Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

RobinB

Ja, dat laatste was natuurlijk bekend. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant ook wel logisch als er te weinig vraag naar is. Misschien moet ik ook maar eens een tweede korf halen om te molesteren. :)

Hai

Citaat van: RobinB op 11-09-2013  09:10 uJa, dat laatste was natuurlijk bekend. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant ook wel logisch als er te weinig vraag naar is. Misschien moet ik ook maar eens een tweede korf halen om te molesteren. :)
voor 90 euro is dat nog te doen 8)

goom

Ik heb wel een adres die dat zou kunnen maken

0180

Citaat van: goom op 11-09-2013  12:19 uIk heb wel een adres die dat zou kunnen maken

Dat zou top zijn, mijn voorkeur gaat uit naar een moutkorf van een halve hoogte, zou je eens kunnen nagaan wat hier de kosten van zijn?

Hai

Citaat van: goom op 11-09-2013  12:19 uIk heb wel een adres die dat zou kunnen maken
Ik heb ook interesse, uiteraard moet wel de siliconenring passen

RobinB

Citaat van: goom op 11-09-2013  12:19 uIk heb wel een adres die dat zou kunnen maken

Bedoel je een moutkorf in z'n geheel maken, of een bestaande korf bewerken (verkleinen)?

RobinB

Ik heb even wat quick&dirty meting en berekeningen gedaan aan mijn Braumeister en kom tot de volgende waarden:

Braumeister 20 liter

Keteldiameter: 35 cm
Ketelhoogte: 42,5 cm

Moutkorf diameter: 27 cm
Moutkorf hoogte: 36,5 cm

Hoogte spiralen in de ketel: <8 cm

Inhoud ketel: 40,9 liter
962 ml/cm

Inhoud moutkorf: 20,9 liter
573 ml/cm

Minimum brouwvolume:
8 cm + korf
= ((962-573)ml x 8 ) + 20,9 = 24 liter
-------------------------

Door het verkorten van de moutkorf, doe je (uiteraard) alleen wat aan die 20,9 liter. De 3,1 liter op de bodem van de ketel rondom de korf is een vast gegeven, aangezien de spiralen ten allen tijde onder het vloeistofniveau moeten blijven.

Afhankelijk van je brouwmethode, met name het wel/niet spoelen, kan je dan kiezen hoever je de korf wilt inkorten.
In de standaard situatie kom ik bij een medium-zwaar bier (1050, volmout) op een minimaal effectief wortvolume in het gistvat van ca. 15 liter.
Dit is 5 liter meer dan ik wens.
Bij mij zou ik dus volstaan door de korf met: 5000/573= 8,7 ~ 9 cm in te korten (evt 10cm al je ook rekening houdt met lichtere bieren).
Er dient wel rekening gehouden te worden dat er hierdoor ook minder mout in de korf past, wat gevolgen heeft voor de maximale zwaarte.

Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 09-09-2013 &nbsp;09:39 uSinds gisteren ben ik ook een Speidel 20 liter bezitter en morgen wil ik gaan brouwen. Ik zal mijn vragen en bevindingen ook hier posten  ;D Wat is het toch een mooi klein compact ding zeg!

Gefeliciteerd Antoinette. Ook ik ben er heel blij mee.

goom

Indien interesse in adres kan je mij een prive bericht sturen.


seed7

Schertsend heb ik wel eens gezegd, doe een baksteen in je korf, maar serieus, feitelijk moet je het volume van de pan en korf verkleinen. Kan dat niet door er loze ruimte in te creeeren? Hopzakjes met knikkers tussen de korf en de pan en in de korf. Voor een groter loos volume in de korf zou je van die RVS thermosflessen met warm water kunnen vullen.

Ingo

RobinB

Tussen de pan en korf heb je maar weinig speelruimte (3,9 liter). Ook moet je oppassen voor aanbranden (hopzakjes tegen de spiraal) en behoud van adequate circulatie buiten de korf.
Ook in de korf wil je geen onregelmatigheden (fles) om preferente banen te voorkomen.

Het is daarom makkelijker en ook effectiever om de hoogte van de korf aan te passen, zie mijn berekeningen. :)

Twonky

Citaat van: seed7 op 12-09-2013 &nbsp;10:38 uSchertsend heb ik wel eens gezegd, doe een baksteen in je korf,

Precies mijn idee Ingo :)

Nee niet bij de verwarmingsspiralen, maar aan de binnenkant van de moutkorf, daar zit alleen de pomp gaten, als je aan de binnen kant van de korf een dubbele bodem zou hebben, die de pompgaten vrijlaat, dan scheelt dat al gauw een paar liter, en ik denk dat er ook wel wat te winnen is als je de korf boven de verwarmingsspiralen breder zou maken, dan hoeft het minder hoog om rond te pompen, en kan je denk ik ook meer mout kwijt...

Maar goed ik heb nu geen zin om te gaan zitten rekenen, maar gewoon even een idee in koppen ;-)

Zwaai
 :degroeten:

RobinB

Onder het onderste filter zit maar 3,5 cm ruimte. Zelf als je dat volledig kan vullen (wat niet kan), win je daar maar 2 liter mee. Ook zijn bakstenen van 3,5 cm dikte niet gangbaar.
Verder zie mijn vorige post. :)

Hai

Citaat van: RobinB op 12-09-2013 &nbsp;23:31 uOnder het onderste filter zit maar 3,5 cm ruimte. Zelf als je dat volledig kan vullen (wat niet kan), win je daar maal 2 liter mee. Ook zijn bakstenen van 3,5 cm dikte niet gangbaar.
Verder zie mijn vorige post. :)
Is inderdaad alleen maar lapwerk. Een duur apparaat moet wel zijn klasse blijven behouden.

Hai

Iemand al iets gedaan met de tip van Goom, het is mij nog steeds niet helder of dat bedrijf de gehele binnenpan kan maken. Of gaat het op maat maken, 9-10 cm eraf. :weetniet:

RobinB


Hai

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.msg362687.html#msg362687

Een paar berichten hieronder waarin hij aangeeft wel een bedrijf weet die het zou kunnen maken

RobinB

Maar wat "het" nu dan is is nooit op gereageerd, ondanks de vraag:
Citaat van: RobinB op 11-09-2013 &nbsp;14:47 uBedoel je een moutkorf in z'n geheel maken, of een bestaande korf bewerken (verkleinen)?
:-\

Hopelijk kan Goom alsnog duidelijkheid verschaffen. :)

Hai

Ik heb wel de naam van het bedrijf gekregen

RobinB


Hai

Nee wil eerst helder hebben wat zij kunnen bieden, inkorten kan ik ook zelf. Als zij een korf kunnen maken dan is het interessant

RobinB

Ja, zo dacht ik ook.
Als je eerst een korf a €90 moet kopen om vervolgens op te sturen, laten bewerken en terugsturen ben je al gauw vrij duur uit.

Zelf bewerken hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Twonky

Citaat van: Hai op 19-09-2013 &nbsp;10:01 uIemand al iets gedaan met de tip van Goom, het is mij nog steeds niet helder...
Citaat van: RobinB op 19-09-2013 &nbsp;12:30 uHeb je er iets mee gedaan?
Citaat van: Hai op 19-09-2013 &nbsp;14:14 uNee wil eerst helder hebben wat zij kunnen bieden...

Misschien moet je dan even contact opnemen...     :weetniet:

Zwaai
 :degroeten:

goom

Citaat van: Twonky op 19-09-2013 &nbsp;19:14 uMisschien moet je dan even contact opnemen...     :weetniet:

Zwaai
 :degroeten:

Wijze woorden Twonky  :degroeten:

RobinB

Citaat van: goom op 20-09-2013 &nbsp;07:49 uWijze woorden Twonky  :degroeten:
Mag ik daaruit concluderen dat jij geen verdere info hieromtrent hebt?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.