Brouwen ging super! Wat een genot dat het automatisch ging.
Van harte welkom bij de speidelaars ;-)
Het fijnste vond ik nog dat ik nu niet meer mijn hevelfilter en mijn emmertjes nodig had.
Inderdaad, en als je klaar bent met de moutkorf, even schoonmaken tijdens het koken, en dan na het koelen, even de rest schoonmaken, en al met al ben je zeer snel klaar, ik sta er altijd van te kijken hoeveel sneller dit is!
Wat ik nog wil proberen is iets te vinden waarop de moutkorf kan uitdruppen terwijl ik er nog meer doorspoel.
Meestal til ik de moutkorf eruit, tot op de uit drup stand, op het aangegeven moment, druk op het bedieningspaneel om meteen te gaan verwarmen naar koken (terwijl de korf uitdrupt)
Dan spoel ik ook het gedeelte wat ik in mijn recept bedacht had, en als dat uitgedrupt is (of nagenoeg) dan leg ik de deksel van de speidel op zijn kop op een grote emmer, en zet de moutkorf daarop en dan functioneert het koel gleufje in het deksel als een hele platte trechter ;-) en spoel ik nog een keertje door. Meet het SG, en kijk dan wat ik doe.
Als ik een slecht rendement heb gehad en er zit nog veel suiker in (heb wel eens problemen gehad met circulatie door toevoegen van tarwebloem) dan kan het in de kook ketel, en anders is het mooi starter wordt voor de volgende gist starter!
Ik hoop dat jij en andere iets aan de tip hebben!
Zwaai