Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hai

Citaat van: RobinB op 22-09-2013  21:38 uIk zou 4 gaten rondom doen, 10mm oid?
Zat ook aan 4 gaten te denken maar de gaten wil ik wel groter, betere doorstroming minimaal 20mm. Verder moet er nog een buisje komen die de filterplaat naar beneden houdt, in ieder geval onder de gaten, voor de veiligheid dat geen mout in de pomp komt

RobinB

Yep, daarvoor kan je gewoon een stukje RVS pijp nemen.

Hai

Het metaal van de korf is 3 mm, de gaten moeten gemaakt worden met een platenboor anders gaat het happen. Ik ga op zoek naar een boor en silicone stoppen

bierfan

Citaat van: Hai op 22-09-2013  21:19 uEerst een paar jaar in potten en pannen roeren, dan verder kijken.

Dat klopt inderdaad, maar mocht ik er ergens 1 voor een mooi prijsje
tegenkomen, dan zou het toch zomaar kunnen.

Die dingen blijven toch hun waarde houden.

RobinB

Citaat van: Hai op 23-09-2013  17:49 uHet metaal van de korf is 3 mm

Dan heb je je micrometer denk ik niet goed gehouden. Ik kom op 1 mm, wat ook een veel "normalere" plaatdikte is voor een dergelijk voorwerp. 3 mm is echt heel dik!

NewLine

Een kleinere korf interesseert me ook wel. Ik zat eerder te denken aan het maken van redelijk brede gleuven van pakweg 0.3 cm hoog. Deze zou ik dan met een metalen of silicone band langs de buitenkant van de korf kunnen afsluiten. Zo zit er niks 'extra' IN de korf en buiten de korf is wel wat plek.

Hai

Citaat van: RobinB op 23-09-2013  19:57 uDan heb je je micrometer denk ik niet goed gehouden. Ik kom op 1 mm, wat ook een veel "normalere" plaatdikte is voor een dergelijk voorwerp. 3 mm is echt heel dik!
Zal eens bij daglicht meten.

RobinB

Citaat van: NewLine op 23-09-2013  20:57 uEen kleinere korf interesseert me ook wel. Ik zat eerder te denken aan het maken van redelijk brede gleuven van pakweg 0.3 cm hoog. Deze zou ik dan met een metalen of silicone band langs de buitenkant van de korf kunnen afsluiten. Zo zit er niks 'extra' IN de korf en buiten de korf is wel wat plek.
Dat is ook wel een aardige!
Je zou de gleuf ook zo kunnen maken dat wanneer ongebruikt je er een stuk siliconenslang in kunt stoppen?
Of zou dat er al makkelijk uitgeduwd worden?

Hai

Er komt niet veel druk op, maar sleuven zijn wel moelijk te maken.

NewLine

Ik ben niet zo voor dingen in de gleuven/gaten te stoppen. Gleuven zijn inderdaad wel moeilijker te maken, maar heel veel kleine gaatjes naast mekaar met een kleine tussenruimte kan ook, en is misschien zelfs nog beter dan gleuven.

Hier in de buurt zit een 'rubberwinkel', ik ga daar eens horen of die niet een silicone ring kunnen maken van een paar centimeter hoog, die kan ik dan gewoon over de gaatjes spannen (een soort van mega-elastiek). Als de druk niet te hoog is (wat ik niet verwacht) zou dat makkelijk zijn.

Hai

Citaat van: NewLine op 24-09-2013  10:57 uIk ben niet zo voor dingen in de gleuven/gaten te stoppen. Gleuven zijn inderdaad wel moeilijker te maken, maar heel veel kleine gaatjes naast mekaar met een kleine tussenruimte kan ook, en is misschien zelfs nog beter dan gleuven.

Hier in de buurt zit een 'rubberwinkel', ik ga daar eens horen of die niet een silicone ring kunnen maken van een paar centimeter hoog, die kan ik dan gewoon over de gaatjes spannen (een soort van mega-elastiek). Als de druk niet te hoog is (wat ik niet verwacht) zou dat makkelijk zijn.
Klinkt goed ben benieuwd.

bierhenkie

Citaat van: NewLine op 24-09-2013  10:57 uIk ben niet zo voor dingen in de gleuven/gaten te stoppen. Gleuven zijn inderdaad wel moeilijker te maken, maar heel veel kleine gaatjes naast mekaar met een kleine tussenruimte kan ook, en is misschien zelfs nog beter dan gleuven.

Hier in de buurt zit een 'rubberwinkel', ik ga daar eens horen of die niet een silicone ring kunnen maken van een paar centimeter hoog, die kan ik dan gewoon over de gaatjes spannen (een soort van mega-elastiek). Als de druk niet te hoog is (wat ik niet verwacht) zou dat makkelijk zijn.
Ik weet niet precies wat de diameter van de moutkorf is, maar:

en dan de bodem er uit en de rand er af. (DrOetker bakvorm 26 cm Ø

Hai

Citaat van: bierhenkie op 24-09-2013  12:35 uIk weet niet precies wat de diameter van de moutkorf is, maar:

en dan de bodem er uit en de rand er af. (DrOetker bakvorm 26 cm Ø
Kan wel een lukken de diameter van de korf is 27, ik ga er eentje bij Blokker halen.

RobinB

Ben benieuwd!
De omtrek is dan wel pi cm groter, maar dat zou het siliconen moeten kunnen rekken toch?

Twonky

Gewoon weer even een frisse blik ;-)

Het gebeurt niet vaak laatst stond er een 50 liter Speidel te koop, met de opmerking dat je er ook 70 liter mee kon brouwen...
Wat bleek eigenaar had een filterplaat gemaakt die onderin de pan boven de verwarming lag op pootjes. En middels de kraan en een externe pomp werd er rond gepompt... op die manier kan je net zo weinig mout gebruiken als je wilt...
Mits je verwarmingselementen niet droog vallen...

Zwaai
 :degroeten:

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 24-09-2013  18:30 uBen benieuwd!
De omtrek is dan wel pi cm groter, maar dat zou het siliconen moeten kunnen rekken toch?
Dat was wel de achterliggende gedachte.

Hai

Citaat van: RobinB op 24-09-2013  18:30 uBen benieuwd!
De omtrek is dan wel pi cm groter, maar dat zou het siliconen moeten kunnen rekken toch?
Donderdag heb ik tijd, dan ga ik het proberen.

Hai

Heb de band erom, past redelijk strak. Welllicht straks wat gaatjes boren.



bierhenkie

Citaat van: Hai op 26-09-2013  14:03 uHeb de band erom, past redelijk strak. Welllicht straks wat gaatjes boren.


Hoe ga je die bovenste filterplaat laten zakken?
Anders spuit er straks mout uit je gaten...

RobinB

Ik zou dat met een stuk buis om de centrale stang doen. :)

@Hai: Ziet er goed uit!
Hoe heb je het om de "steunpennen" heen gekregen, gewoon rekken?

Hai

Vier gaten geboord van 1 cm, de band werkt perfect.
Ik heb proef gedraaid, geen lekkage gezien.
Bij verwijdering van de band, krijg ik vier behoorlijke stralen, gaat maar net. Wellicht als de maisch erin zit dat de stroming minder is.



Zorg voor het boren wel dat je voorboort en vet gebruikt.

Enigste nadeel het water klettert wat harder, door het randje van de band, wellicht dat ik dat ook nog afknip (oxidatie)

Ik heb de gaten op 10 cm zitten het rooster wordt zoals Robin aangeeft met een pijpje 11,5 cm op de plek gehouden.

Ik ben super tevreden, voor 11, 50 euro ben ik klaar :groots:

Hai

Citaat van: RobinB op 26-09-2013  15:09 uIk zou dat met een stuk buis om de centrale stang doen. :)

@Hai: Ziet er goed uit!
Hoe heb je het om de "steunpennen" heen gekregen, gewoon rekken?
De nokjes kun je eraf draaien, dan een beetje rekken. Gaat makkelijk.

RobinB

Ja, dat is ook zo inderdaad! :)
Ik dacht eerst nog wel dat dat lastig zou zijn, omdat je dan elk brouwsel die nokjes eraf moet draaien. Maar ik denk dat je (ik in ieder geval) ernaar streeft dat de aangepaste situatie de nieuwe standaard is.
Dan gebruik je dus alleen bij grotere brouwsels of grotere stort de band er omheen. :)

Hai

Citaat van: RobinB op 26-09-2013  17:05 uJa, dat is ook zo inderdaad! :)
Ik dacht eerst nog wel dat dat lastig zou zijn, omdat je dan elk brouwsel die nokjes eraf moet draaien. Maar ik denk dat je (ik in ieder geval) ernaar streeft dat de aangepaste situatie de nieuwe standaard is.
Dan gebruik je dus alleen bij grotere brouwsels of grotere stort de band er omheen. :)
Precies :degroeten:

Twonky

Citaat van: RobinB op 26-09-2013  15:09 uIk zou dat met een stuk buis om de centrale stang doen. :)

Jij niet alleen hoor, zo doen ze dat bij Speidel ook...
Voor de 50 liter heb je een verkorte moutpijp om 20 liter te brouwen, en daar krijg je ook een dergelijk pijpje bij.

Misschien kun je het  kletteren verminderen als je de band voor een deel over de gaatjes doet?
Zul je even mee moeten spelen.

Zwaai
 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.