Het is natuurlijk ook heel afhankelijk van de maischtijd en de mout. Ik maak tijdens het maischen na ieder half uur een brixmeting, hier uit blijkt dat sommige mouten zeer snel (half uur) al bijna omgezet zijn, en andere pas goed gaan na 1 uur.
In het begin had ik ook een laag rendement en ben langer gaan maischen. Dit heeft het aanzienlijk verbeterd. De pH pas ik aan met melkzuur of soms een mix van fosfor en melkzuur tot ca. 5,4
Om op een SG van 1048 te komen heb ik voor 21 liter wort gemiddeld ongeveer 4 kg mout nodig, ik start op het streepje van 25 liter en spoel met ca.3 tot 4 liter.
Mijn laatst gebrouwen pils leverde met alleen 4 kg(Weyerman Bohemian) Pilsmout een SG op van 1049 bij 21 liter.
Maischschema 63 graden 55 min./ 72 ºC 10 min/ uitmaischen bij 78 ºC 5 min./
Bij brouwen van zwaarder bier (maximaal 6250 g in de korf), of met meer donkere mouten, maisch ik over het algemeen langer bij 63/65 ºC.
Engelse bieren zelfs 90 min op 1 temp., maar heb wel gezien dat deze na 45 min al bijna omgezet zijn, dus ga die tijd verkorten naar ca 60 min.
Ik werk ook niet met een waterpas maar kijk of de binnenring gelijkmatig overloopt.