Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ernstig

Dames- en heren Speidel brouwers en Speidel geïnteresseerden; Komt u maar!

Ik vind het tijd voor een officieel SPEIDEL topic omdat het toch een vreemd brouweendje in de brouwbijt is en verspreid over verschillende topics is al gauw de Speidel draad zoek. TAGS are not our BEST friends: Mijn ervaring met andere fora is dat zogenaamde officieele topics- want dit is natuurlijk alleen in naam een officieel topic - het beste in medegeinteresseerden naar boven brengt. En daar mee een schat van informatie doet ontluiken. Van Jacques heb ik een OK gekregen in een andere thread.

Post hier alles met betrekking tot het brouwen met een Speidel: recepten, aanpassingen, foto's van je Speidel, kritiek, op-en aanmerkingen, defecten. Kortom, alles met betrekking tot een Speidel.

EBC

Ik  heb jaren vergist in een 100 en 2x 60 liter Speidel vat. En die dingen flink gepromoot. Prima kwaliteit en via de webshop zeer betaalbaar. Zeker toen Brouwland de wit oranje Speidel vaten uit het assortiment nam, was de webshop een topper.

Tegenwoordig heeft Brouwland de rood witte goedkopere vaten weer ingeruild voor echte Speidel, top.

Maar tegenwoordig zit ik in het rvs. Ook daarin maakt Speidel goed spul, maar wat te groot voor hobbybrouwers.

Ze maken ook de BrauMeister. Handig voor mensen met weinig ruimte.

Rob van der Jagt

Ik zal hem in de gaten houden!

(en naar verwijzen vanaf Facebook  :proost: )

Rob van der Jagt

De forum beheerder mag mijn foto's omhangen naar dit topic. Of zal ik ze opnieuw posten?

Hai

Citaat van: Ernstig op 12-10-2011  22:40 uDames- en heren Speidel brouwers en Speidel geïnteresseerden; Komt u maar!

Ik vind het tijd voor een officieel SPEIDEL topic omdat het toch een vreemd brouweendje in de brouwbijt is en verspreid over verschillende topics is al gauw de Speidel draad zoek. TAGS are not our BEST friends: Mijn ervaring met andere fora is dat zogenaamde officieele topics- want dit is natuurlijk alleen in naam een officieel topic - het beste in medegeinteresseerden naar boven brengt. En daar mee een schat van informatie doet ontluiken. Van Jacques heb ik een OK gekregen in een andere thread.

Post hier alles met betrekking tot het brouwen met een Speidel: recepten, aanpassingen, foto's van je Speidel, kritiek, op-en aanmerkingen, defecten. Kortom, alles met betrekking tot een Speidel.

Goed initiatief

Jacques

Citaat van: Rob van der Jagt op 13-10-2011  10:40 uDe forum beheerder mag mijn foto's omhangen naar dit topic. Of zal ik ze opnieuw posten?

Hier posten is voor een beheerder makkelijker.  :)

goom


Homme

Citaat van: EBC op 12-10-2011  22:46 u...Ze maken ook de BrauMeister. Handig voor mensen met weinig ruimte.

Kun je, of iemand anders, ook aangeven wat de technische verschillen tussen Speidel en de Braumeister en Brumas zijn?
En de mogelijkheden cq. beperkingen?  :weetniet:

Slim3

Speidel = Braumeister, dus hier geen verschil.

BierHenk

Citaat van: Slim3 op 14-10-2011  14:38 uSpeidel = Braumeister, dus hier geen verschil.
Speidel is de fabrikant van de Braumeister.

De naam van de fabrikant is synoniem voor zijn produkt geworden.
Ze maken nog veel meer dingen.

Hai

De inmaischtemperatuur is sterk afhankelijk van de temperatuur van de mout die je stort.

Kun je met de speidel tijdens het inmaischen de temp tijdelijk iets hoger zetten?
Want als je de mout stort zal de temp behoorlijk omlaag gaan, dus onder de inmaisch temperatuur komen.

Kan dit

Erick

Ik heb geen braumeister, dus dat weet ik niet.
Ik weet wel dat bijna alle brouwsoftware hier een berekening voor heeft.

EBC

Citaat van: Hai's op 18-10-2011  20:23 uDe inmaischtemperatuur is sterk afhankelijk van de temperatuur van de mout die je stort.

Kun je met de speidel tijdens het inmaischen de temp tijdelijk iets hoger zetten?
Want als je de mout stort zal de temp behoorlijk omlaag gaan, dus onder de inmaisch temperatuur komen.

Kan dit

Hier de handleiding: http://www.speidels-braumeister.de/media/content/pdf/Betriebsanleitung_Braumeister_20l-50l_Maerz_2011_englisch.pdf

Dan kan je je alvast inlezen  ;)

Hai

Citaat van: EBC op 18-10-2011  20:35 uHier de handleiding: http://www.speidels-braumeister.de/media/content/pdf/Betriebsanleitung_Braumeister_20l-50l_Maerz_2011_englisch.pdf

Dan kan je je alvast inlezen  ;)
Bedankt, maar ik heb de Nederlandse ook al. Hierin staat niet helder of dit kan.

EBC

Citaat van: Hai's op 18-10-2011  20:42 uBedankt, maar ik heb de Nederlandse ook al. Hierin staat niet helder of dit kan.

Lijkt me ook niet echt nodig. Als je wat lager gaat zitten, en dan bijstelt, dan regelt de Braumeister dat toch zelf?

Hai

Citaat van: EBC op 18-10-2011  20:50 uLijkt me ook niet echt nodig. Als je wat lager gaat zitten, en dan bijstelt, dan regelt de Braumeister dat toch zelf?

Ja zal temperatuur automatisch naar de gewenste temp brengen. Weet alleen niet als dit bijv. 10 minuten duurt of dit een probleem is?

Oscar

Citaat van: Hai's op 18-10-2011  20:23 uKun je met de speidel tijdens het inmaischen de temp tijdelijk iets hoger zetten?
Want als je de mout stort zal de temp behoorlijk omlaag gaan, dus onder de inmaisch temperatuur komen.

Je kunt toch gewoon je water verwarmen tot de gewenste temperatuur (zeg 67°C) en dan na storten zal de temperatuur dalen tot inmaischtemperatuur.... ;)

Oscar

Citaat van: Hai's op 18-10-2011  20:57 uWeet alleen niet als dit bijv. 10 minuten duurt of dit een probleem is?

Is toch geen probleem, dan maisch je 10 minuten op een wat lagere temperatuur. Daar zal je bier niet wonderbaarlijk anders van worden.

EBC

Maischen is toch echt wel het minst belangrijke onderdeel van brouwen. Zolang je al dat zetmeel maar omzet, maakt het verder weinig uit hoor. Eenstaps, meerstaps,... Zwaar overtrokken is het.

Een aantal vuistregels zijn er wel, maar echt nauw komt het niet. Maak je geen zorgen zou ik zeggen.

goom

Citaat van: Oscar op 18-10-2011  22:33 uJe kunt toch gewoon je water verwarmen tot de gewenste temperatuur (zeg 67°C) en dan na storten zal de temperatuur dalen tot inmaischtemperatuur.... ;)

Zo staat het ook in het boekje van Speidel.

Slim3

De eerste temperatuur die je kan programmeren op de Braumeister is de inmaischtemperatuur. Als je die een 4-tal graden hoger zet dan de gewenste temperatuur, is dit toch ok. Het toestel verwarmt het water (als je dit nog niet zelf hebt gedaan via boiler en keukenkraan), en geeft een signaal wanneer je de mout mag storten. Ik zie niet in waar hier zo'n probleem van wordt gemaakt. :weetniet:

Hai

Citaat van: EBC op 18-10-2011  23:01 uMaischen is toch echt wel het minst belangrijke onderdeel van brouwen. Zolang je al dat zetmeel maar omzet, maakt het verder weinig uit hoor. Eenstaps, meerstaps,... Zwaar overtrokken is het.

Een aantal vuistregels zijn er wel, maar echt nauw komt het niet. Maak je geen zorgen zou ik zeggen.

Ik maak me geen zorgen, was gewoon benieuwd of dit invloed heeft op de omzetting van zetmeel.

Hai

Iemand al geprobeerd om een soort (bazooka) filter in de Speidel te maken?

Er blijft wel erg veel wort achter, meer dan 3 liter.

Of hebben jullie andere oplossingen bedacht?

assebasie

Citaat van: Hai's op 19-10-2011  17:06 uIemand al geprobeerd om een soort (bazooka) filter in de Speidel te maken?

Er blijft wel erg veel wort achter, meer dan 3 liter.

Of hebben jullie andere oplossingen bedacht?

De pan kantelen en er blijft ongeveer een liter achter.
Dit wil je overigens toch niet hebben vanwege de trub.

Twonky

Citaat van: Hai's op 18-10-2011  20:57 uWeet alleen niet als dit bijv. 10 minuten duurt of dit een probleem is?

Probeer je het toch gewoon?  :nut: :nut:

Zelf stel ik hem gewoon in op de temperatuur die je in BrouwVisie rechtsboven in het maischscherm kunt uitrekenen echt heel handig, dit gebruikte ik vroeger ook met mijn eenstaps maisch en dat komt echt heel aardig uit!  :groots:

Zwaai
 :degroeten:



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.