Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peterw

CiteerNou, ik zal proberen het nog eenvoudiger uit te leggen aan de hand van voorbeelden die ik geconstateerd heb.

1) origineel bedrijf, zet de BM 20 ltr halverwege o.i.d. op stop haal de filter eraf. Ik kom telkens een "harde" kluit/koek mout tegen.
Bij vrijwel alle BM 20 ltr (zoals het hoort 20 liter water erin en 4 - 4,5 Kg mout) recepten die de revue gepasseerd zijn is dit zo.

2)met buisje ertussen, geen kluit/koek meer te zien.


Maar is er nu een rendement verbetering met het buisje?

Basje42

Dund heeft een verbetering van 5% rendement EN je hoeft daarvoor niet meer te roeren.
Dus 2 vliegen in een klap. Ikzelf vind niet roeren belangrijk.

Basje42

Citaat van: 12345 op 14-02-2018  14:36 uKijk, dat bedoel ik nou. Volgens mij is een dun, stromend vloeistofgordijn met een grote oppervlakte de ideale manier om zuurstof op te nemen. Maar daar moet ik niet teveel aandacht aan schenken. Wél moet ik heel rustig roeren. Sorry Basje, ik geloof het gewoon niet.

Overigens: rustig roeren doe ik al en spoelen met de korf op de onderste nokken doe ik ook al.

Ik meen mij te herinneren dat ik ook al gelezen heb (hier overigens, dus uit betrouwbare bron  :D)
Dat tijdens het maischen in de Braumeister aan de elementzijde verzadigde waterdamp heerst, wat de kans op oxideren tijdens het overstromen ook beperkt.
Dat gaat mij verder boven de pet, maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen.

12345

Citaat van: Basje42 op 16-02-2018  10:50 uNou, ik zal proberen het nog eenvoudiger uit te leggen aan de hand van voorbeelden die ik geconstateerd heb.

1) origineel bedrijf, zet de BM 20 ltr halverwege o.i.d. op stop haal de filter eraf. Ik kom telkens een "harde" kluit/koek mout tegen.
Bij vrijwel alle BM 20 ltr (zoals het hoort 20 liter water erin en 4 - 4,5 Kg mout) recepten die de revue gepasseerd zijn is dit zo.

2)met buisje ertussen, geen kluit/koek meer te zien.

3)nogmaals tijdens gewoon origineel bedrijf krijg ik het bovenste filter niet omlaag gedrukt.
Dit is voor mij een bevestiging dat er toch wel iets behoorlijk aan de onderkant zit te duwen.
Meer is hier natuurlijk ook niet te zien, of we moeten een plexiglas moutpijp overwegen.

4) succes met je proeven, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Basje, ik zal het ook eenvoudig proberen uit te leggen.

Als die plaat vanzelf blijft liggen, verander je daar niets aan met dat pijpje. Dan ligt hij nog steeds.
En als die plaat blijft liggen, met pijpje of zonder pijpje, dan verandert dat niet bestaande verschil ook niet het gedrag van de mout erboven.

Maar ik ga het eerst maar eens uitproberen.

davyd

Citaat van: Basje42 op 16-02-2018  11:18 uIk meen mij te herinneren dat ik ook al gelezen heb (hier overigens, dus uit betrouwbare bron  :D)
Dat tijdens het maischen in de BM aan de elementzijde verzadigde waterdamp heerst, wat de kans op oxideren tijdens het overstromen ook beperkt.
Dat gaat mij verder boven de pet, maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen.

Een betrouwbaar bron gebruiken is goed, maar zelf meten is beter. De metingen tonen helaas aan dat deze theorie niet klopt. Oxidatie wordt niet tegengehouden door die vermeende laag verzadigde waterdamp.

12345

Citaat van: davyd op 16-02-2018  11:36 uEen betrouwbaar bron gebruiken is goed, maar zelf meten is beter. De metingen tonen helaas aan dat deze theorie niet klopt. Oxidatie wordt niet tegengehouden door die vermeende laag verzadigde waterdamp.
Het heeft mij altijd verbaasd dat sommigen dit geloofden. Ik heb ooit in een tabel opgezocht hoeveel watermoleculen er in een liter lucht zitten bij de omstandigheden van de Braumeister. Op die plaats kunnen dus geen O2 of N2 moleculen zitten. Helaas scheelt dat maar weinig.

12345

Net de test gedaan. 22 liter in de Braumeister, grote korf erin, standaard schijf + filter onderin, bovenin geen filter om zicht te hebben op wat er gebeurt, bovenin de horizontale pijp van Braumeister, aangedraaid met de vleugelmoer. Pomp aangezet tot het water goed over de rand liep van de moutkorf.
Met een lepel gevoeld en goed gekeken. De onderste schijf en het onderste gaasfilter komen totaal niet omhoog.

Conclusie: een eventueel afstandspijpje zorgt er dus niet voor dat de schijf + filter blijven liggen want dan doen ze al vanzelf.
Jammer van dat mooie pijpje dat ik gemaakt heb...

Basje42

En toch merk ik verschil, ik wil je vragen om toch eens met mout dus echt  brouwen te proberen
Ik heb niet met alleen water getest. Daar geloof ik ook niet in.


Dund

Ik merk ook verschil heb twee keer achter elkaar exact hetzelfde bier gebrouwen. Ongeveer 5% meer efficiency.

12345

Citaat van: Basje42 op 17-02-2018  07:56 uEn toch merk ik verschil, ik wil je vragen om toch eens met mout dus echt  brouwen te proberen
Ik heb niet met alleen water getest. Daar geloof ik ook niet in.

Nee! Die plaat blijft liggen, met of zonder pijpje. Dat pijpje doet niets. Dat iets wat geen verschil maakt elders gevolgen zou hebben, kan alleen maar op fantasie berusten. Ik ga niet andermans fantasieën onderzoeken.

Dund

Wat ook zeker een verschil maakt is dat bij het spoelen er geen gat meer midden in de mout zit. Hier loopt vaak veel water doorheen dat beter gefilterd had kunnen worden. Feit is dat ik met de pijp een iets hoger rendement heb. Waar het door komt blijft gissen.

Basje42


Jacques

Citaat van: 12345 op 17-02-2018  09:59 uNee! Die plaat blijft liggen, met of zonder pijpje. Dat pijpje doet niets. Dat iets wat geen verschil maakt elders gevolgen zou hebben, kan alleen maar op fantasie berusten. Ik ga niet andermans fantasieën onderzoeken.

Met mout kan je toch net een ander effect hebben omdat borstel meer weerstand geeft dan alleen water. Daar staat tegenover dat de bostellaag de plaat naar beneden drukt...

vitogo

Hoi iemand ervaring met Speidel en cider of mede brouwen? Ik verneem het graag van je...

Tom den Hollander

Hey allemaal, ik heb een Braumeister 20 en vroeg me af hoe jullie de grove en fijne filter schijf eruit vissen alvorens eventueel te roeren?
Ik zat eraan te denken om een paar paperclips te misbruiken om ze aan elkaar te maken en dan een stukje van de paperclip uit te laten steken.
Ik weet echter niet of paperclips geschikt zijn gezien deze waarschijnlijk niet RVS zijn.

Alvast bedankt
gr. Tom

Knobby

Citaat van: vitogo op 20-02-2018  21:17 uHoi iemand ervaring met Speidel en cider of mede brouwen? Ik verneem het graag van je...
Cider en mede worden niet gebrouwen. Cider is vergist appelsap (met of zonder extra suiker) en mede is vergist honing water. Daar heb je geen brouw installatie voor nodig...

Tom den Hollander

Bij deze een kleine kick en een aanvullende vraag;
Kick: Zou iemand mijn vraag mbt de paperclips uit 2 posts eerder kunnen beantwoorden?

Vraag: Ik wil een weizen brouwen met de Herrmann methode in mijn Braumeister 20.
Dan kom ik bij totale stort van 6 kg uit op:
Deel maisch 1 = 3,6 kg met 11 liter water
Deel maisch 2 = 2,4 kg met 13 liter water.

Ik beschik ook over de verkorte moutpijp voor Braumeister 20.
Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Starten in korte moutpijp en dan overbrengen in schone emmer mengen met 2e deel en dan in lange moutpijp verder gaan?

brouwmus

Wat betreft je vraag over het uit het wort vissen van de bovenste filters:

Ik heb van een stevig, verend gegalvaniseerd draadje (waar een jaarkalender mee opgehangen kon worden) een verend hulpstukje gebogen:



De bovenste filterplaat haal ik er gewoon met mijn vingers uit. De twee lange pootjes van het hulpstukje kunnen dan bij elkaar gebogen worden zodat ik het door het gat van de fijne filterplaat kan steken, naast de centrale staaf die door de bostel loopt. Pootjes loslaten -> voetjes komen onder de filterplaat zodat deze omhoog getild kan worden.

Het hulpstukje gebruik ik ook bij het leeggooien van de moutkorf: vanaf de onderkant door onderste grove én fijne filterplaat steken -> voetjes houden beide filterplaten tegen als ik de korf omkieper in de kliko.

Groet,
John

Brambo

Citaat van: Tom den Hollander op 08-03-2018  09:07 uBij deze een kleine kick en een aanvullende vraag;
Kick: Zou iemand mijn vraag mbt de paperclips uit 2 posts eerder kunnen beantwoorden?

Vraag: Ik wil een weizen brouwen met de Herrmann methode in mijn BM20.
Dan kom ik bij totale stort van 6kg uit op:
Deel maisch 1 = 3,6kg met 11 liter water
Deel maisch 2 = 2,4kg met 13 liter water.

Ik beschik ook over de verkorte moutpijp voor BM20.
Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Starten in korte moutpijp en dan overbrengen in schone emmer mengen met 2e deel en dan in lange moutpijp verder gaan?

Ik weet niet wat de "Herrmann methode" precies inhoud of wat het doel juist is van deze methode maar in een 20 liter Braumeister kun je gewoon in 1x 6 kg storten en hoef je niet dubbel maischen.  :weetniet:

Tom den Hollander

Citaat van: Brambo op 08-03-2018  20:22 uIk weet niet wat de "Herrmann methode" precies inhoud of wat het doel juist is van deze methode maar in een 20 liter Braumeister kun je gewoon in 1x 6 kg storten en hoef je niet dubbel maischen.  :weetniet:
Herrmann methode is een wijze om meer glucose in het wort te krijgen. En dus met banaanachtige tonen bij gebruik van Weizen gist.
Zoek maar eens op Herrmann dan vind je het wel.

Cruz12

Ben die schijf kwijt die op de filter ligt probeer nu de originele schijf te bestellen kan hem alleen nergens vinden .Weet iemand waar je deze kan bestellen heb die van bacbrew al besteld maar dat kan nog wel even duren.

William

Citaat van: Cruz12 op 13-03-2018  16:06 uBen die schijf kwijt die op de filter ligt probeer nu de originele schijf te bestellen kan hem alleen nergens vinden .Weet iemand waar je deze kan bestellen heb die van bacbrew al besteld maar dat kan nog wel even duren.

Toch niet in de afvalcontainer gestort... (herkenbaar)?

Stuur de beheerder van de homebrewshop.be eens een email. Hij heeft een hele goede relatie met Speidel en kan je misschien wel helpen.

Cruz12


brouwmus

Daar had ik dus dat hulpstukje voor gemaakt :)

Cruz12

Heel het huis nog is overhoop gehaald toch nog gevonden  :biersmile: :proost:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.