Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

John

Ziet er goed uit! Wat is de diameter van de aansluiting?

RobinB

Erg mooi inderdaad!
Waar heb je die vandaan/hoe heb je die gemaakt?
:)

Hai

Citaat van: RobinB op 20-01-2012  18:52 uErg mooi inderdaad!
Waar heb je die vandaan/hoe heb je die gemaakt?
:)
Men neme een rvs massieve pijpje en freest die op de juiste dikte (uitgang) pan.
Zaagt het op de juiste lengte. freest 2 ringetjes voor de o ringen.
Boort een gat in de lengte pas op (bijna tot het einde).
Boort bovenop en gaatje diameter van de dunnere pijp.
De dunne pijp past strak hierin (las het vast).
Zaag de dunne pijp haaks zodat je een hoek kunt maken.
Buig de dunne pijp in ronding.
Las aan elkaar.
Maak het einde dicht, met schroef dichtlassen.
Maak met slijptol sleufjes

en voila :nut:

 2 uurtjes werk met de juiste materialen en machines van een goede kameraad.

www.lumigrip.nl

Kimosabe

Er is vast wel een markt voor hier op het forum  ;)

goom

En wanneer zet je die er in?
Voor het koken?

Erick

Citaat van: Hai's op 26-11-2011  12:13 uNee filtertje blijft gewoon zitten zit er dus altijd in.
Eerst lezen, dan vragen. ;)

Kimosabe

Citaat van: goom op 20-01-2012  22:28 uEn wanneer zet je die er in?
Voor het koken?

Ik neem aan al voor het vullen van de ketel. Zo te zien zit hij de moutkorf niet in de weg.

Hai

Citaat van: Kimosabe op 20-01-2012  23:28 uIk neem aan al voor het vullen van de ketel. Zo te zien zit hij de moutkorf niet in de weg.
Klopt zit de moutkorf niet in de weg :)

goom

Zo'n handig ding wil ik wel, hoeveel moet die kosten?

NewLine

Ja zeer mooi. Is vast wel een markt voor :-)

Ik vraag me wel af in hoeverre je dit naast filter ook als hevel gebruikt. Loopt de Speidel nu (veel) verder leeg dan standaard?

Hai

Citaat van: goom op 21-01-2012  08:04 uZo'n handig ding wil ik wel, hoeveel moet die kosten?
Ik zal eens vragen of mijn kameraad meer van die filtertjes wil maken. Ik weet niet of hij dat gaat doen. Heeft het druk met het bedrijf. Het is best wel arbeidsintensief om te maken (2 uur).

Maar wie weet :weetniet:

Hai

Citaat van: NewLine op 21-01-2012  09:00 uJa zeer mooi. Is vast wel een markt voor :-)

Ik vraag me wel af in hoeverre je dit naast filter ook als hevel gebruikt. Loopt de Speidel nu (veel) verder leeg dan standaard?
Ja loopt nu helemaal leeg, er blijft nog geen pilsje (fluitje) meer achter. Echt iets voor die zuinige Hollanders ;)

hansm

Ziet er echt mooi uit. Misschien kunnen jullie het ontwerp verkopen aan SPEIDEL? Lijkt me een prima uitbreiding voor hun apparaten, misschien zijn ze geïnteresseerd :proost:

Jacques

Citaat van: Hai's op 21-01-2012  09:52 uJa loopt nu helemaal leeg, er blijft nog geen pilsje (fluitje) meer achter. Echt iets voor die zuinige Hollanders ;)

Brouw je alleen pils? (Pils een soortnaam, bier is de verzamelnaam...)

Slim3

Citaat van: NewLine op 21-01-2012  09:00 uJa zeer mooi. Is vast wel een markt voor :-)

YEP, ook geïnteresseerd! (voor de 50 ltr versie)

Zeker omdat je de filter van in het begin erin kan zetten, en hij niet in de weg zit voor de moutpijp.

Hai

Citaat van: Jacques op 21-01-2012  11:56 uBrouw je alleen pils? (Pils een soortnaam, bier is de verzamelnaam...)
Sterker nog ik brouw alleen maar (echt)bier ;)

Hai

Citaat van: goom op 21-01-2012  08:04 uZo'n handig ding wil ik wel, hoeveel moet die kosten?
Het is arbeidsintensief, dat maakt het vrij prijzig bij 5 stuks ongeveer 150 euro per stuk. :huilen:

krek zat

Weet iemand eigenlijk wat de minimale hoeveelheid is voor een 20 l speidel om te brouwen.
Ik wilde deze namelijk gaan uittesten voor 15 l bier, maar ik twijfel of de capaciteit van de pomp het wel aan kan.

Kimosabe

Citaat van: krek zat op 15-02-2012  15:10 uWeet iemand eigenlijk wat de minimale hoeveelheid is voor een 20 l speidel om te brouwen.
Ik wilde deze namelijk gaan uittesten voor 15 l bier, maar ik twijfel of de capaciteit van de pomp het wel aan kan.

Ik zou er niet minder dan de geadviseerde 23 liter in doen. De pomp krijgt het zwaarder, en het is mijns inziens ook niet zinvol. 23 liter water - 5 liter water in de bostel - 3 liter bij 90 min inkoken - 1,5 liter bodem verlies = 13,5 liter wort. Met een rendement van 60% levert dit 13,5 liter wort met een sg van 1075. Voor 15 liter zou je dus nog 1,5 liter kunnen spoelen voor een wat beter rendement. Wil je een lager SG dan gebruik je wat minder mout. 15 liter is dus geen enkel probleem.

Thijs

NewLine

Ik denk dat Kimosabe gelijk heeft, maar als je toch minder wil gaan: in http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1983.msg48131.html#msg48131 staat 18.5 liter als minimum.

krek zat

ik had al wel wat rond gekeken op het forum maar kon het niet vinden. Het zal geen zwaar bier worden, maar dan ga ik gewoon wat minder spoelen.

roco

krek zat,

Je kan beginnen met 18,5 l maischwater in de Speidel (niet minder) met de max storting van 5 kilo. Hierna kan je nog spoelen met 4,5 liter en zal je toch nog uitkomen op een begin SG van ongeveer 1076. Nog wel dan 500 gram suiker toevoegen tijdens het koken. Dan hou je ongeveer 13 liter bij het bottelen over.
Als het uitvergist tot 1013 heb je toch bijna 9% na het vergisten in de fles.

Groeten,
Roco

krek zat

Dank voor de uitleg roco, maar het was mijn bedoeling om een pils te gaan maken voor de wedstrijd van Brand. En aangezien ik geen echte pilsdrinker ben, wilde ik de hoeveelheid zoveel mogelijk beperken, dus vandaar dat ik in zette op 15 liter. Wel is dit interessant voor volgende brouwsels, want ik wilde de Speidel vooral inzetten voor de zogenaamde proefbrouwsels. Dus eerst wat proberen en als deze goed bevonden zijn dan opschalen naar mijn herms van 35 liter.

nembrionic

Ik heb hier af en toe wat problemen met de Speidel. Aan het begin gaat het allemaal goed en wordt alles stilletjes rondgepompt.
Na een tijdje (iedere keer na de pumpbreak) dan ratelt de pomp en pomp geen water door. Hij wil wel, maar het lijkt wel of de tegendruk te groot is
of iets dergelijks.  Het lijkt haast wel alsof de magneetkoppeling het rotortje niet pakt.

Naar wat pielen en schudden lukt het soms weer wel.

Fijner schroten en optie? Ideeen?

Gerb

Wat is een pumpbreak? Stop je dan de pomp? Waarom doe je dat. Bij het stoppen van de pomp, bezinkt er waarschijnlijk fijn materiaal en dat wordt in een keer door de pomp getrokken. Dan kan die blokkeren. Niet stoppen met pompen zou ik zeggen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.