Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hai

Vandaag, net mijn eerste brouwsel met de Speidel achter de rug :)

Handig, hij doet precies wat je invoert. Je kunt er zelf bij weg lopen (ondertussen een raam geschilderd).
Redement ongeveer 70% (niet gek)  Het schoonmaken is even wennen maar goed te doen.
De pomp is echt superhandig schoon te maken.
Uurtje eerder klaar dan normaal.
De vormgeving is nog beter dan ik had verwacht en ja ja Duitse grundlichkeit.
Pan inderdaad schuingehouden bij aftappen van het wort naar het gistvat, er blijft ongeveer een liter achter.
Toch ga ik proberen een filter te maken.

Nog een vraagje: Is de kooktemperatuur ook hoger te zetten, kook echt zachtjes (99-100 graden)

Twonky

Citaat van: Hai's op 20-10-2011  15:15 uVandaag, net mijn eerste brouwsel met de Speidel achter de rug :)
Maar je had toch al een paar maanden geleden zo'n ding gekocht????
Ik dacht dat je hem tegelijk met mij had?

Citaat van: Hai's op 20-10-2011  15:15 uHandig, hij doet precies wat je invoert. Je kunt er zelf bij weg lopen (ondertussen een raam geschilderd).
Tijdens mijn eerste brouwsel heb ik tijdens het maischen mijn dochter opgehaald bij een vriendinnetje vandaan, en even een klein stukje omgereden op de motor, en tijdens het koken zijn we even naar een tuincentrum geweest ;-)

Hoezo relaxt brouwen!
Speidel Rocks!

Citaat van: Hai's op 20-10-2011  15:15 uUurtje eerder klaar dan normaal.
Inderdaad dat had ik ook ;-)

Citaat van: Hai's op 20-10-2011  15:15 uNog een vraagje: Is de kooktemperatuur ook hoger te zetten, kook echt zachtjes (99-100 graden)
Tuurlijk ik zet hem tegenwoordig op 101, gaat prima, bij 102 gaat het net even te heftig  >:D

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Citaat van: Twonky op 20-10-2011  18:35 uMaar je had toch al een paar maanden geleden zo'n ding gekocht????
 1 Ik dacht dat je hem tegelijk met mij had?

2 Tuurlijk ik zet hem tegenwoordig op 101, gaat prima, bij 102 gaat het net even te heftig  >:D

Zwaai
 :degroeten:
1 Was wel de bedoeling, ik heb er 5 maanden op gewacht. Werd steeds maar niet geleverd.
   Zou een leuke korting zijn.
2 Kun je hem tijdens het koken hoger of lager zetten?

Twonky

Citaat van: Hai's op 20-10-2011  19:30 uKun je hem tijdens het koken hoger of lager zetten?
Ja hoor daar heeft hij helemaal geen probleem mee!

En 2 of 3 keer tijdens de maisch moet je even op de twee linker knopjes drukken, dan vraagt hij of je af wilt breken, dan schroef je de mout pijp even los, en roer je de mout, dan alles weer vast zetten, en dan geef je gewoon aan dat je door wilt gaan.
Tijdens het circuleren vormen zich kanaaltjes, en die hef je hiermee op, en krijg je een beter rendement!

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Citaat van: Twonky op 20-10-2011  19:52 uJa hoor daar heeft hij helemaal geen probleem mee!

En 2 of 3 keer tijdens de maisch moet je even op de twee linker knopjes drukken, dan vraagt hij of je af wilt breken, dan schroef je de mout pijp even los, en roer je de mout, dan alles weer vast zetten, en dan geef je gewoon aan dat je door wilt gaan.
Tijdens het circuleren vormen zich kanaaltjes, en die hef je hiermee op, en krijg je een beter rendement!

Zwaai
 :degroeten:

Volgende keer proberen, maar eerst een paar ovenwanten kopen.

Wat voor rendement haal jij?

Geld eigenlijk voor alle Speidel gebruikers, Wat voor redement halen jullie?

Slim3

Citaat van: Hai's op 20-10-2011  19:59 uVolgende keer proberen, maar eerst een paar ovenwanten kopen.


Ik heb er de isolatiemantel bijgekocht. Is echt wel zijn geld waard. Niet alleen tegen warmteverlies maar ook goed tegen verbrandde/verhitte vingers.

Dirk

Hai

Citaat van: Slim3 op 20-10-2011  20:02 uIk heb er de isolatiemantel bijgekocht. Is echt wel zijn geld waard. Niet alleen tegen warmteverlies maar ook goed tegen verbrandde/verhitte vingers.

Dirk

Ja heb ik ook

Hai

Ben bij een goede vriend geweest die heeft een metaal bedrijf, hij gaat voor mij een Javal filter voor in de speidel maken:

Komt er ongeveer zo uit te zien (sorry voor mijn tekenkunsten).



Is van RVS gelast, wordt dmv. o ringen afgesloten. Is dus makkelijk in en uit te halen. Hittebestendig, voedselveilig en roestvrij.

Erick

Wat ik mij nou afvraag:
Koken jullie de hop nou in de graankoker, of niet?

NewLine

Citaat van: Erick op 25-11-2011  01:28 uWat ik mij nou afvraag:
Koken jullie de hop nou in de graankoker, of niet?

Neen, de graankoker haal je eruit voor het koken.

NewLine

Citaat van: Hai's op 28-10-2011  17:03 uBen bij een goede vriend geweest die heeft een metaal bedrijf, hij gaat voor mij een Javal filter voor in de speidel maken

Ik begrijp niet echt de bedoeling. Gebruik je die dan na het maischen of het koken?

Erick

Zou het dan niet handig zijn om de graankoker te laten zitten als een soort hopfilter? Of kan dat niet?

NewLine

Citaat van: Erick op 25-11-2011  10:39 uZou het dan niet handig zijn om de graankoker te laten zitten als een soort hopfilter? Of kan dat niet?

Je moet hem er alvast eerst uithalen om de mout te verwijderen. Daarna kan je die eventueel terugplaatsen en de hop daarindoen. Maar de verwarming zit daarbuiten. Dat lijkt me een beetje raar. Maar het kan misschien wel.

Slim3

De verwarming van een 20 liter Braumeister zit erbuiten. Bij een 50 liter versie zitten er 2 verwarmingsspiralen : één buiten de moutpijp en één erin.
Dus tijdens het kookproces de pijp opnieuw plaatsen is zeker niet de bedoeling. Ook wordt de pomp niet meer ingeschakeld tijdens het koken. Daardoor zou je bij de 20 ltr versie slechts (ik schat) 1/8 van het wort koken.

12345

Misschien sla ik nu de plank wel volkomen mis maar ik waag het er maar op.

Ik dacht dat de Speidel een moutkorf had? Dwz dat tijdens het maischen de mout in een geperforeerde RVS-binnenketel zit en dat die er op het einde van het maischen uitgetrokken werd?

Als dat zo is en je hebt 1 liter verlies, dan zit de kraan dus vrij hoog. Is het dan niet mogelijk om aan de binnenkant van de kraandoorvoer mbv een wartel bijv een haaks pijpje te bevestigen dat tot vlak boven de bodem reikt? Dan is je verlies nog maar ongeveer 250 ml. Of komt dat pijpje in conflicht met die moutkorf?

Als dit allemaal nergens op slaat, gelieve het dan maar te vergeten ...

Cristijn

Citaat van: 12345 op 25-11-2011  12:40 uMisschien sla ik nu de plank wel volkomen mis maar ik waag het er maar op.

Ik dacht dat de Speidel een moutkorf had? Dwz dat tijdens het maischen de mout in een geperforeerde RVS-binnenketel zit en dat die er op het einde van het maischen uitgetrokken werd?

Als dat zo is en je hebt 1 liter verlies, dan zit de kraan dus vrij hoog. Is het dan niet mogelijk om aan de binnenkant van de kraandoorvoer mbv een wartel bijv een haaks pijpje te bevestigen dat tot vlak boven de bodem reikt? Dan is je verlies nog maar ongeveer 250 ml. Of komt dat pijpje in conflicht met die moutkorf?

Als dit allemaal nergens op slaat, gelieve het dan maar te vergeten ...

Nee, dat gaat inderdaad niet werken. De moutkorf zit met een soort van siliconen pakking op de bodem vastgeschroefd dmv een centrale trekstang. de pomp pompt van onder af water door de moutkorf, en dit water stroomt vervolgens over de rand van de moutkorf weer terug. deze siliconen afdichting moet aansluiten op de bodem anders kan hij het water niet door de korf omhoog pompen.
Volgens mij heeft de Braumeister niet bijster veel ruimte om naast de moutkorf een knietje/pijpje naar beneden te plaatsen...

Hai

Citaat van: NewLine op 25-11-2011  07:23 uIk begrijp niet echt de bedoeling. Gebruik je die dan na het maischen of het koken?
Na het koken, het is de bedoeling om de eiwitten tegen te houden na het koken.
De kraanuitgang zit erg hoog dus veel verlies.
Er is ruimte om een knietje te maken.

NewLine

Citaat van: Hai's op 25-11-2011  17:05 uNa het koken, het is de bedoeling om de eiwitten tegen te houden na het koken.
De kraanuitgang zit erg hoog dus  veel verlies.
Er is ruimte om een knietje te maken.

Misschien begrijp ik de tekening niet goed, maar na het koken kan je toch een gewone (JAVAL) hevel gebruiken die je in je Speidel hangt?

Kimosabe

Citaat van: Hai's op 25-11-2011  17:05 uNa het koken, het is de bedoeling om de eiwitten tegen te houden na het koken.
De kraanuitgang zit erg hoog dus  veel verlies.
Er is ruimte om een knietje te maken.

Hoe wil je het knietje plaatsen op het moment dat het wort afgekoeld is en je steriel moet werken?

Thijs

Hai

Citaat van: Kimosabe op 25-11-2011  21:49 uHoe wil je het knietje plaatsen op het moment dat het wort afgekoeld is en je steriel moet werken?

Thijs
Nee filtertje blijft gewoon zitten zit er dus altijd in.
Kan hem wel verwijderen, om schoon te maken.

Hai

Citaat van: NewLine op 25-11-2011  21:46 uMisschien begrijp ik de tekening niet goed, maar na het koken kan je toch een gewone (JAVAL) hevel gebruiken die je in je Speidel hangt?
Dat kan maar mijn filtertje blijft gewoon zitten zit er dus altijd in.
Kan hem wel verwijderen, om schoon te maken.

Hai

Citaat van: Hai's op 28-10-2011  17:03 uBen bij een goede vriend geweest die heeft een metaalbedrijf, hij gaat voor mij een Javal filter voor in de speidel maken:

Komt er ongeveer zo uit te zien (sorry voor mijn tekenkunsten).



Is van RVS gelast, wordt dmv. o ringen afgesloten. Is dus makkelijk in en uit te halen. Hittebestendig, voedselveilig en roestvrij.

Ja, eindelijk klaar, werkt super en ziet er gelikt uit. :groots:
Zuigt de ketel te op de bodem leeg en half pilsje blijft over.
Morgen ga ik foto's maken

Herman

Ik heb je commentaar even na de [ / quote ] gezet, dan kunnen mensen zien wat een quote is en wat je aanvulling hierop is.

Hai

Foto's van mijn nieuwe filter voor de Speidel.
Nu nog een RVS. Mantel (systeem Javal) eroverheen.
Werkt super.













Jacco



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.