E.e.a. is natuurlijk ook sterk afhankelijk van hoeveel gistcellen je wilt kweken. Een zwaarder wort vraagt om meer gistcellen en dus om meer gistvoeding.
Toch snap ik dit niet helemaal, Adrie. Als je gistgroei in het wort wil laten plaatsvinden, zoals normaal is bij een belucht wort, heb je in al die liters wort toch vast wel genoeg stikstof zitten voor die paar verdubbelingen van de gist die nog in het wort plaatsvinden! Het is alleen in de geconcentreerde starters, waar
constant wordt belucht en de voedingsbehoeften daardoor enorm zijn, dat gistvoeding noodzakelijk is. Voor de starter geldt: Als je meer gist wilt (bijvoorbeeld voor een zwaarder wort of een grote batch), neem dan meer volume. Daarin zit automatisch meer gistvoeding, maar ook evenredig meer moutextract en water. Die starter heeft zeg maar een min of meer ideale constante samenstelling.
Ik kan me slecht voorstellen, dat bijvoorbeeld 40 liter verse wort niet voldoende FAN en dergelijke bevat om, na beluchting, een goede gistgroei te verzekeren. Je streeft immers niet naar starter-sterkte. Je hoeft dus, naar mijn idee, niet te varieren met de concentratie gistvoeding naar aanleiding van de sterkte van het wort. Gewoon een standaard-samenstelling voor een continu beluchte starter, variëren indien nodig met volume. Dat is ook nog eens een stuk eenvoudiger.
Misschien mis ik iets, laat het me weten dan.