Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Markiej87

Citaat van: davyd op 13-07-2018  17:26 uhttps://shop.speidels-braumeister.de/en/accessories/brewing/lob-set-20l
Snapt iemand de toegevoegde waarde van dit ding, behalve dat vlottende deksel? Je kunt toch ook gewoon zodanig meer maischwater gebruiken dat de bovenkant van je korf onder water staat?

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 02-06-2019  16:45 uSnapt iemand de toegevoegde waarde van dit ding, behalve dat vlottende deksel? Je kunt toch ook gewoon zodanig meer maischwater gebruiken dat de bovenkant van je korf onder water staat?

Ik heb nu een paar keer met deze set gebrouwen. Het grote voordeel van de set is dat je meer mout in de korf kunt storten. De bovenste geperforeerde filterplaat zet je andersom op de korf.
Het voordeel van deze manier van werken is dat er geen zuurstofopname is tijdens het maischen.
Het grote nadeel is dat je niet kunt roeren. Het rendement wat ik met deze set gehaald heb is veel lager door het niet kunnen roeren.
Een volgende keer wil ik het waterniveau zo hoog maken dat het nog steeds mogelijk is om te roeren. Het gebruik van de drijvende deksel heeft dan geen meer...

Martijn0172

Ik wil graag een recept gaan brouwen met 15% roggemout van Thomas Fawcett in mijn Speidel Braumeister. Iemand die mij kan vertellen of het gebruik van rijsthulzen dan aan te bevelen is?

hans_nwk

Citaat van: Martijn0172 op 10-07-2019  21:04 uIk wil graag een recept gaan brouwen met 15% roggemout van Thomas Fawcett in mijn Speidel Braumeister. Iemand die mij kan vertellen of het gebruik van rijsthulzen dan aan te bevelen is?
Ik heb dit recept wel eens gebrouwen https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28812.msg590138.html#msg590138 zonder rijsthulzen in de speidel.
Ging goed, 18% roggemout.

Groet,
Hans

Martijn0172

Laat ik de gok maar eens wagen dan. Eigenlijk wilde ik een Roggenbier brouwen zoals de Roggevorst van Gulpener en Cambrinus. Maar deze heeft meer dan 50% rogge in de stort en laat ik dat (nog) maar niet wagen

hans_nwk

Citaat van: Martijn0172 op 11-07-2019  20:01 uLaat ik de gok maar eens wagen dan. Eigenlijk wilde ik een Roggenbier brouwen zoals de Roggevorst van Gulpener en Cambrinus. Maar deze heeft meer dan 50% rogge in de stort en laat ik dat (nog) maar niet wagen
Dan zul je je maischschema aan moeten passen met een rust rond 40 °C met zoveel rogge. Of enzymen gebruiken.

Zie ook dit topic voor iemand die het al gedaan heeft.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37789.msg572022.html#msg572022

Groet,
Hans

Martijn0172

Dank je voor de link, heel bruikbaar!

WerdvdBeste

Normaliter brouw ik met de Speidel 20 liter. Sinds kort heb ik de verkorte moutpijp waarmee ik ook 10 liter kan brouwen. Wat is de maximale stort van mout die je in de verkorte moutpijp kunt doen? Dat kan ik niet zo snel vinden.

Daarnaast kan ik nergens informatie vinden hoe je de verkorte moutpijp moet gebruiken. Hoe werkt dat?
Heeft iemand daar toevallig foto's van? Ik ben namelijk nogal visueel ingesteld  ;)

Alvast bedankt,
Bert

hans_nwk

Citaat van: WerdvdBeste op 16-08-2019  15:11 uNormaliter brouw ik met de Speidel 20 liter. Sinds kort heb ik de verkorte moutpijp waarmee ik ook 10 liter kan brouwen. Wat is de maximale stort van mout die je in de verkorte moutpijp kunt doen? Dat kan ik niet zo snel vinden.

Daarnaast kan ik nergens informatie vinden hoe je de verkorte moutpijp moet gebruiken. Hoe werkt dat?
Heeft iemand daar toevallig foto's van? Ik ben namelijk nogal visueel ingesteld  ;)

Alvast bedankt,
Bert
Heb ik een tijdje geleden geplaatst, kijk eens rond dit bericht:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.msg443836/topicseen.html#msg443836

Tripple S Brewers

Ik brouw al een tijdje met de Speidel Braumeister 20 liter.
Tijdens het brouwen vorige week ging het mis.
De temperatuur in het display bleef schommelen, dan weer 10 graden te hoog dan weer een stuk lager dan de ingestelde waarde.  De sensor heb ik aangedraaid en mee bewogen, stroom eraf en weer erop.
Vandaag nogmaals gecontroleerd en weer dezelfde problemen.
Heef iemand hier ervaring mee of weet hoe dit op te lossen.
Wellicht de sensor vervangen?

Martijn0172

Geen ervaring mee, lijkt mij inderdaad een kapotte sensor. Probeer anders een na te vragen bij https://forum.braumeisters.net/

Tripple S Brewers

Citaat van: Martijn0172 op 13-01-2020  11:32 uGeen ervaring mee, lijkt mij inderdaad een kapotte sensor. Probeer anders een na te vragen bij https://forum.braumeisters.net/

Bedankt voor je reactie Martijn.
Ik heb op het forum meerderen gevonden die dit probleem oplosten door de sensor te vervangen.
Dus ik kan aan de slag

D.R.K.

Ik heb afgelopen weekend voor de eerste keer mijn Braumeister 20 Plus in gebruik genomen, moet toegeven een mooi ding en werkt erg fijn.
Met een nieuwe installatie is het natuurlijk ook veel leren en los kruiden (koriander en sinaasappel) doe ik nooit meer wat het zat voornamelijk in de pomp en afvoer, zelfde voor de hopbellen.
Ik denk dat het wel op te lossen is met hop zakjes en evt een rvs kruiden bal. Verder ben ik ook bezig om een bazooka filter aan te passen zodat ik deze in de onderste afvoer kan krijgen en de volgende keer het lage kraantje kan gebruiken voor het aftappen ipv die op de zijkant.

Ik zag ook een dat er een aanpassing was om mbt de pomp zelf het wort te verpompen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?


Wat mij opviel tijdens het kook programma is dat de temp nooit hoger dan 99 ºC komt, ik had mijn kook setting op 103 gezet zodat het element aan zou blijven en er een rollende kook zou zijn, maar om de timer te starten heb ik hem toch even terug gezet naar 99 om hem vervolgens weer boven de 100 te zetten.
Hoe zijn de ervaringen mbt dit fenomeen? Of is het handiger om vanuit de software een correctie uit te voeren op de temperatuur sensor?

Alvast bedankt
groet
Thomas

jake99

Citaat van: D.R.K. op 23-06-2020  17:31 uIk heb afgelopen weekend voor de eerste keer mijn Braumeister 20 Plus in gebruik genomen, moet toegeven een mooi ding en werkt erg fijn.
Met een nieuwe installatie is het natuurlijk ook veel leren en los kruiden (koriander en sinaasappel) doe ik nooit meer wat het zat voornamelijk in de pomp en afvoer, zelfde voor de hopbellen.
Ik denk dat het wel op te lossen is met hop zakjes en evt een rvs kruiden bal. Verder ben ik ook bezig om een bazooka filter aan te passen zodat ik deze in de onderste afvoer kan krijgen en de volgende keer het lage kraantje kan gebruiken voor het aftappen ipv die op de zijkant.

Ik zag ook een dat er een aanpassing was om mbt de pomp zelf het wort te verpompen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?


Wat mij opviel tijdens het kook programma is dat de temp nooit hoger dan 99 ºC komt, ik had mijn kook setting op 103 gezet zodat het element aan zou blijven en er een rollende kook zou zijn, maar om de timer te starten heb ik hem toch even terug gezet naar 99 om hem vervolgens weer boven de 100 te zetten.
Hoe zijn de ervaringen mbt dit fenomeen? Of is het handiger om vanuit de software een correctie uit te voeren op de temperatuur sensor?

Alvast bedankt
groet
Thomas

Ik heb deze pijp zodat ik het wort naar mijn CCT kan pompen, ben ik best wel tevreden van.
Enkel, 1 van deze nozzles paste niet in mijn Braumeister en heb deze moeten laten afdraaien.De oorzaak is de las in de Braumeister zelf.
Wel niet vergeten deze nozzles te plaatsen alvorens je begint.

Ik had ook een probleem met de temp. ook. Na een firmware update is er een optie bijgekomen om "gecontroleerd" te koken. Wanneer hij zen temp. haalt schakelt hij het verwarmingselement uit .Na de update stond deze optie ingeschakeld.
Maar wat bleek nu, dat de aangegeven temp. bijna 2°c hoger was dan wat in de realiteit was.
Je kan dit inderdaad aanpassen en is heel simpel.
Ik vulde de ketel gedeeltelijk en vergeleek de effectieve temp met enkele thermometers met wat de Braumeister aangaf en stel bij tot hij juist staat.


magdezewel

Citaat van: jake99 op 23-06-2020  19:06 uIk heb deze pijp zodat ik het wort naar mijn CCT kan pompen, ben ik best wel tevreden van.
Enkel, 1 van deze nozzles paste niet in mijn Braumeister en heb deze moeten laten afdraaien.De oorzaak is de las in de Braumeister zelf.
Wel niet vergeten deze nozzles te plaatsen alvorens je begint.

Ik had ook een probleem met de temp. ook. Na een firmware update is er een optie bijgekomen om "gecontroleerd" te koken. Wanneer hij zen temp. haalt schakelt hij het verwarmingselement uit .Na de update stond deze optie ingeschakeld.
Maar wat bleek nu, dat de aangegeven temp. bijna 2°c hoger was dan wat in de realiteit was.
Je kan dit inderdaad aanpassen en is heel simpel.
Ik vulde de ketel gedeeltelijk en vergeleek de effectieve temp met enkele thermometers met wat de Braumeister aangaf en stel bij tot hij juist staat.

Pomp je op deze manier niet een heleboel bezinksel mee je gistvat in?

D.R.K.

Citaat van: magdezewel op 29-12-2020  14:13 uPomp je op deze manier niet een heleboel bezinksel mee je gistvat in?

Valt opzicht wel mee, ik heb er zelf nog een filter voor gezet (deel van bazooka filter gaas) wat ik over de inlaat nozzle gezet.
Wat onderin de ketel blijft is wel een wat dikkere zooi, laatste paar cm blijft in de ketel omdat de pomp dit ook niet meer omhoog zet.

Natlip

Wat is jullie ervaring met het afkoelsysteem van de braumeister 20/50 plus?


Ben mezelf al inlezend.  Koelspiraal gaat 2 keer zo snel als ik het goed begrijp.
Denk dat ik dan ga kijken of er nog een winkel is die het oude model 50l  heb staan.

Jur1

Ik heb de 50 plus, als wort tot aan lasnaad komt, dus zo'n 55 liter duurt het koelen ongeveer 35 minuten tegenover 18 minuten met de spiraal. Is het niveau onder 50 liter, gebruik ik altijd de koelspiraal.. 15 min.

goom

Ik ga er niet ontkomen aan een dompelkoeler voor mijn Speidel Braumeister van 50 liter.
Ik zag 2 dompelkoelers en vroeg mij af wie ervaring heeft met een van deze weten en zo ja welke ervaringen?
Hoe goed koelen ze?

Het gaat hier om:
Wortkoeler RVS dompelmodel voor 50- 70 litervat
https://www.unibrew-nederland.nl/wortkoeler-rvs-dompelmodel-voor-50-70-litervat.html

Brewferm Chill'in 50 rvs wortkoeler
https://www.unibrew-nederland.nl/Brewferm-chill-in-50-rvs-wortkoeler.html

Alvast bedankt.

Jacques

Citaat van: goom op 31-01-2021  12:49 uIk ga er niet ontkomen aan een dompelkoeler voor mijn Speidel Braumeister van 50 liter.
Ik zag 2 dompelkoelers en vroeg mij af wie ervaring heeft met een van deze weten en zo ja welke ervaringen?
Hoe goed koelen ze?

Het gaat hier om:
Wortkoeler RVS dompelmodel voor 50- 70 litervat
https://www.unibrew-nederland.nl/wortkoeler-rvs-dompelmodel-voor-50-70-litervat.html

Brewferm Chill'in 50 rvs wortkoeler
https://www.unibrew-nederland.nl/Brewferm-chill-in-50-rvs-wortkoeler.html

Alvast bedankt.

Ik heb een Braumeister 20 liter en heb een dompelkoeler die vergelijkbaar is met het eerste model.
Tijdens het koelen zet ik de pomp aan. Het koelen gaat dan razend snel. Binnen zo'n 20 minuten is het wort afgekoeld tot zo'n 18 ºC. De laatste graden duren het langst. Na het koelen laat ik de trub 10 minuten bezinken.

D.R.K.

Ik heb de 20L Plus, koel zelf altijd dubbel, dus zowel een spiraal als de buitenmantel.
Wat ik merk aan het afvoer water is dat de spiraal aanzienlijk warmer is dan de buitenmantel, dus koeling van een spiraal lijkt daarmee groter te zijn.

Martijn0172

Citaat van: goom op 31-01-2021  12:49 uWortkoeler RVS dompelmodel voor 50- 70 litervat
https://www.unibrew-nederland.nl/wortkoeler-rvs-dompelmodel-voor-50-70-litervat.html

We hebben dezelfde ketel! Dit is de koeler die ik heb, koelt binnen 20-25 minuten. Afhankelijk van de temperatuur van het leidingwater. Ik koel altijd met pomp aan en de laatste graden en 5 minuten daarna zet ik de pomp uit.

goom

Dank allen...
Mooi Martijn... jij hebt die ketel van mij inderdaad gezien...
Ik ga deze bestellen.

brouwmus

Ik lees nu meerdere keren dat brouwers de pomp gebruiken tijdens het koelen.

Heeft dat geen nadelen? ("Vermalen" van trub en hoppelletresten, zuurstofinslag?)

Heb het zelf 1 keer gedaan toen ik mijn Braumeister pas had en ik vond het wort nogal erg heftig bewegen namelijk.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.