Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jan le mercier

Wat ik me afvroeg: is er een groot verschil in gebruik tussen de Speidel Braumeister met de grijze computercassette en de nieuwere versie met de zwarte cassette?

Of is dat min of meer hetzelfde?

Alvast bedankt,

Jan.

Brouwton

Citaat van: Dund op 17-02-2018  09:09 uIk merk ook verschil heb twee keer achter elkaar exact hetzelfde bier gebrouwen. Ongeveer 5% meer efficiency.

Ik heb de buis ook getest in de praktijk met mijn standaard bieren in de 20 l Braumeister.
Een blond bier (6,7 kg stort) gaf zonder buis een brouwzaalrendement van 65% en met buis 71%.
Een IPA (6 kg stort) gaf zonder buis resp. 76%, 70% en 69% en met buis onlangs 79% brouwzaalrendement.
Verder heb ik onlangs een Russian Imperial Stout (7,7 kg stort) gebrouwen met de lange buis en omgekeerde filterplaat + afstandhouderring. Het brouwzaalrendement van 77% viel me niet tegen.
Ik roer tweemaal extra tussentijds en het is me opgevallen dat het beslag bij gebruik van de buizen gemakkelijker te roeren is en dat ik minder of niet op een vaste drijvende koek stuit tijdens het mengen.

Conclusie: ik ervaar een voordeel van het gebruik van de buizen bij zware storten en dat zou zich ook kunnen vertalen in een hoger rendement.

Martijn0172

Ik heb nu een keer of 6 gebrouwen met de yield extension disk van Bacbrewing en ben er niet helemaal content mee. Volgens bacbrewing is het kleine mee geleverde buisje voldoende om de moutpijp en disk op zijn plek te houden. Mijn ervaring is dat het hierdoor net niet voldoende aansluit waardoor er uiteindelijk wort onderlangs, langs de siliconen rand stroomt, dit is te zien aan de stroming naast de pijp en de mindere doostroming via de pijp. Bij het gebruiken van de originele buis heb ik dat niet. Maar dan krijg ik tijdens het maischen door de druk opbouw toch wort deeltjes via de kanten van het niet ondersteunde deel van de yield disk in de ketel, er zit toch een mate van flexibiliteit in de disk. Iemand ook deze ervaring? Ik ga de volgende keer eens brouwen met een omgekeerde disk en de yield disk om te kijken of ik dit euven kan verhelpen

Chris71

In mijn beleving, werkt het beter met een omgekeerde filterplaat met daarboven de yield disk. Doorstroming oogt beter, geen dikke drijvende koek, en een hogere rendement. Ook minder last met kafjes die tijdens het roeren op de rand liggen.

Martijn0172

Goed om te horen! Bacbrewing heeft voor dit doeleinde een plastic/ciliconen ring tussen de originele plaats en bac plaat te plaatsen. Weet jij of dit noodzakelijk is? Volgens mij heb ik deze niet meer.

Markiej87

Citaat van: Dund op 14-02-2018  21:50 uIk start altijd met 65 liter water in de Braumeister.

Hoe krijg jij het voor elkaar op deze manier in die Speidel te brouwen zonder mout buiten je moutkorf te krijgen?

SAC431

Ik heb sinds kort een Braumeister 20 Liter. Hier heb ik vandaag voor de eerste keer mee gebrouwen en het beviel allemaal super.
Wel viel het mij op dat de filterplaten niet goed aansloten op de moutpijp. Ik heb het idee dat hierlangs mout gepompt kan worden.
Is de afstand tussen de moutpijp en de filterplaten zoals te zien op de foto's normaal?
De maat van de imbussleutel is 4.

Bij voorbaat dank.




Jacques

Dit zijn foto's van de stevige grove filterplaten. Naast de filterplaten heb je ook fijne filterplaten. Zolang de fijne filterplaten redelijk aansluiten aan de wand van de korf is er niets aan de hand.

SAC431

Dit is niet het geval. De fijne filterplaats sluit ook niet aan op de moutpijp.
Is dit normaal of eventueel een productiefout?




bierfan


Jacques

Dat ziet er normaal uit. Overigens raad ik je aan de fijne filters te vervangen door die van Bacbrewing. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33556

SAC431

Bedankt, dan zal ik iets minder fijn schroten en kijken of dat het probleem oplost.

brouwmus

Pas zeker op met fijn schroten, ook in verband met wortfonteintjes. Die wil je echt niet!

Overigens heb ik ook dat er wel eens een korreltje/vliesje buiten de pijp terechtkomt. Uiteindelijk maakt dit niet uit (blijft of achter in de ketel na het whirlpoolen of in het vergistingsvat bij het overhevelen naar het bottelvat).

Veel brouwplezier met de Braumeister!

Topbrouwers

Ik heb de afgelopen maanden diverse brouwerijen bezocht met de 200 of 500L Braumeister. Wat ik hoor zijn veel ontevreden gebruikers. Er zijn met name problemen met de centrifugaalpomp. Deze pomp is geschikt voor kraanwater, maar niet voor wort. Daarnaast zitten er verschillende dode hoeken in leidingen waar bacteriën zich kunnen nestelen, met zuur bier tot gevolg. Ook kunnen de heaters aankoeken, en is er fitwerk gebruikt op plaatsen waar je een sanitaire las zou verwachten.
Al met al blijkt dat er aardig wat mis is met deze ketels, en dat Speidel niet thuis geeft. Vanuit mijn ervaring in de machinebouw en achtergrond als levensmiddelenprocestechnoloog zou ik graag in contact komen met brouwers die een oplossing zoeken voor de problemen met Speidel ketels, maar ook met ontwerpfouten in andere apparatuur. Ik kan jullie helpen bij het aanpassen van de apparatuur of adviseren bij de aanschaf van nieuwe apparatuur.
Als je vragen hebt rondom het ontwerp van jouw apparatuur, wil ik er graag even met een kritische blik naar kijken!

Zedd

Hi Topbrouwers - ik denk dat je dan op het verkeerde forum zit. Hier zitten hobbybrouwers en als eigenaar en gebruiker van een Braumesiter 20 kan ik je vertellen dat ik de door jou gehoorde klachten niet herken. Ik krijg mijn Speidel Baumeister prima schoon, heb in 7-8 jaar brouwen nog nooit een zuur bier gehad en die ene keer dat ik informatie nodig had van de fabrikant had ik binnen een dag een antwoord.
De keren dat ik met een BM50 heb gewerkt, ook geen enkel probleem.

Sowieso is het voor ons hobbyisten niet zo moeilijk om een custom oplossing te vinden als iets niet naar behoren werkt - iets dat in industriële omgevingen wel anders is.

Het aantal Braumeister 200 en Braumeister 500 gebruikers is dun gezaaid hier, schat ik.

Erick

Denk ook dat het meer om een verkapte advertentie gaat.
Ook op het Braumeister forum deze klachten nog nooit gehoord, lijkt me een hoop onzin. ::)

Kruimeltje

Ik gebruik al acht jaar de Speidel Braumeister 200 liter en herken deze problemen ook niet. Na ieder brouwsel alles goed schoonmaken.

goom

Citaat van: Topbrouwers op 06-06-2018  20:58 uIk heb de afgelopen maanden diverse brouwerijen bezocht met de 200 of 500L Braumeister. Wat ik hoor zijn veel ontevreden gebruikers. Er zijn met name problemen met de centrifugaalpomp. Deze pomp is geschikt voor kraanwater, maar niet voor wort. Daarnaast zitten er verschillende dode hoeken in leidingen waar bacteriën zich kunnen nestelen, met zuur bier tot gevolg. Ook kunnen de heaters aankoeken, en is er fitwerk gebruikt op plaatsen waar je een sanitaire las zou verwachten.
Al met al blijkt dat er aardig wat mis is met deze ketels, en dat Speidel niet thuis geeft. Vanuit mijn ervaring in de machinebouw en achtergrond als levensmiddelenprocestechnoloog zou ik graag in contact komen met brouwers die een oplossing zoeken voor de problemen met Speidel ketels, maar ook met ontwerpfouten in andere apparatuur. Ik kan jullie helpen bij het aanpassen van de apparatuur of adviseren bij de aanschaf van nieuwe apparatuur.
Als je vragen hebt rondom het ontwerp van jouw apparatuur, wil ik er graag even met een kritische blik naar kijken!
Slecht verkooppraatje.
Speidel reageert zeer snel en de kwaliteit van de reacties zijn gewoonweg goed.
Met betrekking tot ontwerpfouten, ik heb al ruim 6 jaar een Speidel Braumeister en heb geen essentieel ontwerpfout kunnen vinden die jouw verhaal kan staven.
En voor wat betreft de centrifugaalpomp slaat jouw opmerking helemaal nergens op. Dit type pomp wordt massaal in de procesindustrie gebruikt voor verschillende type vloeistoffen. Zolang je de eigenschappen van de vloeistoffen in acht neemt zal je de juiste centrifugaalpomp toepassen.
 

Hai

Helaas heeft Top brouwers gelijk, een aantal Speidels 200 en 500 liter geven problemen.
Met name een bepaald type pomp geeft problemen. De pomp is slecht schoon te maken er blijft bijna altijd mout en rotzooi in achter.

Ook valt de service van Speidel tegen.

Dit is voor hobbybrouwers niet van toepassing, de 20 en 50 liter Speidel is prima schoon te maken.

Wallie

Brouw altijd heel graag met de Speidel 50 L. Maar was op zoek naar een 2de moutpijp.
Gewoon om een volledige batch te brouwen, niet een verkorte moutpijp. Deze kan ik nergens vinden.
Zou deze niet los te koop zijn?

Jacques

Citaat van: Wallie op 12-06-2018  21:34 uBrouw altijd heel graag met de Speidel 50 L. Maar was op zoek naar een 2de moutpijp.
Gewoon om een volledige batch te brouwen, niet een verkorte moutpijp. Deze kan ik nergens vinden.
Zou deze niet los te koop zijn?

Ik zou even contact opnemen met een leverancier van brouwmaterialen.

Markiej87

Citaat van: Wallie op 12-06-2018  21:34 uBrouw altijd heel graag met de Speidel 50 L. Maar was op zoek naar een 2de moutpijp.
Gewoon om een volledige batch te brouwen, niet een verkorte moutpijp. Deze kan ik nergens vinden.
Zou deze niet los te koop zijn?
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom? :)

Wallie

Citaat van: Markiej87 op 12-06-2018  23:29 uPuur uit nieuwsgierigheid, waarom? :)

Willen meedere batches op 1 dag brouwen.. Als we een 2de moutpijp en filters hebben kan de volle moutpijp uitlekken en kunnen we spoelen.. Boven een andere pan waarin we gaan koken..
In de Speidel kunnen we dan met een nieuwe batch beginnen.

Wallie

Citaat van: Jacques op 12-06-2018  22:41 uIk zou even contact opnemen met een leverancier van brouwmaterialen.

 :petje-af: :bijdrage_forum:

Hai

Citaat van: Wallie op 17-06-2018  13:10 uWillen meedere batches op 1 dag brouwen.. Als we een 2de moutpijp en filters hebben kan de volle moutpijp uitlekken en kunnen we spoelen.. Boven een andere pan waarin we gaan koken..
In de Speidel kunnen we dan met een nieuwe batch beginnen.
Ook een idee voor dubbelmaischen :brouwen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.