Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Mag ik daaruit concluderen dat jij geen verdere info hieromtrent hebt?
Zou het geen oplossing zijn Jacques om voor de bodemomtrek een klein staafje (of buisje) te plooien waarover je de filterheks schuift en dan de filterheks iets in te korten zodat je ze wat moet uitrekken om de omtrek volledig dicht te maken waardoor er gleufjes ontstaan in de spiraal doordat je ze moet uitrekken?Grtz, Herman.
Hoe filter je normaliter eigenlijk de hop en eiwitten met een Speidel?
Je kunt een telefoonnummer en mail adres van iemand krijgen die heel goed werk kan verrichten.
Maar wat voor werk is dat dan? Kan hij een korf maken of past hij die alleen aan?Jij kent de persoon en zijn situatie, dus je kan daar best een antwoord op geven. Het is maar een simpele vraag, echter al meermaals onbeantwoord gebleven. Niemand vraagt je om privé gegevens hier te plaatsen.
Sterker nog; ik ben alleen geïnteresseerd in zijn gegevens als hij voor minder dan € 90 een complete kleinere korf kan maken. Aanpassen van een gekochte korf vind ik nog wel leuk om zelf te doen.
Ik heb even wat quick&dirty meting en berekeningen gedaan aan mijn Braumeister en kom tot de volgende waarden:Braumeister 20 literKeteldiameter: 35 cmKetelhoogte: 42,5 cmMoutkorf diameter: 27 cmMoutkorf hoogte: 36,5 cmHoogte spiralen in de ketel: <8 cmInhoud ketel: 40,9 liter962 ml/cmInhoud moutkorf: 20,9 liter573 ml/cmMinimum brouwvolume:8 cm + korf= ((962-573)ml x 8 ) + 20,9 = 24 liter-------------------------Door het verkorten van de moutkorf, doe je (uiteraard) alleen wat aan die 20,9 liter. De 3,1 liter op de bodem van de ketel rondom de korf is een vast gegeven, aangezien de spiralen ten allen tijde onder het vloeistofniveau moeten blijven. Afhankelijk van je brouwmethode, met name het wel/niet spoelen, kan je dan kiezen hoever je de korf wilt inkorten. In de standaard situatie kom ik bij een medium-zwaar bier (1050, volmout) op een minimaal effectief wortvolume in het gistvat van ca. 15 liter. Dit is 5 liter meer dan ik wens. Bij mij zou ik dus volstaan door de korf met: 5000/573= 8,7 ~ 9 cm in te korten (evt 10cm al je ook rekening houdt met lichtere bieren). Er dient wel rekening gehouden te worden dat er hierdoor ook minder mout in de korf past, wat gevolgen heeft voor de maximale zwaarte.
Als je de korf altijd maximaal vult met mout wel. Er kan inderdaad bij inkorten maar zo'n 73% van de originele situatie in. Ik heb de korf nog nooit maximaal gevuld, wat is ongeveer het maximum?
Hoelang duurt een Speidel brouwdag vergeleken met losse pannen en filter?
Koelkast is hier al aanwezig.Speidel is inderdaad niet nodig, maar lijkt me wel makkelijk.Maar eigenlijk vind ik m wel te duur.
Zijn siliconendopjes geen optie om te gaatjes af te dichten (van binnenuit in de korf steken, zodat ze door de druk er niet uit geduwd worden maar juist er in)