Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ko

Beste Brouwers,

Na enkele maanden gelden mijn HERMS verkocht te hebben heb ik vandaag de auto richting Almere gepakt en hier een heuse Speidel gekocht. Helaas ga ik morgen op vakantie, dus moet mijn juweeltje 2 weken wachten voordat ik hem kan gaan gebruiken. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit om op mijn appartementje te gaan brouwen. De 1e gaat of een weizen, of een trippeltje worden. Maar daar heb ik nog 2 weken de tijd voor om over na te denken.

 :brouwen:

Ko

Hai

Citaat van: Ko op 13-07-2012  23:03 uBeste Brouwers,

Na enkele maanden gelden mijn HERMS verkocht te hebben heb ik vandaag de auto richting Almere gepakt en hier een heuse Speidel gekocht. Helaas ga ik morgen op vakantie, dus moet mijn juweeltje 2 weken wachten voordat ik hem kan gaan gebruiken. Ik kijk er in ieder geval erg naar uit om op mijn appartementje te gaan brouwen. De 1e gaat of een weizen, of een trippeltje worden. Maar daar heb ik nog 2 weken de tijd voor om over na te denken.

 :brouwen: Welkom bij het clubje Speidelbrouwers ^-^

Ko

Ko

Gisteren heb ik dan eindelijk voor de 1e keer met mijn mooie speideltje gebrouwen. Wat een feest is dat zeg, alles werkt gewoon perfect. Terwijl ik aan het brouwen was kon ik ondertussen nog even naar de supermarkt, en de schuur opruimen.Hier spreekt dus een enthousiaste gebruiker.

Wat ik me wel afvroeg is hoe andere brouwers doen koelen. Ik koel met een dompelkoeler (en dat wil ik ook blijven doen), maar om deze koeler zo efficient mogelijk te doen is het goed om het wort een beetje in beweging te houden zodat het zo veel mogelijk contact maakt met de spiraal. Nu dacht ik toen ik klaar was dat ik dan misschien gewoon de pomp aan moest zetten, dan circuleert het wort mooi langs de spiraal. Echter weet ik niet of dit problemen op kan leveren met de eiwitresten ed (hop kook in in hopzakjes) die in de pomp terecht komen.

Heeft hier iemand anders al eerder over nagedacht? ik ben in ieder geval benieuwd.

Groet,

Ko

Hai

Probleempje met het maischschema inprogrameren.

Maischema.      Temp.          Rust
                        54.              5
                        62.              50
                        70.              35
                        78.              10

Ik programeer dit in en wat schets mij verbazing,  het gaat inmaischen op 54 gaat dan in 5 minuten door naar 62 en gaat dan in  ongeveer 10 minuten door naar 70 en houdt daar 50 minuten rust etc.

Wat doe ik fout?

BierHenk

Ik denk dat alles één plaats opgeschoven is. Of dat je een rust bent vergeten aan het begin?

NewLine

Ik dacht dat je bij het maischschema ook de inmaischtemperatuur moest geven, die kan verschillen van de temperatuur van je eerste stap. Misschien was je die vergeten en zijn daarom alle temperaturen opgeschoven?


Hai

Citaat van: BierHenk op 23-08-2012  13:36 uIk denk dat alles één plaats opgeschoven is. Of dat je een rust bent vergeten aan het begin?
Nee niets vergeten, contact gehad met v/d kooy daar gekocht. ik krijg een andere controler.

De eerste stap is toch de inmaischstap?  --->1 seconde op enter en dan stap voor stap invullen toch?

NewLine

Hmm... ik denk dat er een aparte inmaischtemperatuur moet opgegeven worden (de temperatuur waarop ie vraagt om de moutcilinder te monteren). Dus voor een 5 staps schema, 6 temperaturen in te geven.

edit: uit de handleiding:



Hier zie je de inmaischtemperatuur van 38 ºC  en de eerste stap heeft een temperatuur van 52 ºC.

Hai

Citaat van: NewLine op 23-08-2012  15:58 uHmm... ik denk dat er een aparte inmaischtemperatuur moet opgegeven worden (de temperatuur waarop ie vraagt om de moutcilinder te monteren). Dus voor een 5 staps schema, 6 temperaturen in te geven.

edit: uit de handleiding:



Hier zie je de inmaischtemperatuur van 38 ºC  en de eerste stap heeft een temperatuur van 52 ºC.
Na het maisch vullen doorloopt het schema niet volgens plan lijkt een stap over te slaan

NewLine

Maar je hebt dus wel degelijk nog een extra temperatuur geprogrammeerd voor de 54 ºC  de je in je maischema vermeldt?

Uit

CiteerMaischema.      Temp.          Rust
                        54.              5
                        62.              50
                        70.              35
                        78.              10

Leek het alsof je maar 4 temperaturen had geprogrammeerd. Vandaar dat ik dacht dat je de temperatuur voorafgaand aan de 54 ºC stap had ovegeslagen...

Hai

Citaat van: NewLine op 23-08-2012  16:26 uMaar je hebt dus wel degelijk nog een extra temperatuur geprogrammeerd voor de 54C de je in je maischema vermeldt?

Uit

Leek het alsof je maar 4 temperaturen had geprogrammeerd... Vandaar dat ik dacht dat je de temperatuur voorafgaand aan de 54 ºC stap had ovegeslagen...
Inmaischen op 54 ºC daar moet het 5 min blijven, dan op 62 ºC 50 min, het maakt niet uit of ik een stap minder doe maar de rust begint pas op 70 graden.

Hai

Met de PIJLTOETSEN kiest u de tijd en temperatuur, die u telkens bevestigt met ENTER. Zo programmeert u het inmaischen, fase 1-5 en het koken van de hop. Rust 5 staat op 0 en wordt enkel bij speciale recepten gebruikt.

Je hoeft niet alle stappen te doorlopen, kun je ook op nul zetten.

Ik zet maar 4 stappen inmaischen 54 ºC. Maar moet dan toch de de rustpauzes pakken.

NewLine

De inmaischtemp kan je niet overslaan. als je daar de temp van de eerste stap ingeeft is het verkeerd geprogrammeerd.
Ik heb nog steeds de indruk dat je denkt dat de inmaischtemp de temperatuur van de eerste stap is. Dat is het dus niet.

Hai

Citaat van: NewLine op 23-08-2012  20:45 uDe inmaischtemp kan je niet overslaan. als je daar de temp van de eerste stap ingeeft is het verkeerd geprogrammeerd.
Ik heb nog steeds de indruk dat je denkt dat de inmaischtemp de temperatuur van de eerste stap is. Dat is het dus niet.
Denk toch dat er in het programma iets mis is, het is zo logisch dat het eigenlijk niet mis kan gaan ^-^. Ik bedoel het is stap voor stap invullen, kan weinig fout gaan, in het verleden ging het goed.

RobinB

Vandaag de eerste stapjes aan het zetten met mijn Braumeister. :)

Ik gebruik hem nu nog op manueel, werkt makkelijk voor een eenstapsmaisch.
Temperatuurstappen doorloopt hij vlot, het wort aan het einde van het maischen ziet er helder uit.

Wat me is "tegengevallen" is het minimum aan vereist brouwwater, dat is toch wel zo'n 22 l...
Met wat mout- en ketelverlies en 2 l inkoken, kan ik de hoeveelheid bier wel redelijk indammen tot ca 15 l?

Adbrouwt

Eindelijk weet ik waar de B voor staat in je naam. Robin B(rauwmeister) ;)

Hai

Citaat van: RobinB op 02-01-2013  13:48 uVandaag de eerste stapjes aan het zetten met mijn Braumeister. :)

Ik gebruik em nu nog op manueel, werkt makkelijk voor een eenstapsmaisch.
Temperatuurstappen doorloopt hij vlot, het wort aan het einde van het maischen ziet er helder uit.

Wat me is "tegengevallen" is het minimum aan vereist brouwwater, dat is toch wel zo'n 22 l...
Met wat mout- en ketelverlies en 2 l inkoken, kan ik de hoeveelheid bier wel redelijk indammen tot ca 15 l?
Robin toch aan de Speidel ;D

Je kunt met een (start) liter of 18 ook wel uit de voeten.
Ja wat langer laten koken en minder spoelen (ik spoel met max 3 liter). Of zelf niet spoelen.
Je kunt bij een 1 stapsmaisch ook automatisch programmeren.

RobinB

Misschien heb ik een meetfoutje gemaakt, maar dat zien we de volgende keer wel weer.
Zal eens wat meer meten aan de pan en kijken wat er als minimum inzit.

Citaat van: Hai op 02-01-2013  15:46 uRobin toch aan de Speidel ;D

Ik ben nooit tégen geweest, alleen het (voor mij) wat hoge minimum heeft me tegen gehouden.

Het apparaat is verder erg mooi en degelijk uitgevoerd. Wat ook handig is, is dat de huidige temperatuur continu wordt weergegeven. Heb eigenlijk geen losse thermometer meer nodig. :)

RobinB

Bij deze mijn eerste brouwervaringen met de Braumeister:
Citaat van: RobinB op 02-01-2013  12:41 uEr staat momenteel een probeerbier in mijn Braumeister.
Nog even kijken hoe hij uitpakt, vooral het water afmeten was wat uitzoeken...
Daardoor is nu het verwachtte SG veel te laag, maar ik heb nog extractpoeder om dat op te krikken. :)
Citaat van: RobinB op 02-01-2013  12:52 uHet gaat, op de hoeveelheid brouwwater na, vooralsnog erg voorspoedig. :)
Citaat van: RobinB op 02-01-2013  16:02 uAlweer aan het koelen. Is tot nog toe voorspoedig verlopen.
In de tijd van het koken de binnenpan schoongemaakt, straks overpompen naar het gistvat.

:)
Citaat van: RobinB op 02-01-2013  16:39 uBrouwpan weer schoon en wort gekoeld in het vat.
Lekker vlot brouwen zo! :duimop:

Ging goed, vlot en makkelijk. :)

Hai


RobinB

Ja, die is wel mooi, maar zie ik mezelf nog niet zomaar maken. ;)
Doe je ook zoiets voor de pompinlaat trouwens?

William

Gefeliciteerd met deze mooie aanschaf RobinB

RobinB


goom

Een hele goede koop Robin.
Je hoeft geen filter te plaatsen bij de pompinlaat.

Hai

Nee voor de pompinlaat hoeft niet.

Filtertje kun je maken met behulp van die rubberdopjes die passen precies op de kraanuitlaat.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.msg306678.html#msg306678

Dit werkt ook goed en kan je makkelijk zelf.

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.