Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Citaat van: Keun op 25-05-2013  22:45 uEven checken bij de ervaren Speidelaars:
Ik wilde morgen voor de eerste keer brouwen met mijn nieuwe Speidel. Ik heb de 50 l-versie, met korf van 25 l. Met die laatste wilde ik starten (mijn huidig gistvat laat immers geen grotere hoeveelheden toe, en de bestelde CCT heb ik nog niet).

Helaas bleek daarnet dat de 25 l-korf lichtjes ingedeukt is (hij is eerder ietwat ovaal dan perfect rond), waardoor de filterplaten met harde hand erin gewrongen moeten worden en ze op sommige punten dus tegen de ketel klemmen en op andere punten is er een opening van zeker 3mm (waardoor brouwen onmogelijk is, want de mout zou er zo uitgepompt worden).
Bovendien krijg je de bovenste filterplaat er nauwelijks uit wanneer de korf in de ketel zit (en je dus bijvoorbeeld niet occasioneel kunt roeren).
Heeft iemand daar nog al van gehoord? En het klopt toch dat brouwen met zo'n 'defecte' korf niet kan?

De braumeister zelf (incl. de 50l -korf) zat bij aankoop goed ingepakt, maar de 25l-korf zat alleen in 'bubbelplastiekfolie'. Misschien is die ergens geklemd geraakt tijdens het vervoer van Duitsland naar Brouwland?
Ik heb Brouwland al gecontacteerd, maar in 't weekend zijn de kantoren niet open. Maandag meer nieuws.

Kleine domper dus.
Mocht je een metaalbewerker zoeken die dat kan verhelpen voor je laat het dan even weten


Hai

Op Duits forum gelezen dat een Speidel gebruikt kan worden als sous vide.
Een biertje en een lekker hapje maken :groots:

0180

Ik speel met de gedachten om een halve mout korf te 'laten' maken zodat ik 10 liter brouwels kan maken, puur om de brouwfrequentie te kunnen verhogen en zodoende in kortere tijd meer ervaring op te kunnen doen.

Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee en hoe heb je dit voor elkaar gekregen (ben geen ijzerwerker)?

NielsR

Citaat van: 0180 op 03-09-2013  23:51 uIk speel met de gedachten om een halve mout korf te 'laten' maken zodat ik 10 ltr. brouwels kan maken, puur om de brouwfrequentie te kunnen verhogen en zodoende in kortere tijd meer ervaring op te kunnen doen.

Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee en hoe heb je dit voor elkaar gekregen (ben geen ijzerwerker)?
Ik heb nog geen Braumeister, maar ik had hier ook aan gedacht. Gezien ik ook geen metaalbewerker ben vrees ik dat het niet goedkoop is om deze door een professional te laten.

Hou ons op de hoogte :)

Niels

RobinB

Citaat van: 0180 op 03-09-2013  23:51 uIk speel met de gedachten om een halve mout korf te 'laten' maken zodat ik 10 ltr. brouwels kan maken, puur om de brouwfrequentie te kunnen verhogen en zodoende in kortere tijd meer ervaring op te kunnen doen.

Ik speel al langere tijd met dezelfde gedachte. Ik heb namelijk dezelfde wens qua volume, maar krijg het vooralsnog niet lager dan 15 liter.

Mijn idee was om een verstelbare moutkorf te maken dmv gaten in de korf op bepaalde hoogte(n). Daar kan je dan voedselveilige doppen in plaatsen als je ze niet nodig hebt.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11088.msg283820.html#msg283820
Wanneer je wel kleiner wilt brouwen haal je ze eruit, waardoor de effectieve inhoud van de korf verkleind wordt. Het wort stroomt dan immers via de gaten naar buiten ipv over de rand.
Hierdoor verminder je het minimaal vereiste recirculatie volume en zo de minimale hoeveelheid te brouwen bier.
Zo zou de korf aanpasbaar kunnen zijn voor 10 liter of evt. meerdere hoeveelheden.
Het minimale recirculatie volume is nu zo'n 23 liter

Op zich lijkt het me een niet al te ingewikkeld plan, heb echter nog geen geschikte doppen gevonden (maar ook niet echt goed gezocht). :)

0180

Dat idee met de doppen is ook helemaal niet slecht, is een nieuwe moutkorf los te bestellen?

Krijg nog een idee met 2 delen welke in elkaar schuiven, zodoende kan je een moutkorf variabel maken. Moet je alleen een manier zien te verzinnen om hem dan te vergrendelen.

Ik ga binnenkort eens langs bij een ijzerwerker, ben alleen bang dan het een dure grap gaat worden :(

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  09:23 uIk speel al langere tijd met dezelfde gedachte. Ik heb namelijk dezelfde wens qua volume, maar krijg het vooralsnog niet lager dan 15 liter.

Mijn idee was om een verstelbare moutkorf te maken dmv gaten in de korf op bepaalde hoogte(n). Daar kan je dan voedselveilige doppen in plaatsen als je ze niet nodig hebt.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11088.msg283820.html#msg283820
Wanneer je wel kleiner wilt brouwen haal je ze eruit, waardoor de effectieve inhoud van de korf verkleind wordt. Het wort stroomt dan immers via de gaten naar buiten ipv over de rand.
Hierdoor verminder je het minimaal vereiste recirculatie volume en zo de minimale hoeveelheid te brouwen bier.
Zo zou de korf aanpasbaar kunnen zijn voor 10 liter of evt. meerdere hoeveelheden.
Het minimale recirculatie volume is nu zo'n 23 liter

Op zich lijkt het me een niet al te ingewikkeld plan, heb echter nog geen geschikte doppen gevonden (maar ook niet echt goed gezocht). :)
Zijn siliconendopjes geen optie om te gaatjes af te dichten (van binnenuit in de korf steken, zodat ze door de druk er niet uit geduwd worden maar juist er in)

RobinB

Eigenlijk hoopte ik op iets wat nauwelijks uitsteekt, zodat het filterplaat er nog langs kan. Maar dat is misschien ook niet per se noodzakelijk?

bierhenkie

Je kunt natuurlijk de stopjes afsnijden.

Albertus

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  16:19 uEigenlijk hoopte ik op iets wat nauwelijks uitsteekt, zodat het filterplaat er nog langs kan. Maar dat is misschien ook niet per se noodzakelijk?

Gebruik twee rvs ringen of plaatjes met gat in het midden en met een rvs boutje+moertje vastzetten. Het vastzetten/loshalen is even wat werk maar zo vaak zal dat toch niet nodig zijn.

Bert

RobinB

Kun je dat even voor me visualiseren, Bert?
Ik zie het (nog) niet voor me... :)

Albertus

Ik dacht aan zoiets:

Doorsnede wand moutkorf met gat.



Bert

RobinB

Bedankt!
Denk niet dat dat hem wordt, maar heb er wel een nieuw (soortgelijk) idee door gekregen. :)

Een RVS slotbout! :)

Jacques

Citaat van: 0180 op 03-09-2013  23:51 uIk speel met de gedachten om een halve mout korf te 'laten' maken zodat ik 10 liter brouwels kan maken, puur om de brouwfrequentie te kunnen verhogen en zodoende in kortere tijd meer ervaring op te kunnen doen.

Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee en hoe heb je dit voor elkaar gekregen (ben geen ijzerwerker)?

Even gekeken op de Speidel website om te kijken of er zo iets al aangeboden wordt.

Ik vond deze link.

Er is dus een verkorte moutkorf beschikbaar voor de 50 liter versie. Misschien gaan ze ook wel verkorte moutkorven verkopen voor de 20 liter versie als er meer vraag naar is. Ik zou er gewoon om vragen via een mailtje. Waarom zelf het wiel uitvinden als de leverancier het gewoon kan aanbieden.

RobinB

Punt blijft nog wel dat dat er momenteel gewoon niet is...

Op zich is het niet zo'n kunst om de korf te verkleinen, maar dan moet je met twee korven gaan werken. Een verstelbare korf is dan wel zo makkelijk. :)

Hai

Zal eens bij mijn maat informeren, diegene die ooit mijn filter voor de Speidel gemaakt heeft. Wellicht heeft hij nog een goed idee  :degroeten

Kleine_Schriek

Sinds gisteren ben ik ook een Speidel 20 liter bezitter en morgen wil ik gaan brouwen. Ik zal mijn vragen en bevindingen ook hier posten  ;D Wat is het toch een mooi klein compact ding zeg!

Nu schoonmaken volgens deze handleiding:
http://www.brauundrauchshop.ch/data/html/anleitungreinigungbraumeisterenglsich.pdf

Ga denk ik een beetje PBW gebruiken voor de chemische reiniging.

RobinB

Gefeliciteerd!
Veel plezier ermee, maar dat komt wel goed. :)

Raymond293

Ik dacht dat je voor de 500 liter ging Antoinette? :D

0180

Ik heb Braumeister maar even gemaild met de vraag voor een halve moutkorf, ben benieuwd.

Kleine_Schriek

Brouwen ging super! Wat een genot dat het automatisch ging. Het fijnste vond ik nog dat ik nu niet meer mijn hevelfilter en mijn emmertjes nodig had. Ik heb 3 liter 78 graden water gebruikt om te spoelen na het uitdruipen. De rest van het benodigde water heb ik tijdens het koken toegevoegd. Ik kwam op een 74% brouwzaalrendement, dus ik ben heel tevreden!

Wat ik nog wil proberen is iets te vinden waarop de moutkorf kan uitdruppen terwijl ik er nog meer doorspoel. Heeft iemand dat al gedaan, of gaat dat toch kafjessmaak geven?

Remy

Citaat van: Kleine_Schriek op 10-09-2013  20:32 uBrouwen ging super! Wat een genot dat het automatisch ging. Het fijnste vond ik nog dat ik nu niet meer mijn hevelfilter en mijn emmertjes nodig had. Ik heb 3 liter 78 graden water gebruikt om te spoelen na het uitdruipen. De rest van het benodigde water heb ik tijdens het koken toegevoegd. Ik kwam op een 74% brouwzaalrendement, dus ik ben heel tevreden!

Wat ik nog wil proberen is iets te vinden waarop de moutkorf kan uitdruppen terwijl ik er nog meer doorspoel. Heeft iemand dat al gedaan, of gaat dat toch kafjessmaak geven?

Ik begin meestal met 20 liter maisch water en max. 6 kg mout in de cilinder. 10 minuten na begin maischen zet ik de speidel op "pauze" en maak de bovenste filterplaat los om de mout even door te roeren dit om kanaalvorming en fonteintjes te voorkomen en het schijnt het rendement te verbeteren. Na het maischen hang ik de moutcilinder op het eerste stand en dan recirculeer ik wort via de kraan over het moutbed (dit bevordert de helderheid) dan hang ik de moutcilinder op de 2e stand en ga spoelen. Vandaag heb ik 13,5 liter spoelwater gebruikt. Nog nooit last van kafsmaak gehad. Op deze manier haal ik een brouwzaalrendement van max 82% (bij 24 liter volmout bier met een osg van 1060).

Bij zware bieren is een ander verhaal: bijvoorbeeld maar 2,5 liter spoelwater voor 13 liter volmout bier met een osg van 1088) het brouwzaal rendement is dan maar 68%

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Je gaat nog veel plezier aan je speidel beleven ;-)

Twonky

Citaat van: Kleine_Schriek op 10-09-2013  20:32 uBrouwen ging super! Wat een genot dat het automatisch ging.
Van harte welkom bij de speidelaars ;-)

Citaat van: Kleine_Schriek op 10-09-2013  20:32 uHet fijnste vond ik nog dat ik nu niet meer mijn hevelfilter en mijn emmertjes nodig had.
Inderdaad, en als je klaar bent met de moutkorf, even schoonmaken tijdens het koken, en dan na het koelen, even de rest schoonmaken, en al met al ben je zeer snel klaar, ik sta er altijd van te kijken hoeveel sneller dit is!

Citaat van: Kleine_Schriek op 10-09-2013  20:32 uWat ik nog wil proberen is iets te vinden waarop de moutkorf kan uitdruppen terwijl ik er nog meer doorspoel.
Meestal til ik de moutkorf eruit, tot op de uit drup stand, op het aangegeven moment, druk op het bedieningspaneel om meteen te gaan verwarmen naar koken (terwijl de korf uitdrupt)

Dan spoel ik ook het gedeelte wat ik in mijn recept bedacht had, en als dat uitgedrupt is (of nagenoeg) dan leg ik de deksel van de speidel op zijn kop op een grote emmer, en zet de moutkorf daarop en dan functioneert het koel gleufje in het deksel als een hele platte trechter ;-) en spoel ik nog een keertje door. Meet het SG, en kijk dan wat ik doe.
Als ik een slecht rendement heb gehad en er zit nog veel suiker in (heb wel eens problemen gehad met circulatie door toevoegen van tarwebloem) dan kan het in de kook ketel, en anders is het mooi starter wordt voor de volgende gist starter!

Ik hoop dat jij en andere iets aan de tip hebben!

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Precies zoals Twonkey, is mijn werkwijze ook :degroeten:

Welkom bij het clubke

0180

Ik heb zojuist antwoord van de leverancier gekregen, ze hebben standaard geen kortere moutkorf in het assortiment. Hier is volgens zeggen te weinig vraag naar. Ze bieden de mogelijkheid om een nieuwe korf op te sturen voor 90 euro, deze zou je dan zelf kunnen aanpassen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.