Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Martijn0172

Citaat van: 12345 op 07-10-2017  14:04 uIk moet ze nog uitproberen. Ik denk dat de fijne filters makkelijker schoon te maken zijn en niet "pluizen".
Die "high yield disc" is volgens mij niet erg veel beter dan een omgekeerde Braumeister disc.

De pijp loopt boven aan iets naar buiten, hierdoor sluit de omgekeerde standaard yield disk niet goed aan en komt er mout doorheen, dit heb ik zelf ervaren toen ik te veel mout probeerde in mijn verkorte pijp.

David Steeman

Als je een stukje RVS buis rond de draadstang doet, tussen de omgekeerde filterplaat en de horizontale buis, dan drukt dit de omgekeerde filterplaat net diep genoeg naar beneden om in het rechte deel van de moutkorf te blijven.

Dund

Net een nieuw persoonlijk record gebrouwen bijna 17 kilo in de moutpijp waarvan 5 kilo tarwemout en 3,5 kilo havervlokken voor een NEIPA. Uiteindelijk 70 liter wort met 80,7% efficiency. Zonder roeren maar wel met lang filteren. Ik heb gemaischt met 65 liter water. Na het maischen ongeveer 15 liter wort afgetapt en deze nog een keer door het wort gespoeld. Toen 25,5 liter spoelwater erdoorheen en voila 70 liter wort met 1056 sg. Alles zonder roeren ben eigenlijk best trots de pijp zat zo vol dat de laatste halve kilo niet eens meer geroerd kon worden.

12345

De spullen van BacBrewing nu een paar keer gebruikt.

Het whirlpool-apparaat is voor mij een uitkomst en hij werkt heel goed. Geen krassen meer op mijn ketel en een perfecte, snelle draaikolk. Makkelijk te ontsmetten. Ik spuit 2x Star San op de buitenkant en laat de binnenkant van het pijpje vol lopen met alcohol met mijn vinger er aan de onderkant op.



De yield increase disk gebruik ik nu elke keer want ik vind hem handiger in het gebruik dan de originele filter + disk van Braumeister. Zeker als je onder het maischen een paar keer wilt roeren, gaat het sneller en makkelijker met dit ding.



Overigens heeft deze Italiaan ook een heel mooi beluchtingstoestel gebouwd. Daarmee is onze 20 liter in een seconde of 45 belucht en ook dit apparaat is makkelijk te reinigen.
Het wonderlijke is dat hij de lucht niet filtert, maar daar heeft hij geen negatieve ervaringen mee gehad. De door ons gebruikte bruissteentjes zijn volgens hem bronnen van infectie want niet schoon te maken, ook niet door 20 minuten na gebruik en 20 minuten vóór gebruik te koken.
Ikzelf kan dat beamen want ik heb ooit een RVS bruissteentje (ca 25x gebruikt) ooit per ongeluk vochtig opgeborgen en na een paar weken was hij groen. Nu zult u zeggen dat je een bruissteentje dan ook niet vochtig op moet bergen, maar het is niet het water dat groen wordt: het zijn voedingsresten en schimmels die groen worden. Het blijft in die micro-holten zitten en het overleeft langdurig koken. Strikt genomen moet je (ook RVS) bruissteentjes na een paar keer weggooien. Bewaren in alcohol zou kunnen helpen.

Het is jammer dat ik hem qua ruimte niet kan plaatsen, anders zou ik hem kopen:



Martijn0172

Vandaag is na het filteren de plastic/siliconen rand van de moutkof in de ketel achtergebleven. Ik heb geprobeerd deze er uit te vissen met de lepel maar niet gelukt, het kookt nu dus 90 minuten mee. Ik neem aan dat de plastic/siliconen tegen deze temperatuur kan er geen effect zal hebben op de smaak?

GeBaxke

Citaat van: Martijn0172 op 09-12-2017  15:50 uhet kookt nu dus 90 minuten mee. Ik neem aan dat de plastic/siliconen tegen deze temperatuur kan er geen effect zal hebben op de smaak?

Dat is mij ook wel een keer gelukt. Hij blijft heel de ring en je proeft er niks van ;). Dus geen probleem.

Martijn0172

FIjn, hij kwam er goed uit dus ik was al enigszins gerustgesteld :)

beermenke

Kan geen kwaad maar ik zou de ketel toch even leeggehaald hebben want hij moest toch nog koken. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Martijn0172

Heb ik over nagedacht maar 45 liter wort van 78c kon ik nergens stallen

Erick

Kan je geen lange BBQ tang of zoiets gebruiken daarvoor?

guuz

Moi, even 2 vragen over mijn Braumeister 50 2e model.

1:Ik heb nog steeds last van vocht binnenkant van venster bedienkastje. Inmiddels al wel aanbepast ( mal voor gaatje boren en dopje met gaatje er in geplaatst). Zijn er meer mensen die hier nog steeds last van hebben of is er een betere oplossing?

2: van dat kloten kraantje dat lekt beneden 28 C, is  laatst bij het aftappen naar het gistvat het draaibare gedeelte er uit geschoten. Gelukkig met vingers dicht kunnen houden en onderdeel terug kunnen plaatsen maar was er niet blij mee. Is er een betere kraan verkrijgbaar tegenwoordig? Heb via vd Kooy wel een andere kraan kunnen kopen maar dat zijn zoveel onderdelen die met teflontape afgedicht moeten worden, dat ik daar niet blij van wordt. Heb vrij snel na de aanschaf een nieuwe Braumeister kraan gekregen net zo een als er bij zat, maar net zo's k-t ding.


Markiej87

Ik kwam dit ding tegen bij vdk via Facebook:

https://www.unibrew-Nederland.nl/wort-pompapparaat-voor-braumeister-50liter.html

Iemand deze wellicht al aangeschaft en/of gebruikt?

Lincolnm3

Die heb ik ook gezien lijkt me eenvoudig zelf te maken, deze is behoorlijk aan de prijs.

goom

Citaat van: Markiej87 op 15-12-2017  23:35 uIk kwam dit ding tegen bij vdk via Facebook:

https://www.unibrew-Nederland.nl/wort-pompapparaat-voor-braumeister-50liter.html

Iemand deze wellicht al aangeschaft en/of gebruikt?
Het idee is wel goed... Alleen de prijs had vriendelijker kunnen zijn.

brouwmus

Je kunt toch ook gewoon hevelen?

Brouwton

Ik gebruik dit hulpmiddel om de prut uit de (20l) ketel te spoelen. Aan te sluiten op de slangen van de wortkoeler. Aanhaken aan de stang van de BM. Warm water er in via de ene slang en vuil water wegpompen via dit buisje. Gemaakt van 12 mm koperen buis, stukje siliconenslang en slangklem. Niet voor het pompen van wort omdat dit hulpmiddel niet goed te ontsmetten is en omdat je vanaf de bodem afzuigt en daarbij ook de trub meeneemt.



Markiej87

De prijs maakt me dus niet zoveel uit. Ik ben gewoon op zoek naar een goede oplossing waarmee ik het onderste uit mijn pan kan halen. Heb nu een soort javal-filter met een knietje maar dat werkt niet super.

En, ik heb geen Braumeister gekocht om te gaan hevelen ;)

bierfan

Citaat van: Markiej87 op 17-12-2017  15:49 uEn, ik heb geen Speidel gekocht om te gaan hevelen ;)

Ik wel hoor. werkt perfect.

Martijn0172

Mijn Braumeister staat op een werkblad en bij het laatste stukje kieper ik deze een beetje, werkt perfect  :degroeten:

goom

Citaat van: Brouwton op 16-12-2017  16:48 uIk gebruik dit hulpmiddel om de prut uit de (20l) ketel te spoelen. Aan te sluiten op de slangen van de wortkoeler. Aanhaken aan de stang van de BM. Warm water er in via de ene slang en vuil water wegpompen via dit buisje. Gemaakt van 12 mm koperen buis, stukje siliconenslang en slangklem. Niet voor het pompen van wort omdat dit hulpmiddel niet goed te ontsmetten is en omdat je vanaf de bodem afzuigt en daarbij ook de trub meeneemt.



Mooi gedaan hoor... Complimenten.

Martijn0172

Van het weekend staat er een Imperial IPA op het programma met lekker veel vlamuit hop in de vorm van pellets. Trekt de pomp dit en slipt het kraantje niet dicht? Ik heb namelijk geen hopzakjes meer

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 20-12-2017  13:07 uVan het weekend staat er een Imperial IPA op het programma met lekker veel vlamuit hop in de vorm van pellets. Trekt de pomp dit en slipt het kraantje niet dicht? Ik heb namelijk geen hopzakjes meer

Misschien is het een idee om een hopspider aan te schaffen. Ik gebruik een nylon filterzak 100 micron. Deze is te koop bij onze leveranciers.

Martijn0172

Morgen ga ik 26 L brouwen en ik gebruik de 25 L moutpijp. Het beoogd SG is 1.088 en dit wil ik halen uit ruim 9,5 kg mout. Dit wordt dus dubbel maischen. Het maakt neem ik aan geen snars uit dat de 1e keer maischen alleen de pale ale mout is en de 2e keer maischen een mix van pale ale, aroma en munich? Ik dacht ik maak het mezelf makkelijk en doe een eenstap-maisch op 68 ºC voor de duur van 60 minuten per keer. Totaal heb ik 10 liter spoelwater en spoel dus beide borstels met 5 liter. Volgens mij zou dit moeten werken toch?

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 23-12-2017  16:55 uMorgen ga ik 26 L brouwen en ik gebruik de 25 L moutpijp. Het beoogd SG is 1.088 en dit wil ik halen uit ruim 9,5 kg mout. Dit wordt dus dubbel maischen. Het maakt neem ik aan geen snars uit dat de 1e keer maischen alleen de pale ale mout is en de 2e keer maischen een mix van pale ale, aroma en munich? Ik dacht ik maak het mezelf makkelijk en doe een eenstap-maisch op 68 ºC voor de duur van 60 minuten per keer. Totaal heb ik 10 liter spoelwater en spoel dus beide borstels met 5 liter. Volgens mij zou dit moeten werken toch?

25 liter moutkorf? Is dat iets nieuws?

Op zich maakt de volgorde van de brouwsels niet uit.

Martijn0172

Citaat van: Jacques op 23-12-2017  20:04 u25 liter moutkorf? Is dat iets nieuws?

Op zich maakt de volgorde van de brouwsels niet uit.

Dank je voor het antwoord, ik doel op de korte pijp voor de 50 L Braumeister.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.