Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Brouwton

Naar aanleiding van het idee van Basje42 heb ik een afstandhouder gemaakt waarmee de onderste filterplaat op z'n plaats wordt gehouden. Ik heb deze gemaakt van een 22 mm koperen buis met een lengte van 28,5 cm. Je kunt de bovenste filterplaat omkeren om een groter volume te realiseren. In dat geval moet de buis 31,4 cm lang zijn. Een koperen afstandhouder voorkomt dat de filterplaat te hoog komt en daardoor eventueel mout ontsnapt uit de moutpijp. De theorie is dat je meer rendement kunt krijgen als je de onderste filterplaat op z'n plaats kunt houden en/of meer mout kunt storten. Ik heb nog geen ervaring op kunnen doen in de praktijk omdat ik net een brouwsel in heb staan. Ik weet ook niet hoe het gaat met spoelen. Waarschijnlijk laat ik de buis gewoon in de bostel staan en haal ik de filterplaat weg om geen water via de buis te laten weglekken. Zie de foto's hieronder. Het RVS beugeltje op de foto is handig om de filterplaat en filter uit de hete wort te vissen als je tussentijds wilt roeren.




Basje42

Zo heb ik het ook, ik heb een Rvs buis van 21 mm met 17 mm inwendig.
Mijn buis is 317 mm lang om zodoende de Bac filter bovenop te gebruiken, deze sluit de moutkorf volledig af.
Zodat er ook geen enkel kafje zal ontsnappen.  :police:

Verder ben ook blij met mijn mod om een messing M12 vleugelmoer te gebruiken.
Zeker als je ook nog gaat roeren en daardoor ook weer kans op vastvreten van de vleugelmoer vergroot.
Deze kan zich niet vastvreten op de draadstang, iets waar ik bij het origineel (Rvs op Rvs) weleens over twijfel... Maar het hoeft niet te gebeuren hoor.

Brouwton

Citaat van: Basje42 op 15-01-2018  20:24 uZo heb ik het ook, ik heb een Rvs buis van 21 mm met 17 mm inwendig.
Mijn buis is 317 mm lang om zodoende de Bac filter bovenop te gebruiken, deze sluit de moutkorf volledig af.
Zodat er ook geen enkel kafje zal ontsnappen.  :police:

Verder ben ook blij met mijn mod oom een messing M12 vleugelmoer te gebruiken.
Zeker als je ook nog gaat roeren en daardoor ook weer kans op vastvreten van de vleugelmoer vergroot.
Deze kan zich niet vastvreten op de draadstang, iets waar ik bij het origineel (Rvs op Rvs) wel eens over twijfel... Maar het hoeft niet te gebeuren hoor.

Goed idee. De vleugelmoer zit nooit echt vast maar ik ben niet blij met de zwarte drap die je van de vleugelmoer af ziet komen  tijdens een roerstop.

Jacques

Citaat van: Brouwton op 15-01-2018  20:33 uGoed idee. De vleugelmoer zit nooit echt vast maar ik ben niet blij met de zwarte drap die je van de vleugelmoer af ziet komen  tijdens een roerstop.

Een zwart ringetje als ik de vleugelmoer wegleg tijdens tussentijds roeren zie ik ook regelmatig. Ik heb mij daar nooit druk over gemaakt. Het wort komt daar niet.

Verder ben ik niet bang voor het 'vastvreten' van de rvs vleugelmoer. De contacttijd is beperkt. Na gebruik draai ik de vleugelmoer niet terug op het draadeind.

Het lijkt mij beter om niet twee verschillende metalen te gebruiken. Zie onder andere http://www.imbemadenso.nl/nl-NL/actueel/2013/juni/Waarom-je-nooit-zomaar-verschillende-metalen-in-een-constructie-mag-gebruiken

lier

2 verschillende metalen bij elkaar gebruiken NOOIT DOEN!! een brok ellende. En ik heb niet eens een Braumeister, pfff
Ik werk voor een oliemaatschappij en weet in dit geval waar ik het over heb, zeker als je temperatuur inbrengt.
Ga gewoon om een rvs pijp.

Basje42

Jongens nu overdrijven jullie toch wel heel erg...

Ten eerste is vastvreten een fenomeen dat kan ontstaan doordat 2 dezelfde materialen wrijving veroorzaken op elkaar.
Dat heeft niets met tijd of inwerken te maken, eerder met ruwheid van oppervlakte.
Leg maar eens bijvoorbeeld 2 glasplaatjes op elkaar, en schuif die onder lichte druk eens over elkaar, dat is "vastvreten"
Misschien vergis je je met vastroesten Jacques.

Bestudeer de Braumeister maar eens goed, dan zal je zien hoeveel verschillende metalen gebruikt worden die niet van elkaar geisoleerd zijn.
Aluminium prop onder aan Rvs draadeind, messing pomp..

Dat hele verhaal met diverse metalen niet onderling gebruiken is zeker waar, maar brengt m.i. op dit gebied geen of weinig schade toe.




Jacques

Citaat van: Basje42 op 17-01-2018  08:19 uJongens nu overdrijven jullie toch wel heel erg...

Ten eerste is vastvreten een fenomeen dat kan ontstaan doordat 2 dezelfde materialen wrijving veroorzaken op elkaar.
Dat heeft niets met tijd of inwerken te maken, eerder met ruwheid van oppervlakte.
Leg maar eens bijvoorbeeld 2 glasplaatjes op elkaar, en schuif die onder lichte druk eens over elkaar, dat is "vastvreten"
Misschien vergis je je met vastroesten Jacques.

Bestudeer de Braumeister maar eens goed, dan zal je zien hoeveel verschillende metalen gebruikt worden die niet van elkaar geisoleerd zijn.
Aluminium prop onder aan Rvs draadeind, messing pomp..

Dat hele verhaal met diverse metalen niet onderling gebruiken is zeker waar, maar brengt m.i. op dit gebied geen of weinig schade toe.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de term "vreten" niet kende in de door jou bedoelde betekenis. Door mij werd inderdaad gedacht dat je corrosie bedoelde. Op Wikipedia zag ik deze uitleg: koudlassen onder hoge druk. Zal bij mij niet zo snel gebeuren. Ten eerste heb ik van mijn vader geleerd: "aan is aan". Met andere woorden niet harder aandraaien dan nodig is. Ten tweede heb ik niet zo veel kracht in mijn handen om de vleugelmoer zo hard aan te draaien.

Voor wat de pomp weet ik niet of je volledig gelijk hebt. Niet uitgesloten is dat er een teflon laagje is tussen de messing pomp en de rvs pijp. Ik heb de pomp nog nooit verwijderd.

Basje42

Citaat van: Jacques op 17-01-2018  20:56 uIk moet eerlijk bekennen dat ik de term "vreten" niet kende in de door jou bedoelde betekenis. Door mij werd inderdaad gedacht dat je corrosie bedoelde. Op Wikipedia zag ik deze uitleg: koudlassen onder hoge druk. Zal bij mij niet zo snel gebeuren. Ten eerste heb ik van mijn vader geleerd: "aan is aan". Met andere woorden niet harder aandraaien dan nodig is. Ten tweede heb ik niet zo veel kracht in mijn handen om de vleugelmoer zo hard aan te draaien.

Voor wat de pomp weet ik niet of je volledig gelijk hebt. Niet uitgesloten is dat er een teflon laagje is tussen de messing pomp en de rvs pijp. Ik heb de pomp nog nooit verwijderd.

Het koudlassen komt inderdaad het dichtst in de buurt van wat ik bedoel.
Bij vreten is echter niet al teveel kracht nodig, dat kan op zich al snel gebeuren.

Ik heb de pomp al omgedraaid in een eerder experiment om andersom te werken.
Daar zit een pakkinglijm tussen. Dus wel diverse metalen op elkaar.
Zoals eerder gezegd het maakt hier ook niet veel uit.
Maar onder invloed van bijvoorbeeld zeewater (een goede geleider) kan je inderdaad op problemen rekenen.

Bart LJ

Ik heb sinds kort ook een Braumeister. Heb er nu 1x meer gebrouwen en ben bang dat ik mijn koelboxen en pannen nooit meer aan ga raken! Wat een geweldig en ideaal ding.

Nu zit ik alleen met het vraagstuk rondom de hops. Heb nu gewerkt met grote thee-eieren maar bedacht me later dat je wellicht ook de moutkorf zou kunnen gebruiken. Alles snel schoonmaken en terugplaatsen voordat het kookt.

Ik kan er online weinig over vinden. zijn er mensen die dit doen?

Dit lijkt me ook perfect omdat je die kunt laten zitten tijdens het koelen:

http://arborfab.com/Filter-for-Speidel-Braumeister-_p_21.html



bart

Basje42

Citaat van: Bart LJ op 19-01-2018  13:12 uIk heb sinds kort ook een Braumeister. Heb er nu 1x meer gebrouwen en ben bang dat ik mijn koelboxen en pannen nooit meer aan ga raken! Wat een geweldig en ideaal ding.

Nu zit ik alleen met het vraagstuk rondom de hops. Heb nu gewerkt met grote thee-eieren maar bedacht me later dat je wellicht ook de moutkorf zou kunnen gebruiken. Alles snel schoonmaken en terugplaatsen voordat het kookt.

Ik kan er online weinig over vinden. zijn er mensen die dit doen?

Dit lijkt me ook perfect omdat je die kunt laten zitten tijdens het koelen:

http://arborfab.com/Filter-for-Speidel-Braumeister-_p_21.html



bart

Als je de originele korf terugplaatst, dan krijg je volgens mij problemen met verwarmen.
Omdat de spiralen aan de buitenzijde van de moutkorf zitten. Bovendien werkt de pomp niet boven de 85 ? graden.
Dus dat circuleert dan ook al niet meer.
De korf van je link is niet voor niets open.
En maak dat maar eens goed schoon zo'n fijn filter...

Ik gebruik hopzakjes, in mijn ogen ideaal.
Na het koken effe platdrukken met roerspaan en weg ermee.

lier

Citaat van: Basje42 op 17-01-2018  08:19 uJongens nu overdrijven jullie toch wel heel erg...

Ten eerste is vastvreten een fenomeen dat kan ontstaan doordat 2 dezelfde materialen wrijving veroorzaken op elkaar.
Dat heeft niets met tijd of inwerken te maken, eerder met ruwheid van oppervlakte.
Leg maar eens bijvoorbeeld 2 glasplaatjes op elkaar, en schuif die onder lichte druk eens over elkaar, dat is "vastvreten"
Misschien vergis je je met vastroesten Jacques.

Bestudeer de Braumeister maar eens goed, dan zal je zien hoeveel verschillende metalen gebruikt worden die niet van elkaar geisoleerd zijn.
Aluminium prop onder aan Rvs draadeind, messing pomp..

Dat hele verhaal met diverse metalen niet onderling gebruiken is zeker waar, maar brengt m.i. op dit gebied geen of weinig schade toe.

Dat invreten gebeurt onder druk en temperatuur, beide aanwezig in je ketel na het aandraaien van dat vleugelmoertje.
Een zure omgeving helpt daar niet bij (gelukkig hebben we die ook wel in de maischketel) maar er ontstaat een zgn interkristallaire reactie tussen verschillende legeringen moleculen waarbij oa chroom kan vrijkomen.
Proost jongens :biersmile:

Zo'n vaart zal het uiteraard niet lopen, maar ik investeerde in een rvs pijpje, kost misschien 5 euro en je hebt weer een goede nachtrust en langer plezier van je installatie

guuz

Imand een idee wat een goede oplossing is voor een nieuwe kraan? Heb een 50 liter Braumeister en de standaard kraan is een ramp.

Dund

Gewoon een mailtje naar Speidel sturen. Heb ik een tijd terug ook gedaan. Mijn kraan bleef maar lekken ze hebben gratis een nieuwe kraan opgestuurd die wel goed was.

hans_nwk


Martijn0172

Wat is het bezwaar tegen de standaard kraan? Ik heb deze nog niet ontdekt

guuz

Citaat van: Martijn0172 op 23-01-2018  09:01 uWat is het bezwaar tegen de standaard kraan? Ik heb deze nog niet ontdekt

Kraan lekt beneden 25 ºC en laatst kwam ik er maar even aan en toen schoot de hendel er uit. Das niet leuk als je nog aan het brouwen bent...

guuz

Citaat van: hans_nwk op 23-01-2018  08:22 uOp braumeisters zijn er een aantal die een verbouwing hebben gedaan aan hun kraan. Zie de voorbeelden

https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=4&t=2491

https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=4&t=490

Ik heb inmiddels net zo'n kraan als in 2e link, maar die steekt nu wel heel ver uit en moet ik oppassen, dat ik er niet tegenaan loop.

hans_nwk

Citaat van: Martijn0172 op 23-01-2018  09:01 uWat is het bezwaar tegen de standaard kraan? Ik heb deze nog niet ontdekt
Er zijn wat lekkende exemplaren voorgekomen en er zijn brouwers die vinden dat de flow bij het legen te laag is. Ik brouw nog lekker met een originele kraan (wel vervangen wegens lekkage van de eerste).

guuz

Dit is mijn 2e kraan en ook deze lekt net zo als de kraan die er opzat toen ik hem kocht. Zou zo'n kraan voor een gistvat van Speidel ook kunnen? Kan alleen niet zien of zo'n kraan schoon te maken is (de Spidelkraan met een zwarte bol).

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 23-01-2018  09:01 uWat is het bezwaar tegen de standaard kraan? Ik heb deze nog niet ontdekt

Ik ook niet. Heb nog steeds de originele kraan. Wel gaat het leeglopen langzaam.

Martijn0172

Het lekken heb ik geen last van en ik stoor me ook niet aan het langzaam leeglopen

Dund

Mijn kraan lekte echt flink als ik de Braumeiser 's avonds klaar zette dan was er 's ochtends al een liter of drie eruit. Alleen bij hogere temperaturen lekte hij niet.

De nieuwe kraan is veel strakker en gratis geleverd. Ik zou er een mailtje aan wagen.

guuz

Citaat van: Dund op 23-01-2018  22:36 uMijn kraan lekte echt flink als ik de Braumeiser 's avonds klaar zette dan was er 's ochtends al een liter of drie eruit. Alleen bij hogere temperaturen lekte hij niet.

De nieuwe kraan is veel strakker en gratis geleverd. Ik zou er een mailtje aan wagen.

Welke leverancier of bij de fabriek? Mijn 2e kraantje was dan zeker nog een oude, want klachten precies zo als bij de oude kraan.

Hai

Nieuwe kraan, is echt een stuk beter. Lekt bij mij niet :)

Dund

Gewoon nieuw type speidel kraan. Ze hebben een 2.0 versie die gaat echt super strak. De oude kon je met je pink openduwen.

Gewoon direct mailtje naar Speidel fabriek had hem binnen twee dagen in huis super service.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.