Ik heb de 25 liter Braumeister.
Als je zoveel maischwater gebruikt dat het tot de rand van de moutkorf komt, heb je inderdaad geen oxidatie. Je kunt dan ook niet tussentijds roeren.
Net heb ik even snel een berekening gemaakt en volgens mij kom je op die manier niet boven een start SG van ca 1072. Ook kun je dan (bijna) niet meer spoelen. Velen vinden het bier beter smaken door wat meer te spoelen. Soms wil ik een bier met een SG van 1080, zelfs wel eens 1085.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om de Braumeister tijdens het maischen te vullen met CO2 uit een gaspatroon.
Tot slot: ook ik heb in de ca 10x dat ik met de Braumeister gebrouwen heb, nog nooit oxidatie bespeurd. Ik heb bieren tot ca 4 maanden bewaard en niets geproefd. Ik vraag me wel eens af, of die oxidatie (of beter pre-oxidatie) bij ons amateurs nu echt wel een zo grote rol speelt dat het waarneembaar is. Soms geloof ik dat amateurs dingen van de grote jongens overnemen zonder ze volledig te begrijpen, of ze dermate vereenvoudigen dat ze niet meer kloppen, of dingen overnemen die door de veel kleinere schaal waarin wij werken nauwelijks nog van toepassing zijn. Maar deze opmerkingen kunnen natuurlijk tot mijn onwetendheid te herleiden zijn.
Als ik en anderen geen oxidatie proeven in het bier van de Braumeister, ga ik er verder niets aan doen. Het valt me alleen op dat er wél zoveel drukte wordt gemaakt om een beetje gespetter terwijl dat gordijn naar mijn schatting zeker 10x zoveel zuurstof opneemt.