Hobbybrouwen > Brouwproces

De perfecte giststarter

(1/134) > >>

Adrie:
Brouwers,

Al vaker is er hier gediscussieerd over hoe je nu het best een giststarter moet maken en hoeveel gist je nodig hebt voor een goede vergisting. Is het nou echt nodig om je giststarter te beluchten of voldoet even schudden voor het toevoegen van je gist ook?

Bij mijn speurtochten op internet vond ik een wetenschappelijk artikel waarin een mathematisch model voor de gistgroei wordt beschreven. De auteurs ontwikkelden dit model voor professionele brouwerijen, zodat zij beter kunnen plannen wanneer hun gist klaar is om te enten. Dit model is natuurlijk ook voor ons erg interessant, dus heb ik het in Excel geprogrammeerd. Vervolgens heb ik er wat mee zitten rekenen en mijn bevindingen gerapporteerd in een artikel dat je HIER kunt lezen. Ik denk dat het wel een aantal vragen waar wij als amateurbrouwers mee worstelen zal beantwoorden. Het onderzoekje heeft mij in ieder geval wel nieuwe inzichten opgeleverd.

Groeten,

A3

Edgar:
Gaaf artikel Adrie! Super-info die ik zeker ga gebruiken in de praktijk! Vergisten in twee dagen lijkt me geweldig.

Ik vraag me af he je continu belucht, een bruissteentje geeft waarschijnlijk teveel schuim? Gebruik je een erlenmeyer en een zwenkapparaat? Met zuurstoftoediening boven het oppervlak? Of rem je de schuimvorming op n of andere manier?

Adrie:
Ha Edgar,

Ik heb een gistingsfles van 5 liter en de starter belucht ik met een rvs bruissteentje. Dat ding geeft zulke fijne bellen, dat de schuimvorming inderdaad soms wat teveel is. 2 liter giststarter gaat meestal prima, maar 4 liter kan ik niet continu beluchten. Bij 4 liter zet ik de pomp af en toe uit. De volgende keer ga ik als ik een starter van 4 liter maak deze in een 10 liter fles maken.

Groeten,

A3

MO:
A3,
je begint al aardig aanspraak te maken op de grootste brouwfreak van West-Europa. Ik heb besloten dat ik vanaf heden niet meer in je schaduw kan staan.
Prachtig artikel! Ik heb het zojuist vluchtig gelezen en ik ben zeer onder de indruk. Ik zal er binnenkort nog eens dieper induiken.

Vraagje: ik heb mijn giststarter het liefst volledig afgesloten, bv erlenmeyer met rubberen stop en waterslot. Zo staat nu ook mijn Affligem blond jongen te pruttelen. Hoe moet ik die nu constant beluchten zonder dat er lucht bijkomt (dat komt er natuurlijk al bij). Een fotootje van jouw installatie zou wel aardig zijn voor van de week (ik zit nu wel thuis maar jij waarschijnlijk niet)

Johannes:
Adrie,

:groots: Bedankt voor deze bijdrage, er gaat niets boven goed gistmanagement! :groots:

:degroeten:

Johannes

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie