Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het officiŽle SPEIDEL Braumeister topic  (gelezen 537927 keer)

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
Re: Het officiŽle SPEIDEL Braumeister topic
« Reactie #2000 Gepost op: 02-06-2019 16:45 u »
https://shop.speidels-braumeister.de/en/accessories/brewing/lob-set-20l
Snapt iemand de toegevoegde waarde van dit ding, behalve dat vlottende deksel? Je kunt toch ook gewoon zodanig meer maischwater gebruiken dat de bovenkant van je korf onder water staat?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2001 Gepost op: 02-06-2019 17:19 u »
Snapt iemand de toegevoegde waarde van dit ding, behalve dat vlottende deksel? Je kunt toch ook gewoon zodanig meer maischwater gebruiken dat de bovenkant van je korf onder water staat?

Ik heb nu een paar keer met deze set gebrouwen. Het grote voordeel van de set is dat je meer mout in de korf kunt storten. De bovenste geperforeerde filterplaat zet je andersom op de korf.
Het voordeel van deze manier van werken is dat er geen zuurstofopname is tijdens het maischen.
Het grote nadeel is dat je niet kunt roeren. Het rendement wat ik met deze set gehaald heb is veel lager door het niet kunnen roeren.
Een volgende keer wil ik het waterniveau zo hoog maken dat het nog steeds mogelijk is om te roeren. Het gebruik van de drijvende deksel heeft dan geen meer...

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #2002 Gepost op: 10-07-2019 21:04 u »
Ik wil graag een recept gaan brouwen met 15% roggemout van Thomas Fawcett in mijn Speidel Braumeister. Iemand die mij kan vertellen of het gebruik van rijsthulzen dan aan te bevelen is?

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2003 Gepost op: 11-07-2019 10:05 u »
Ik wil graag een recept gaan brouwen met 15% roggemout van Thomas Fawcett in mijn Speidel Braumeister. Iemand die mij kan vertellen of het gebruik van rijsthulzen dan aan te bevelen is?
Ik heb dit recept wel eens gebrouwen https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28812.msg590138.html#msg590138 zonder rijsthulzen in de speidel.
Ging goed, 18% roggemout.

Groet,
Hans

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2004 Gepost op: 11-07-2019 20:01 u »
Laat ik de gok maar eens wagen dan. Eigenlijk wilde ik een Roggenbier brouwen zoals de Roggevorst van Gulpener en Cambrinus. Maar deze heeft meer dan 50% rogge in de stort en laat ik dat (nog) maar niet wagen

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #2005 Gepost op: 12-07-2019 09:00 u »
Laat ik de gok maar eens wagen dan. Eigenlijk wilde ik een Roggenbier brouwen zoals de Roggevorst van Gulpener en Cambrinus. Maar deze heeft meer dan 50% rogge in de stort en laat ik dat (nog) maar niet wagen
Dan zul je je maischschema aan moeten passen met een rust rond 40 įC met zoveel rogge. Of enzymen gebruiken.

Zie ook dit topic voor iemand die het al gedaan heeft.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37789.msg572022.html#msg572022

Groet,
Hans

Offline Martijn0172

• Super lid
« Reactie #2006 Gepost op: 12-07-2019 09:06 u »
Dank je voor de link, heel bruikbaar!

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2007 Gepost op: 16-08-2019 15:11 u »
Normaliter brouw ik met de Speidel 20 liter. Sinds kort heb ik de verkorte moutpijp waarmee ik ook 10 liter kan brouwen. Wat is de maximale stort van mout die je in de verkorte moutpijp kunt doen? Dat kan ik niet zo snel vinden.

Daarnaast kan ik nergens informatie vinden hoe je de verkorte moutpijp moet gebruiken. Hoe werkt dat?
Heeft iemand daar toevallig foto's van? Ik ben namelijk nogal visueel ingesteld  ;)

Alvast bedankt,
Bert

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #2008 Gepost op: 16-08-2019 15:57 u »
Normaliter brouw ik met de Speidel 20 liter. Sinds kort heb ik de verkorte moutpijp waarmee ik ook 10 liter kan brouwen. Wat is de maximale stort van mout die je in de verkorte moutpijp kunt doen? Dat kan ik niet zo snel vinden.

Daarnaast kan ik nergens informatie vinden hoe je de verkorte moutpijp moet gebruiken. Hoe werkt dat?
Heeft iemand daar toevallig foto's van? Ik ben namelijk nogal visueel ingesteld  ;)

Alvast bedankt,
Bert
Heb ik een tijdje geleden geplaatst, kijk eens rond dit bericht:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.msg443836/topicseen.html#msg443836