Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

nembrionic

Citaat van: Gerb op 15-03-2012  14:38 uWat is een pumpbreak? Stop je dan de pomp? Waarom doe je dat. Bij het stoppen van de pomp, bezinkt er waarschijnlijk fijn materiaal en dat wordt in een keer door de pomp getrokken. Dan kan die blokkeren. Niet stoppen met pompen zou ik zeggen.

Het is een een halfautomaat. Iedere 10 minuten houdt 'ie een pump break... een pomppauze. Staat ook in de handleiding.

Ik moet zeggen dat het niet altijd gebeurt en nu doet 'ie het ook alweer een tijdje goed.

Ik had zelf het idee dat het schroten misschien iets "te goed" gebeurt, en de vliesjes dus zo'n goed en dik filterbed vormen dat de tegendruk voor de pomp te hoog wordt. Maar misschien hebben andere Speideleigenaren hier ervaring mee. Schroten ze grof, fijn of hebben ze andere vermoedens?

goom

Citaat van: nembrionic op 15-03-2012  14:11 uIk heb hier af en toe wat problemen met de Speidel. Aan het begin gaat het allemaal goed en wordt alles stilletjes rondgepompt.
Na een tijdje (iedere keer na de pumpbreak) dan ratelt de pomp en pomp geen water door. Hij wil wel, maar het lijkt wel of de tegendruk te groot is
of iets dergelijks.  Het lijkt haast wel alsof de magneetkoppeling het rotortje niet pakt.

Naar wat pielen en schudden lukt het soms weer wel.

Fijner schroten en optie? ideeën?
Heb je dit probleem al bij Speidel aangekaart?
De pump-break is juist goed om kanaalvorming te minimaliseren.
Daarnaast kun je deze break gebruiken om je bostel een beetje te roeren waardoor je rendement hoger wordt.

RobinB

Citaat van: nembrionic op 15-03-2012  14:46 uIk had zelf het idee dat het schrouten misschien iets "te goed" gebeurt, en de vliesjes dus zo'n goed en dik filterbed vormen dat de tegendruk voor de pomp te hoog wordt.

Dan zou ik in ieder geval niet fijner schroten, dan wordt het filterbed immers alleen maar dichter. :)

Piet_v

Uit eigen ervaring weet ik dat (te) fijn schroten fonteintjes geeft bij het pompen.
Uit je bovenste filter spuit dan wort met allerlei moutdeeltjes. Meteen einde brouwsessie.

Twonky

Citaat van: nembrionic op 15-03-2012  14:11 uIk heb hier af en toe wat problemen met de Speidel. ... dan ratelt de pomp en pomp geen water door.

Dat heb ik soms voor de ventilatie fase, de pompjes draaien dan gewoon niet zo lekker... bij mij tot nu toe heb ik het na de ventilatie fase niet gehoord.
Heb je de pompjes wel eens los gehaald om even schoon te maken?

Misschien zit er een beetje aanslag in het pomphuisje waardoor hij soms niet lekker rond draait...

Sterkte!
Zwaai
 :degroeten:

RobinB

Ventilatiefase?
Wat voor fases heeft dat apparaat zoal?

Twonky

Citaat van: RobinB op 16-03-2012  09:13 uVentilatiefase?
Helemaal aan het begin, schakelt hij de pomp een aantal malen in en uit, om de luchtbelletjes eruit te werken... dan loopt het pompje ook niet altijd even mooi, dus daar herken ik het geluid van...

Zwaai
 :degroeten:

nembrionic

Citaat van: Twonky op 16-03-2012  08:15 uDat heb ik soms voor de ventilatie fase, de pompjes draaien dan gewoon niet zo lekker... bij mij tot nu toe heb ik het na de ventilatie fase niet gehoord.
Heb je de pompjes wel eens los gehaald om even schoon te maken?

Misschien zit er een beetje aanslag in het pomphuisje waardoor hij soms niet lekker rond draait...

Sterkte!
Zwaai
 :degroeten:

Ja, de pomp maak ik na iedere brouwgang goed schoon (ik maak 'm open). Ik las net in de handleiding dat de motor nog wel eens lawaai kan maken als 'ie te strak is aangedraaid. Dat zou een optie kunnen zijn alhoewel hij dan wel zou moeten pompen.

Raymond293

Hai, zou je me een berichtje willen sturen? Ik krijg een foutmelding als ik een bericht stuur.... :)

Ben erg geinteresserd in je filter.

Hai

Citaat van: Raymond293 op 04-07-2012  22:19 uHai, zou je me een berichtje willen sturen? Ik krijg een foutmelding als ik een bericht stuur.... :)

Ben erg geinteresserd in je filter.
Gedaan.

Twonky

Ik wilde ook al een tijdje een nieuwe ontdekking plaatsen, maar bij gebrek aan foto's bleef dat steeds liggen....

Bij de hobbyshop hebben ze van die dikke doorvoer rubbers voor als je een gat boort in het deksel van een emmer-deksel tbv een waterslot. Wat wil nu het toeval, als je hier een stukje koper pijp in stopt dan kan je dit rubberen dopje in de pomp uitlaat, en de kraan inlaat stoppen en dan blijft het zitten. Op deze manier kan je de Speidel helemaal leeg pompen. Handig bij het schoonmaken en doorspoelen van de pompjes ;-)

Waarschijnlijk kan je op deze manier, met een stukje kant en klare bocht van koper en een stukje javal filter (of zo'n ander gaas filtertje) exact het zelfde maken. Niet zo bling maar waarschijnlijk een stuk goedkoper!

In de mailing van dezelfde hobbyshop, stond de 50 l Speidel trouwens dit weekeinde in de aanbieding voor 2099...
Nee ik heb geen aandelen, en geen relatie... alleen is het denk ik een mooie deal...

Nou ja kijk maar...
En mocht een moderator dit ongepast vinden voel je dan vrij om de onderste helft van deze post gewoon te wissen ;-)

Zwaai
 :degroeten:

RobinB

Welke hobbyshop heb je het over?
Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt... :-\ :)

Misschien toch maar een fotootje/schematische tekening erbij?

Twonky

Citaat van: RobinB op 05-07-2012  18:17 uWelke hobbyshop heb je het over?

Ik bedoel deze:
http://www.Brouwmarkt.nl/popup_add_image.php?pID=116&products_id=116

En er wordt wel eens gemopperd over reclame dus vandaar.

Tja en een schema lijkt me niet echt nodig, een koperen pijpje kan alleen door de ronde gaatjes.. En wat je dan met het rubber moet doen moet je wel kunnen bedenken denk ik.


RobinB

Oké :)

Maar nog steeds vind ik het moeilijk te visualiseren wat je nu bedoelt.

hansm

Citaat van: RobinB op 05-07-2012  20:30 uOké :)

Maar nog steeds vind ik het moeilijk te visualiseren wat je nu bedoelt.

Je kan zo'n dopje in het gat stoppen in de Speidel (de pompinlaat, aan de binnenkant van de ketel) . Vervolgens stop je een koperen pijpje in het rubber, aan de binnenkant van de ketel. En aan dat koperen pijpje kan een bochtje zitten, of een heel JAVAL-filter  ;)

Twonky

Citaat van: hansm op 05-07-2012  20:46 uJe kan zo'n dopje in het gat stoppen in de Speidel (de pompinlaat, aan de binnenkant van de ketel) . Vervolgens stop je een koperen pijpje in het rubber, aan de binnenkant van de ketel. En aan dat koperen pijpje kan een bochtje zitten, of een heel JAVAL-filter  ;)

Gegeven het rubber en het pijpje zie ik ook maar een oplossing (die niet pijnlijk is ;-)

Zelf doe ik eerst het rubbertje op het pijpje, en daarna klem je hem zo in de pomp uitlaat, of de kraan inlaat, net wat je wilt....

hansm

Citaat van: Twonky op 05-07-2012  20:57 uGegeven het rubber en het pijpje zie ik ook maar een oplossing (die niet pijnlijk is ;-)

Zelf doe ik eerst het rubbertje op het pijpje, en daarna klem je hem zo in de pomp uitlaat, of de kraan inlaat, net wat je wilt....

Ik heb zelf geen Speidel, dus ik weet niet hoe pijnlijk het is :D
Maar het principe is duidelijk  :duimop:

nembrionic

Wat betreft het eerder beschreven probleem met de pomp. Ik heb begrepen dat de eigenaar ondertussen een nieuwe pomp toegestuurd gaat krijgen :)

Hai

Citaat van: Twonky op 05-07-2012  17:37 uIk wilde ook al een tijdje een nieuwe ontdekking plaatsen, maar bij gebrek aan foto's bleef dat steeds liggen....

Bij de hobbyshop hebben ze van die dikke doorvoer rubbers voor als je een gat boort in het deksel van een emmer-deksel tbv een waterslot. Wat wil nu het toeval, als je hier een stukje koper pijp in stopt dan kan je dit rubberen dopje in de pomp uitlaat, en de kraan inlaat stoppen en dan blijft het zitten. Op deze manier kan je de Speidel helemaal leeg pompen. Handig bij het schoonmaken en doorspoelen van de pompjes ;-)

Waarschijnlijk kan je op deze manier, met een stukje kant en klare bocht van koper en een stukje javal filter (of zo'n ander gaas filtertje) exact het zelfde maken. Niet zo bling maar waarschijnlijk een stuk goedkoper!

In de mailing van dezelfde hobbyshop, stond de 50 l Speidel trouwens dit weekeinde in de aanbieding voor 2099...
Nee ik heb geen aandelen, en geen relatie... alleen is het denk ik een mooie deal...

Nou ja kijk maar...
En mocht een moderator dit ongepast vinden voel je dan vrij om de onderste helft van deze post gewoon te wissen ;-)

Zwaai
 :degroeten:
Bedankt voor de tip, hebben die dopjes een naam? En hoe heet de winkel? Lijkt mij handig om de ketel/ geheel schoon te kunnen spoelen.

Laat maar al gevonden, ik moet beter lezen :nut:

assebasie

Citaat van: nembrionic op 15-03-2012  14:11 uIk heb hier af en toe wat problemen met de Speidel. Aan het begin gaat het allemaal goed en wordt alles stilletjes rondgepompt.
Na een tijdje (iedere keer na de pumpbreak) dan ratelt de pomp en pomp geen water door. Hij wil wel, maar het lijkt wel of de tegendruk te groot is
of iets dergelijks.  Het lijkt haast wel alsof de magneetkoppeling het rotortje niet pakt.

Naar wat pielen en schudden lukt het soms weer wel.

Fijner schroten en optie? ideeën?

Hallo,
ik ben sinds januari 2011 in het bezit van de 20 liter Braumeister. Na ongeveer 8 keer gebrouwen te hebben is de pomp gaan opspelen. Bij een temperatuur boven de 70 graden begint de pomp meer geluid te maken en zie ik een duidelijk lagere pompsnelheid/capaciteit. Later is de pompsnelheid/capaciteit= 0 wat gepaard gaat met meer geluid. Na brouwen heb ik de pomp bekeken en deze was schoon dus van verstoppingen geen sprake. Ik had nogal moeite de rotor op zijn plaats te houden om de pomp weer op de ketel te schroeven. Ik was niet onder de indruk van de magnetische koppeling. Maar ja, ik weet natuurlijk niet hoe dit was in het begin.

Melding van dit alles gemaakt bij van der Kooij en deze hebben een nieuwe rotor gestuurd. De ketel gisteren weer in gebruik genomen na een succesvolle test met water bij 80 graden. Tijdens de brouwsessie ging het weer mis. Een nieuwe rotor is kennelijk niet de oplossing. Van der Kooij weer gebeld en deze vertelde dat ik niet de enige was. Een goede service van deze want een nieuwe pomp wordt besteld en gestuurd. Even wachten tot ik deze krijg. Zodra ik nieuws heb laat ik het horen.

Wilco

nembrionic

Citaat van: assebasie op 09-07-2012  14:32 uHallo,
ik ben sinds januari 2011 in het bezit van de 20 liter Braumeister. Na ongeveer 8 keer gebrouwen te hebben is de pomp gaan opspelen. Bij een temperatuur boven de 70 graden begint de pomp meer geluid te maken en zie ik een duidelijk lagere pompsnelheid/capaciteit. Later is de pompsnelheid/capaciteit= 0 wat gepaard gaat met meer geluid. Na brouwen heb ik de pomp bekeken en deze was schoon dus van verstoppingen geen sprake. Ik had nogal moeite de rotor op zijn plaats te houden om de pomp weer op de ketel te schroeven. Ik was niet onder de indruk van de magnetische koppeling. Maar ja, ik weet natuurlijk niet hoe dit was in het begin.

Melding van dit alles gemaakt bij van der Kooij en deze hebben een nieuwe rotor gestuurd. De ketel gisteren weer in gebruik genomen na een succesvolle test met water bij 80 graden. Tijdens de brouwsessie ging het weer mis. Een nieuwe rotor is kennelijk niet de oplossing. Van der Kooij weer gebeld en deze vertelde dat ik niet de enige was. Een goede service van deze want een nieuwe pomp wordt besteld en gestuurd. Even wachten tot ik deze krijg. Zodra ik nieuws heb laat ik het horen.

Wilco

Zoals ik hierboven ook meldde hebben die vrienden van me ook gelijk een nieuwe pomp gekregen. Inderdaad fijne service. Volgens mij levert Speidel zelf gewoon ook weer nieuw aan de wederverkopers dus dat is wel fijn.

Ik weet uit mijn hoofd niet meer waar de temperatuurgrens is maar vanaf een bepaalde temperatuur gaat de pomp überhaupt niet meer aan. Dat zal inderdaad zijn om wat onderdelen en de magneetkoppeling te beschermen. Magnetische werkingen worden minder bij hogere temperaturen :)

Mooi dat je dus een nieuwe pomp krijgt :)

assebasie

Heeft hij dezelfde pomp maar dan nieuw gekregen of was het een ander model?

nembrionic

Citaat van: assebasie op 09-07-2012  16:27 uHeeft hij dezelfde pomp maar dan nieuw gekregen of was het een ander model?

Dat weet ik niet. Ik wist niet dat er verschillende modellen zijn?

assebasie

Ik vroeg me af of het euvel zou zijn opgelost met een ander type pomp.

nembrionic

Citaat van: assebasie op 10-07-2012  11:03 uIk vroeg me af of het euvel zou zijn opgelost met een ander type pomp.

Wellicht, maar die moet dan wel passen op de aansluiting én aan te sturen zijn door de control unit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.