Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Basje42

Hier ben ik weer met een nieuwe theorie om het rendement van een Braumeister relatief eenvoudig te kunnen verbeteren.

Ik heb gemerkt tijdens mijn experimenteer sessies dat de pomp van de Braumeister dusdanig hard kan pompen-
dat het onderste filter in de moutkorf (door stijgend wort) omhoog gedrukt wordt.
Dan hou je dus onder een vrije ruimte in de moutpijp vol met wort, en boven een compact gedrukt pakket met je schrootsel.
Ik kan mij voorstellen dat m.b.t. omzetting en uitspoeling van moutsuikers nogal belemmerend kan zijn/niet optimaal.

Vandaar waarschijnlijk ook de pomp pauze's om het pakket weer uiteen te laten vallen.
En dat o.a. Jaques en anderen en ik zegt de gek. Zelfs even de boel onderbreekt en roert.

Als je nu een holle Rvs buis neemt van 13 mm inwendig of zo, dan kan je die onderste zeef blokkeren.
Je zet de buis over de draadstang tussen de filters. Ik heb een 20 Liter model en geen buis.
En morgen ga ik brouwen. Nu heb ik ontdekt dat de stang waar je de moutkorf mee omhoog trekt
toevallig ook tussen de filters past als je deze rechtop zet. Dat ga ik morgen dus testen.
Dan heb je m.i. dus een maximale korfinhoud vrij voor je moutschrootsel.

De wijsheid van het samengedrukt pakket heb ik als volgt ontdekt.

Als je de originele filters erop hebt zal ik maar zeggen, en de pomp loopt en het wort loopt over etc..
Dan krijg je het bovenste filter niet omlaag gedrukt, dus er moet wel een gigantisch moutpakket tegen drukken, anders krijg je het wel voor mekaar.

Komt u maar...

Dund

Lijkt me een goed plan. Een ander voordeel is dat je tijdens het spoelen geen gat meer in het midden van je mout hebt waarlangs het water snel weg kan.

Brouwton

Ik zie een bevestiging van de theorie van Basje 42 in mijn eigen waarneming. Het lijkt op te treden bij een zware stort. Ik moest gisteren vaak (5x) tussentijds roeren met de verfmenger ( had ik maar geen 7,7 kilo moeten storten in de Braumeister 20 l) totdat het beslag goed homogeen nat was. Wat ik dan waarneem is dat er een compacte drijvende massa is en daaronder vloeistof en dan weer vastere massa. Dit klopt dan met het idee dat de onderste filterplaat omhoog gestuwd is geweest en na het uitzetten van de pomp weer terugzakt. Ik ben benieuwd naar de experimenten en modificaties.

Basje42

Volgens mij is het een soort hydraulisch effect.
De filterplaat met moutbed is min of meer een plunjer.

Dund

Ik wil best die test een keer doen ik zal morgen eens meten wat de afstand van boven tot onder is en dan bestel ik online wel een rvs buis. Er zijn er voldoende die ze op de mm nauwkeurig voor je zagen.

Johnny Stardust

Je kunt beter een koperen buis nemen denk ik, goed voor je gist die koper-ionen :)

Dund

Ik zat net nog even te denken. Stel dat die pijp erin zit zou de pomp dan niet sowieso die mout naar boven persen?



Basje42

Dat weet ik nog niet, het zal in elk geval onregelmatiger zijn.

Dund

Inieder geval het proberen waard ik ga zo een flinke ipa brouwen in zal daarna eens gaan meten.

Basje42

Het heeft wel resultaat! Ik merk bij 62 graden in de 35ste minuut.
Duidelijk dat de koek minder vast is, maar komt wel nog omhoog.
Ik zie ook plasjes wort in de moutpijp. En voor het eerst een soort fonteintjes
Kleine straaltjes wort die omhoog komen ca 1 a 2 cm. Tijdens gewoon bedrijf.

Mbt verbeteren gat dat ontstaat tijdens spoelen.
Zou de binnendiameter van de buis over het buisje van de filterplaat moeten passen, dan blijft de buis stabiel staan tijdens het spoelen.

Martijn0172

Benieuwd naar het resultaat!

Citaat van: Basje42 op 13-01-2018  09:46 uIk zie ook plasjes wort in de moutpijp. En voor het eerst een soort fonteintjes
Kleine straaltjes wort die omhoog komen ca 1 a 2 cm. Tijdens gewoon bedrijf.



Zou dat een verbetering zijn of juist zorgen dat het wort sneller door het maischbed stroomt waardoor er minder word opgenomen?

Basje42

De plasjes wort zie ik nadat de pomp gestopt is en de filters eraf.
Normaalgesproken had ik een vaste koek.

De straaltje zijn enkele, je kan het niet bij de vijver gebruiken.

Basje42

Nu bij 72 graden, pomp uit filter eraf.
Zie ik hetzelfde alsof je de maisch los in een pan hebt.
Dus geen koekvorming maar m.i. Lekker los.
Ik ben een tripel aan het brouwen fat joseph van brewmonk.
Shame on me voor het kant en klare. Maar had geen tijd om zelf aan de slag te gaan.

Brouwton

Citaat van: Martijn0172 op 13-01-2018  09:53 uBenieuwd naar het resultaat!

Zou dat een verbetering zijn of juist zorgen dat het wort sneller door het maischbed stroomt waardoor er minder word opgenomen?

Ik denk dat dit een verbetering is. De steunbuis blijft beter op z'n plaats en als je de bovenste filterplaat verwijdert tijdens het spoelen dan zal er geen water in de steunbuis lopen. Een koperen buis van 22 mm  past (binnendiameter van 20 mm). 

Martijn0172

Erg benieuwd hoe je brouwdag was? Had je een hoger rendement dan gebruikelijk?

Basje42

Het is mij in elk geval beter bevallen. Heb hier meer vertrouwen in.

Ik heb een 1076 gehaald na koelen dat zegt natuurlijk niets, maar ik heb geen echt vergelijkingsmateriaal.
Brouw telkens iets anders. Wellicht dat iemand anders hier zn licht op kan laten schijnen in de toekomst.

De buis komt er in elk geval, kleine moeite en voor mij een groot plezier.

goom

Citaat van: Brouwton op 13-01-2018  10:11 uIk denk dat dit een verbetering is. De steunbuis blijft beter op z'n plaats en als je de bovenste filterplaat verwijdert tijdens het spoelen dan zal er geen water in de steunbuis lopen. Een koperen buis van 22 mm  past (binnendiameter van 20 mm). 
Kan er iemand een foto van maken?

Martijn0172

Vandaag een blond bier gebrouwen in de 25 L moutpijp. Gebruik gemaakt van de Bacbrewing Yield extension disk. Gezien ik redelijk druk was heb ik niet geroerd en mijn renemdent kwam op 82% uit. Bijna 10% hoger

Dund

En dat was met die nieuwe pijp? En wat is normaal je rendement met een gelijke stort?

Martijn0172

Standaard "korte 50 L pijp" met de bacbrewing increase disk met alleen de onderste standaard disk gemonteerd. Het was een redelijk volle moutstort van net boven de 6 kg, vorige brouwsel haalde ik 73% met flink roeren. Nu dus 82% zonder roeren

http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/it_IT/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB.BM50.003V2

Dund

Die schijf heb ik ook maar heb je nu 6 kilo in een 50 liter pijp gedaan? Dan zit ie nog niet voor een derde vol. Of bedoel je 16 kilo?

Lincolnm3

Onlangs een wifi module gekocht voor mijn Braumeister 20, bij het installeren merkte ik dat er iets mis was met de controler deze reageerde niet meer en uiteindelijk was alles zwart.
Ik heb geen idee wat er aan de hand was en kon ook niet iets vergelijkbaars vinden op internet.
Uiteindelijk naar van der Kooy gegaan en Barry heeft me een leenmodule mee gegeven en de mijne opgestuurd. Deze heb ik inmiddels weer terug en het werkt weer als voorheen. Al moet ik wel zeggen dat de wifi module me tegenvalt beetje omslachtig en volgens mij nog lang niet door ontwikkeld.
Wel hele goede service gehad bij Van der Kooy kosteloos mijn module gerepareerd.

Martijn0172

Citaat van: Dund op 14-01-2018  18:37 uDie schijf heb ik ook maar heb je nu 6 kilo in een 50 liter pijp gedaan? Dan zit ie nog niet voor een derde vol. Of bedoel je 16 kilo?

Ik heb de verkorte moutpijp gebruikt

https://www.brouwmarkt.nl/speidel-braumeister-verkorte-moutpijp-v-50l.html

brouwmus

Interessante theorie m.b.t. de pijp tussen de twee filterplaten. Vandaag heb ik gewoon weer een aantal keer geroerd tijdens het maischen en daarmee een rendement behaald van 84,5%. Daar ben ik erg tevreden mee.

Dund

Ik maisch meestal heel dun. Eigenlijk altijd met wort boven de pijp. Roeren zit er dus niet in. De reden hiervoor is dat ik altijd 67 liter bier wil hebben. Als ik een licht bier brouw van 3,5-4 % dan haal ik de 84% ook wel als ik naar de 5,6-6% ga dan moet ik 16,5-17 kilo in de pijp proppen. Mijn rendement gaat dan richting de 75%.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.