Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

assebasie

Hallo Speidel brouwers,
ik ben al een tijdje in bezit van de 20 l versie en tevreden met de werking van het apparaat en natuurlijk de bieren.
Toch heb ik een vraagje over de rendement van het apparaat. Hoewel geen showstopper, het behaalde rendement wat ik haal met het apparaat valt wat tegen.
Ik zou graag mijn rendement willen vergelijken met jullie resultaten om voor mijzelf te vast te stellen of er verbetering mogelijk is door mijn werkwijze(s) aan te passen. Om appels met appels te vergelijken geef ik hieronder een rekenvoorbeeld wat ik versta onder rendement:

Stort: 5000 gram pilsmout (3EBC)
Aanname: 80% van het mout is zetmeel en 4% vocht
Eindvolume na koken en koelen = 18 liter
Behaalde SG na koken en koelen = 1048 = 12 Plato
Ik roer tijdens het maischen niet het mout zoals sommigen wel doen wat kennelijk een verbetering oplevert.

Maximaal haalbare (5000 * 0.8 * 0.96) / (18 * 10) =  21.3 Plato

Rendement = (12 / 21.3) * 100% = 56%

Laat eens weten op wat voor getallen jullie uitkomen en eventuele verbeteringen zijn natuurlijk welkom.
Alvast bedankt!

RobinB

Ik denk dat je het beste je getallen in BrouwVisie of BrouwHulp kan kloppen voor een goed vergelijkbaar rendement.
Alle mouten hebben een iets verschillend maximaal extract, de software houdt daar wel rekening mee.

Herman

5 kg mout zou bij deze hoeveelheid water toch wel een hoger SG moeten opleveren, daar lijkt dus wel iets mis. Zelfs met niet spoelen kom ik hoger uit dan jij nu aangeeft.

assebasie

Citaat van: Herman op 21-05-2013  11:43 u5 kg mout zou bij deze hoeveelheid water toch wel een hoger SG moeten opleveren, daar lijkt dus wel iets mis. Zelfs met niet spoelen kom ik hoger uit dan jij nu aangeeft.

Hallo Herman,
uitgaande van bovenstaande rekenvoorbeeld, wat voor rendement haal jij met je Speidel systeem?

Herman

Ik heb (nog) geen Speidel ;) Maar heb wel ervaring met brouwen met niet spoelen. Je zult m.i. toch zeker 65% rendement moeten kunnen halen. Je zou dan dus rond de 1.056 of 13.75 plato moeten kunnen halen.

assebasie

Citaat van: Herman op 21-05-2013  16:42 uIk heb (nog) geen Speidel ;) Maar heb wel ervaring met brouwen met niet spoelen. Je zult m.i. toch zeker 65% rendement moeten kunnen halen. Je zou dan dus rond de 1.056 of 13.75 plato moeten kunnen halen.

Herman bedankt.
Graag hoor ik ook resultaten van Speidelbrouwers omdat het systeem en uiteraard het gebruik ervan nogal bepalend is. Ik bedacht vandaag dat ik niet veel waarde hecht aan het perfect waterpas stellen van de pan. Dit resulteerde dat de overloop niet gelijkmatig verdeeld is en misschien wel een belangrijke reden van het door mij laag behaalde rendement.


Twonky

Citaat van: assebasie op 21-05-2013  17:28 u.. en misschien wel een belangrijke reden van het door mij laag behaalde rendement.
Zelf heb ik veel baat bij het los maken van de maisch tijdens de pomp-pauze, en niet met te weinig water starten. Als je relatief minder water gebruikt heeft de pomp meer moeite met rond pompen omdat het niveauverschil groter is.

RobinB

Ik zal thuis ff checken wat BrouwVisie ervan gemaakt heeft.
De laatste keer was vrij laag, maar ik denk dat het aandeel spelt daartoe ook heeft bijgedragen. Ik heb dat namelijk gewoon als tarwe ingevoerd, maar de opbrengst zou zomaar minder zijn geweest?

assebasie

Hoe perfect waterpas stellen jullie de pan?

RobinB

Zodat ik het mooi vind stromen. :)
Ik ga niet met een waterpas aan de haal.

Roeren tussendoor doe ik ook niet, de eerste twee keren was het rendement wel oke, >70%

assebasie

Citaat van: RobinB op 21-05-2013  17:54 uZodat ik het mooi vind stromen.:

Bedoel je met mooi stromen gelijkmatig over de gehele cirkelrond van de binnenpan?

RobinB


assebasie

Bedankt. Ik heb een vermoeden dat dit nogal kan uitmaken.
Binnenkort eens de hypothese toetsen.

Ben benieuwd overigens of andere net zo netjes de pan stellen als jij.

TVERSCH

Het is natuurlijk ook heel afhankelijk van de maischtijd en de mout. Ik maak tijdens het maischen na ieder half uur een brixmeting, hier uit blijkt dat sommige mouten zeer snel (half uur) al bijna omgezet zijn, en andere pas goed gaan na 1 uur.
In het begin had ik ook een laag rendement en ben langer gaan maischen. Dit heeft het aanzienlijk verbeterd. De pH pas ik aan met melkzuur of soms een mix van fosfor en melkzuur tot ca. 5,4

Om op een SG van 1048 te komen heb ik voor 21 liter wort gemiddeld ongeveer 4 kg mout nodig, ik start op het streepje van 25 liter en  spoel met ca.3 tot 4 liter.

Mijn laatst gebrouwen pils leverde met alleen 4 kg(Weyerman Bohemian) Pilsmout een SG op van 1049 bij 21 liter.
Maischschema 63 graden 55 min./ 72 ºC 10 min/ uitmaischen bij 78 ºC 5 min./
 Bij brouwen van zwaarder bier (maximaal 6250 g in de korf), of met meer donkere mouten, maisch ik over het algemeen langer bij 63/65 ºC.
Engelse bieren zelfs 90 min op 1 temp., maar heb wel gezien dat deze na 45 min al bijna omgezet zijn, dus ga die tijd verkorten naar ca 60 min.
Ik werk ook niet met een waterpas maar kijk of de binnenring gelijkmatig overloopt.
 :degroeten:

assebasie

Ik lees een rendement van boven de 80%!!!
Daar zit k behoorlijk van af!

Overigens heb ik wel vertrouwen in het maischschema (45 min 62 graden; 20 min 73 graden; 5 min 78 graden) omdat de jodiumtest geen zetmeelresten aantoont.

Dank voor je antwoord.

Jacques

Vragen van een nieuwe Braumeister bezitter.

Kun je een ingesteld programma onderbreken en vervolgens wissen? Met andere woorden is een reset mogelijk?
Achtergrond: Afgelopen maandag heb ik mijn nieuwe Braumeister even uitgeprobeerd. Houdt de Braumeister het ingestelde programma vast?

Is het mogelijk om een ééntemperatuurmaisch in te stellen? Of anders gezegd: kun je maischstappen overslaan?
Bij het instellen merkte ik namelijk dat je 5 stappen moet doorlopen. Dat is niet meer van deze tijd.

RobinB

Ik heb de programma's nog niet gebruikt, maar doe het op "Manuel". ;D
Dat is dan inderdaad een eenstaps (of zoveel je er wilt), gewoon temp instellen en de pomp aanzetten.

In de handleiding zou wel moeten staan hoe je eea instelt toch?
Heb ik ook nog niet gelezen. ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-05-2013  22:25 uIk heb de programma's nog niet gebruikt, maar doe het op "Manuel". ;D
Dat is dan inderdaad een eenstaps (of zoveel je er wilt), gewoon temp instellen en de pomp aanzetten.

In de handleiding zou wel moeten staan hoe je eea instelt toch?
Heb ik ook nog niet gelezen. ;D

Natuurlijk heb ik die gelezen maar daar heb ik het antwoord op mijn vragen niet gevonden.

Overigens wil ik twee temperaturen instellen (en geen vijf).

Hai

Citaat van: Jacques op 23-05-2013  22:15 uVragen van een nieuwe Braumeister bezitter.

Kun je een ingesteld programma onderbreken en vervolgens wissen? Met andere woorden is een reset mogelijk?
Achtergrond: Afgelopen maandag heb ik mijn nieuwe Braumeister even uitgeprobeerd. Houdt de Braumeister het ingestelde programma vast?

Is het mogelijk om een ééntemperatuurmaisch in te stellen? Of anders gezegd: kun je maischstappen overslaan?
Bij het instellen merkte ik namelijk dat je 5 stappen moet doorlopen. Dat is niet meer van deze tijd.
Jacques aan de Speidel ;D
Kan natuurlijk manuel, maar je kunt ook automatisch de stappen bijv. op een temperatuur instellen, maw je hoeft niet alle stappen te doorlopen, zet per stap de tijden op nul.  Ja je kunt het programma onderbreken, pauzeren, afbreken en opnieuw programmeren. Druk het pijltje boven en beneden gelijk in. Ja het ingestelde programma wordt bewaard.

Succes met je nieuwe aanwinst, deel je bevindingen met ons :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hai op 23-05-2013  22:43 uKan natuurlijk manuel, maar je kunt ook automatisch de stappen bijv. op een temperatuur instellen, maw je hoeft niet alle stappen te doorlopen, zet per stap de tijden op nul.  Ja je kunt het programma onderbreken, pauzeren, afbreken en opnieuw programmeren. Druk het pijltje boven en beneden gelijk in. Ja het ingestelde programma wordt bewaard.

De truc van het gelijktijdig indrukken van de pijltjes heb ik zo snel niet gezien in de handleiding.

Hoe lang wordt een ingesteld programma bewaard? Blijft het programma staan zodat je bij een volgend brouwsel niets hoeft in te stellen of werkt het anders?

Raymond293

Het laatst gebruikte programma blijft altijd staan tot de volgende keer.

Tinus

Citaat van: Jacques op 23-05-2013  23:01 uDe truc van het gelijktijdig indrukken van de pijltjes heb ik niet gezien in de handleiding.

Zie de streep onder de pijltjes op het bedieningspaneel. Daarmee wordt deze functie aangegeven. Wel raar dat ze dat niet vermelden in de handleiding.


Jacques

Citaat van: Tinus op 24-05-2013  11:43 uZie de streep onder de pijltjes op het bedieningspaneel. Daarmee wordt deze functie aangegeven. Wel raar dat ze dat niet vermelden in de handleiding.

Een nadeel van ouder worden is dat je kleine lettertjes moeilijk kunt lezen.

Ik heb nog even in de Duitstalige handleiding gekeken en daar zie ik het nu wel staan als nadere uitleg bij een plaatje.

Keun

Even checken bij de ervaren Speidelaars:
Ik wilde morgen voor de eerste keer brouwen met mijn nieuwe Speidel. Ik heb de 50 l-versie, met korf van 25 l. Met die laatste wilde ik starten (mijn huidig gistvat laat immers geen grotere hoeveelheden toe, en de bestelde CCT heb ik nog niet).

Helaas bleek daarnet dat de 25 l-korf lichtjes ingedeukt is (hij is eerder ietwat ovaal dan perfect rond), waardoor de filterplaten met harde hand erin gewrongen moeten worden en ze op sommige punten dus tegen de ketel klemmen en op andere punten is er een opening van zeker 3mm (waardoor brouwen onmogelijk is, want de mout zou er zo uitgepompt worden).
Bovendien krijg je de bovenste filterplaat er nauwelijks uit wanneer de korf in de ketel zit (en je dus bijvoorbeeld niet occasioneel kunt roeren).
Heeft iemand daar nog al van gehoord? En het klopt toch dat brouwen met zo'n 'defecte' korf niet kan?

De braumeister zelf (incl. de 50l -korf) zat bij aankoop goed ingepakt, maar de 25l-korf zat alleen in 'bubbelplastiekfolie'. Misschien is die ergens geklemd geraakt tijdens het vervoer van Duitsland naar Brouwland?
Ik heb Brouwland al gecontacteerd, maar in 't weekend zijn de kantoren niet open. Maandag meer nieuws.

Kleine domper dus.

Jacques

Waarschijnlijk zal Brouwland het ruilen van de de cilinder aanbieden. De service van Brouwland is namelijk erg goed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.