Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Brambo

Citaat van: RGeraads op 08-09-2017  00:22 uAankomende zondag wil ik in de 50 liter Speidel een bier brouwen met een begin SG van 1,060. Om op 50 liter bier uit te komen zou ik 13,91 kilogram mout uitkomen, dit is teveel voor de korf. Wanneer ik de hoeveelheid mout opsplits in een dubbele maisch dan zou elke ronde 6,95 kilo mout hebben. Is dit niet te weinig voor de korf en kan dit uitmaken voor de body van het bier? Het is een volmout bier en ik ga denk ik voor wat body op 68 graden maischen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Vriendelijke groet,
Raymond Geraads

Als je niet meer dan 13kg per keer wil storten zou ik eerder mijn recept aanpassen tot 13kg dan dubbelmaishen. Kruipt veel meer tijd in voor het kleine beetje bier extra.

Dund

Dat klopt en dubbelmaischen leidt meestal tot een laag rendement. Ik doe dat alleen voor sg1075 bieren of hoger maar 75% haal ik dan meestal niet.

Johnny Stardust

Citaat van: Dund op 08-09-2017  20:09 uDat klopt en dubbelmaischen leidt meestal tot een laag rendement. Ik doe dat alleen voor sg1075 bieren of hoger maar 75% haal ik dan meestal niet.

Wat bedoelen jullie met dubbelmaischen?

JOhtheo

lijkt er op dat er twee maisch-rondes zijn.
eerst met 50% vd hele hoeveelheid, daarna met de rest.

Dund

Dat klopt. Alleen moet je wel rekening houden dat je dan maar een eenstapsmaisch kan doen.  Tenzij je na het filteren het wort terugkoeld voor de tweede stort.

12345

Citaat van: Johnny Stardust op 09-09-2017  01:08 uWat bedoelen jullie met dubbelmaischen?

Stel dat ik in een Braumeister20 bier wil maken met een start SG van 1085 en 19 liter naar het gistvat bij een brouwzaalrendement van 80%. Je hebt dan ruim 7 kg mout nodig. Dat wordt proppen en op een gegeven moment gaat het er gewoon niet meer in.

Je kunt dan
A) 2x achter elkaar 9,5 liter bier brouwen (maischen, uitmaischen, spoelen en koken) met elke keer 3,6 kg mout (of meer), je kunt ook de eerste hoeveelheid al aan het gisten brengen en ca 2 dagen later de tweede hoeveelheid aan het gistvat toevoegen of je kunt

B) dubbelmaischen.
Hierbij maisch je in de Braumeister eerst een bepaalde hoeveelheid mout, wél spoelen maar niet uitmaischen en niet koken, en in de ontstane oplossing doe je nogmaals de moutkorf met de resterende mout en maischt die ook, spoelt en kookt.

Je hebt tijdwinst omdat je een keer uitmaischen en koken bespaart.

Het lijkt mij het beste om de eerste keer maischen een kleine hoeveelheid mout te nemen*, zeg alles boven de 6 kg, en die te maischen in een (verkort)  10 liter korfje met de minimale hoeveelheid water zodat het element onder staat**. Niet uitmaischen. Spoelen met een evenredige hoeveelheid. Niet koken.
Dan de grote moutkorf erin met (bijna) 6 kg mout. Het  overgebleven maischwater erin. Het SG zal dan zakken naar iets van 1030. Dan opnieuw maischen, uitmaischen, spoelen en koken.

De hoeveelheden zijn met Eroica of andere brouwsoftware te berekenen.

Ik ga het binnenkort proberen en hoop toch een rendement van 80% te halen. Lukt dat helemaal niet, wordt het 75% zoals Dund hierboven stelt, dan ga ik toch naar methode A.

--------------------------------------------------
EDIT
*) De gedachte hierachter is, dat door te beginnen met kleine hoeveelheden en na de eerste keer maischen veel water bij te voegen, het SG sterk daalt zodat je de tweede keer maischt in een zo laag mogelijk SG. Dit lijkt me bevorderlijk voor de suikeropname.
**) ca 8 liter want de korf komt ook nog vol te staan en dan moet het element nog steeds "onder" staan.



beermenke

Mijn afloop na t spoelen bedraagt toch nog redelijk suiker omdat ik vrij snel spoel
Ik kook dit en doe dit in flessen en bewaar ze vacuum. Als ik een zwaarder bier wil brouwen dan begin ik hiermee als maischwater. Het zet niet echt zoden aan de dijk maar t is zonde om nog suikers met bostel weg te gooien. Alles weegt niet op tegen langzamer spoelen. Ik heb 1 pans en als ie kookt moet de binnenpan elders uitlekken. Dit vang ik dus nog op

brucero

Hey, ik brouw nu een jaar met de Braumeister 20 liter en voordien heb ik vijf jaar gebrouwen met het driepanssysteem en bijna allemaal lekkere bieren gebrouwen en mijn betere bieren probeer ik nu opnieuw te brouwen in de Braumeister, maar deze vind ik allemaal droog. Wat doe ik verkeerd of is dit normaal bij een Braumeister?
Hierbij een voorbeeld van een recept die ik gebruik in de Braumeister en een recept die ik gebruikte in mijn driepanssysteem.

Braumeister 20l.      Ik stort 5,75 kg mout in 25 liter maischwater van 63°C en houd 45 min aan en dan 20 min op 72°C en dan naar 78°C voor 5 min en spoel dit dan met 5,75 l water daarna kook ik mijn wort voor 80 min

Driepanssysteem 36 liter.      Ik stort 9 kg mout in 32 liter maischwater van 65°C en houd 45 min aan op 63°C, dan 20min op 72°C en dan naar 79°C en spoelen met 28 liter water van 90°C (bij de uitloop bovenop het te spoelen wort meet ik 78°C) en daarna kook ik het ook 80 min

William

Citaat van: brucero op 16-09-2017  08:18 uHey, ik brouw nu een jaar met de Braumeister 20 liter en voordien heb ik vijf jaar gebrouwen met het driepanssysteem en bijna allemaal lekkere bieren gebrouwen en mijn betere bieren probeer ik nu opnieuw te brouwen in de Braumeister, maar deze vind ik allemaal droog. Wat doe ik verkeerd of is dit normaal bij een Braumeister?
Hierbij een voorbeeld van een recept die ik gebruik in de Braumeister en een recept die ik gebruikte in mijn driepanssysteem.

Braumeister 20l.      Ik stort 5,75 kg mout in 25 liter maischwater van 63°C en houd 45 min aan en dan 20 min op 72°C en dan naar 78°C voor 5 min en spoel dit dan met 5,75 l water daarna kook ik mijn wort voor 80 min

Driepanssysteem 36 liter.      Ik stort 9 kg mout in 32 liter maischwater van 65°C en houd 45 min aan op 63°C, dan 20min op 72°C en dan naar 79°C en spoelen met 28 liter water van 90°C (bij de uitloop bovenop het te spoelen wort meet ik 78°C) en daarna kook ik het ook 80 min

Je spoelde verhoudingsgewijs  veel meer bij het pansysteem. Dat heeft twee effecten. Ten eerste gaan enzymatische omzettingen daarmee veel langer door (wat een droger bier zou kunnen leveren) maar belangrijker, denk ik, dat je ook een beetje meer looistoffen uitspoelt die net wat een beetje meer bite aan het pannenbier kunnen geven.

Een andere punt die ik bij de Speidel heb ervaren is dat de onderin gemeten temperatuur waar op wordt gestuurd hoger is dan de temperatuur boven in de korf. De gemiddelde temperatuur in de Speidel zou daarmee lager kunnen zijn wat een wat betere vergistbaarheid zou kunnen geven. Zie je ook dat de Speidelbieren verder uitvergisten?

12345

Ik heb de eerste keer brouwen met de Braumeister 2 extra thermometers gebruikt. Een bovenin en een halverwege. Hoewel ik de getallen niet heb opgeschreven, herinner ik me een gevoel van grote tevredenheid. De cijfers lagen zeer dicht bij elkaar en weken alleen wat af (ca een halve graad) tijdens het opwarmen. Het duurt ca 7 minuten voor de hele hoeveelheid vocht is rondgepompt ...

Wat spoelen betreft: je spoelt niet alleen suikers uit, maar ook smaak- en kleurstoffen. Het zou wel eens zó kunnen zijn dat die trager uitspoelen dan de suikers. Dus als je bijv maar de helft van je suikers uitspoelt (vergeleken bij je eerdere 3 pans systeem) dan spoel je misschien maar een kwart van de smaakstoffen uit. Dat zou kunnen verklaren waarom het bier dunner smaakt.

Mijn spoelwater was vroeger de helft van mijn maischwater en het bleef in porties ook een minuut of 10 in contact met de maischkoek staan.
Je zou dus kunnen proberen om meer te spoelen met de Braumeister. Dat heeft echter grenzen.
Er moet een minimale hoeveelheid maischwater in want het element moet ten allen tijden onder staan. Bij de grote moutkorf is dat iets van 18 - 19 liter en bij de kleine moutkorf iets van 12 -13 liter. Mede afhankelijk van de hoeveelheid mout. Als je van deze hoeveelheden maischwater uitgaat, kun je maximaal spoelen. Je komt dan in de buurt van de 50% spoelwater (helft van het maischwater) Het is misschien het proberen waard ...

JOhtheo

Volgens mij kun je het temp.-verschil ook makkelijk constateren, als je
op een bepaalde temp. het program uitzet, en de pomp laat draaien.
blijft de temp. hetzelfde, loopt niet terug of op.

Bij het recept Weizen Hefe volgens Herrmann -methode moet je na 62 graden maischstap,
door 40% deel koud toevoegen op 45 graden uitkomen. Ik kwam op 50 graden,
je wilt niet weten wat een gedoe het was om (SNEL, ivm de duur vd enzymwrerking) de temp. terug, op
45 graden, te krijgen. heel stabiel.

Tip van omgekeerde filterplaat eerste 5 min. vind ik een hele goede.
Kun je inderdaad 14 kilo in de maischpijp kwijt.
Ik haal de 80% rendement niet, maar dan zou je voor 50 liter op 1090 sg uitkomen.
(14 kg -/- 20%(, =2,8 kg) = 11,2 kg suiker, (1,25 kg suiker per 10 sg, voor 50 liter brouw)

Na 5 min. filterplaat omdraaien, bostel is dan flink gecomprimeert (alle lucht eruit)
en ik roer daarna ieder 12 min. Levert me 4 a 5 sg-pntn /roerbeurt op.
Roeren verschilt per type maisch.
Soms is het een kwestie van bostel naar beneden drukken, zit er een open ruimte onder de bostel,
een andere keer zit het tot onderop en moet ik rond roeren.
Meting doe ik nadat alles er weer op zit en het program weer even opgestart is. Duurt even voordat de 'winst' meetbaar is.

Wil rendement graag naar door enkelen behaald 80% nivo, lees met aandacht de adviezen hierover.
Spoelen is een dingetje. Doen jullie dat enkel met 'nieuw' /schoon water, of eerst /ook met afgetapt maischvloeistof
(event. vermengt met verwarmd schoon (aangezuurd) water?

Gelukkig zijn mijn 65 a 70% rend. goed te drinken. Blijft leuke hobby. Brouw ze. Johan

Jacques

Citaat van: brucero op 16-09-2017  08:18 uHey, ik brouw nu een jaar met de Braumeister 20 liter en voordien heb ik vijf jaar gebrouwen met het driepanssysteem en bijna allemaal lekkere bieren gebrouwen en mijn betere bieren probeer ik nu opnieuw te brouwen in de Braumeister, maar deze vind ik allemaal droog. Wat doe ik verkeerd of is dit normaal bij een Braumeister?
Hierbij een voorbeeld van een recept die ik gebruik in de Braumeister en een recept die ik gebruikte in mijn driepanssysteem.

Braumeister 20l.      Ik stort 5,75 kg mout in 25 liter maischwater van 63°C en houd 45 min aan en dan 20 min op 72°C en dan naar 78°C voor 5 min en spoel dit dan met 5,75 l water daarna kook ik mijn wort voor 80 min

Driepanssysteem 36 liter.      Ik stort 9 kg mout in 32 liter maischwater van 65°C en houd 45 min aan op 63°C, dan 20min op 72°C en dan naar 79°C en spoelen met 28 liter water van 90°C (bij de uitloop bovenop het te spoelen wort meet ik 78°C) en daarna kook ik het ook 80 min

Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om een voller bier te krijgen met een Braumeister.
1. Gebruik minder maischwater. Let daarbij op dat de verwarmingsspiraal steeds onder het vloeistofniveau is.
2. Zet de thermostaat een paar graden hoger dan volgens het recept zou moeten (William noemde dat ook al).
3. Zet als je gaat spoelen de moutkorf op de bovenste nokken vast. De onderkant blijft hierdoor in het wort. Door dit zo te doen verloopt het spoelen langzamer. Daarnaast heb je minder last van oxidatie.
4. Gebruik in verhouding meer spoelwater.

brucero

Citaat van: William op 16-09-2017  09:32 uZie je ook dat de Speidelbieren verder uitvergisten?
Voorlopig niet, mijn vroegere bieren gisten veel verder uit.

brucero

Citaat van: Jacques op 16-09-2017  17:22 uEr zijn een aantal zaken die je kunt doen om een voller bier te krijgen met een Braumeister.
1. Gebruik minder maischwater. Let daarbij op dat de verwarmingsspiraal steeds onder het vloeistofniveau is.
2. Zet de thermostaat een paar graden hoger dan volgens het recept zou moeten (William noemde dat ook al).
3. Zet als je gaat spoelen de moutkorf op de bovenste nokken vast. De onderkant blijft hierdoor in het wort. Door dit zo te doen verloopt het spoelen langzamer. Daarnaast heb je minder last van oxidatie.
4. Gebruik in verhouding meer spoelwater.
Als je minder maischwater gebruikt, stel nu bv de helft of 2/3, gaat het beslag dan niet te dik zijn voor de pomp. Heb ook al gelezen om tussentijds in het beslag te roeren maar dat vind ik een te groot gedoe, dan kan ik evengoed mijn 3 panssysteem blijven gebruiken.

Jacques

Citaat van: brucero op 16-09-2017  21:08 uAls je minder maischwater gebruikt, stel nu bv de helft of 2/3, gaat het beslag dan niet te dik zijn voor de pomp. Heb ook al gelezen om tussentijds in het beslag te roeren maar dat vind ik een te groot gedoe, dan kan ik evengoed mijn 3 panssysteem blijven gebruiken.

Door de pomp gaat geen beslag maar wort.
Je kunt overigens niet de helft van je maischwater gebruiken. Dan heb staat je verwarmingsspiraal droog.

Tussentijds roeren is inderdaad wat gedoe maar zorgt wel voor een beter rendement.

En verder is het vaker op forum gezegd dat je door een Braumeister, Grainfather of welk ander RIMS-systeem ook geen beter bier brouwt. Het is alleen allemaal wat makkelijker en compacter. Je hoeft niet op de tijd en temperatuur te letten dat is eigenlijk het grootste voordeel.

brucero

Citaat van: Jacques op 16-09-2017  22:40 uDoor de pomp gaat geen beslag maar wort.
Je kunt overigens niet de helft van je maischwater gebruiken. Dan heb staat je verwarmingsspiraal droog.

Tussentijds roeren is inderdaad wat gedoe maar zorgt wel voor een beter rendement.

En verder is het vaker op forum gezegd dat je door een Braumeister, Grainfather of welk ander RIMS-systeem ook geen beter bier brouwt. Het is alleen allemaal wat makkelijker en compacter.
Ik bedoelde eigenlijk gaat de pomp wel de kracht hebben om het wort door een dikker beslag te duwen.
Ik had nu ook niet echt gehoopt om betere bieren te brouwen, maar toch wel evenwaardig, en inderdaad zoals je aanhaalt de tijd en temperatuur controle en het gebruiksgemak heeft veel voordelen tenopzichte van het driepanssysteem, buiten de Braumeister zelf kan ik voor de rest hier alles kwijt in de vaatwasser en via de wifi module heb ik zelf een spoel en reinigingprogramma gegeven aan de Braumeister en kan ik zelfs mijn maischwater nu ook reeds opwarmen van op afstand.

Jacques

Citaat van: brucero op 16-09-2017  23:15 uIk bedoelde eigenlijk gaat de pomp wel de kracht hebben om het wort door een dikker beslag te duwen.
Ik had nu ook niet echt gehoopt om betere bieren te brouwen, maar toch wel evenwaardig, en inderdaad zoals je aanhaalt de tijd en temperatuur controle en het gebruiksgemak heeft veel voordelen tenopzichte van het driepanssysteem, buiten de Braumeister zelf kan ik voor de rest hier alles kwijt in de vaatwasser en via de wifi module heb ik zelf een spoel en reinigingprogramma gegeven aan de Braumeister en kan ik zelfs mijn maischwater nu ook reeds opwarmen van op afstand.

Is geen probleem. In feite gaat het niet om een dikker beslag maar om minder wort buiten de moutkorf.

brucero

Ben deze ochtend eens begonnen met BrouwHulp, had het voordien ook al eens gebruikt maar dan toch maar weer overgestapt naar brouwplanner, maar nu sinds ik vorig jaar de Braumeister heb lukt het me niet meer echt met brouwplanner. De brouwinstallatie instellingen heb ik reeds terug gevonden en ingesteld, het waterprofiel is ook reeds aangepast maar nu zit ik te klooien met het maischschema dit lukt me langs geen kanten, ik vind het raar dat ik nergens een maischschema vind zoals bij brouwplanner.
Storten in water van 65 graden, dan 45 min op 63 graden, 20 min op 72 graden om uit te maischen bij 78 graden. Ofzoals mijn laatste brouwsel ( maischschema van La Chouffe ) storten in 40 graden,15 min op 58, 15 min op 62, 30 min op 66, 15 op 70 en dan nog 5 min graden. Ik zou dit zelf kunnen invullen maar dan moet je de opwarmtijd ingeven? Moet je dit zelf gaan meten tussen iedere stap of hoe pak je dit aan, want er zal toch ook een groot verschil tussen wanneer je start met 20 liter water of wanneer je start met 25 liter water.

Martijn0172

Aankomend weekend ga ik zeer waarschijnlijk de 50 L versie aanschaffen. Wellicht een beetje offtopic maar hoe bottel je in hemelsnaam 50 L bier? Ik dacht/hoopte dat er zulke grote bottel emmers waren, ik heb geen CCT. Toch steeds maar in 2 delen bottelen?

Gelukkig zal ik vooral vaak de halve pijp gaan gebruiken.

brucero

Gisteren dus maar getest met 25 liter water hoelang het duurt tussen de verschillende maischtijden om op te warmen, ik kwam uit op 8 min tussen 53 en 63, 8 min tussen 63 en 72 en 4 min 30 tussen 72 en 78

Martijn0172

Besloten op de Braumeister 50L aan te schaffen. Gezien ik verwacht niet vaak 50 L batches te brouwen koop ik de 25 L moutpijp er bij, ook de wifimodule ga ik aanschaffen.

Ik twijfel over de isolatiemantel. Ik ga in een geïsoleerde schuur brouwen waar het over het algemeen boven de 10 graden zou zijn. Heeft het dan een meerwaarde? Ik las ergens dat er toch wel temperatuurverscil boven en onder kan zijn, ik  verwacht dat dit met de mantel minder is. Is dit verwaarloosbaar of in de beslissing mee te nemen? Ander pluspunt is dat ik kleinere kinderen heb, die wellicht wel eens gaan kijken in de schuur wat pappa aan het doen is ...

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 23-09-2017  21:11 uIk twijfel over de isolatiemantel. Ik ga in een geïsoleerde schuur brouwen waar het over het algemeen boven de 10 graden zou zijn. Heeft het dan een meerwaarde? Ik las ergens dat er toch wel temperatuurverscil boven en onder kan zijn, ik  verwacht dat dit met de mantel minder is. Is dit verwaarloosbaar of in de beslissing mee te nemen? Ander pluspunt is dat ik kleinere kinderen heb, die wellicht wel eens gaan kijken in de schuur wat pappa aan het doen is ...

Hoe beter je een Braumeister isoleert des te sneller de temperatuurstijgingen zijn. Ook krijg je door een goede isolatie een rollende kook.

12345

Citaat van: Jacques op 23-09-2017  22:39 uHoe beter je een Braumeister isoleert des te sneller de temperatuurstijgingen zijn. Ook krijg je door een goede isolatie een rollende kook.
Klopt. En overigens brand je ook je vingers niet meer aan de ketel. De originele isolatiemantel is dun maar werkt uitstekend.

Dund

De mantel is echt een must voor de ketel. Je kan ook zelf iets maken maar in verhouding tot de prijs van de ketel valt die mantel ook wel mee.

Een ander ding wat ik echt een must vind zijn de BAC brewing filters. Die standaard filters zijn echt super slecht en verschrikkelijk om schoon te maken.

Ik heb ook een takel. Als je alleen brouwt kan je daar bijna niet zonder.

12345

Ik denk dat die mantel van siliconenschuim is. Super spul.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.