BI 8000 van vd Kooy Jubbega veranderen

Gestart door 12345, 15-10-2011 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

De BI 8000 gasbrander van vd Kooy Jubbega
http://www.vanderkooyjubbega.nl/gasbrander-bi-8000-8-kw.html
is een goedkope brander die niet terugslaat en waarvoor een sproeiertje meegeleverd wordt zodat hij op aardgas kan branden. Nog een verloopstuk eraan en je kunt hem aansluiten op een gewone aardgasslang (zie foto onder). Dat is makkelijk voor wie een aardgasaansluiting in de buurt van het brouwen heeft en geen zin heeft om met gasflessen te sjouwen. Hij zou op aardgas 6,5 kW leveren.

MAAR! Dan is hij ook niet vooruit te branden. Je hele huis is een sauna vooraleer je wort kookt. Vreemd want 6,5 kW is niet niks. Maar goed: dat levert het ding, maar komt dat vermogen ook in het wort terecht of ontsnapt er een groot deel?

Henielma (ik dacht althans dat hij het was) liet hier ooit een foto zien waaruit bleek dat hij de poten van dat ding verwijderd had en de gietijzeren kam een stuk ingekort. Daardoor stond de brander een cm of 2 dichter bij de ketel. En ik denk nu dat hij gelijk heeft.

Als ik een gewone pan op het gewone gasfornuis zet, dan raken de vlammen de ketelbodem. Uiteraard. Warmteoverdracht hangt van een aantal zaken af zoals oppervlakte, dikte en overdrachtscoëfficiënt en die staan allemaal lineair in de formule. Maar het temperatuursverschil staat er kwadratisch in en geeft dus de grootste "tik". Dus is het zaak het temperatuursverschil tussen wort en vlam zo groot mogelijk te maken, en dat kan door de ketel in het heetste plek van de vlam te zetten en niet een eind daarboven. Als je de ketelbodem op een plek zet waar de temperatuur van de vlam 80% van de heetste plek is, is je warmteoverdracht niet gedaald tot 80% maar tot 0,82 = 64%. Dat hakt er flink in!

Daarom denk ik dat Henielma gelijk heeft door een stuk van die BI-8000 af te zagen en ik ga het zeker ook proberen. Ik wil die dingen toch inbouwen in een stellage en moet dan toch de een of andere ophanging verzinnen. Ik ga even zoeken of ik de foto van Henielma kan vinden.

Mogelijk is de hoogte van de ketel boven de brander afgestemd op het gebruik van propaan en is de ideale hoogte voor aardgas een stuk lager.

Iemand anders daar nog ervaring mee?

Ja, het was Henielma en hier staat de foto: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16577.msg274415.html#msg274415


Albertus

Ik gebruik niet de BI 8000 maar de bekende 8,5 kW mammuthbrander.
Na overgang van propaan op aardgas heb ik de afstand van vlam tot ketel  met twee centimeter verminderd om de warmteoverdracht nog een beetje in de buurt van de oorspronkelijke waarde te houden.
Het is mij goed bevallen. Wellicht kun je hier je voordeel mee doen.

Bert

12345

Heb je daar misschien een foto van? Misschien is eea makkelijker uit te voeren en te monteren dan bij de BI 8000.

Ik heb al begrepen dat je voor een kleine 7 Euro bij Brouwland en Brouwmarkt een kraantje kunt kopen met een aardgassproeier. Of was jij dat die me daar op wees? Ehh, nee, dat was Orangeloo.
http://www.Brouwmarkt.nl/catalog/kraan-voor-Mammuth-gasbrander-aardgas-p-1033.html

Albertus

Citaat van: 12345 op 15-10-2011  19:13 uHeb je daar misschien een foto van? Misschien is eea makkelijker uit te voeren en te monteren dan bij de BI 8000.

Een foto zal je niet veel wijzer maken. Ik heb de ophanging van de brander in het onderstel zo veranderd dat de brander hoger kwam te hangen. Dat is een totaal andere constructie dan bij de BI 8000 waar onderstel en brander zijn geïntegreerd.
Je zult bij de BI 8000 wat van de "vleugels"moeten afhalen of de brander zelf in een of andere constructie ophangen.

Bert

orangeloo

Citaat van: 12345 op 15-10-2011  19:13 uHeb je daar misschien een foto van? Misschien is eea makkelijker uit te voeren en te monteren dan bij de BI 8000.

Ik heb al begrepen dat je voor een kleine 7 Euro bij Brouwland en Brouwmarkt een kraantje kunt kopen met een aardgassproeier. Of was jij dat die me daar op wees? Ehh, nee, dat was Orangeloo.
http://www.Brouwmarkt.nl/catalog/kraan-voor-Mammuth-gasbrander-aardgas-p-1033.html
Ik heb inderdaad een link geplaatst voor een kraantje op aardgas.
Ik heb zelf ook een brander van 8,5 Kw. Deze straat nu 8 cm onder de onderkant van de ketel.
Wat ik wel doe is de brander gelijk vanaf dat ik ga filteren / overhevelen onder de 2de ketel aan steek.
Dan verwarmt hij al gelijk vanaf ik ga overhevelen de heldere wort.
De laatste brouw was de eerst X op aardgas en ik had zelfs het ide dat het sneller ging dan op Butaan.
Ik heb wel een mobile brouwkar waarbij ik de brander als een soort lade onder de ene en de ander ketel kan schuiven.


toon van den broek

Naar mijn idee moet je het sproeiertje nog weer wat groter maken. Dan 'blaast' hij zo hard dat de vlammen echt wel wat hoger komen hoor! Gewoon niet te bang zijn om flink te experimenteren.
En wat natuurlijk ook heel erg veel helpt: je ketel isoleren.
Toon.


12345

Op dit moment lijkt mij de oplossing van Henielma nog de beste. Van de vleugels kun je wel iets afslijpen maar daarna kan het gietijzer makkelijk breken. De sterkte van de vleugels komt van de gesloten vorm. Gietijzer is bros! Het verwijderen van de vleugels en het gebruiken van de montage-gaten in de brander voor een andere ophanging (zoals Henielma deed) is dan een betere optie.

Het opboren van de sproeier lijkt mij echt geen goed idee. De opening van de sproeier is speciaal afgestemd op het soort gas. Het lijkt me toch echt dat die opening niet veranderd mag worden.

Dat het beter gaat als je de ketel isoleert, geloof ik graag. Maar ik ben er in principe tegen dat je begint met een slordige 40% van je warmte weg te gooien. Ik ben bij iemand gaan kijken die een 50 liter ketel op zijn 4 branders van het fornuis had staan, elke brander zat maar voor ongeveer de helft onder de pan: ik schat het zo'n 4 - 4,5 kWatt en die was eerder klaar dan ik. De brander BI 8000 brengt dus hooguit 3,5 - 4 kWatt in de pan. Terwijl hij 6,5 kWatt theoretisch opbrengt. Dus gooi je ruim 40% weg. Dat wil ik eerst aanpassen. Die brander moet omhoog.

De Mammuth doet het, wat dat betreft, niet beter. Jammer dat ik niet kan zien hoe de afstand tot de ketel verkleind is. 2 tot 2,5 cm lijkt mij inderdaad. een goeie verkleining.

Wat me niet bevalt aan het aardgaskraantje voor de Mammuth is de slangaansluiting met een slangpilaar. Daar moet je een stuk van je slang voor afknippen en ik vind het een l*llige verbinding. Dat kan bij de BI 8000 veel beter, zie foto boven.

Sorry, Henielma, ik heb je foto gepikt ...



Zo ongeveer ga ik het dus ook doen.

toon van den broek

Je krijgt meestal twee sproeiers bij je brander.
Eentje kan je dus gerust gebruiken om te experimenteren. Heb er in het verleden een topic over gehad. Het bevalt mij geweldig. Kon eerst maar met moeite (lang wachten) 25 ltr aan de kook krijgen. Nu lukt 50ltr met het grootste gemak!
Overigens zit er ook een kraantje op de brander, dus je kunt de vlam goed regelen als het gaatje van de sproeier te groot zou zijn.
Toon.

12345

Citaat van: toon van den broek op 15-10-2011  22:24 uJe krijgt meestal twee sproeiers bij je brander.
Eentje kan je dus gerust gebruiken om te experimenteren. Heb er in het verleden een topic over gehad. Het bevalt mij geweldig. Kon eerst maar met moeite (lang wachten) 25 ltr aan de kook krijgen. Nu lukt 50ltr met het grootste gemak!
Overigens zit er ook een kraantje op de brander, dus je kunt de vlam goed regelen als het gaatje van de sproeier te groot zou zijn.
Toon.

Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Eerst wil ik de afstand brander - ketel verkleinen. Gaat het dan nog niet hard genoeg, dan zou ik inderdaad de propaansproeier kunnen uitboren.

bob

Als je die sproeier verprutst kun je bij de Formido een nieuw setje sproeiers bestellen (van een gaskookplaat) en er weer lustig op los experimenteren.

12345

Allemaal goed en wel  ;) en ik begrijp heel goed de goede bedoelingen. Maar het zit me gewoon niet lekker.

1) eerst gooi je bijna de helft van je energie weg doordat de brander te ver van de ketel staat
2) dan ga je dat oplossen door 2 x zoveel energie in te brengen (en als ik eens even zeuren mag: dat zal niet genoeg zijn want je moet bijna 4 x zoveel energie inbrengen om dat te compenseren)

Dus ik blijf erbij dat ik eerst ga proberen de brander zo hoog mogelijk onder de ketel te krijgen.

Overigens zou het een veel betere oplossing zijn, begint nu tot me door te dringen, om de brander van een CV-ketel te gebruiken.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 16-10-2011  13:12 uAllemaal goed en wel  ;) en ik begrijp heel goed de goede bedoelingen. Maar het zit me gewoon niet lekker.

1) eerst gooi je bijna de helft van je energie weg doordat de brander te ver van de ketel staat
2) dan ga je dat oplossen door 2 x zoveel energie in te brengen (en als ik eens even zeuren mag: dat zal niet genoeg zijn want je moet bijna 4 x zoveel energie inbrengen om dat te compenseren)

Dus ik blijf erbij dat ik eerst ga proberen de brander zo hoog mogelijk onder de ketel te krijgen.

Overigens zou het een veel betere oplossing zijn, begint nu tot me door te dringen, om de brander van een CV-ketel te gebruiken.

Mag even terug zeuren:
1 Hoe weet je dat het bijna de helft is :weetniet: Heb je het uitgetest of zomaar weer een wilde gok.
Mss is je brander wel gewoon te lucht. Maar een grotere verbruikt weer meer.
2 Wie kan er wat aan doen dat aardgas minder krachtig is :weetniet: Dat is gewoon een feit, dan moet je gewoon bij butaan blijven.
Is wel veel duurder maar dan gebruik toch minder  :weetniet: Maak een keuze. aardgas meer verbruik of Butaan minder verbruik.

Zou zo,n CV brander trouwens ook niet meer verbruiken :weetniet: Ik gok van wel.
kom ik overigens weer bij het verhaal dat je een grotere brander gaat gebruiken hebt dan die je nu hebt.



12345

Citaat van: orangeloo op 16-10-2011  13:50 uMag even terug zeuren:
1 Hoe weet je dat het bijna de helft is

Dat heb ik hierboven uitgelegd: het is geen preciese berekening maar zeker ook geen wilde gok.
Ik ben bij iemand gaan kijken die een 50 liter ketel op zijn 4 branders van het fornuis had staan, elke brander zat maar voor ongeveer de helft onder de pan: ik schat het zo'n 4 - 4,5 kWatt en die was eerder klaar dan ik. De brander BI 8000 brengt dus hooguit 3,5 - 4 kWatt in de pan. Terwijl hij 6,5 kWatt theoretisch opbrengt. Dus gooi je ruim 40% weg.

De BI8000 is op zich niet te klein als je hem dichter onder de pan krijgt. Als je nu de foto van de opstelling van Henielma bekijkt, zie je dat dat nog niet zo eenvoudig is: hij heeft er dragende balken voor moeten "aantasten". Ik zou vrnl voor een CV-brander kiezen vanwege het eenvoudige plaatsen en monteren.

Om nog maar te zwijgen van het feit, dat je met enig geluk ook een Piëzo-elektrische ontsteking erbij kunt krijgen en wie weet wat er nog meer aan bruikbaars aanhangt.

Ik blijf er bezwaar tegen hebben dat je eerst de helft van je vermogen het raam uitgooit en vervolgens:
1) met de andere helft voorzichtig omgaat (= isolatie)
2) twee tot vier keer zoveel vermogen toevoert (zwaardere brander, grotere sproeier).

kleine Minstreel

Misschien niet theoretisch en erg simpel.
Mijn 9,5 kw brander van de gaswinkel gebruikt 825 gram propaan per brouwsel van 22 Liter.
Dus maischen, spoelwater op 83 ºC en wort koken.
Ik betaal 3,15 per kg dus reken uit hoe duur mijn hobby is. Ik brouw trouwens 1 x in de week. Ik rook niet en drink alleen eigen gebrouwen bier. Toch word ik niet rijk wat raar haha.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.