Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Martijn0172

Vandaag gekocht inclusief mantel. Verbaas me er wel om dat er geen liter inhoud staat aangegeven. Ik had een beetje gehoopt dat ik van het turven van maatbekers af zou zijn  ???

Verder staat deze in mijn schuur, deze is een beetje verzakt waardoor de Braumeister niet waterpas staat. Gevolg is dat het water over de helft van de pijp stroomt. Voorlopig ga ik brouwen op een plak op wat kratten. Is het een probleem dat deze niet helemaal waterpas staat? Anders dacht ik et over de Braumeister op een stevige plaats piepschuim te zetten

William

Citaat van: Martijn0172 op 24-09-2017  17:19 uVandaag gekocht inclusief mantel. Verbaas me er wel om dat er geen liter inhoud staat aangegeven. Ik had een beetje gehoopt dat ik van het turven van maatbekers af zou zijn  ???

Verder staat deze in mijn schuur, deze is een beetje verzakt waardoor de braumeister niet waterpas staat. Gevolg is dat het water over de helft van de pijp stroomt. Voorlopig ga ik brouwen op een plak op wat kratten. Is het een probleem dat deze niet helemaal waterpas staat? Anders dacht ik et over de braumeister op een stevige plaats piepschuim te zetten
.

Ik ken de 50 liter versie niet maar op de 20 liter versie staan er op de centrale stang inkepingen. Anders zelf éénmalig een rvs meetlat maken.

Waterpas lijkt me wel nuttig voor een goede efficiëntie. Ik stel die van mij waterpas (op het aanrecht) door wat stukje karton onder te pootjes schuiven.

12345

Graveermachientjes hebben ze heel goedkoop bij de Little of de Aldi.


Martijn0172

Gevalletje RTFM waarschijnlijk, ook hier inkepingen. Ik zat al te denken over een peilstok inderdaad. Als ik het nodig acht ga ik er 1 maken. Ben erg benieuwd. Nu nog aan het klooien met de wifimodule maar ik verwacht dat dit vooral ligt aan mijn brakke wifibereik op het moment

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 24-09-2017  17:19 uVandaag gekocht inclusief mantel. Verbaas me er wel om dat er geen liter inhoud staat aangegeven. Ik had een beetje gehoopt dat ik van het turven van maatbekers af zou zijn  ???

Verder staat deze in mijn schuur, deze is een beetje verzakt waardoor de Braumeister niet waterpas staat. Gevolg is dat het water over de helft van de pijp stroomt. Voorlopig ga ik brouwen op een plak op wat kratten. Is het een probleem dat deze niet helemaal waterpas staat? Anders dacht ik et over de Braumeister op een stevige plaats piepschuim te zetten

De ketel van een Braumeister is een cilinder. Dat betekent dat je met een meetlat het volume kunt bepalen.

Voor het gelijkmatig over de rand stromen van het wort is het noodzakelijk dat de Braumeister waterpas staat. Gebruik daarvoor een stevige ondergrond.

goom

Citaat van: Dund op 24-09-2017  10:26 uDe mantel is echt een must voor de ketel. Je kan ook zelf iets maken maar in verhouding tot de prijs van de ketel valt die mantel ook wel mee.

Een ander ding wat ik echt een must vind zijn de BAC brewing filters. Die standaard filters zijn echt super slecht en verschrikkelijk om schoon te maken.

Ik heb ook een takel. Als je alleen brouwt kan je daar bijna niet zonder.

Goed advies

12345

Citaat van: Dund op 24-09-2017  10:26 uDe mantel is echt een must voor de ketel. Je kan ook zelf iets maken maar in verhouding tot de prijs van de ketel valt die mantel ook wel mee.

Een ander ding wat ik echt een must vind zijn de BAC brewing filters. Die standaard filters zijn echt super slecht en verschrikkelijk om schoon te maken.

Ik heb ook een takel. Als je alleen brouwt kan je daar bijna niet zonder.
http://www.bacbrewing.com/Filter-disc-BM2

Hmm, het whirlpool-ding op dezelfde site vind ik ook reuze handig. ik zou hem met handzwengel kopen.
http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB500.BM20-50.001

En de yield-increase disk ..., kan er zeker 7,5 kg in de BM20
http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB.BM20.003


Dund

Dat whirlpool ding daar zie ik dan weer minder nut van in. Dan roer ik wel een keer met de lepel. Als er nu een roerder was die in de moutkorf kon draaien dan zou het echt interessant worden.

De yield increase disc is super handig. Die heb ik met die filters meebesteld. Ik brouw namelijk 95% van mijn brouwsels tot de max. 68 liter bier met sg 1050-1055. Dan is die extra ruimte wel handig.

12345

Ik heb al een paar keer met een lepel geroerd en dat werkt op zich goed. Maar door omstandigheden moet ik whirlpoolen na het koelen en dat doe ik met een RVS lepel omdat die beter te ontsmetten is dan een houten lepel. Maar met een RVS lepel maak je al gauw krassen in de Braumeister. Nu heb ik een plastic lepel besteld ...

Roeren tijdens het maischen zou met een vergelijkbaar systeem kunnen. Ook een buis om de centrale stang. in plaats van de driehoeken plaats je verticale strips enigszins schuin op de bewegingsrichting. In deze (heel lange) draad is daar eens iemand mee bezig geweest. Het grote probleem is de doorvoer door de filterplaat heen. Hij had er een oplossing voor maar ik weet niet wat er van geworden is... hij moest er voor boren in die plaat en er zaten tandwielen in.


Martijn0172

Morgen voor het eerst brouwen met mijn Braumeister, ik heb er erg veel zin in  ^-^

Ik wil extra roeren voor een hoger rendement en was van plan dit te gaan doen tussen de drie stappen. Hier een vraagje over (waar ik eigenlijk het antwoord volgens mij wel op weet maar just to be sure). Ik zet de pomp uit tussen de stappen, wort niveau zakt, hierdoor kom ik bij de bovenplaat, schroef deze lost, roer flink, zet de bovenplaat er weer op en zet de pomp aan?

William

Citaat van: Martijn0172 op 26-09-2017  22:27 uMorgen voor het eerst brouwen met mijn Braumeister, ik heb er erg veel zin in  ^-^

Ik wil extra roeren voor een hoger rendement en was van plan dit te gaan doen tussen de drie stappen. Hier een vraagje over (waar ik eigenlijk het antwoord volgens mij wel op weet maar just to be sure). Ik zet de pomp uit tussen de stappen, wort niveau zakt, hierdoor kom ik bij de bovenplaat, schroef deze lost, roer flink, zet de bovenplaat er weer op en zet de pomp aan?

Zo ongeveer. Bij hogere temperaturen wordt het soms lastig om de bovenplaat te verwijderen / omhoog te trekken zonder dat je je vingers verbrand. Het helpt om twee haakjes te hebben die je in de gaten van de zeef kunt haken om het zo omhoog te trekken. De fijne zeef verwijder ik door aan één kant een vork aan de zijkant te plaatsen en deze omhoog te trekken.

Jacques

Citaat van: William op 26-09-2017  22:33 uHet helpt om twee haakjes te hebben die je in de gaten van de zeef kunt haken om het zo omhoog te trekken. De fijne zeef verwijder ik door aan één kant een vork aan de zijkant te plaatsen en deze omhoog te trekken.

Dit is ook mijn methode. Om mijn vingers niet te verbanden wacht ik even met het verwijderen van de bovenplaat nadat de pomp is uitgezet. Het niveau in de korf daalt hierdoor. Dit maakt het verwijderen ook wat makkelijker.

Martijn0172

Dank voor de tips! Ik merk dat ik een stevigere lepel moet kopen om goed door het bed heen te roeren, het is best stevig en nu is dit onvoldoende gelukt. Ik startte met koken op een rendement van 74%, na het koken had ik een rendement van 63% terwijl het aantal verwachte liters wel is verdampt. Ik vermoed dat ik de kandijsiroop verkeerd heb ingevoerd in BrouwHulp, ik zou geen andere reden weten.

Wat mij wel verbaast is dat het wort tijdens het maischen best klettert, vooral bij het gedeelte van de RVS buis die de pijp op de grond drukt, ik had mijn apparaat vrijwel waterpas gezet. Zorgt dit niet voor extra zuurstofinslag?


Basje42

Citaat van: 12345 op 25-09-2017  10:35 uRoeren tijdens het maischen zou met een vergelijkbaar systeem kunnen. Ook een buis om de centrale stang. in plaats van de driehoeken plaats je verticale strips enigszins schuin op de bewegingsrichting. In deze (heel lange) draad is daar eens iemand mee bezig geweest. Het grote probleem is de doorvoer door de filterplaat heen. Hij had er een oplossing voor maar ik weet niet wat er van geworden is... hij moest er voor boren in die plaat en er zaten tandwielen in.

Dat was ik, e.e.a. pakt toch redelijk nadelig uit.
Er wordt sowieso tijdens het maischen met lopende pomp een ontzettend hoge druk naar boven opgebouwd.
Probeer de bovenste filter maar eens terug naar onder te duwen, dat lukt je niet...
Dus met dit systeem continu roeren met lopende pomp kan je volgens mij vergeten.

Ik heb nu een Messing vleugelmoer M12 die vreet niet snel vast op de draadstang.
En ik roer nu ook handmatig, het is inderdaad even hannessen met de filterplaat.
Maar op zich valt het wel mee. en je kan roeren zoals jezelf wil.

Hai

Ik heb het filtergaas vastgemaakt aan de filterplaat en heb BBQ handschoen. Werkt snel :degroeten:

Dund

Citaat van: Martijn0172 op 28-09-2017  08:40 uDank voor de tips! Ik merk dat ik een stevigere lepel moet kopen om goed door het bed heen te roeren, het is best stevig en nu is dit onvoldoende gelukt. Ik starte met koken op een rendement van 74%, na het koken had ik een rendement van 63% terwijl het aantal verwachte liters wel is verdampt. Ik vermoed dat ik de kandijsiroop verkeerd heb ingevoerd in BrouwHulp, ik zou geen andere reden weten.

Wat mij wel verbaast is dat het wort tijdens het maischen best klettert, vooral bij het gedeelte van de RVS buis die de pijp op de grond drukt, ik had mijn aparaat vrijwel waterpas gezet. Zorgt dit niet voor extra zuurstofinslag?

Ik werk al jaren met een verfmixer op een boormachine. Met een volle moutpijp van 16 kilo kon ik met een lepel ook niet meer roeren. Dan bleven er nog brokken inzitten.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 28-09-2017  08:40 uWat mij wel verbaast is dat het wort tijdens het maischen best klettert, vooral bij het gedeelte van de RVS buis die de pijp op de grond drukt, ik had mijn apparaat vrijwel waterpas gezet. Zorgt dit niet voor extra zuurstofinslag?

Het apparaat moet echt waterpas gezet worden om dit te voorkomen. Met behulp van een aantal vellen papier zorg ik er voor dat de ketel waterpas staat en het wort niet klettert. Is wel soms even zoeken naar de optimale plaats en aantal vellen papier. Maar na een tijdje gaat het bijna vanzelf.

brouwmus

Het helpt ook als je de dwarsstang precies boven de bovenste nokken op de moutpijp plaatst.

12345

Gisteren mijn bestelling van BacBrewing binnen gekregen. Het is allemaal nogal duur (dat komt waarschijnlijk door de kleine oplages) maar het ziet er picobello uit en het wordt pijlsnel geleverd.

De yield increase disk ziet er anders uit dan op de website. Het is de nieuwe versie. Francesco Teboni raadt aan om de grote, horizontale aandruk-pijp van Braumeister niet meer te gebruiken maar een klein, verticaal (meegeleverd) pijpje. Zie foto's. De disk buigt een beetje door maar volgens Francesco wordt de druk nu beter rondom de hele omtrek verdeelt. Eerlijk gezegd betwijfel ik dat een beetje maar je kunt altijd nog de originele horizontale Braumeister pijp gebruiken ...

Verder schijnen er mensen te zijn die niet alleen de bodem-disc+filter en de high-yield-disc+filter gebruiken, maar daar tussenin ook nog een omgekeerde originele Braumeister disk+filter  op de maischkoek leggen. Voor die mensen levert BacBrewing een siliconenring zodat de (zwevende) disc + filter aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Het lijkt me compleet overbodig om die zwevende disc+filter te gebruiken en dat vindt Francesco zelf ook. Hij wilde hiermee tegemoet komen aan de vraag van een klant ... Jammer dat de website daarmee nogal onduidelijk wordt.





De whirlpool dinges ziet er erg mooi uit. Ook iets anders dan op de website. Het is de verbeterde versie...
Goed gelast, geen bloemkool-lassen, een hand om het pijpje bovenaan en met de andere hand draaien.




Johnny Stardust

Werken die hulpmiddelen nu ook? Goede resultaten?

12345

Citaat van: Johnny Stardust op 07-10-2017  13:18 uWerken die hulpmiddelen nu ook? Goede resultaten?

Ik moet ze nog uitproberen. Ik denk dat de fijne filters makkelijker schoon te maken zijn en niet "pluizen".
Die "high yield disc" is volgens mij niet erg veel beter dan een omgekeerde Braumeister disc.

De whirlpool roerder is voor mij gunstig. Mijn huis is ongunstig om in te brouwen. Ik brouw in mijn keukentje maar het gistvat (in de koelkast) staat in de woonkamer. Liefst koel ik in de keuken omdat het gebruik van lange en onoverzichtelijke slangen in mijn woonkamer me tegen staat. Dus koel ik in de keuken, daarna verrijdt ik de Braumeister op zijn tafeltje met wielen over de drempel naar de woonkamer. Daarna kan ik pas whirlpoollen, vanwege het schudden op de drempel. Dan is het wort dus al afgekoeld. Daarom moet dat met een ontsmette lepel en staal is het beste om simpel te ontsmetten. Maar het mag geen krassen maken in mijn dure Braumeister. En krassen maak je als je whirlpoolt met een stalen lepel. Dan is dit een ideale (zij het dure) oplossing.
Een ander kan heet whirlpoolen met een houten lepel en die heeft er niets aan.

Eric v B

Citaat van: 12345 op 06-10-2017  12:29 uGisteren mijn bestelling van BacBrewing binnen gekregen. Het is allemaal nogal duur (dat komt waarschijnlijk door de kleine oplages) maar het ziet er picobello uit en het wordt pijlsnel geleverd.
Ik denk ook dat het een aardig verdienmodel is. Een paar jaar geleden heb ik een filterplaat laten laseren (nee, ik begin geen handeltje) en ik heb er een paar bouten in gedraaid en een handvat aangemaakt.  Materiaal en arbeidstijd zal naar schatting € 25,- zijn. Vergelijkbare filterplaten zag ik bij sommige aanbieders voor € 160,-. Gelukkig zie je tegenwoordig vergelijkbare oplossingen voor   meer reële bedragen: https://www.Brouwmarkt.nl/mattmill-filterbodem-37-5-cm.html

William

Citaat van: Eric v B op 07-10-2017  14:20 uIk denk ook dat het een aardig verdienmodel is.

En min of meer logisch. Als je dit geld over hebt voor een brouwautomaat dan zal hetzelfde gelden voor de hulpmiddelen.

Martijn0172

Het inroeren van het geschroten mout gaat veel beter als er relatief veel water inzit. Het tussentijds roeren ook. Ik zat te denken om te starten met veel maischwater en om meer rendement te halen te gaan spoelen met het wort uit het kraantje, iets van 12-15 liter of zo. Met mijn boerenverstand zie ik hier geen nadelen in, iemand die dit ook doet op deze manier?

Jan iets Grunn

Het lijkt mij niet zo handig om te spoelen met wort uit het kraantje. Het gaat er om dat je aanwezige oplosbare stoffen uit de mout haalt. Als je dit wilt laten werken moet de concentratie aan opgeloste stoffen in het spoelwater duidelijk lager zijn dan in de mout. Bij spoelen met wort is dit niet zo, dus werkt het niet. Het heeft hetzelfde effect als het simpelweg droog laten lopen van de mout zonder te spoelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.