting.
Mijn laatste bier was een dubbel met een begin sg van 1061. 33 liter wort en het schuim steeg tot bijna 60 liter in het gistingsvat !!!!!
Normaal brouw ik 23 liter, voor deze hoeveelheid was mijn vat 37 Liter te klein. Nu heb ik een vat van ruim 60 L en verwacht geen blow offs meer.

Gr Kees

Hopmans

Hoi Kees,

Citeerals je bier bol staat van de esters en hogere alcoholen, dan is dat niet dat wat ik wil.

Nee, hij moet ook weer niet bol staan.
Daar heb je gelijk in.
Edgar, had je nog wat bakzeil over?

Had je dan ook hogere alcohol met je slurrie Edgar?
Ik krijg de indruk, dat een simpel conventioneel startertje nog het lekkerste bier geeft.
Niet te clean, en niet te esterig. Of zit ik er weer naast.

 :degroeten:

SiriS

Beste gist telers,

Voor amateur brouwers die gist opkweken zonder magneet roerder of het gebruik van zinkgist, kan het verstandig zijn om na pitchen het wort te beluchten.

Groet, SiriS

EBC

Kees,
Volgens mij heb je de bovengisting onder knie en weet je nu ook waarom het bovengist heet...
Die schuimvorming is eigenlijk alleen te voorkomen door de temperatuur te beheersen. Dat zal ook meteen voor een deel je esterprobleem oplossen.
Momenteel zal je gistingstemperatuur flink boven de 20C liggen. Probeer het eens onder de 20C te houden.

Een alternatief is natuurlijk om voortaan alleen met ondergisting te werken...dat schuimt veel minder  ;D




Edgar

Goed punt van SiriS natuurlijk weer over de roerder en de zinkgist. Af en toe even bedenken dat niet iedereen die dingen gebruikt.

Hoppie, ik kan je even niet helemaal volgen. Ja ik heb een paar keer een te hoge temperatuur en te veel hogere alcoholen gekregen. In elk geval is het esterverhaal niet erg eenduidig ook al zijn er richtlijnen. Ook ik heb, zoals in één van mijn Tripelverhaaltjes gemeld, schijnbaar tegenstrijdig estergedrag van de Westmalle Tripel mogen vaststellen.

Slurrie, starter, wel beluchten, niet beluchten, temperatuur beheersen, dat zijn al vijf variabelen die zelfs als ze alleen maar 'wel' of 'niet' zouden zijn, al 25 mogelijke combinaties zouden geven. Dat zijn er 32. Te veel voor ons om te onderzoeken.

Kees, was dat een Westmalle Tripel gist misschien?

Hopmans

Hoi Edgar,

(Ik lijk wel gek; 5:45, en nu al op het forum.)

CiteerSlurrie, starter, wel beluchten, niet beluchten, temperatuur beheersen, dat zijn al vijf variabelen die zelfs als ze alleen maar 'wel' of 'niet' zouden zijn, al 25 mogelijke combinaties zouden geven. Dat zijn er 32. Te veel voor ons om te onderzoeken.

misschien wel iets voor dat neurale netwerk van Adrie.  :idea:

Over esters gesproken : 1 blub van het waterslot van mijn bokbier onder mijn bureau,
en ik ruik mijn bok al achter mijn PC. Als dat maar goed gaat.

 :degroeten:

Kaj

Is een giststarter maken een must of is dat alleen voor de die hard bierbrouwer en zelf eigen gekweekte gist willen gebruiken?
Als ik dat lees moet je zelf eigelijk al een gistverzameling hebben uit een brouwsel?

Voor minder dan 25 liter kun je die zakjes bij Brouwland gebruiken en voor meer....???

Kaj


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.